A
Anoniempje177
Guest
Het spookt al een tijdje door mijn hoofd om een motor/trapfiets vergelijking te maken voor wat betreft woon-werk verkeer. * lees de twee belangrijkste regels voor dit topic onderaan aub
De reden?
Stijgende energieprijzen, zowel voor fossiele brandstof als voor elektriciteit, om nog maar te zwijgen van de hinder door LEZ zones.
Meest voorkomende argument tegenwoordig als je daarover praat, "ja jong, pakt dan de vélo he, dat is veel goedkoper!"
Is met de trapfiets naar het werk rijden echt goedkoper dan met de motorfiets? Velen zeggen/roepen onmiddellijk "JA" als je die vraag stelt, omdat de meesten er niet bij stilstaan dat een fiets ÓÓK onderhoud nodig heeft, en er slijtagedelen vervangen dienen te worden ...
Persoonlijk ben ik daar nog zo zeker niet van, dat woonwerk per fiets goedkoper is.
Al is dat niet altijd even makkelijk te berekenen.
Belangrijk hierbij is natuurlijk, welke vergelijkingen je maakt.
Bijvoorbeeld een nagelnieuwe BMW R1250GS Adventure full option gaan vergelijken met een "gewoon fietske" van 650€ of zo, of ...
Een 15 a 20 jaar oude, 13-in-een-dozijn model Japanner, gaan vergelijken met een, ik zeg maar iets, full carbon/titanium superlichtgewicht racefiets met Dura-Ace DI2, Garmin Edge 1030/1040 erop, en wat nog allemaal erop ...
Tja, twee bovenstaande situaties zijn extreme uitersten, die geen juist vergelijk geven.
En er zijn daarbuiten ook nog andere factoren die mee spelen in de kostprijs. Lees: in wat je nódig hebt als fiets/toebehoren om je woonwerk verplaatsingen te maken.
Laat ik anders van wal steken met mijn eigen situatie:
Momenteel werkzaam op Brussels Airport, wat 49km is per motor. Oftewel 45km per fiets.
Indien je dit per fiets wil doen, heb je een vrij degelijke fiets nodig. Die heb ik.
Momenteel doe ik dat uiteraard met mijn motor. Een oude Japanner (Suzuki GSX 750 F, 2004). Zeer goed onderhouden, technisch goed, maar uiterlijk veel minder. Wel betrouwbaar en zuinig, twee heel belangrijke punten in mijn ogen.
Van mijn motor weet ik exact wat die per km kost. Van mijn fiets wist ik dat vroeger ook, maar doordat ik jaren geleden sterk geminderd ben met fietsen, heb ik diens excell file niet meer bijgehouden. Het vergelijken gaat dus niet heel precies lukken.
Mijn motor kost mij, all-in, op dit moment, 0,1150€/km.
Van mijn fiets weet ik dat niet heel precies dus.
Daarom maak ik nu in een vlucht volgende vergelijkingen van de meest voor de hand liggende slijtagedelen:
Banden:
Voor mijn motor, 280€ voor een set, gaan ruim 35.000km mee, ik tel dus aan 35.000km, dat maakt 0,008€/km
Voor mijn fiets, 80 a 100€ voor een set, ik reken 80€, en ik herinner mij van vroeger, dat die met moeite 4.000km meegingen, dat maakt 0,020€/km.
Dus, banden zijn duurder voor mijn fiets.
Ketting en tandwielen:
Voor mijn motor, een volledige set, 145€, gaan ruim 40.000km mee, ik reken dus aan 40.000km, dat maakt 0,0037€/km
Voor mijn fiets, een volledige set, 170€, en, die gaan maar 10.000km tot 15.000km mee, laat ik 12.500km rekenen, dat maakt 0,0136€/km.
Dus, ketting/tandwielen zijn duurder voor mijn fiets.
Remblokken:
De motor heeft er 6, en gaan gemiddeld (gemiddelde berekend tussen voor- en achter), 25.000km mee, kosten alle 6 samen 85€, dat maakt 0,0034€/km.
Mijn fiets heeft er 4, kosten gemiddeld 40€. Bij weer en wind, met moeite 5.000km, dat maakt 0,008€/km.
Dus, remblokken zijn duurder voor mijn fiets.
Dus wat betreft de drie belangrijkste slijtageonderdelen, is mijn fiets eigenlijk merkbaar duurder dan mijn motor.
ja oke oke oke ... zeggen de meesten dan wel, maar met de fiets heb je geen benzine nodig!
Klopt! Maar! Toch heb je ook bij de fiets "brandstof" nodig. Als je dagelijks 90km moet rijden, kan ik je zeggen dat je erg veel meer gaat eten en drinken.
En laat dat nu net het moeilijkste aspect zijn om te kunnen berekenen. Maar die kost heb je wel.
Wat benzine betreft, in mijn geval, bij woonwerk verbruikt mijn motor 3,5L/100km, aan momenteel 1,850€/L maakt dat 0,0648€/km.
Een ritje naar het werk en terug, kost mij aan benzine dus pakweg 6,5 a 7€. Is niet veel, omdat ik bewust zuinig rijd.
Met de fiets wordt dat moeilijker om "zuinig" te rijden. Als je niet voldoende eet of drinkt, kom je niet vooruit. Ik denk niet dat ik met datzelfde bedrag voldoende eet en drink om die ritten te kunnen rijden.
Kortom: in een snel overzicht heb ik dus gewoon de indruk dat ik (veel) duurder uitkom als ik met de fiets naar mijn werk zou rijden.
Fietskledij heb ik nog niet geteld, maar dat doet ook niet terzake, want op de motor heb ik ook de kost van motorkledij, wat in mijn gedachten eigenlijk een beetje gelijkwaardige kosten kan opleveren.
De vergelijkingen zullen ook heel anders uitdraaien als je bijvoorbeeld op amper 5 km van je werk woont, dan kan je dat met een gewone stadsfiets doen, die meteen een stuk goedkoper wordt, mede doordat slijtageonderdelen langer meegaan door de korte afstand.
O ja, ik had het nog niet over de aankoopprijzen.
Mijn motor en fiets zijn ongeveer even oud, motor van 2004, fiets van 2003 (aan vervanging toe).
Mijn motor heb ik 2.000€ betaald bij aankoop, mijn fiets ergens tussen de 1.400 en 1.500€.
Loopt dus redelijk gelijk kunnen we zeggen.
Zou ik echter beide willen vervangen door gelijkwaardige klasses, dan zou ik nu een klein 10.000€ aan een motor uitgeven, maar wat de fiets betreft wil ik iets beter, en zou uitkomen ij pakweg 2.750€. Nog steeds veel goedkoper dan een motor. Maar aan 23.000km woon werk verkeer, is het maar de vraag hoe dat de slijtageonderdelen de kostprijs/km gaan beïnvloeden.
Van mijn fietsbanden en remblokjes weet ik niet meer precies hoe lang die meegaan. Er staan nu net nieuwe banden (en wielen) op mijn fiets, nieuwe ketting en tandwielen. De huidige remblokjes kan ik nog als nieuw beschouwen. Ik ga het opnieuw opvolgen om opnieuw beter te kunnen vergelijken.
Hoe het zit om elektrisch ondersteunde fietsen en speed pedelecs te gaan vergelijken met motoren weet ik niet, van die twee type fietsen heb ik weinig kennis, omdat ik zelf zo lang als ik kan, puur op trappers wil fietsen.
Maar, deze type fietsen mogen uiteraard wel in dit topic vergeleken worden
* Dit topic dient dus puur om een vergelijk te maken in de kosten per motor versus per fiets, aangaande woon-werk verkeer.
- voor haat, misnoegen, verwensingen, enz ... hebben we al het antiwielrentopic.
- om het te hebben puur over racefietsen hebben we het racefietsentopic.
De reden?
Stijgende energieprijzen, zowel voor fossiele brandstof als voor elektriciteit, om nog maar te zwijgen van de hinder door LEZ zones.
Meest voorkomende argument tegenwoordig als je daarover praat, "ja jong, pakt dan de vélo he, dat is veel goedkoper!"
Is met de trapfiets naar het werk rijden echt goedkoper dan met de motorfiets? Velen zeggen/roepen onmiddellijk "JA" als je die vraag stelt, omdat de meesten er niet bij stilstaan dat een fiets ÓÓK onderhoud nodig heeft, en er slijtagedelen vervangen dienen te worden ...
Persoonlijk ben ik daar nog zo zeker niet van, dat woonwerk per fiets goedkoper is.
Al is dat niet altijd even makkelijk te berekenen.
Belangrijk hierbij is natuurlijk, welke vergelijkingen je maakt.
Bijvoorbeeld een nagelnieuwe BMW R1250GS Adventure full option gaan vergelijken met een "gewoon fietske" van 650€ of zo, of ...
Een 15 a 20 jaar oude, 13-in-een-dozijn model Japanner, gaan vergelijken met een, ik zeg maar iets, full carbon/titanium superlichtgewicht racefiets met Dura-Ace DI2, Garmin Edge 1030/1040 erop, en wat nog allemaal erop ...
Tja, twee bovenstaande situaties zijn extreme uitersten, die geen juist vergelijk geven.
En er zijn daarbuiten ook nog andere factoren die mee spelen in de kostprijs. Lees: in wat je nódig hebt als fiets/toebehoren om je woonwerk verplaatsingen te maken.
Laat ik anders van wal steken met mijn eigen situatie:
Momenteel werkzaam op Brussels Airport, wat 49km is per motor. Oftewel 45km per fiets.
Indien je dit per fiets wil doen, heb je een vrij degelijke fiets nodig. Die heb ik.
Momenteel doe ik dat uiteraard met mijn motor. Een oude Japanner (Suzuki GSX 750 F, 2004). Zeer goed onderhouden, technisch goed, maar uiterlijk veel minder. Wel betrouwbaar en zuinig, twee heel belangrijke punten in mijn ogen.
Van mijn motor weet ik exact wat die per km kost. Van mijn fiets wist ik dat vroeger ook, maar doordat ik jaren geleden sterk geminderd ben met fietsen, heb ik diens excell file niet meer bijgehouden. Het vergelijken gaat dus niet heel precies lukken.
Mijn motor kost mij, all-in, op dit moment, 0,1150€/km.
Van mijn fiets weet ik dat niet heel precies dus.
Daarom maak ik nu in een vlucht volgende vergelijkingen van de meest voor de hand liggende slijtagedelen:
Banden:
Voor mijn motor, 280€ voor een set, gaan ruim 35.000km mee, ik tel dus aan 35.000km, dat maakt 0,008€/km
Voor mijn fiets, 80 a 100€ voor een set, ik reken 80€, en ik herinner mij van vroeger, dat die met moeite 4.000km meegingen, dat maakt 0,020€/km.
Dus, banden zijn duurder voor mijn fiets.
Ketting en tandwielen:
Voor mijn motor, een volledige set, 145€, gaan ruim 40.000km mee, ik reken dus aan 40.000km, dat maakt 0,0037€/km
Voor mijn fiets, een volledige set, 170€, en, die gaan maar 10.000km tot 15.000km mee, laat ik 12.500km rekenen, dat maakt 0,0136€/km.
Dus, ketting/tandwielen zijn duurder voor mijn fiets.
Remblokken:
De motor heeft er 6, en gaan gemiddeld (gemiddelde berekend tussen voor- en achter), 25.000km mee, kosten alle 6 samen 85€, dat maakt 0,0034€/km.
Mijn fiets heeft er 4, kosten gemiddeld 40€. Bij weer en wind, met moeite 5.000km, dat maakt 0,008€/km.
Dus, remblokken zijn duurder voor mijn fiets.
Dus wat betreft de drie belangrijkste slijtageonderdelen, is mijn fiets eigenlijk merkbaar duurder dan mijn motor.
ja oke oke oke ... zeggen de meesten dan wel, maar met de fiets heb je geen benzine nodig!
Klopt! Maar! Toch heb je ook bij de fiets "brandstof" nodig. Als je dagelijks 90km moet rijden, kan ik je zeggen dat je erg veel meer gaat eten en drinken.
En laat dat nu net het moeilijkste aspect zijn om te kunnen berekenen. Maar die kost heb je wel.
Wat benzine betreft, in mijn geval, bij woonwerk verbruikt mijn motor 3,5L/100km, aan momenteel 1,850€/L maakt dat 0,0648€/km.
Een ritje naar het werk en terug, kost mij aan benzine dus pakweg 6,5 a 7€. Is niet veel, omdat ik bewust zuinig rijd.
Met de fiets wordt dat moeilijker om "zuinig" te rijden. Als je niet voldoende eet of drinkt, kom je niet vooruit. Ik denk niet dat ik met datzelfde bedrag voldoende eet en drink om die ritten te kunnen rijden.
Kortom: in een snel overzicht heb ik dus gewoon de indruk dat ik (veel) duurder uitkom als ik met de fiets naar mijn werk zou rijden.
Fietskledij heb ik nog niet geteld, maar dat doet ook niet terzake, want op de motor heb ik ook de kost van motorkledij, wat in mijn gedachten eigenlijk een beetje gelijkwaardige kosten kan opleveren.
De vergelijkingen zullen ook heel anders uitdraaien als je bijvoorbeeld op amper 5 km van je werk woont, dan kan je dat met een gewone stadsfiets doen, die meteen een stuk goedkoper wordt, mede doordat slijtageonderdelen langer meegaan door de korte afstand.
O ja, ik had het nog niet over de aankoopprijzen.
Mijn motor en fiets zijn ongeveer even oud, motor van 2004, fiets van 2003 (aan vervanging toe).
Mijn motor heb ik 2.000€ betaald bij aankoop, mijn fiets ergens tussen de 1.400 en 1.500€.
Loopt dus redelijk gelijk kunnen we zeggen.
Zou ik echter beide willen vervangen door gelijkwaardige klasses, dan zou ik nu een klein 10.000€ aan een motor uitgeven, maar wat de fiets betreft wil ik iets beter, en zou uitkomen ij pakweg 2.750€. Nog steeds veel goedkoper dan een motor. Maar aan 23.000km woon werk verkeer, is het maar de vraag hoe dat de slijtageonderdelen de kostprijs/km gaan beïnvloeden.
Van mijn fietsbanden en remblokjes weet ik niet meer precies hoe lang die meegaan. Er staan nu net nieuwe banden (en wielen) op mijn fiets, nieuwe ketting en tandwielen. De huidige remblokjes kan ik nog als nieuw beschouwen. Ik ga het opnieuw opvolgen om opnieuw beter te kunnen vergelijken.
Hoe het zit om elektrisch ondersteunde fietsen en speed pedelecs te gaan vergelijken met motoren weet ik niet, van die twee type fietsen heb ik weinig kennis, omdat ik zelf zo lang als ik kan, puur op trappers wil fietsen.
Maar, deze type fietsen mogen uiteraard wel in dit topic vergeleken worden
* Dit topic dient dus puur om een vergelijk te maken in de kosten per motor versus per fiets, aangaande woon-werk verkeer.
- voor haat, misnoegen, verwensingen, enz ... hebben we al het antiwielrentopic.
- om het te hebben puur over racefietsen hebben we het racefietsentopic.
Laatst bewerkt door een moderator: