Yamaha TDM 850 ('97): soms geen spanning startmotor

Iris91

MF'er
20 feb 2021
37
4
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

ik heb wat problemen met mijn YAMAHA TDM 850 (uit '97). Ik heb SOMS geen spanning naar mijn startmotor. Ik heb geprobeerd mijn probleem en oplossing zelf te vinden, maar ik kom er niet uit. Iemand suggereerde mij dat het aan de Rectifier/Regulator kan liggen, maar de symptomen die ik daarbij vind lijken niet op de mijne. Het probleem is als volgt:

Ik heb nu twee of drie keer meegemaakt dat ik de motor net had gestart en wegreed en daarbij een heel raar gedrag ondervond. Ik kan het niet precies meer beschrijven, maar in mijn herinnering had ik nauwelijks vermogen en een heel hoog RPM. In beide gevallen heb ik de motor aan de kant gezet en uit. Als ik vervolgens de contactsleutel weer omdraai (aan), heb ik geen spanning naar de startmotor. Gewoon niks. In deze situatie werkt bijvoorbeeld ook het Neutraal-lampje niet. Het is ook een aantal keer voorgekomen dat ik de motor nog niet gereden had en de spanning niet heb. Ik weet het gelijk als ik de sleutel omdraai, want dan brandt het Neutraal-lampje dus niet. In alle gevallen kan ik het 'oplossen' door gewoon vaak proberen de sleutel steeds om te draaien (aan/uit), en ik heb ook wel onder het zadel gekeken of er iets mis wat met de bedrading. Ik heb dan wel aan de draden gezeten maar eigenlijk niks gedaan. Gewoon gekeken of ze nog zaten waar ze horen zonder iets los te maken oid. Na een hoop gemorrel met de draden en/of de sleutel heb ik, soms na 1 keer, soms na 30 keer, weer spanning en dan kan ik weer starten. Ik kan het nu niet controleren, maar als ik het mij goed herinner werkt het licht in deze situatie bijvoorbeeld wel.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft wat er aan de hand is, en misschien zelfs een oplossing weet?

Alvast heel erg bedankt.

Groeten,
Iris
 
Ik dacht dat dat stukje koper ergens naartoe ging, maar toen ik de boel weer vast wilde draaien kwam ik erachter dat het gewoon los zat:
Bekijk bijlage 1598741

Nu zit ie er niet meer tussen. Ik denk niet dat het kwaad kon.. maargoed. Ik weet ook niet waarom het er zat. Ik zou denken slecht contact, maar daar kom ik dan wellicht nog wel achter.
Prutswerk waar misschien een druppellader aan heeft gezeten.

Ik heb het even losgedraaid:
Bekijk bijlage 1598727
Wat moet ik hier van vinden, en, moet ik er iets aan doen?

Daarnaast heb ik de massaschroef op het frame losgedraaid, volgens mij ziet dat er prima uit:
Bekijk bijlage 1598728
Evt zo'n een kartelringetje ertussen om een goed contact te garanderen.
1613909740761.png
1613909740761.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan