Yamaha Diversion 600

Jordy112

MF'er
20 apr 2008
107
0
Kan er in een geimporteerde(Duitsland) Yamaha Diversion 600 een 25 kw setje? hij staat al op kenteken. Hoe gaat dat in zijn werk bij deze motor, via inlaatrubbers?
 
Hey!

Ik heb pas zelf een Yamaha XJ600S gekocht. In de garage waar ik mijn motor heb gekocht stonden 4 XJ600S, waarvan 1 was geïmporteerd. Mij werd toen verteld dat deze motor niet op 25KW te krijgen was... Dit volgens mij in verband met de tweede (Nederlandse) typegoedkeuring.

Vanaf 1994 is het volgens mij mogelijk om ze te 25KW'en. Dit gebeurt bij modeljaar 94 en 95 door inlaat rubbers. Hoe het gebeurt bij de jaren daarna weet ik niet, misschien wel op dezelfde manier.
 
Je motor zelf staat al op 25kw kenteken, staat ook op de RDW site, dit komt mede door het import-export trucje ;)

Maar ik heb op deze site gezien Motorradwerkstatt Oberhausen | TLO Bike Shop
dat er wel setjes voor zijn en alle motoren zijn toch terug te voeren op 25 kw?

Je eerste zin snap ik niet helemaal?

Ik heb zelf een XJ600S gekocht, die eerst nog 45KW was (een Nederlandse motor, altijd al geweest, dus geen import), en nu is teruggevoerd naar 25KW door het inbouwen van inlaatrubbers. Vervolgens is door de garage een papier naar Yamaha en de RDW gestuurd dat ie omgebouwd is, om zo nieuwe papieren te verkrijgen, waarop staat dat de motor nu dus 25KW aan vermogen heeft.

Een motor uit het buitenland kun je volgens mij niet op deze manier ook 25KW'en, omdat ie geen tweede typegoedkeuring heeft. Je kunt dan dus niet die gehele procedure bij Yamaha en de RDW doorlopen. (volgens mij dus he! Ik weet het niet zeker)

Wel is het zeker zo dat er setjes te vinden zijn om een motor terug te voeren op 25KW, maar je moet ook zorgen dat je dit officieel op papier krijgt te staan. Als je je motor wel afvoert na 25KW, maar het staat niet officieel op je papieren kun je zeik krijgen met je verzekering/de politie.
De truc is dus om je motor officieel op 25KW te krijgen. Bij motoren die een tweede typegoedkeuring hebben is dit niet zo lastig. Bij andere motoren moet je hem volgens mij helemaal opnieuw laten keuren bij de RDW om nieuwe papieren te verkijgen. :-)
 
Laatst bewerkt:
Op het kentekenbewijs staat dat de motor 25kw is, en dat staat ook zo op de rdw site. Alleen nu heb ik nog een vraag, de kleppen moeten worden gesteld.. is dat een klote baan of wat zijn ongeveer de kosten daarvan? O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een duitse Diversion op 25kw op papier, zo is hij gewoon ingevoerd geweest en is dus niks raars aan, en volledig legaal. :P

Wat jij nodig heb zijn de inlaat rubber voor een 25kw Diversion. Een normale heeft typenummer 4BR en de 25kw versie 4LX. Ik zal voor je ff de partnummers opzoeken en zo hier plaatsen. Die set van die site in duitsland is niet nodig gezien je daar betaald voor papieren vooral die geen extra waarde bieden in Nederland en zeker gexien hij al kenteken technisch geregeld is.

Ik was voor de rubber voor iets van €35,- klaar en zaten er binnen no-time op.

EDIT: De vol vermogen versie is 4BR-13598-00 en naar mijn weten was de 25kw versie van de inlaat rubbers: 4LX-13598-00 maar wel ff controleren zou ik zeggen. Of gewoon vragen aan je dealer dat hij gewoon kijkt wat voor inlaat rubbers er op een 4LX zitten.
Oja wel nog ff op interzoeken of vragen hoe de gasnaald gezet moet worden want die moet voor het mooie een stapje omhoog of omlaag maar dat weet ik niet precies meer.

Klepstellen is bij een Div vrij makkelijk gezien je er goed bij kan komen (bougiedoppen eraf, klepdeksel eraf en je kunt met een voelermaatje controleren iig, stellen kun je het beste ff in het werkplaatshandboek kijk en die je wel op het internet kunt vinden.
Oja en de speling is best wel ruim voglens de specificaties en daardoor maken Divjes vooral koud nogal herrie voornamelijk door grote klepspeling, dus waarschijnlijk staan ze gewono goed ondanks dat je ze hoort.
Ze mogen officieel trouwens strakker gezet worden voor minder herrie maar kan een beetje tenkoste gaan van je koppel onderin waar Yamaha oorspronkelijk vooral de speling wat groot had gelaten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan