Yamaha TDM 850 ('97): soms geen spanning startmotor

Iris91

MF'er
20 feb 2021
37
4
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

ik heb wat problemen met mijn YAMAHA TDM 850 (uit '97). Ik heb SOMS geen spanning naar mijn startmotor. Ik heb geprobeerd mijn probleem en oplossing zelf te vinden, maar ik kom er niet uit. Iemand suggereerde mij dat het aan de Rectifier/Regulator kan liggen, maar de symptomen die ik daarbij vind lijken niet op de mijne. Het probleem is als volgt:

Ik heb nu twee of drie keer meegemaakt dat ik de motor net had gestart en wegreed en daarbij een heel raar gedrag ondervond. Ik kan het niet precies meer beschrijven, maar in mijn herinnering had ik nauwelijks vermogen en een heel hoog RPM. In beide gevallen heb ik de motor aan de kant gezet en uit. Als ik vervolgens de contactsleutel weer omdraai (aan), heb ik geen spanning naar de startmotor. Gewoon niks. In deze situatie werkt bijvoorbeeld ook het Neutraal-lampje niet. Het is ook een aantal keer voorgekomen dat ik de motor nog niet gereden had en de spanning niet heb. Ik weet het gelijk als ik de sleutel omdraai, want dan brandt het Neutraal-lampje dus niet. In alle gevallen kan ik het 'oplossen' door gewoon vaak proberen de sleutel steeds om te draaien (aan/uit), en ik heb ook wel onder het zadel gekeken of er iets mis wat met de bedrading. Ik heb dan wel aan de draden gezeten maar eigenlijk niks gedaan. Gewoon gekeken of ze nog zaten waar ze horen zonder iets los te maken oid. Na een hoop gemorrel met de draden en/of de sleutel heb ik, soms na 1 keer, soms na 30 keer, weer spanning en dan kan ik weer starten. Ik kan het nu niet controleren, maar als ik het mij goed herinner werkt het licht in deze situatie bijvoorbeeld wel.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft wat er aan de hand is, en misschien zelfs een oplossing weet?

Alvast heel erg bedankt.

Groeten,
Iris
 
Het is trouwens ook redelijk vaak de rode draad in het blokje links van het frame, die gaat van de hoofdstroom naar het contactslot, daar staat altijd spanning op en dat electrolyseert door de jaren heen tot het niet meer werkt. of af en toe wel
Ik zal morgen eens kijken of ik kan vinden wat je bedoelt. Het is me nog niet helemaal duidelijk: bedoel je onder het zadel of elders? En wat voor blokje bedoel je? Het eerste dat in mij opkomt is dat rode plastic kapje dat onder het zadel zit waar een plus-aansluiting voor de accu onder zit. Maar misschien bedoel je heel iets anders?
 
Het zit dus in- of onder het confactslot. Heb je al aan de bedrading gerommeld onder het contactslot? Soms breken die draden door het draaien van het stuur. Maar er kan ook vocht en corrosie in het schakelaartje onder het slot optreden.
Hmm, dit ga ik ook onthouden voor de volgende keer dat het probleem zich voordoet. Misschien kan ik dan uitsluiten of het probleem daar zit.
 
Dan zou hij moeten starten als je de koppeling in knijpt.
Ik knijp altijd de koppeling in.

Ter algemene verduidelijking voor alle reacties (jullie gaan echt als een speer, supercool):
- ik knijp altijd de koppeling in
- de motor staat altijd in neutraal als ik probeer te starten
- hij staat vaak wel op de standaard omdat ik afgestapt ben om dingen te proberen/bekijken, maar ik heb het ook gehad als ik het contact omdraaide net nadat ik de motor achteruit uit de stalling had gereden, en er dus op zat en dus de standaard ingeklapt had.
 
Heb je al aan de bedrading gerommeld
Moet ik dit interpreteren als "heeft er een vrouw aangezeten" ;)

Soms breken die draden door het draaien van het stuur
Ja en wat ook een euvel is: de solderinkjes kunnen absoluut geen kracht hebben, die schieten zó van de koperen dopjes in de hendels af.
 
En die schakelaartjes onder je hendels zijn ook klotedingen. Eenmaal kapot kosten ze 40 euro dus zetten ze er Ali-shuffles op van 3 euro en die geven de geest. iig sneller dan die dure dingen.
 
Ja en wat ook een euvel is: de solderinkjes kunnen absoluut geen kracht hebben, die schieten zó van de koperen dopjes in de hendels af.
Ik zal morgen eens op wat meer plekken gaan kijken, zoals bij de solderinkjes, of ik rare dingen zie.
En die schakelaartjes onder je hendels zijn ook klotedingen. Eenmaal kapot kosten ze 40 euro dus zetten ze er Ali-shuffles op van 3 euro en die geven de geest. iig sneller dan die dure dingen.
Daar zal ik ook eens naar kijken. Maar ik weet helaas niet zeker of ik het ook zie als er iets mis is...
 
Ik zal morgen eens op wat meer plekken gaan kijken, zoals bij de solderinkjes, of ik rare dingen zie.

Daar zal ik ook eens naar kijken. Maar ik weet helaas niet zeker of ik het ook zie als er iets mis is...
Laat die hendels nog even inelkaar zitten... De schakelaartjes zeggen duidelijk klik, klik, klik, als ze origineel zijn
 
Neeeh, daar was ik al van overtuigd. Ow, we hebben het iver twee verschillende soorten schakelaars, in en aan de hendels. Maar zoals je besloten hebt: even met rust laten
 
Het zou ook nog aan je zekeringkast kunnen liggen; mogelijk maakt of maken meerdere zekeringen of aansluitingen slecht contact...snel en eenvoudig te controleren.

Mijn gevoel zegt echter ook contactslot...
 
Ga ik zeker doen. Maar om het dan even heel duidelijk te hebben: bedoel je door met de sleutel te draaien of door aan de kabeltjes eronder te zitten of iets anders nog?
Ja effe prutsen met de sleutel.
We doen vrij veel met Yamaha's en noemen het contactslot ook wel een codeslot, sleutel helemaal insteken, keertje proberen links en rechts te draaien, iets doorduwen, naar voor en achter bewegen en dan pas kan je het contact aanzetten.
 
Het zou ook nog aan je zekeringkast kunnen liggen; mogelijk maakt of maken meerdere zekeringen slecht contact...snel en eenvoudig te controleren.

Mijn gevoel zegt echter ook contactslot...
Ik ga zeker de volgende keer dat het probleem zich voordoet m'n best doen om jullie input te gebruiken om een betere diagnose te stellen. Wie weet vind ik inderdaad iets bij het contactslot. Wat betreft de zekeringen, hoe zou ik dat controleren? Ik heb ze er wel eens allemaal uitgehaald omdat ik niet wist welke van het licht was en ik had de zekering van het licht doorgebrand. Hierdoor weet ik in elk geval dat alle zekeringen nog heel zijn. Maar ik weet niet hoe je controleert of een zekering slecht contact maakt? Ik kan alleen bedenken dat je ze er uit kunt halen maar dat vertelt mij niet of ze slecht contact maken lijkt me.. of mis ik iets heel voor de hand liggends?
 
Optisch is het zekeringenkastje vaak al een ziekenhuisje met 4 terminalen op een rijtje in een roestig bed. Als bij jou 4 topsporters in verchroomde bedjes liggen hoef je je geen zorgen te maken
 
Laatst bewerkt:
Ja effe prutsen met de sleutel.
We doen vrij veel met Yamaha's en noemen het contactslot ook wel een codeslot, sleutel helemaal insteken, keertje proberen links en rechts te draaien, iets doorduwen, naar voor en achter bewegen en dan pas kan je het contact aanzetten.
Ga ik proberen, maar ik vind het moeilijk om te zeggen of dat het probleem is. Ik kan de sleutel probleemloos naar rechts draaien (heen en weer tussen on/off is geen probleem) en dat doe ik dan wel vaak, elke keer om te kijken of die het nou weer doet. Maar of het daar ook aan ligt...

Wel grappig wat je zegt van het codeslot. Het kan wel heel moelijk zijn om het stuurslot eraf te krijgen soms. Maar dat lijkt me meer een mechanische imprecisie in het contactslot.
 
Optisch is het zekeringenkastje vask al ern ziekenhuisje met 4 terminalen op een rijtje in een roestig bed. Als bij jou r topsporters in verchroomde bedjes liggen hoef je je geen zorgen te maken
Ik kan me niet herinneren dat ie er slecht uit ziet. Vandaag nog bekeken maar in mijn herinnering is het een keurig zwart plastic kastje met de zekeringen erin. Ik zal morgen nog eens kijken en de zekeringen eruit halen om te kijken hoe het daarbinnen eruit ziet.
 
Jij woont dichterbij :Y
Dat sowieso. TS is welkom, maar de komende paar dagen ben ik ben andere elektronica in de weer :) Indien interesse staat m'n inbox altijd open.

Ik heb alleen geen (goede) koffie. Maar wel thee.

Het zit dus in- of onder het confactslot. Heb je al aan de bedrading gerommeld onder het contactslot? Soms breken die draden door het draaien van het stuur. Maar er kan ook vocht en corrosie in het schakelaartje onder het slot optreden.
Ik denk overigens dat halflive hier een goed punt kan hebben, dus het idee van Rob is niet heel raar, een freubelen aan de draadjes die uit het slot komen.

Maar dat kun je ook doen als het lampje van de neutraal wel aan staat. Gaat ie uit en heb je je fout te pakken.
En als je zo'n fout kan reproduceren is het oplossen vrij eenvoudig. Zoeken welk kabeltje stuk is, nieuwe in bakken en gaan.
 
Het contactslot bestaat grofweg uit twee delen; de cilinder met pallen en de contactplaat met de diverse schakelingen.
Of een sleutel goed glijdt en draait zegt niet altijd wat over hoe de schakelingen contact maken met elkaar...
 
Het contactslot bestaat grofweg uit twee delen; de cilinder met pallen en de contactplaat met de diverse schakelingen.
Of een sleutel goed glijdt en draait zegt niet altijd wat over hoe de schakelingen contact maken met elkaar...
Klinkt logisch
Dat sowieso. TS is welkom, maar de komende paar dagen ben ik ben andere elektronica in de weer :) Indien interesse staat m'n inbox altijd open.

Ik heb alleen geen (goede) koffie. Maar wel thee.


Ik denk overigens dat halflive hier een goed punt kan hebben, dus het idee van Rob is niet heel raar, een freubelen aan de draadjes die uit het slot komen.

Maar dat kun je ook doen als het lampje van de neutraal wel aan staat. Gaat ie uit en heb je je fout te pakken.
En als je zo'n fout kan reproduceren is het oplossen vrij eenvoudig. Zoeken welk kabeltje stuk is, nieuwe in bakken en gaan.
Ik ga morgen zeker even aan de draadjes freubelen.

En alvast bedankt voor het aanbod. Eerst maar eens kijken na alle reacties, maar wellicht kom ik er graag op terug.


Een gedachte van mij: zou een probleem bij het contactslot ook het rare gedrag bij het rijden kunnen veroorzaken? De eerste keer dat het probleem opdook reed ik net bij een tankstation weg en toen had ik dus hoge toeren/weinig vermogen en het was gewoon heel raar (ik weet het niet precies meer). Dat is later nog een keer gebeurd.
 
Hoge toeren weinig vermogen gebeurt doorgaans als de tank leegraakt maar je bent een goede als je dát opmerkt. Kan ook in de gangbaarheid van de membramen zitten.
 
Het contactslot bestaat grofweg uit twee delen; de cilinder met pallen en de contactplaat met de diverse schakelingen.
Of een sleutel goed glijdt en draait zegt niet altijd wat over hoe de schakelingen contact maken met elkaar...
Als dat draaien niet lekker gaat kan dat problemen geven bij het "meenemen" van de afzonderlijke contacten, 1 net wel, de andere net niet of andersom. Theoretisch is jouw statement 100 procent waar maar die praktijk he....
 
Terug
Bovenaan Onderaan