Zes Volt (6v) topic

powerpiep

MF veteraan
23 aug 2009
1.640
2
Bree (belgië)
Aangezien er hier heel wat motoren zitten die een 6v systeem hebben is het misschien een goed idee om er een topic aan te besteden.
Want de lampjes, claxon's, relais, ... zijn allemaal wat zeldzaam aan het worden...

Misschien kunnen we hier misschien een paar adresje's en website's onder elkaar plakken voor een goed degelijk overzicht?

En andere 6v discussies zoals 'werkt een 12v lampje ook op een 6v circuit?' en 'kan je een 6v systeem ook converteren naar 12v?' kunnen we hier ook een plaatsje geven.

Zelf weet ik er nog niet veel van maar ik hoop dat er verandering in komt door dit topic.

Grts Powerpiep :)
 
Volgens mij zijn ze niet zo zeldzaam hoor;)

Naast de motoren sites kun je ook brommer sites, vrachtwagen sites en auto sites bezoeken voor dit soort 6 volt onderdeeltjes

Wij hebben bijvoorbeeld een vrachtwagen signaal lamp gebruikt als achterlicht voor onze rcb

Overigens alles wel op 12v
 
koplampje van 35/35 watt kostte mij inderdaad ook de nodige moeite!

Jammer genoeg zijn de meeste LED's 12v. :( Je dynamo heeft het een stuk makkelijkerwanneer je je achterlicht, remlicht en knipperlichten door LED's vervangt!
 
6v leds zou echt fijn zijn..
ik heb een Amerikaanse site gevonden maar dat krijg ik nooit hier zonder een bak verzend kosten.
 
6v leds zou echt fijn zijn..
ik heb een Amerikaanse site gevonden maar dat krijg ik nooit hier zonder een bak verzend kosten.

Leds zijn normaal gesproken 1.5-2V per stuk.
In serie van 3 a 4 of met gebruik van weerstand gaat het gewoon op 6V.
2x3 of 3x3 parallel ook.

Enige nadeel is natuurlijk om ze in een fitting te krijgen.

Mocht je daar vanaf stappen en zelf een binnenwerk maken wordt t al iets doenbaarder.

Conrad of Farnell zijn bijvoorbeeld zaken die leds hebben liggen.
 
Ik heb voornamelijk oude motoren met 6v gehad en vooral met 2 ervan zeer frustrerende 6V problemen gehad.
Sinds dien bouw ik alles om- op wat voor manier dan ook- naar 12V.

Momenteel ben ik bezig met een jawa 6V en moet een lief iemand met een draaibank vinden om een passing te mnaken voor de grotere conus van de 12V AC dynamo die ik er in wil frutten..
Of ik verzin iets met een puley.. we zien wel..
 
Laatst bewerkt:
Bolman in Den Haag heeft nog veel 6v spul liggen. Ook veel oud Jawa spul trouwens.
Verzenden is geen probleem, dat doen ze al 50 jaar.
Ik heb daar gewoon voor heel m'n Soes TS185 fietsje in 1 keer alle lampjes nieuw gekocht. Kostte haast niks.
 
Mijn Lib is gewoon 6V en blijft ook zo, werkt prima.
Lampjes heb ik mijn vaste adresjes voor.

@Sammie: stuur maar op, draai het ding wel voor je op maat.
Doe effe een PB of mail.
 
Mijn Jawa heb ik voorzien van een moderne dynamo en spanningsregelaar, beide wel 6 volt.
Met een goede dynamo en accu en ontsteking verwacht ik weinig problemen. Jammer genoeg was dat bij m'n vorige jawa wel anders. :(
 
Heb m'n 6volt lampjes na een rondgang langs autospeciaalzaken ook maar online gekocht. Bij bovengenoemde link kleinspul.nl Werd het snel en goed verzonden. Direct ook diverse 12v spullen gekocht.
 
Er is maar een goede manier ! Eraf met die 6volt zooi en er een ombouwset van bvb powerdynamo opzetten!
Kost wat,maar dan heb je ook wat!

En jij hebt zeker helegaar nix te doen met een toko die dergelijk spul- waarvan de bobine nog wel eens stuk gaat- te doen? :z
 
Ik lees wel meer over die ombouw naar 12 volt. Wat is er dan zo slecht aan 6 volt? Suzuki DR500 loopt er prima op. Verlichting werkt ook gewoon goed op 6 volt.
 
Het enige dat ten nadele werkt voor een 6V systeem, is de twee keer zo hoge stroomsterkte door de draadjes..
P is immers U x I...
En we weten allemaal nog van de natuurkunde lessen dat het juist de ampères zijn die zo vervelend zijn voor de rikketik...
Daar komt tegenwoordig inderdaad bij dat je zoeken moet naar de juiste lampjes(leveranciers)..effe bij een tankstation lampjes halen als er iets knapt en je moet nog een stukkie in het donker werkt niet..

Dus:

- met je fikken van blanke/ niet-afgeschermde verbindingspunten afblijven (mijn Lib heeft er nogal wat..),
- gewoon lekker rijden als het zonnetje schijnt.. ;)

full
 
Ik heb mijn 6V "cockpitlampjes" (o.a. klokken en vrijloop) voor de DR 500 DR 400 SP 400 SP 370 bij Conrad besteld.

(725064 GLASFITTINGLAMP T10 6V 2W 0,81)


Goed initiatief van TS om hier 6V perikelen te delen. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan