XJR 1300 met 35.000 km, waar op letten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frits Pannenkoek

MF veteraan
3 feb 2020
1.448
416
Vraagje ik heb net een XJR 1300 met 35000 op de teller gekocht uit bj 2002


de vraag moet ik nog ergens opletten vernieuwen etc etc bij deze km stand Motor loopt netjes en is verder als nieuw

Thanks zover Groet Frits
 
Een XJR met 3500 km is nog nieuw. Op tijd je 1e beurtje laten doen. Rustig inrijden! :]
Precies wat Ericmoto zegt: Je moet er zeker geen PUNT van maken! (of eraan zuigen)

Ik zet er een nu een punt achter............................PUNT
 
Weet je de onderhoudshistorie?
Nee weet verder niks van de motor. Alleen dat hij van een liefhebber is geweest en dat hij er als nieuw uit ziet

Luchtfilter en bougies zijn nieuw dus ga ervan uit dat hij net een beurtje heeft gehad


Wil er zelf 5000 meer rijden en dan minstens het oliefilter en de olie vernieuwen .Bij mijn auto flush ik de motor soms weet niet of dat voor een motorfiets ook een goed plan is ????
 
Je mist een nulletje :Y
Nee ik mis echt geen nulletje en ook mijn toetsenbord heeft wel leestekens maar ik heb deze keer moeite om ze te vinden dat is net zoals ts gister zijn bericht inklopte de smily klikt wel van ja maar dat was gisteravond dus NEE topic-titel is nu gewijzigd daar stond gisteravond toch echt 3500 de mod zal het wel hebben aangepast denk ik ik snap dat niet helemaal je opent een topic en daar staat dan in dit geval een verkeerd cijfer of een KNOL van een spelfout ook leestekens zitten blijkbaar niet op het toetsenbord van ts beetje jammer want zo is het absoluut onleesbaar wellicht dat sommigen daar anders over denken mijn advies voor topic-titel is extra OPLETTEN!!!
 
Met deze leeftijd is het mogelijk dat pakkingen en keerringen het gaan opgeven, gezien er zo'n 2000 km per jaar mee is gereden (wat eigenlijk best wel weinig is). Bij stilstand drogen deze afdichtingen uit en door warmte cycli worden ze daarmee versneld ouder. Mits je geen 2 linker handen hebt, is het gros daarvan makkelijk zelf te verhelpen.
Het is niet dat ik je nu onwijs bang wil maken, maar meer ervan wil bewust maken dat dit kan gebeuren met voertuigen die relatief veel stilstaan.
 
Met deze leeftijd is het mogelijk dat pakkingen en keerringen het gaan opgeven, gezien er zo'n 2000 km per jaar mee is gereden (wat eigenlijk best wel weinig is). Bij stilstand drogen deze afdichtingen uit en door warmte cycli worden ze daarmee versneld ouder. Mits je geen 2 linker handen hebt, is het gros daarvan makkelijk zelf te verhelpen.
Het is niet dat ik je nu onwijs bang wil maken, maar meer ervan wil bewust maken dat dit kan gebeuren met voertuigen die relatief veel stilstaan. Ik spreek uit ervaring. En wellicht is de ene motor er natuurlijk gevoeliger voor dan de andere
 
Goedemorgen Rody daar was ik ook al achter Thanks

Ga eerst met shift indicator monteren en dan 4 iridium pluggen daarna zien we wel weer verder Geloof niet dat er echt veel mis is met me brommertje
 
Let er wel even op dat de vacuumaansluitingen op de inlaatrubbers nog wel eens los willen gaan zitten als gevolg van veroudering. Heb dat al een paar maal meegemaakt met een XJR.

En dat de o-ringen die de gaskelpassen afdichten gaan lekken bij gebruik van (veel) kruipolie/conserveringsspray in de buurt van de carburateurs. Deze zijn officieel niet los leverbaar. Ze zijn wel bij specialisten in o-ringen in viton te bestellen.
 
Dank Roy die inlaat rubbers heb ik al bekeken en zijn vrij van ellende .Geen scheurtjes of iets kunnen ontdekken

Ga nog wel even met remreiniger kijken of er een lekt maar tot zover ik kan zien alles toppy


Zit er alleen mee dat ik niet weet wanneer de motor een service beurt heeft gehad en denk er over om dat dan toch maar te doen dan weet ik dat het goed zit


Hoeveel km rij je met je olie en welke gebruik jij Wil zelf Shell gaan rijden gooi die meuk ook in me auto en dat bevalt meer dan goed
 
DE XJR's van mijn klanten (ik heb er zelf geen een) smeer ik met Motul 7100 10W40. Daar heb ik hele goede ervaringen mee, de motorblokken blijven er een stuk schoner mee dan met een hoop andere oliemerken. En afhankelijk van het gebruik (veel lange of korte stukken) adviseer ik verversen tussen de 7500 en 10000 km.

Shell motorfietsolie ben ik helemaal niet weg van.....
 
Bedankt ik zal je advies opvolgen en koop dan Motul olie

Laatste vraagje motorflush bij een motor is dat zinvol of kansloos Wens je een top weekend en nogmaals dan voor het delen van je kennis Toppy
 
Als je de historie niet weet kan een flush beurt zeker geen kwaad. Let er alleen wel op dat je een reiniger pakt die geschikt is voor motorfietsen.

Ook daarvoor heeft Motul een prima product in het pakket.

Prettig weekend!
 
DE XJR's van mijn klanten (ik heb er zelf geen een) smeer ik met Motul 7100 10W40. Daar heb ik hele goede ervaringen mee...............
Je noemt hier Motul 7100.
Ikzelf gooi altijd Motul 5100 erin. Zowel ieder jaar in de FZ als nu ook in de BB.
Geen slechte ervaringen mee. Vervangen in FZ iedere winter. Dat is dan tussen 10k en 20k km's.

Ik heb al bij de specs gekeken. Maar zag niet het antwoord.
Wat brengt het EXTRA om 7100 te gebruiken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan