WP-Veren

AcXeller

Die hard MF'er
12 dec 2001
784
0
40
Amstelveen
www.xs4all.nl
Ik zit er aan te denken om mijn voorveren van mijn GS500E te vervangen door een setje WP-veren. Aangezien ik zelf al merk dat de voorvering niet alles is en het overal op het internet is te lezen dat de gs500e geen goeie voorvering heeft. Nou kan ik dus wel de voorveerspanning veranderen maar deze staat dus al sinds het begin op max. Nou heb ik een beetje rond lopen kijken op het forum en heb dus gevonden dat ze iets van 200/250 kosten per setje.

Nou, is mijn vraag of die progressieve veren van WP ook echt helpen of maakt het bijna niets uit, wie heeft hier ervaring mee. En ze praten ook steeds over progressieve veren, zijn er dan ook andere ?

Alvast Bedankt.....
 

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Ze zitten in mijn SV en bij de SV merk je het wel. Is wat strakker in bochten en hobbels en zo.

Ik ben tevreden.
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
uhm...waarom doe je niet gewoon met de standaard veren...die zijn toch goed genoeg voor op de weg?

of moet jij zo hard dat jij je demping ingaand en uitgaand seperaat moet regelen?

kijk als je nou een R1 had en je rijd de ZAC, dan kan ik het nog wel begrijpen...maar met een standaard gs500 is dat niet een beetje heel veel van het goede? :)
 

Rec

MF veteraan
14 nov 2001
1.434
0
53
Diepenbeek, België
Je hebt ook nog gewone veren met een constante spoed, die veren over het hele bereik lineair.
Progressieve worden harder naargelang je dieper inveerd.
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
als je het toch wil doen...(ik had met mijn cbr1000 ook een hele slappe voorpartij) is dikkere vorkolie erin gooien...

een mix van 15w met 20w...was bij mij de beste oplossing...

misschien is het wat...bij mij werd het een stuk stugger en voorspelbaarder in de bocht...
 

AcXeller

Die hard MF'er
12 dec 2001
784
0
40
Amstelveen
www.xs4all.nl
uhm...waarom doe je niet gewoon met de standaard veren...die zijn toch goed genoeg voor op de weg?

of moet jij zo hard dat jij je demping ingaand en uitgaand seperaat moet regelen?

kijk als je nou een R1 had en je rijd de ZAC, dan kan ik het nog wel begrijpen...maar met een standaard gs500 is dat niet een beetje heel veel van het goede? :)
Ik ben niet bepaald een veertje om het zo te zeggen ;)
Als ik mijn voorrem 1 cm intrek klap de vering bijna dood aan de voorkant en dat probeer in dus te verhelpen, of ben ik dan verkeerd aan het denken nu ?

P.S> Allen bedankt voor de snelle reactie
 

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
als je het toch wil doen...(ik had met mijn cbr1000 ook een hele slappe voorpartij) is dikkere vorkolie erin gooien...

een mix van 15w met 20w...was bij mij de beste oplossing...

misschien is het wat...bij mij werd het een stuk stugger en voorspelbaarder in de bocht...
Dikkere olie er in is juist een lapmiddel... Als je het goed wilt doen doe je die veren. Of beiden, dat kan ook.

Mijn SV was ook heel erg slap. Met iets dikkere olie en WP-veren doet hij het nu een stuk beter.
 

Erik van Dam

MF veteraan
30 sep 2001
5.020
0
Doetinchem
www.debandenman.nl
Ik heb daar ervaring mee....
Op mijn eerste motorfiets (Kawa GPX750R inmiddels alweer 2 jaar geleden) heb ik WP progressieve voorveren laten zetten. Dit kostte NLG 250 per set incl. uit- en inbouwen. Ook heeft André Stamsnijder, van WP, mijn achterveer afgesteld. Afstellen is altijd gratis, ook bij standaard veren. Mijn motor voelde véél beter aan en ik merkte dat ik veel zekerder reed. Op mijn huidige motor heb ik voor óók weer WP\'s in laten bouwen en achter is de veer gereviseerd/omgebouwd en wéér is het resultaat een wereld van verschil! (NLG 900) :]
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Met een Gs kan je alleen de veervoorspanning regelen, en geen in/uitgaande demping.

Met een andere veer ga je dus de veervoorspanning eigenlijk verhogen, omdat deze vaak te slap is,zeker als je zwaarder bent.
De vervangingsveren zijn dan ook bijna latijd meteen progressief, wat inhoudt dat je bij normaal rijden toch nog vering heb, en dus comfort, maar als die verder induikt, steeds meer druk opbouwd.

Dikkere olie resulteert in feite in een verhoging van de in/uitgaande demping.
Je moet dus goed kijken wat het probleem is, waarschijnlijk beide.
Eventueel kan je ook een bus bovenop de bestaande veren zetten, waardoor je de veervoorspanning verhoogd, waardoor je dan beter bij jouw voorkeur komt,echter door de hogere veervoorspanning moet je ook dikkere olie gebruiken om je demping aan te passen.


zeikerd, stond er ook 2x goed, wordt helemaal gek van al dat getik. ;)
 
Laatst bewerkt:

AcXeller

Die hard MF'er
12 dec 2001
784
0
40
Amstelveen
www.xs4all.nl
Op maandag 14 januari 2002 23:42 schreef Gizzmo13 het volgende:
Eventueel kan je ook een bus bovenop de bestaande veren zetten, waardoor je de voorveerspanning verhoogd, waardoor je dan beter bij jouw voorkeur komt,echter door de hogere voorveerspanning moet je ook dikkere olie gebruiken om je demping aan te passen.
Het truckje met de bus had ik van gelezen maar doe het liever niet omdat je volgens mij die veren onnodig hard gaat belasten en ik weet niet of ie daar blij mee is. Maar als ik je verhaal goed begrijp moet ik dus ook dikkere olie gaan gebruiken als ik er WP veren in zou doen ?
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Het truckje met de bus had ik van gelezen maar doe het liever niet omdat je volgens mij die veren onnodig hard gaat belasten en ik weet niet of ie daar blij mee is. Maar als ik je verhaal goed begrijp moet ik dus ook dikkere olie gaan gebruiken als ik er WP veren in zou doen ?
Waarschijnlijk wel, omdat veervoorspanning toeneemt, maar is afhankelijk van verschil tussen WP en originele veer.
Maar Wp weet dat precies.
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Ik vind het altijd zeer moeilijk om iemand zijn vering af te stellen, dit omdat ik zelf vrij licht ben, en ik vaak toch een wat andere rijstijl heb dan de berijder van de betreffende motorfiets.
Als ik jouw topic lees, dan vind ik geen duidelijke klachtomschrijving, daarom kan ik dus ook geen goed advies geven, en om zomaar iets over veerinstellingen te schrijven, daar ben je ook niet echt mee geholpen.
Daarom vraag ik om exact uit te leggen hoe de vering zich gedraagt op een specifieke omstandigheid, alleen dan kan ik ( en andere lezers) een zo goed mogelijk advies geven over de dingen die je beter wel of niet aan je vering kunt veranderen.
Ook is het raadzaam om zo goed mogelijk je rijstijl te specificeren, en om op te geven hoe lang je bent en hoeveel je weegt.

Met vriendelijke groet, Paul.
 

Erik van Dam

MF veteraan
30 sep 2001
5.020
0
Doetinchem
www.debandenman.nl
Het truckje met de bus had ik van gelezen maar doe het liever niet omdat je volgens mij die veren onnodig hard gaat belasten en ik weet niet of ie daar blij mee is. Maar als ik je verhaal goed begrijp moet ik dus ook dikkere olie gaan gebruiken als ik er WP veren in zou doen ?
Als je veren vervangen worden krijg je ook de juiste (WP)vorkolie. Ik weet dat sleutelaars er graag altijd zelf nog wat aan draaien enzo maar laat je veren afstellen door een specialist en rijdt er een tijdje mee, ben je niet tevreden dan ga je terug, zeg je wát je niet bevalt en het wordt veranderd. De lui waar ik mee rijd (méér dan behoorlijke rijders) zijn ook bij Stamsnijder in Bornebroek geweest en haast niemand heeft tot nu toe zijn instellingen zelf weer terug gezet.
 
Laatst bewerkt:

AcXeller

Die hard MF'er
12 dec 2001
784
0
40
Amstelveen
www.xs4all.nl
Nou, daar gaan we dan.

Zal proberen om zoveel mogelijk te zeggen maar ik heb al niet meer gereden sinds 13 oktober. Wat ik in lange snelle bochten merkte was dat ie niet echt helemaal zeker aan voelde, toen heb ik op advies van iemand de veervoorspanning van de voorvering naar max gedraaid. Hierdoor voelde de motor al een stuk zekerder in de bochten. Later heb ik ook nog de achterveer op max gezet (dacht ook veervoorspanning) omdat ik af en toe bij een drempel de veer voelde klappen, met passagier was dit bijna constant, ook dit heeft goed geholpen.

Wat het probleem nu is dat ik soms in langere bochten toch een onzeker gevoel krijg van de fiets. Wat ik ook merk is het doodklappen van de voorvering bij het licht remmen. Als ik het gas loslaat voel ik de fiets ook enorm inzakken.

Wat betreft mijn rijstijl: redelijk sportief, hoewel dit meer bij het optrekken en snelweg rijden is, bochten nam ik licht sportief (geen kneedowns, heeeeeeeel soms een teen-down maar heb dan ook grote voeten :) ) maar daar zal het voorlopig toch niet meer van komen.En dan nog mijn gestalte: ik ben iets van 1.93 en een kilo\'tje of 110 :( goeie voornemen is dus ook om in een lerenpak te gaan passen....

Zoals gezegd is dit wel allemaal graaf in m\'n geheugen werk. ;)
 

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
Op maandag 14 januari 2002 23:33 schreef Daemon het volgende:Dikkere olie er in is juist een lapmiddel... Als je het goed wilt doen doe je die veren. Of beiden, dat kan ook.
Olie = demping, veren = vering (doh!)

Hoe stugger je vork dempt, hoe langzamer hij even ver inveert. Dus of je nu stroop of water in je vork kiepert: hij veert evenver in, het duurt alleen wat langer. Maar het zijn je veren die bepalen hoe ver je kunt inveren. Al is er ook wel weer een verschil tussen lineaire en progressieve veren.

Lineair = evenveel druk per cm, hoever je hem ook indrukt. Dus zeg 1cm indrukken is 1kg, 2cm = 2kg, 10cm = 10kg.
Progressief = (rara) hoe verder je hem indrukt, hoe meer kracht je nodig hebt per cm. Dus b.v. 1cm = 1kg, 2cm = 2kg, 4cm = 8kg, enz.
 

Rec

MF veteraan
14 nov 2001
1.434
0
53
Diepenbeek, België
Olie = demping, veren = vering (doh!)

Hoe stugger je vork dempt, hoe langzamer hij even ver inveert. Dus of je nu stroop of water in je vork kiepert: hij veert evenver in, het duurt alleen wat langer. Maar het zijn je veren die bepalen hoe ver je kunt inveren. Al is er ook wel weer een verschil tussen lineaire en progressieve veren.

Lineair = evenveel druk per cm, hoever je hem ook indrukt. Dus zeg 1cm indrukken is 1kg, 2cm = 2kg, 10cm = 10kg.
Progressief = (rara) hoe verder je hem indrukt, hoe meer kracht je nodig hebt per cm. Dus b.v. 1cm = 1kg, 2cm = 2kg, 4cm = 8kg, enz.
:^
Wat heb je dat toch mooi uitgelegd Marcoo.
Je had leraar moeten worden :}
;)
 

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
O ja: veervoorspanning (met een lineaire veer, zoals vaak standaard gemonteerd) = rijhoogte. Dus inderdaad: als je met duo door je achterveer heen klapt, moet je de veervoorspanning verhogen. Dat verandert wel de geometrie van je fiets (hij komt voorover of achterover te staan, als je de achterveer \"verhoogt\" dus voorover).

Kortom: als je door je veren heenklapt, probeer dan de demping stugger te maken. En dan zou je voor de beste resultaten ook iets aan de vering meoten doen, maar demping lost je probleem het beste op.

Vergeet niet dat een veer zonder demping heel lang blijft bewegen (dus blijft je motor deinen). Als je dit probleem hebt dan moet je dus de demping veranderen. Kun je makkelijk stilstaand controleren: druk je vork in (met je voorrem ingeknepen) en laat hem weer los, als dat te snel gaat of hij deint erg (een beetje mag) dan is demping het probleem.
 

sideburns

MF veteraan
7 nov 2001
1.384
0
s-Hertogenbosch
www.fj1200.nl
progressieve veren zijn altijd een goed idee, vooral in wat oudere poten die niet mooi zijn af te stellen. Dikkere olie is zeker geen optie. De motor gaat vreemde dingen doen, vooral in bochten omdat de vering niet snel genoeg de weg kan volgen. het fijne is vooral dat je met gewoon rijden een gedeelte \"gewone\"vering hebt om oneffenheden op te vangen. Bij remmen of een bocht veert dit in en kom je op het \"sportievere\"
gedeelte van de veer terecht. Met ook die rijeigenschappen. Laat dit ergens doen waar ze er verstand van hebben want de afstelling voor iemand van 110 kg is anders dan voor iemand van 80 kg. Als het niet bevalt en je verteld wat, dan weten zij ook wat bijgesteld dient te worden. Te hard is zeker niet wensenlijk. Zeker niet in een bocht. (openbare weg)
 

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
:^
Wat heb je dat toch mooi uitgelegd Marcoo.
Je had leraar moeten worden :}
;)
Dank voor het compliment, maar mijn huidige baan verdient toch stukken beter! En ook geen gedonder met lastige puberale ***-kotertjes! :j