Woon-werk: Motorfiets vrs trapfiets, wat is goedkoper?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
A

Anoniempje177

Guest
Het spookt al een tijdje door mijn hoofd om een motor/trapfiets vergelijking te maken voor wat betreft woon-werk verkeer. * lees de twee belangrijkste regels voor dit topic onderaan aub

De reden?
Stijgende energieprijzen, zowel voor fossiele brandstof als voor elektriciteit, om nog maar te zwijgen van de hinder door LEZ zones.

Meest voorkomende argument tegenwoordig als je daarover praat, "ja jong, pakt dan de vélo he, dat is veel goedkoper!"
Is met de trapfiets naar het werk rijden echt goedkoper dan met de motorfiets? Velen zeggen/roepen onmiddellijk "JA" als je die vraag stelt, omdat de meesten er niet bij stilstaan dat een fiets ÓÓK onderhoud nodig heeft, en er slijtagedelen vervangen dienen te worden ...

Persoonlijk ben ik daar nog zo zeker niet van, dat woonwerk per fiets goedkoper is.
Al is dat niet altijd even makkelijk te berekenen.

Belangrijk hierbij is natuurlijk, welke vergelijkingen je maakt.
Bijvoorbeeld een nagelnieuwe BMW R1250GS Adventure full option gaan vergelijken met een "gewoon fietske" van 650€ of zo, of ...
Een 15 a 20 jaar oude, 13-in-een-dozijn model Japanner, gaan vergelijken met een, ik zeg maar iets, full carbon/titanium superlichtgewicht racefiets met Dura-Ace DI2, Garmin Edge 1030/1040 erop, en wat nog allemaal erop ...
Tja, twee bovenstaande situaties zijn extreme uitersten, die geen juist vergelijk geven.
En er zijn daarbuiten ook nog andere factoren die mee spelen in de kostprijs. Lees: in wat je nódig hebt als fiets/toebehoren om je woonwerk verplaatsingen te maken.

Laat ik anders van wal steken met mijn eigen situatie:
Momenteel werkzaam op Brussels Airport, wat 49km is per motor. Oftewel 45km per fiets.
Indien je dit per fiets wil doen, heb je een vrij degelijke fiets nodig. Die heb ik.
Momenteel doe ik dat uiteraard met mijn motor. Een oude Japanner (Suzuki GSX 750 F, 2004). Zeer goed onderhouden, technisch goed, maar uiterlijk veel minder. Wel betrouwbaar en zuinig, twee heel belangrijke punten in mijn ogen.

Van mijn motor weet ik exact wat die per km kost. Van mijn fiets wist ik dat vroeger ook, maar doordat ik jaren geleden sterk geminderd ben met fietsen, heb ik diens excell file niet meer bijgehouden. Het vergelijken gaat dus niet heel precies lukken.
Mijn motor kost mij, all-in, op dit moment, 0,1150€/km.
Van mijn fiets weet ik dat niet heel precies dus.
Daarom maak ik nu in een vlucht volgende vergelijkingen van de meest voor de hand liggende slijtagedelen:

Banden:
Voor mijn motor, 280€ voor een set, gaan ruim 35.000km mee, ik tel dus aan 35.000km, dat maakt 0,008€/km
Voor mijn fiets, 80 a 100€ voor een set, ik reken 80€, en ik herinner mij van vroeger, dat die met moeite 4.000km meegingen, dat maakt 0,020€/km.
Dus, banden zijn duurder voor mijn fiets.

Ketting en tandwielen:
Voor mijn motor, een volledige set, 145€, gaan ruim 40.000km mee, ik reken dus aan 40.000km, dat maakt 0,0037€/km
Voor mijn fiets, een volledige set, 170€, en, die gaan maar 10.000km tot 15.000km mee, laat ik 12.500km rekenen, dat maakt 0,0136€/km.
Dus, ketting/tandwielen zijn duurder voor mijn fiets.

Remblokken:
De motor heeft er 6, en gaan gemiddeld (gemiddelde berekend tussen voor- en achter), 25.000km mee, kosten alle 6 samen 85€, dat maakt 0,0034€/km.
Mijn fiets heeft er 4, kosten gemiddeld 40€. Bij weer en wind, met moeite 5.000km, dat maakt 0,008€/km.
Dus, remblokken zijn duurder voor mijn fiets.

Dus wat betreft de drie belangrijkste slijtageonderdelen, is mijn fiets eigenlijk merkbaar duurder dan mijn motor.
ja oke oke oke ... zeggen de meesten dan wel, maar met de fiets heb je geen benzine nodig!
Klopt! Maar! Toch heb je ook bij de fiets "brandstof" nodig. Als je dagelijks 90km moet rijden, kan ik je zeggen dat je erg veel meer gaat eten en drinken.
En laat dat nu net het moeilijkste aspect zijn om te kunnen berekenen. Maar die kost heb je wel.
Wat benzine betreft, in mijn geval, bij woonwerk verbruikt mijn motor 3,5L/100km, aan momenteel 1,850€/L maakt dat 0,0648€/km.
Een ritje naar het werk en terug, kost mij aan benzine dus pakweg 6,5 a 7€. Is niet veel, omdat ik bewust zuinig rijd.
Met de fiets wordt dat moeilijker om "zuinig" te rijden. Als je niet voldoende eet of drinkt, kom je niet vooruit. Ik denk niet dat ik met datzelfde bedrag voldoende eet en drink om die ritten te kunnen rijden.

Kortom: in een snel overzicht heb ik dus gewoon de indruk dat ik (veel) duurder uitkom als ik met de fiets naar mijn werk zou rijden.

Fietskledij heb ik nog niet geteld, maar dat doet ook niet terzake, want op de motor heb ik ook de kost van motorkledij, wat in mijn gedachten eigenlijk een beetje gelijkwaardige kosten kan opleveren.

De vergelijkingen zullen ook heel anders uitdraaien als je bijvoorbeeld op amper 5 km van je werk woont, dan kan je dat met een gewone stadsfiets doen, die meteen een stuk goedkoper wordt, mede doordat slijtageonderdelen langer meegaan door de korte afstand.

O ja, ik had het nog niet over de aankoopprijzen.
Mijn motor en fiets zijn ongeveer even oud, motor van 2004, fiets van 2003 (aan vervanging toe).
Mijn motor heb ik 2.000€ betaald bij aankoop, mijn fiets ergens tussen de 1.400 en 1.500€.
Loopt dus redelijk gelijk kunnen we zeggen.
Zou ik echter beide willen vervangen door gelijkwaardige klasses, dan zou ik nu een klein 10.000€ aan een motor uitgeven, maar wat de fiets betreft wil ik iets beter, en zou uitkomen ij pakweg 2.750€. Nog steeds veel goedkoper dan een motor. Maar aan 23.000km woon werk verkeer, is het maar de vraag hoe dat de slijtageonderdelen de kostprijs/km gaan beïnvloeden.

Van mijn fietsbanden en remblokjes weet ik niet meer precies hoe lang die meegaan. Er staan nu net nieuwe banden (en wielen) op mijn fiets, nieuwe ketting en tandwielen. De huidige remblokjes kan ik nog als nieuw beschouwen. Ik ga het opnieuw opvolgen om opnieuw beter te kunnen vergelijken.

Hoe het zit om elektrisch ondersteunde fietsen en speed pedelecs te gaan vergelijken met motoren weet ik niet, van die twee type fietsen heb ik weinig kennis, omdat ik zelf zo lang als ik kan, puur op trappers wil fietsen.
Maar, deze type fietsen mogen uiteraard wel in dit topic vergeleken worden :t





* Dit topic dient dus puur om een vergelijk te maken in de kosten per motor versus per fiets, aangaande woon-werk verkeer.
- voor haat, misnoegen, verwensingen, enz ... hebben we al het antiwielrentopic.
- om het te hebben puur over racefietsen hebben we het racefietsentopic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je rekent nu alles om naar kosten per km, maar waarom niet gewoon totale kosten over 5 jaar genomen. Verzekeringen en belastingen ook nog even meetellen, gemiddelde boetes over afgelopen 5 jaar.

Vervolgens komt de motor blijkbaar xxx goedkoper uit. Weet je gelijk hoeveel je aan eten mag uitgeven voor het fietsen. Water kost echter vrij weinig en brood tikt ook niet aan.

En krijg je nog reiskostenvergoeding afhankelijk van je transportmiddel? Aankoopregelingen voor fiets en/of motor?

Afschrijving nog even meetellen ook trouwens.

Je bent al een heel eind. Gewoon even in excel zetten en voor 5 jaar uitwerken.

Arbeidsuren voor onderhoud? Zijn aantallen uren vergelijkbaar en wie voert ze uit?
 
Ik heb 10 jaar geleden een tweedehands ebike gekocht voor €500 euro. Daar heb ik 1000km op gefietst. Is €0,50 per km. Nu stuk en buiten gebruik.
Aanschaf motor is duurder natuurlijk maar dat kost denk ik geen €0,50 per km in 10 jaar.
Maakt ook een stuk meer kilometers dus daar zal het verschil in zitten. O-)
 
Hoe het zit om elektrisch ondersteunde fietsen en speed pedelecs te gaan vergelijken met motoren weet ik niet, van die twee type fietsen heb ik weinig kennis, omdat ik zelf zo lang als ik kan, puur op trappers wil fietsen.
Maar, deze type fietsen mogen uiteraard wel in dit topic vergeleken worden :t

Dat je zelfs liefst zo lang mogelijk puur op trappers wil fietsen kan ik wel ergens begrijpen, maar om 45km enkel woonwerk te gaan rijden lijkt mij zo'n speed pedelec toch de aangewezen fiets... Zeker als je die wil vergelijken met een motorfiets...

In heel je berekeningen mis ik één belangrijk gegeven... Per gefietste woonwerkkilometer krijg je toch 0.24€ vergoeding?
Voor 90km per dag maakt dat ruim 21€! Met een "normaal" werkritme van 5 dagen per week zie je op een maand snel 400€ extra op je loonbrief verschijnen.. euro's die je niet krijgt als je met je motorfiets gaat werken.

Als je hiermee rekening gaat houden denk ik dat de kosten van die fiets ineens een pak goedkoper gaat zijn dan je motor...
 
Dat je zelfs liefst zo lang mogelijk puur op trappers wil fietsen kan ik wel ergens begrijpen, maar om 45km enkel woonwerk te gaan rijden lijkt mij zo'n speed pedelec toch de aangewezen fiets... Zeker als je die wil vergelijken met een motorfiets...

In heel je berekeningen mis ik één belangrijk gegeven... Per gefietste woonwerkkilometer krijg je toch 0.24€ vergoeding?
Voor 90km per dag maakt dat ruim 21€! Met een "normaal" werkritme van 5 dagen per week zie je op een maand snel 400€ extra op je loonbrief verschijnen.. euro's die je niet krijgt als je met je motorfiets gaat werken.

Als je hiermee rekening gaat houden denk ik dat de kosten van die fiets ineens een pak goedkoper gaat zijn dan je motor...
Ik denk dat @DKP is gaan rekenen vanuit eigen zak betalen.
 
Per gefietste woonwerkkilometer krijg je toch 0.24€ vergoeding?
Voor 90km per dag maakt dat ruim 21€! Met een "normaal" werkritme van 5 dagen per week zie je op een maand snel 400€ extra op je loonbrief verschijnen.. euro's die je niet krijgt als je met je motorfiets gaat werken.
:}Wowh..bij welke werkgever is dit? Toch maar eens over een andere baan na gaan denken..:P
Ik krijg €8,55 voor mijn 124km per dag, ongeacht met welk vervoermiddel ik deze kilometers maak.
 
In druk stadsverkeer kan een fiets zelfs sneller zijn, maar voor woonwerk is tijdstechnisch een km of 50 enkele reis denk ik wel zo'n beetje de max, anders duurt fietsen gewoon te lang, zeker als er veel snelle stukken inzitten waar een motor of auto 60 tot 80 mag rijden, dan gaat het snelheids verschil teveel meespelen.

met de juiste cassette achter kun je rustig 20.000km wegtrappen, voortandwielen (TA, Stronglight etc) gaan nog langer mee, bij een deraileur fiets kun je in de aandrijving wisselen zonder tegelijkertijd alles te wisselen.

jarenlang ww gefietst plus toertochten in de weekends, zeker op de stukken door de stad was het gemiddelde op de fiets hoger als het andere verkeer, wel in nederland: Goede fietspaden dusje rijdt naast het verkeer en kan snelheid maken, weet niet hoe dat in de omgeving brussel is.

goede fiets en groep is inderdaad niet goedkoop, maar kunnen wel langer gebruikt worden, ik heb recent mijn Giant frame uit 92 even voorzien van een (2e hands) XTR groep en die rijd weer fantastisch...
 
Die vergoeding is puur een coulance vanuit je werkgever dat ie een stukje van de kosten overneemt. Zo moet je dat eigenlijk zien.


Zoals ik het zie...

Als ik 21€ per dag aan kilometervergoeding krijg en pakweg 20 dagen ga werken in een maand, zie ik op mijn loonbrief 420€ extra verschijnen. (belastingsvrij he!!)

Die komt in mijn zak terecht. Euro's zijn euro's... of je dat nu een coulance noemt of extra inkomen.


Met een motor krijg je die vergoeding niet, dus als je de kosten van een motor wil vergelijken met die van de fiets, ga je niet anders kunnen dan deze vergoeding mee te tellen.
En dan gaat een fiets altijd goedkoper zijn dan een motor. 🤷‍♂️
 
Ik dacht bij "elke" werkgever in BE, maar blijkbaar heb ik het mis...

Nu, ik ga er vanuit dat je in een bedrijf als Brussels Airport wel die fietsvergoeding zal krijgen?
Oh België..excuses! Volgende keer eerst even rustig wakker worden voordat ik MF open._O- Ik woon en werk in Nederland..;)
 
Ik heb het makkelijk voor mezelf gemaakt….35 jaar lang 5 dagen naar het werk gefietst, 110km ofzo per week, en per maand op het laatst 65 euro ‘fietsgeld‘ voor gekregen. De laatste 5 jaar op een e-bike.

Met 65 euro per maand en om de 3 jaar een fietsplan (750 euro belastingvrij) voor een nieuwe fiets kwam ik wel mee uit. Met de fiets deed ik een jaar of 7 mee.

Voordeel is wel dat ik na al die jaren geen pens heb die in de weg zit bij mijn supersport…… _O-
 
Denk dat onderaan de streep een motor duurder is dat de fiets.

Ik zie enkel maar berekening staan van Banden, Ketting/tandwielen en remblokken.
Mis hier nog voor de motor de olie+oliefilter en bougie's die je ook nog moet meerekenen.
Daarbij de eventuele Verzekeringen en wegenbelasting vind ik ook net terug.
 
Je rekent nu alles om naar kosten per km, maar waarom niet gewoon totale kosten over 5 jaar genomen. Verzekeringen en belastingen ook nog even meetellen, gemiddelde boetes over afgelopen 5 jaar.

Vervolgens komt de motor blijkbaar xxx goedkoper uit. Weet je gelijk hoeveel je aan eten mag uitgeven voor het fietsen. Water kost echter vrij weinig en brood tikt ook niet aan.

En krijg je nog reiskostenvergoeding afhankelijk van je transportmiddel? Aankoopregelingen voor fiets en/of motor?

Afschrijving nog even meetellen ook trouwens.

Je bent al een heel eind. Gewoon even in excel zetten en voor 5 jaar uitwerken.

Arbeidsuren voor onderhoud? Zijn aantallen uren vergelijkbaar en wie voert ze uit?
Bij die 0,1150€/km die ik weergaf voor mijn motor schreef ik ook ALL-IN, dus verzekering en taks, EN enkele boetes zijn daar mee in verrekend :Y

Op water en brood alleen rijd je geen 90 a 100 km met de fiets :N
Dure speciale sportvoeding hoeft ook niet natuurlijk.

Kostenvergoeding krijgen we voor de fiets, maar ook voor auto/motor. De hoeveelheid hangt echt af van plaats, gemeente, bedrijf ...

Volgend jaar hoop ik een nieuwe fiets te kunnen kopen. Daarvoor maak ik dan opnieuw een excell file aan :Y

Arbeidsuren, zowel voor mijn motor als fiets doe ik alles zelf. Maar ook dat is een bijkomende factor idd, want niet iedereen kan dat.


Reken ook je tijd mee. 90 km fietsen is al gauw 4 uur. Plus uitpuffen. Tijd die je niet aan iets anders kunt besteden.
Als je veel fietst, door bijvoorbeeld dagelijks woon werk, al is het maar 10km van huis, zou je er versteld van staan hoe hoog je gemiddelde snelheid na 1 jaar al ligt. Zelfs met een "gewone" fiets. De 45km naar mijn werk kan ik op dit moment, terwijl mijn conditie nog niet op punt staat, in minder dan dan 1,5u
... mag je natuurlijk onderweg geen platte band krijgen :X

Bijkomend probleem is wel ... tijd
Ik moet regelmatig om 4u 's morgens beginnen.
Op het werk nog een douche nemen enz ... vertrekken om 01:00u ... dat zit er niet echt in nee :N


Zou graag willen fietsen al dan niet met een e-bike. Echter is 116 km enkele reis me te veel, dus motor of auto.
Sorry, andere baan is ook geen optie.
Dat is idd ook een punt.
Als je een goede baan hebt, die je graag doet, verander je niet zomaar.

Dat je zelfs liefst zo lang mogelijk puur op trappers wil fietsen kan ik wel ergens begrijpen, maar om 45km enkel woonwerk te gaan rijden lijkt mij zo'n speed pedelec toch de aangewezen fiets... Zeker als je die wil vergelijken met een motorfiets...

In heel je berekeningen mis ik één belangrijk gegeven... Per gefietste woonwerkkilometer krijg je toch 0.24€ vergoeding?
Voor 90km per dag maakt dat ruim 21€! Met een "normaal" werkritme van 5 dagen per week zie je op een maand snel 400€ extra op je loonbrief verschijnen.. euro's die je niet krijgt als je met je motorfiets gaat werken.

Als je hiermee rekening gaat houden denk ik dat de kosten van die fiets ineens een pak goedkoper gaat zijn dan je motor...
Ik stond vroeger sceptisch tegenover speed pedelecs (en de lichtere elektrisch ondersteunde fietsen). Maar werkend in Antwerpen zag ik ze veel. Sommigen deden het vooral voor de tijdwinst op 30km en langere afstanden van huis naar werk. Ja, daar heeft het zijn voordeel.

Hoeveel vergoeding ik op mijn huidig werk krijg voor de fiets weet ik niet. Maar volgens mij lang geen 0,24€/km.
Met de motor krijg ik 0,13€/km, maar slechts enkel richting. Dus ongeveer 6,5€ per werkdag. Ik realiseer mij nu pas dat daarmee mijn benzinekost eigenlijk al gecoverd wordt :$
Voor de fiets zal het wel hoger liggen idd, maar geen 24 cent, en wellicht ook enkel rit.
 
Ik denk dat @DKP is gaan rekenen vanuit eigen zak betalen.
Klopt. Omdat ik, in mijn situatie, aan beide voertuigen ook alles zelf doe.

Ik dacht bij "elke" werkgever in BE, maar blijkbaar heb ik het mis...

Nu, ik ga er vanuit dat je in een bedrijf als Brussels Airport wel die fietsvergoeding zal krijgen?
Nee, het hangt echt af van welk bedrijf, en wáár dat bedrijf gevestigd is.
Werk je voor de overheid, krijg je zelfs nóg meer!

In druk stadsverkeer kan een fiets zelfs sneller zijn, maar voor woonwerk is tijdstechnisch een km of 50 enkele reis denk ik wel zo'n beetje de max, anders duurt fietsen gewoon te lang, zeker als er veel snelle stukken inzitten waar een motor of auto 60 tot 80 mag rijden, dan gaat het snelheids verschil teveel meespelen.

met de juiste cassette achter kun je rustig 20.000km wegtrappen, voortandwielen (TA, Stronglight etc) gaan nog langer mee, bij een deraileur fiets kun je in de aandrijving wisselen zonder tegelijkertijd alles te wisselen.

jarenlang ww gefietst plus toertochten in de weekends, zeker op de stukken door de stad was het gemiddelde op de fiets hoger als het andere verkeer, wel in nederland: Goede fietspaden dusje rijdt naast het verkeer en kan snelheid maken, weet niet hoe dat in de omgeving brussel is.

goede fiets en groep is inderdaad niet goedkoop, maar kunnen wel langer gebruikt worden, ik heb recent mijn Giant frame uit 92 even voorzien van een (2e hands) XTR groep en die rijd weer fantastisch...
In de stad absoluut een groot voordeel!
Voor de langere afstanden zou een betere infrastructuur een goede hulp zijn. Want zoals je zegt, met de motor over lange stukken (snelweg) ga je aan een goede gang. Maar met de fiets verlies je veel tijd omdat je via al die verkeerslichten moet.
In B hebben we tegenwoordig "fietssnelwegen" ... Enfin... in de regio Vlaams-Brabant betekent dat niet meer dan een bewegwijzerde route, die een miljoenmiljard verkeerslichten en kruisingen passeren, nikske snelwegkarakter dus, waar je eigenlijk aan een constante snelheid zou kunnen trappen. In de regio Gent zou dat naar verluid al beter zijn.

In mijn geval zou een fietspad parallel aan de E40 een welgekomen geschenk zijn!
Want die eerder genoemde anderhalf uur met de fiets naar mijn werk is gerekend in gereden tijd, zonder de stops aan verkeerslichten. Als ik mij nabij thuis op het denkbeeldige E40 fietspad zou zetten, is dat voor de volgende 38km. Met een beetje training maak ik die in één uur af. Met een speed pedelecs zou dat dan in slechts 51 minuten.
De 4,5km náár die E40 doe ik in 8 minuten.
De laatste 6,5km in 12 minuten.
Nogmaals, zónder pech onderweg. Maar op een goede fietsroute, met goede bandjes, ga je daar zelden last van krijgen, en ook met de motor is pech mogelijk.

Maar net als de wegen in B, is het met de fietspaden nog ... eu ... lang niet op punt :+
Voor zulke ÉCHTE fietssnelwegen zou ik zelfs bereid zijn een (kleine) fietstas te betalen, echt waar!
 
Nee, het hangt echt af van welk bedrijf, en wáár dat bedrijf gevestigd is.
Werk je voor de overheid, krijg je zelfs nóg meer!

Ik dacht dus dat die 0.24 Euro voor iedereen is, blijkbaar ligt het aan de CAO van je sector.

Los daarvan, is die belastingsvrij tot het max bedrag van 0.24 Euro en kan je ook nog eens de werkelijke kosten van je fiets inbrengen in je personenbelasting! (gaat natuurlijk ook met je motor)


En bij de overheid nog meer? Dan werk ik bij de verkeerde overheid denk ik... 🤔 Want voor mij is het 24ct per km, en voor mijn vrouw idem.
 
Zoals ik het zie...

Als ik 21€ per dag aan kilometervergoeding krijg en pakweg 20 dagen ga werken in een maand, zie ik op mijn loonbrief 420€ extra verschijnen. (belastingsvrij he!!)
Idd! Het grote verschil tussen vergoeding voor gemotoriseerd verkeer, waar je wél belasting op betaald, en dat voor fietsverkeer, wat belastingvrij is :Y

Ja, sommige zaken zijn wél goed geregeld in B! :+

Die komt in mijn zak terecht. Euro's zijn euro's... of je dat nu een coulance noemt of extra inkomen.
Dat dus :t

Met een motor krijg je die vergoeding niet, dus als je de kosten van een motor wil vergelijken met die van de fiets, ga je niet anders kunnen dan deze vergoeding mee te tellen.
En dan gaat een fiets altijd goedkoper zijn dan een motor. 🤷‍♂️
Ik krijg dus wél vergoeding voor de motor (zelfde als voor een auto).
Voor mijn werk op Brussels Airport, zoals ik al zei, 0,13€/km, enkele rit geteld.
De brandstofkost is daarmee (in mijn zuinige rijstijl) echter heen EN terug gecoverd.
Werk ik in het Antwerps havengebied, krijg ik voor de motor echter 0,25€/km, heen EN terug. Dat is niet door de werkgever betaald, maar door de Antwerpse overheid, omdat er zo goed als geen OV is in het Antwerps havengebied. Voor mij is dat aan 198km per dag dus 49,5€. Terwijl de TOTAALKOST voor mijn motor daar per dag slechts 22,77€ is. Maar daarop betaal ik natuurlijk wél belasting. Ik houd er uiteindelijk wel van over, maar niet zo heel veel.
Hoe de fietsvergoeding aldaar ligt weet ik niet. Wel hoger heb ik vernomen, maar hoeveel?
Ene ... Met de fiets ook nog 85km enkel ... dat is toch net wat té veel :P
 
Zoals ik het zie...

Als ik 21€ per dag aan kilometervergoeding krijg en pakweg 20 dagen ga werken in een maand, zie ik op mijn loonbrief 420€ extra verschijnen. (belastingsvrij he!!)

Die komt in mijn zak terecht. Euro's zijn euro's... of je dat nu een coulance noemt of extra inkomen.


Met een motor krijg je die vergoeding niet, dus als je de kosten van een motor wil vergelijken met die van de fiets, ga je niet anders kunnen dan deze vergoeding mee te tellen.
En dan gaat een fiets altijd goedkoper zijn dan een motor. 🤷‍♂️
Dan gingen we ecen langs elkaar heen.
 
Ik dacht dus dat die 0.24 Euro voor iedereen is, blijkbaar ligt het aan de CAO van je sector.

Los daarvan, is die belastingsvrij tot het max bedrag van 0.24 Euro en kan je ook nog eens de werkelijke kosten van je fiets inbrengen in je personenbelasting! (gaat natuurlijk ook met je motor)


En bij de overheid nog meer? Dan werk ik bij de verkeerde overheid denk ik... 🤔 Want voor mij is het 24ct per km, en voor mijn vrouw idem.
Bij de overheid krijg je idd nog meer, maar ook meer en meer andere (private) bedrijven geven tegenwoordig meer km vergoeding voor de fiets. Ergens ook een goede zaak!

Op,dit moment zijn de kosten aan mijn motor niet ingeefbaar, omdat ik niet boven mijn forfait uitkom. Al zou ik dat toch eens moeten laten berekenen, want ik zou het zomaar eens mis kunnen hebben, en al heel wat mislopen hebben :X
 
Denk dat onderaan de streep een motor duurder is dat de fiets.

Ik zie enkel maar berekening staan van Banden, Ketting/tandwielen en remblokken.
Mis hier nog voor de motor de olie+oliefilter en bougie's die je ook nog moet meerekenen.
Olie, oliefilter, luchtfilter, benzinefilter, bougies, deze vijf dingen ben ik idd vergeten bij de slijtagedelen.
Olie, 35€ voor 4L a 10.000km = 0,0035€/km
Oliefilter, 9€ voor 10.000km = 0,0009€/km
Benzinefilter, 6€ voor 25.000km = 0,00024€/km
Luchtfilter, 26€ voor 50.000km = 0,00052€/km
Bougies, 48€ voor 25.000km = 0,00192€/km
Alles samen goed voor 0,00708€/km.
Ach, we ronden dat af op 0,01€/km.
Uiteraard zijn voornoemde prijzen en vervangingsintervallen bij elke motor anders.

Daarbij de eventuele Verzekeringen en wegenbelasting vind ik ook net terug.
Die zitten (eigenlijk net als voorgaande onderhoudsproducten) wel meegerekend in mijn 0,1150€/km :Y
 
Bij de overheid krijg je idd nog meer, maar ook meer en meer andere (private) bedrijven geven tegenwoordig meer km vergoeding voor de fiets. Ergens ook een goede zaak!

Zowel bij Defensie als bij de Politie is het 24ct...



Op,dit moment zijn de kosten aan mijn motor niet ingeefbaar, omdat ik niet boven mijn forfait uitkom. Al zou ik dat toch eens moeten laten berekenen, want ik zou het zomaar eens mis kunnen hebben, en al heel wat mislopen hebben :X

Ik weet niet hoeveel dagen per week je moet werken, maar met 90km per werkdag ga je toch wel wat kosten kunnen opbouwen, niet?
Waarschijnlijk niet met die oude GSXF die hebt, maar wel met een nieuwe full option RT of GS :)

Dan heb je al een afschrijvingskost van om en bij de 5000€ per jaar. (je mag die motor dan wel enkel voor het woonwerk verkeer gebruiken he)
 
Terug
Bovenaan Onderaan