Het probleem is dat op het moment je de motor op 35 kW wil hebben en er geen officiële typegoedkeuring voor is, je de motor daarvoor moet laten keuren bij het RDW. Dit kan overigens alleen in Lelystad, omdat ze daar het testcentrum hebben en deze keuring kost je al gauw meer dan €400. Het is aan jou of je dit het waard vind.
Zelf heb ik 4 jaar lang met een uitdraai voor A2 rondgereden en dus een begrensde motor, maar op kenteken stond nog steeds het originele vermogen. Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik nog nooit aangehouden ben tijdens het berijden van de motor. Mocht dit het geval zijn en je hebt een agent die je het niet gunt, heb je eigenlijk heel veel pech. Je zou dan dus de begrenzing voor 25 kW kunnen laten plaatsen (mits deze er is) voor het kenteken óf ook nog voor de verzekering de motor daadwerkelijk laten begrenzen op 35kW met een vermogensuitdraai voor die kwestie.
Hey SwitchUp,
Hier iemand met dezelfde vraag uit 2010.
Yamaha XJ600 s terug voeren naar 25 Kw
Hey ik heb vandaag een yamaha XJ600 s uit 1992 gekocht, ik ben er harstikke blij mee enzo maar hier komt het..... ik moet nog 4 maanden 25 kW rijden :( Nu belde ik een garage op om hem terug te laten voeren maar daar ging t 250 euros kosten en das voor die paar maande toch wel weer een beetje...www.motor-forum.nl
-Iemand had hiervoor 4 rubbers die je luchtinlaat zouden begrenzen.
-Daarnaast werd er voorgesteld je je gaskabel / carberateurklep deels kan blokeren zodat je maar een bepaald percentage gas kan geven. Hierdoor zou je dan op max 35kw uitkomen. Of dit nu in 2019 nog mag weet ik niet zeker.
-Na een beetje zoeken heb ik ook gevonden dat je jouw motor op gasschuif kan begrenzen. Als het goed is heb je een vacuum carberateur aangedreven motor? (gezien het bouwjaar en foto's online)
Wat ik wel weet is dat je een officiële verklaring nodig hebt van een zaak, hoe de motor begrensd is met daarbij een vermogens uitdraai om hem administratief bij de RDW op 35kw kenteken te krijgen. (Werd mij door een RDW medewerker verteld).
Was dat draadje ook al tegen gekomen maar zit een beetje met de haalbaarheid hiervan want dat betreft het diversion model en ik weet niet of deze ook kunnen worden toegepast op de voorganger (mijn fiets). Het begrenzen op de gasschuif is ook nog een interessante, had ik nog niet eerder gezien maar het is een vacuum carberateur aangedreven motor dus dat klopt.
Voor mijzelf is het op dit punt voornamelijk het zodoende goed krijgen dat ik de fiets terug kan laten draaien en op basis van een uitdraai verzekerd kan zijn. Daarna geloof ik het op kenteken verzetten wel. Dit is iets waar nog steeds veel mensen niet eenduidig zijn maar over het algemeen lijkt het acceptabel te zijn maar kunnen ze je er ook mee naaien dus dat is een risico wat ik dan zou lopen.
De Yamaha dealer die ik vorige week vrijdag om informatie had gevraagd heeft helaas nog niks laten horen dus deze zal ik maandag opnieuw contacten voor de mogelijkheden en kosten. Mochten die te hoog zijn dan lap ik de fiets gewoon verder op en verkoop m dan. Heb er nu toch al 400 euro aan materiaal in zitten
Dank allen voor het meedenken
Voor mijzelf is het op dit punt voornamelijk het zodoende goed krijgen dat ik de fiets terug kan laten draaien en op basis van een uitdraai verzekerd kan zijn. Daarna geloof ik het op kenteken verzetten wel. Dit is iets waar nog steeds veel mensen niet eenduidig zijn maar over het algemeen lijkt het acceptabel te zijn maar kunnen ze je er ook mee naaien dus dat is een risico wat ik dan zou lopen.
De Yamaha dealer heeft gereageerd en er is geen officiële wijze om de fiets terug te draaien naar 25kW / 35kW maar ze kunnen wel spelen met rubbertjes om zo het vermogen terug kunnen krijgen naar 35kW met een Dyno uitdraai waarmee ik deze dan zou kunnen verzekeren. Hangt wel van de verzekeraar af natuurlijk.
Dit non officiële terugdraaien kost 325 inclusief. Dus dat valt te overzien en is voor mij waarschijnlijk wat ik ga doen als ik een welwillende verzekeraar gevonden heb.
Dank voor alle input!
In dat geval zou ik graag willen weten welke garage jij het hebt laten doen. Want dat scheelt aanzienlijk. Anders misschien nog wat meer garages contacten325 vind ik nog een hoop geld. Voor mij kostte het 100 euro
De Yamaha dealer heeft gereageerd en er is geen officiële wijze om de fiets terug te draaien naar 25kW / 35kW maar ze kunnen wel spelen met rubbertjes om zo het vermogen terug kunnen krijgen naar 35kW met een Dyno uitdraai waarmee ik deze dan zou kunnen verzekeren. Hangt wel van de verzekeraar af natuurlijk.
Dit non officiële terugdraaien kost 325 inclusief. Dus dat valt te overzien en is voor mij waarschijnlijk wat ik ga doen als ik een welwillende verzekeraar gevonden
Probeer eens een GS500. Kost even veel en is standaard al A2. (34KW)Tja als ik het geld had zou ik het doen maar als een uit huis wonende student heb ik gekozen voor deze fiets omdat deze goedkoop was.
Achteraf gezien was het misschien niet de meest handige keuze maar dat is iets waar ik tot nu toe veel plezier aan heb met het opknappen alleen al.
Als de verzekering garant staat als Monomuis zegt zal het niet zo'n vaart lopen maar dat moet overlegd worden met de desbetreffende verzekeraar of deze het accepteert om onofficieel terug gedraaid te zijn of niet. Dat zullen we zien, is nog genoeg te doen