Gisteravond even gevlucht voor die boeren op tv
Dus de XS750 caféracerachtige uitgelaten. Was lekker rijden. De motor rijdt goed, maar in de lagere toerenrange loopt de motor niet echt gelijkmatig. De XS betreft een 2D met MK1 carbs voorzien van podfilters waarbij de rand van de aanzuiging van de carbs niet wordt afgedekt door de rubbers van het podfilter, aangezien ik gebruik gemaakt heb van originele aansluitrubbers tussen luchtfilterkast en carbs. Motor is voorzien van elektronische ontsteking.
Omdat de motor niet heel lekker loopt in de lagere toeren eens met een infrarood thermometer de uitlaten gemeten en vastgesteld dat cylinder 3 (gerekend vanaf nokkenasaandrijving) duidelijk minder warm was dan de andere twee uitlaten
. Daar ben ik dus niet zo blij mee....
Tot op heden is er niets specifiek gecontroleerd of afgesteld. De kleppen heb ik nog nooit gecontroleerd of gesteld. En nadat ik de carbs handmatig heb schoongemaakt zijn ze op het oog synchroon gezet.
Omdat ik het vermoeden heb dat de uitlaattemperaturen ongeveer gelijk moeten zijn, moet er iets gedaan worden.
Mijn idee is om eerst de kleppen te gaan stellen/controleren. Staan deze goed, dan moeten de carbs met apparatuur synchroon gezet worden. En als dat gebeurd is en dan blijkt er nog steeds een flink verschil in temperatuur in de uitlaatbochten te zijn dan pas wordt het tijd om mij verdere zorgen te gaan maken
.
Dus mijn vraag is, is mijn redenatie logisch of is er een andere "aanvliegroute" om tot meer gelijkmatige temperaturen in de uitlaten te komen (zonder het gehele blok te hoeven te demonteren natuurlijk
).
Of is er een heel andere kijk op het probleem mogelijk met oplossingen die niet gelijk de hoofdprijs kosten...
Want zoals het meestal met een brik gaat, moet het zo min mogelijk kosten
En sleutelen is op zich geen straf
En als ik zelf sleutel kost het alleen tijd (maar dat is hobby).
Alvast dank voor het meedenken.