Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Momenteel heb ik al een motor (Suzuki C800 uit 2006), waarmee ik bij niet-vries-weer graag rij. Indien ik veel meer ga rijden is de vraag of ik me een 2de motor erbij haal of dat ik deze gewoon over de ton ga duwen qua kilometers + mishandel met pekel (dat laatste liever niet).
Extra info:
- Lease is momenteel iets meer dan €100 p.m. en inderdaad is die via de baas;
- Huidige motor Suzuki C800 2006;
- Kleding voor slecht weer heb ik al (zie eerder aangegeven bericht dat ik alleen niet gereden heb met een pak sneeuw);
- Werk: IT Engineer (Lichamelijk niet zwaar belast behalve houding).
Zoals hierboven in een comment aangegeven wordt snap ik dat je niet met 120kmph door een file kan scheuren. Ik weet dat er mensen zijn die dat wel doen, maar dan beginnen mij als motorrijder wel de handen te jeuken (shame, shame, shame).
Het enige wat hierboven staat wat ik nog niet heb zijn verwarmde kleren en een doorwaai-jas. Daarentegen heb ik wel verwarmde handvaten die afgelopen winter voldoende waren om mij lekker warm te houden. Vorige winter heb ik doorgereden op een VS800 uit '94, en die had geen windscherm (mijn huidige motor wel), dus kou is nu een heel stuk minder vervelend + ik word al een stuk minder nat in de regen.
Dat onderhoud meer nodig is dan wanneer je maar 4.000 km per jaar rijdt lijkt me niet meer dan logisch, hier heb ik dan zelf ook rekening mee gehouden. Door mijn interesse in motoren die de laatste jaren is toegenomen wil ik dan ook gaan proberen enkele zaken zelf te doen wat kosten bespaard en ALS de motor niet start snap ik tenminste wat ik moet doen om hem wel te starten. Maar dat zullen in het begin de basale dingen zijn zoals olie-wissels en andere vloeistoffen bijvullen.
Mij gaat het uiteindelijk erom of een motor gebruiken voor woon-werk verkeer van deze afstand zich zal lonen. De motor die ik nu heb kost me qua vaste lasten (geen benzine) €30 euro p.m. De auto iets meer dan €100,-. Dat is al eens €70,- verschil. Daarnaast kan ik elke KM vergoed krijgen wat als voordeel heeft dat ik hiermee het onderhoud + benzine kan betalen.
Lease is dus 1200 euro per jaar en daar zit dan onderhoud, benzine (tankpas?) etc. bij in? Is dat zeg maar de bijtelling? (ik heb geen ervaring met leasen dus geen idee wat voor kosten dat meebrengt)
Dat ga je niet redden met een motor denk ik als je 100 km enkele rit doet. Zeker niet als je de motor wegbrengt voor onderhoud.
Als het jou puur om het geld gaat dan lekker leasen. In de beginpost ging het jou om de files...
Files leveren stress op. Stress ontwijken zal geld kosten, maar als dat niet meer mag kosten dan leasen dan houdt het op.
Het kost zeer waarschijnlijk meer, maar of dat loont kan jij toch alleen bepalen? Niemand kan in jouw portemonnee kijken.
Maak eens optelsom.
Wat verbruikt die motor ongeveer? Reken zo ongeveer de benzinekosten uit. Als je dat niet weet zet je de dagteller op 0 de eerstvolgende tankbeurt.
Maak een schatting van de onderhoudskosten. Prijzen van banden zijn al vaak genoeg voorbij gekomen op MF. Kosten mbt beurtjes kan je ook wel vinden.
De beurt met kleppen stellen kan al zomaar tussen de €500 en €1000 kosten afhankelijk van waar je het laat doen.
Of dit het allemaal waard is moet je jouzelf afvragen.
Mij is dit het allemaal waard. Elke dag in de file staan zorgt voor een heel geïrriteerd gevoel. Zonde van me leven
Daar kan iemand anders weer heel anders over denken. Die vindt geld misschien belangrijker en staat daarom elke dag graag in die auto-trein.
Het is allemaal zo persoonlijk.
Ik doe overigens al het onderhoud zelf. Dan wel met hulp van een maat, MF, Youtube en Google --> forums.