Yamaha TRX850 topic deel 10

Ik overweeg evt een TRX 850 aan te schaffen, na jarenlang een XS650, lijkt me dit wel een passend vervolg. Ik ben echt een 2 cylinder enthousiast en de TRX lijkt precies het goede geluid te maken met de juiste uitlaten....

Wat zijn de zaken waar ik op moet letten bij deze modellen (anders dan lekkages, banden/ketting conditie etc)? Zijn er specifieke zwakke punten of bekende problemen? Hoe zijn de onderhouds ervaringen, kostbaar? Dat soort dingen. Een algemeen beeld van de do's en dont's, sterke en zwakke punten..... Alle input/tips zijn welkom.
 
Ik overweeg evt een TRX 850 aan te schaffen, na jarenlang een XS650, lijkt me dit wel een passend vervolg. Ik ben echt een 2 cylinder enthousiast en de TRX lijkt precies het goede geluid te maken met de juiste uitlaten....

Wat zijn de zaken waar ik op moet letten bij deze modellen (anders dan lekkages, banden/ketting conditie etc)? Zijn er specifieke zwakke punten of bekende problemen? Hoe zijn de onderhouds ervaringen, kostbaar? Dat soort dingen. Een algemeen beeld van de do's en dont's, sterke en zwakke punten..... Alle input/tips zijn welkom.
Lees gewoon het topic even door zou ik zeggen. :P

 
Lees gewoon het topic even door zou ik zeggen. :P


Bedankt voor de verwijzingen, daar staat al heel wat in.

Ik hoopte eigenlijk op een een kort lijstje van dingen waar je bij een proefrit en vóór aankoop beslist op moet letten, want 110 pagina's doorlezen is best een hele klus.

Zo heb ik bijv een Monster gekocht waar achteraf een roestige en lekke tank op zit. Had ik makkelijk kunnen zien door even de tank te lichten. Nu blijkt dat die tanks veelvuldig roesten denk ik: "had ik maar eerst bij de kenners gevraagd naar bekende problemen", want soms ben je na de proefrit in love en die roze bril is leuk, maar soms moet je gewoon vooraf informeren bij kenners die geen financieel voordeel van je aankoop gaan hebben....

Ik doelde dus eigenlijk op model specifieke issues. Het is bijvoorbeeld goed om te weten of een motor veel brandstof verbruikt en een kleine tank heeft. Ik heb Ducati's gezien met haarscheurtjes in het frame, en die zie je niet zomaar op het blote oog....

En een Yamaha R6 kopen uit 1999 is misschien ook niet zo'n goed idee vanwege (ook weer model specifieke) issues.

Zulke dingen dus.
 
Dat snap ik natuurlijk wel maar het een en ander is al best vaak besproken. Maar desondanks niet heel makkelijk terug te vinden merkte ik zelf al.
Bij een toch wat oudere fiets is het sowieso goed om alle slijtagedelen goed te checken. Is het nog fris of is alles net zo'n beetje aan vervanging toe? Dat scheelt al snel enkele honderden euro's (banden, remmen, ketting/tandwielen, onderhoudsbeurt olie/filters/kleppen stellen).
De TRX staat -helaas- bekend om olieverbruik. De ene heeft het erger dan andere. 1 liter per 1.000 km vond ik zelf echt te irritant worden. Een (kop)revisie verhelpt dat maar dat is wel een kleine investering. Verder slijten de naaldbuizen in de carburateurs ovaal uit zodat ie nogal gaat zuipen, in het middengebied staat ie dan veel te rijk. Een goed afgestelde TRX loopt vrij makkelijk 1 op 20 (en pakt dan mooi op).
Gezien de leeftijd van 20+ komen er langzamerhand 'nieuwe' kwaaltjes aan het licht, bijvoorbeeld door verdroogd rubber of verhard kunststof. De benzinekraan wil wel eens gaan lekken, dit is vrij makkelijk op te lossen.
De TRX is makkelijk te upgraden, vering (vorkveren) en remmen (bluespots, stalen remleidingen) en uitlaten worden heel veel gedaan. Buiten het bovenstaande is de TRX een betrouwbare motor (het enige wat stuk gaat aan de mijne zijn de dingen die ik er zelf heb opgeknutseld :z) en ik vind het een echte alleskunner - toeren, woon-werk, circuitdagen, km's vreten, hij kan het allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Wat in het eerste linkje terug te vinden was, bij 42000 dienen de kleppen gesteld te worden. dat is een van de dingen.
verder slijten de gasnaalden en buisjes ( hoe ze ook maar officieel heten) ovaal uit door trilling. hierdoor meer last van horten en stotten bij half gas op constant toerental. gemakkelijk te verhelpen door nieuw setje te monteren. verbruik ging bij mij van 1:14 naar 1:20.
olie verbruik is wel een ding, en het olie peilen is ook even anders dan met een wet-sump blok.

de remmen houden niet over, veel gebruikte update is bleuspots.

verder volgens mij gewoon een top motor
 
Dat snap ik natuurlijk wel maar het een en ander is al best vaak besproken. Maar desondanks niet heel makkelijk terug te vinden merkte ik zelf al.
Bij een toch wat oudere fiets is het sowieso goed om alle slijtagedelen goed te checken. Is het nog fris of is alles net zo'n beetje aan vervanging toe? Dat scheelt al snel enkele honderden euro's (banden, remmen, ketting/tandwielen, onderhoudsbeurt olie/filters/kleppen stellen).
De TRX staat -helaas- bekend om olieverbruik. De ene heeft het erger dan andere. 1 liter per 1.000 km vond ik zelf echt te irritant worden. Een (kop)revisie verhelpt dat maar dat is wel een kleine investering. Verder slijten de naaldbuizen in de carburateurs ovaal uit zodat ie nogal gaat zuipen, in het middengebied staat ie dan veel te rijk. Een goed afgestelde TRX loopt vrij makkelijk 1 op 20 (en pakt dan mooi op).
Gezien de leeftijd van 20+ komen er langzamerhand 'nieuwe' kwaaltjes aan het licht, bijvoorbeeld door verdroogd rubber of verhard kunststof. De benzinekraan wil wel eens gaan lekken, dit is vrij makkelijk op te lossen.
De TRX is makkelijk te upgraden, vering (vorkveren) en remmen (bluespots, stalen remleidingen) en uitlaten worden heel veel gedaan. Buiten het bovenstaande is de TRX een betrouwbare motor (het enige wat stuk gaat aan de mijne zijn de dingen die ik er zelf heb opgeknutseld :z) en ik vind het een echte alleskunner - toeren, woon-werk, circuitdagen, km's vreten.. hij kan het allemaal!

Juist, dat soort dingen dus. Ik zal hier maar voorzichtig in zijn dan:

1800 euri, 60.000km en zonder het mooie zwart/rood kontje.

yamaha-trx-850-1364858_2.jpg
yamaha-trx-850-1364858.jpg
 
Heeft de TDM850 ook niet vaak last van dezelfde issues? Zelfde blok?

Wat is trouwens de gangbare prijs voor een "goeie"? En is er een beter of slechter bouwjaar?
 
Juist, dat soort dingen dus. Ik zal hier maar voorzichtig in zijn dan:

1800 euri, 60.000km en zonder het mooie zwart/rood kontje.

Bekijk bijlage 1565653 Bekijk bijlage 1565652
Och, dat hangt er vanaf; hoe goed is er onderhoud gepleegd in die 60.000 km. Ik ken een rijschoolhouder die onderhand ruim boven de 500.000 km zal zitten met zijn TRX. Opzich vind ik het niet duur, motor ziet er redelijk netjes uit - zo op de foto's dan - maar alles is nog origineel tot de remleidingen aan toe. Hmm.
 
Heeft de TDM850 ook niet vaak last van dezelfde issues? Zelfde blok?

Wat is trouwens de gangbare prijs voor een "goeie"? En is er een beter of slechter bouwjaar?
De eerste TDM850 (3VD) hebben een iets ander blok, de latere 4TX is inderdaad hetzelfde en dus ook de issues.
Beter of slechter bouwjaar: rumor says dat de eerste bouwjaren (1996) slechtere kleppen of klepzittingen hadden dan latere jaren (1997-1999) maar het verschil is heel klein. Verder zijn er geen verschillende modeljaren, behalve wat kleurtjes.
Prijzen vind ik lastig. Ik weet alleen dat ik de mijne vorig jaar veel te goedkoop heb weg gedaan want die stond enkele weken later voor € 1.000 meer weer te koop. Op duitse sites zie ik dan weer prijzen van € 3.000 en meer, dat lijkt me dan weer wat te enthousiast.

Check dit maar is ook alweer 5 jaar terug. Prijzen liggen nu wel lager volgens mij.
 
Och, dat hangt er vanaf; hoe goed is er onderhoud gepleegd in die 60.000 km. Ik ken een rijschoolhouder die onderhand ruim boven de 500.000 km zal zitten met zijn TRX. Opzich vind ik het niet duur, motor ziet er redelijk netjes uit - zo op de foto's dan - maar alles is nog origineel tot de remleidingen aan toe. Hmm.
Precies, voor je het weet ben je alle rubbers en rubberen leidingen, remleidingen en ga zo maar door aan het vervangen.... Al met al kan je zo op 3000 uitkomen, en dan kan ik misschien beter verder kijken, deze bijvoorbeeld:


Is al veel aan gedaan, in de buurt, en bij een echte motordealer. Nog wel 300 ballen bijtellen voor 6 maand garantie.... baal ik altijd zo van.
 
Och, dat hangt er vanaf; hoe goed is er onderhoud gepleegd in die 60.000 km. Ik ken een rijschoolhouder die onderhand ruim boven de 500.000 km zal zitten met zijn TRX. Opzich vind ik het niet duur, motor ziet er redelijk netjes uit - zo op de foto's dan - maar alles is nog origineel tot de remleidingen aan toe. Hmm.

Aan de andere kant, als ik voor 1800 een jaartje of 2 kan met plezier erop kan rijden en er zitten geen echt grote kosten meer aan, dan kan ie altijd weer weg voor 1500 mocht ik er weer af willen.... hmmm
 
Ik vind die nieuwere wel mooier. Ik vind zo'n zwart achterlicht nogal jaren 80 Opoe kadett tuning...
(en er ontbreekt een rugsteuntje van die eerste)

Maar op zich zien ze er beiden wel netjes uit.
 
Bedankt allemaal voor de info en tips :t, misschien is de TRX achteraf toch niet de juiste keus voor mij.... maar eens verder kijken. SV650/1000 misschien... Kweet nog niet.
 
Ja zeg :( wel gloeiende... :/

Sorry man, wilde je niet boos maken of teleurstellen. Maar troost je met de gedachte dat met alle info (ben vanmiddag ook nog even ergens wezen kijken en praten), jullie me misschien wel voor een teleurstelling hebben behoed...
 
Sorry man, wilde je niet boos maken of teleurstellen. Maar troost je met de gedachte dat met alle info (ben vanmiddag ook nog even ergens wezen kijken en praten), jullie me misschien wel voor een teleurstelling hebben behoed...
haha hey grapje toch. :P
Heb je momenteel die 4 motoren in bezit in je signature?
Gewoon wel de voorrijdkosten in rekening brengen hoor Robert!

:D
ech wel! 8-)
 
haha hey grapje toch. :P
Heb je momenteel die 4 motoren in bezit in je signature?
Yep, maar de XJ6 gaat eruit. E.v.t in ruilen voor een SV1000s... Ben er nog niet echt uit. As. donderdag proefritje... 🥳

De Duc staat voor kosten... Groot onderhoud en lekke tank... 😔

BMW's voor de vakantie naar de NOORD (🇩🇰) in 2021, de XJ6 is van "Mw. Dirk", maar die wilde een BMW F800GT...
 
Ja dan heeft ze dus de verkeerde gekocht...

Laat je trouwens niet tegen houden door zwart geverfde achterlichten, die tweede die je stuurde had het volgens mij niet.
 
Yep, maar de XJ6 gaat eruit. E.v.t in ruilen voor een SV1000s... Ben er nog niet echt uit. As. donderdag proefritje... 🥳

De Duc staat voor kosten... Groot onderhoud en lekke tank... 😔

BMW's voor de vakantie naar de NOORD (🇩🇰) in 2021, de XJ6 is van "Mw. Dirk", maar die wilde een BMW F800GT...
Gooi m dr effe in: f800 is een BMW-trx🤫
 
Gooi m dr effe in: f800 is een BMW-trx🤫
Die heeft Dirkie zelfs ook al in het assortiment dus ik neem aan dat ie dat al weet.
Ik heb zelf wel eens een F800ST gehuurd, rijdt behoorlijk goed hoor. Het motorkarakter vond ik wel wat... vlak.
Maar als er dan een nieuwe sportieve 2-cilinder mocht komen, dan wist ik het wel...
 
Bedankt allemaal voor de info en tips :t, misschien is de TRX achteraf toch niet de juiste keus voor mij.... maar eens verder kijken. SV650/1000 misschien... Kweet nog niet.
Met welke argumenten is de TRX niet de juiste keuze? Althans dat verteld het verhaal volgens mij niet. (wij willen ook iets leren)
 
Terug
Bovenaan Onderaan