Yamaha TDM 850 ('97): soms geen spanning startmotor

Iris91

MF'er
20 feb 2021
37
4
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

ik heb wat problemen met mijn YAMAHA TDM 850 (uit '97). Ik heb SOMS geen spanning naar mijn startmotor. Ik heb geprobeerd mijn probleem en oplossing zelf te vinden, maar ik kom er niet uit. Iemand suggereerde mij dat het aan de Rectifier/Regulator kan liggen, maar de symptomen die ik daarbij vind lijken niet op de mijne. Het probleem is als volgt:

Ik heb nu twee of drie keer meegemaakt dat ik de motor net had gestart en wegreed en daarbij een heel raar gedrag ondervond. Ik kan het niet precies meer beschrijven, maar in mijn herinnering had ik nauwelijks vermogen en een heel hoog RPM. In beide gevallen heb ik de motor aan de kant gezet en uit. Als ik vervolgens de contactsleutel weer omdraai (aan), heb ik geen spanning naar de startmotor. Gewoon niks. In deze situatie werkt bijvoorbeeld ook het Neutraal-lampje niet. Het is ook een aantal keer voorgekomen dat ik de motor nog niet gereden had en de spanning niet heb. Ik weet het gelijk als ik de sleutel omdraai, want dan brandt het Neutraal-lampje dus niet. In alle gevallen kan ik het 'oplossen' door gewoon vaak proberen de sleutel steeds om te draaien (aan/uit), en ik heb ook wel onder het zadel gekeken of er iets mis wat met de bedrading. Ik heb dan wel aan de draden gezeten maar eigenlijk niks gedaan. Gewoon gekeken of ze nog zaten waar ze horen zonder iets los te maken oid. Na een hoop gemorrel met de draden en/of de sleutel heb ik, soms na 1 keer, soms na 30 keer, weer spanning en dan kan ik weer starten. Ik kan het nu niet controleren, maar als ik het mij goed herinner werkt het licht in deze situatie bijvoorbeeld wel.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft wat er aan de hand is, en misschien zelfs een oplossing weet?

Alvast heel erg bedankt.

Groeten,
Iris
 
Ik was dat van die accupool ook aan het intiepen tot een andere deskundihe het plaatste.
Maar, omdat je licht het wél doet en je neutraallampje niet leg ik mijn twijfels ook bij het contactslot
 
Laatst bewerkt:
Het zit niet in je startmotor. Die doet het niet omdat je neutraal lampje niet brandt. Doet hij het wel als je de koppeling inknijpt?
Volgens mij gaan er 2 circuits vanaf het cotactslot, als je dat aanzet. 1 voor licht, richtingaanwijzers en 1 waar je motormaanagement onder valt. Ik denk dat misschien 1 zo'n circuitje problemen heeft
 
Even een plaatje van het web geleend dus dat rode pijltje heeft geen nut.
Onder je zadel zit de accu.
Op de accu zitten schroefjes / boutjes (dopje 10) met electradraden eraan.
Probeer die eens heel strak vast te zetten?
Kijk wel uit dat je niet met je gereedschap tegen het metaal van de motor komt.
unnamed.jpg
 
Het zit niet in je startmotor. Die doet het niet omdat je neutraal lampje niet brandt. Doet hij het wel als je de koppeling inknijpt?
Ik was dat van die accupool ook aan het intiepen tot een andere deskundihe jet plaatste.
Maar, omdat je licht het wél doet en je neutraallampje niet leg ik mijn twijfels ook bij het contactslot
Ik denk ook niet dat het aan de startmotor zelf ligt, nog aan het contact. Ik denk dat er een ander probleem is wat ervoor zorgt dat de startmotor geen spanning krijgt. Maar wat dat dan is, geen idee...... :(
 
Iris, zet je woonplaats in je profiel, er zijn altijd mensen in de buurt die deskundig zijn en willen helpen. Ik kan haast zeggen dat het vermelden van je woonplaats op M.-F. absoluut geen risico met zich meebrengt
 
Even een plaatje van het web geleend dus dat rode pijltje heeft geen nut.
Onder je zadel zit de accu.
Op de accu zitten schroefjes / boutjes (dopje 10) met electradraden eraan.
Probeer die eens heel strak vast te zetten?
Kijk wel uit dat je niet met je gereedschap tegen het metaal van de motor komt.
Bekijk bijlage 1598430
De accu zit helaas niet onder het zadel. Die zit ergens onder de tank verstopt. Onder het zadel vind je enkel verlengde aansluitpunten van de accu (dat denk ik althans dat het is). Ik kan dus helaas niet zomaar bij de accu.
 
Iris, zet je woonplaats in je profiel, er zijn altijd mensen in de buurt die deskundig zijn en willen helpen. Ik kan haast zeggen dat het vermelden van je woonplaats op M.-F. absoluut geen risico met zich meebrengt
Haha, ik heb m'n account echt nét gemaakt om deze thread te kunnen openen. Jullie zijn echt cool, zulke snelle reacties. Ik houd het haast niet bij. Ik was al aan het kijken waar ik m'n profiel nog verder in kon gaan vullen, dus dat komt er zo aan. Maar ik houd jullie reacties nu al haast niet bij ;). Ter info: 's-Hertogenbosch
 
Ja klinkt logisch, daarom vermeldde ik ook dat m'n licht het dan wél doet (denk ik)
Heel vaak vertikt het relais ook om op te komen, dan druk je op de knop en komt het relais gewoon niet op, daar heb ik er 5 van staan. Dat is incidenteel en hoeft helemaal geen kapot relais te zijn. Dan moet ik ook 4 of 5 keer klikken voordat-ie het doet.
 
Ik denk dat ik mn geld inzet op de neutraalschakelaar of een kabeltje daar naartoe.

Om het zeker te zijn: heeft iemand een draadschema die hier gedeeld kan worden?
In mijn hoofd...

Lichtblauw gaat naar het neutraallampje, bijna direct, met een aftakking naar de relaisbox voor de vrijstanddetectie, meer zit er niet aan. neutraallampie krijgt een plus uit de cockpit
 
Heel vaak vertikt het relais ook om op te komen, dan druk je op de knop en komt het relais gewoon niet op, daar heb ik er 5 van staan. Dat is incidenteel en hoeft helemaal geen kapot relais te zijn. Dan moet ik ook 4 of 5 keer klikken voordat-ie het doet.
Hmm, dat zou wel verklaren waarom de startknop indrukken niets uitvoert. Ik denk echter niet dat het verklaart waarom het neutraal-lampje dan ook niet werkt. Of wel?
 
Het is trouwens ook redelijk vaak de rode draad in het blokje links van het frame, die gaat van de hoofdstroom naar het contactslot, daar staat altijd spanning op en dat electrolyseert door de jaren heen tot het niet meer werkt. of af en toe wel
 
In mijn hoofd...

Lichtblauw gaat naar het neutraallampje, bijna direct, met een aftakking naar de relaisbox voor de vrijstanddetectie, meer zit er niet aan. neutraallampie krijgt een plus uit de cockpit
Als ik het schema bekijk, kan het wel te maken hebben met het neutraallampje. Hoewel de standaard omhoog ook genoeg zou moeten zijn om te kunnen starten, maar daarvoor zou ik eigenlijk willen meten om het zeker te weten.

@Iris91 hoor je het relais klikken of ook niet?
 
Het zit dus in- of onder het confactslot. Heb je al aan de bedrading gerommeld onder het contactslot? Soms breken die draden door het draaien van het stuur. Maar er kan ook vocht en corrosie in het schakelaartje onder het slot optreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan