Zes Volt (6v) topic

Bij 6 volt exemplaren is deze als ik het goed heb anders dan bij 12v exemplaren. Meer/minder primaire windingen.
 
Mijn Benelli heeft nog gewoon 6v en geeft een bult licht ....
Dus, origineel laten als kan ook electro....
 
Kan ik met een 6v accu een 8.4v accu opladen, of op zn minst ondersteunen?
Ik zelf denk dat de 8.4 de 6v gaat willen laden.. Kan dat verhinderd worden? een soort terugslagklep voor stroom ofzo?
 
Laatst bewerkt:
ik ben momenteel ook op zoek naar lampen voor de yamaha xt500 waar ik mee bezig ben. ik kan gewoon die 6v lampen bestellen op internet, maar ik vraag me af of ik de elektronica niet om kan bouwen naar 12v
dat kan met een compleet andere rotor achter het vliegwiel icm elektronische ontsteking enzo, maar dat is mij te duur.

maar er komt gewoon genoeg voltage vanaf de lichtspoel, en die wordt door een regelaar op max 7,2 volt gehouden (als ik het goed heb)

als ik daar gewoon een spanningsregelaar tussen zet die de spanning op 13,5 volt houd zou het toch ook moeten werken?
 
ik ben momenteel ook op zoek naar lampen voor de yamaha xt500 waar ik mee bezig ben. ik kan gewoon die 6v lampen bestellen op internet, maar ik vraag me af of ik de elektronica niet om kan bouwen naar 12v
dat kan met een compleet andere rotor achter het vliegwiel icm elektronische ontsteking enzo, maar dat is mij te duur.

maar er komt gewoon genoeg voltage vanaf de lichtspoel, en die wordt door een regelaar op max 7,2 volt gehouden (als ik het goed heb)

als ik daar gewoon een spanningsregelaar tussen zet die de spanning op 13,5 volt houd zou het toch ook moeten werken?

:Y
 
dat beschouw ik dus als ja,

En wat betreft de accu? er komt ook een kabel vanaf dezelfde spoel om de accu bij te laden, deze gaat naar een gelijkrichter, en dan direct naar de accu.

dat betekend dat er flink wat spanning op de accu gezet wordt, maar dat maak schijnbaar niks uit bij 6v vloeistof accu's.

als ik hier een 12v accu in zet zou die dan nog een aparte/dezelfde spanningsregelaar nodig hebben die de spanning op 14,5 volt houd?
 
12V regelaar met 12V accu, geen 12V regelaar op 6V accu..
een 12V regelaar regelt af op ca 14,5V.
Als een 12V accu 12V meet is hij leeg..
Logisch toch? _O-
 
dat snap ik ja,

maar het gaat er mij meer om of de originele accu/lichtspoel voldoende spanning af kan geven voor een 12v accu.

het licht brand altijd als de motor loopt, dit gaat gewoon direct vanaf het blok naar de koplamp. alle andere zaken als achterlicht remlicht en knipperlichten gaan vanaf de accu.

maar voor welke rede is er besloten voor een 6v systeem? 12v werd toen ook al genoeg gebruikt, maar misschien was er niet genoeg plaats voor een dikkere spoel, of een kleinere 12v accu.

als dat het geval is, dan is het ook hedendaags niet logisch om de boel om te willen bouwen
 
dat snap ik ja,

maar het gaat er mij meer om of de originele accu/lichtspoel voldoende spanning af kan geven voor een 12v accu.

het licht brand altijd als de motor loopt, dit gaat gewoon direct vanaf het blok naar de koplamp. alle andere zaken als achterlicht remlicht en knipperlichten gaan vanaf de accu.

maar voor welke rede is er besloten voor een 6v systeem? 12v werd toen ook al genoeg gebruikt, maar misschien was er niet genoeg plaats voor een dikkere spoel, of een kleinere 12v accu.

als dat het geval is, dan is het ook hedendaags niet logisch om de boel om te willen bouwen

Simpelste is een 6 volt h4 35/35 Watt monteren met een bijpassende h4 unit. Met een gewone 12 volt regelaar hou je heel matig licht wat wel goed werkt is een Roebi regelaar dan kun je zelfs met een 55/60 H4 rijden en heb je voor xt begrippen een zee van licht.

Die motorang-Seiten: Umbau_XT500-12V-Roebi-Regler

XT-Regler
 
Ik hoop voor je dat de originele wikkeling het aankan om ineens 13,5 V te gaan leveren....daar is hij niet op gemaakt.
Waarom 6V en geen 12V?
De meeste off-road motoren waren er destijds op gemaakt ook zonder accu te kunnen rijden, dus net als een brommer aantrappen en rijden.
Die 6V werd dan geregeld en via het frame geaard zodat je het spulletje een beetje heel hield.

Vwb jouw 12V-ombouw wens: ik vrees toch dat je naar een andere rotor moet gaan uitkijken, past die van een XT550 of 600 niet (later 12V model)?
 
dat snap ik ja,

maar het gaat er mij meer om of de originele accu/lichtspoel voldoende spanning af kan geven voor een 12v accu.

niet logisch om de boel om te willen bouwen

Ik denk het wel, de output kun je wel meten.
Ik had m'n 3TA ook op dergelijke wijze aangepast..
 
Ik heb dit:
full

full

full

full


En de accupack houd het 2 uur denk ik, ik heb er wel 2 :)
Als ik die een beetje kan laden tijdens het rijden zou het een uurtje langer moeten kunnen, niet?

Trouwens een 12v regelaar zit ook in de ideenbus hier, ik ga het ook proberen. Als ik een goedkoopje tegenkom.
zie ook: http://gn-club.de/framehome.html en dan forum, dan staat er ergens 400, dan 12v umbauw..
 
Ik hoop voor je dat de originele wikkeling het aankan om ineens 13,5 V te gaan leveren....daar is hij niet op gemaakt.
Waarom 6V en geen 12V?
De meeste off-road motoren waren er destijds op gemaakt ook zonder accu te kunnen rijden, dus net als een brommer aantrappen en rijden.
Die 6V werd dan geregeld en via het frame geaard zodat je het spulletje een beetje heel hield.

Vwb jouw 12V-ombouw wens: ik vrees toch dat je naar een andere rotor moet gaan uitkijken, past die van een XT550 of 600 niet (later 12V model)?

Niet nodig er zijn talloze 500's omgebouwd naar 12 volt met de originele spoel.
 
Betrouwbaarheid van de verlichting blijft ook belangrijk natuurlijk, dus met allerlei aparte regelaars gaan werken is miss ook niet echt handig.

Die Roebi regelaar klinkt wel als een ideale oplossing voor meer licht, daar ga ik eens verder naar kijken.

6v is opzich ook geen probleem maar je kunt dan niet even een ander lampje halen op de hoek, die moet dan weer apart besteld worden.

Maar bedankt voor de reacties iig
 
Ik heb een R71 met 6 volt systeem en een jawa 6 volt , sinds vervangen van regelaar (electro) is het systeem toch erg betrouwbaar. lampjes bestel ik bij oldtimergarage.pl of ural-zentrale of hier in NL :

alleen 6 volt 35/35 koplamp wordt lastiger ,

in de koplamp van de R71 zit nu :
Bestelnr. H6589

Histoparts
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een R71 met 6 volt systeem en een jawa 6 volt , sinds vervangen van regelaar (electro) is het systeem toch erg betrouwbaar. lampjes bestel ik bij oldtimergarage.pl of ural-zentrale of hier in NL :

alleen 6 volt 35/35 koplamp wordt lastiger ,
Omdat er een duplolamp inzit ? Er zijn verloopringen om een gewone h4 (p43t) te monteren, ook zijn er h4 lampen met een p45t (duplo) fitting, of deze er in 6 volt zijn weet ik niet, effe googelen.
~
in de koplamp van de R71 zit nu :
Bestelnr. H6589
 
Hehe , wist niet eens dat er een was eigenlijk ,
Zal eens opzoek naar naar dat topic ,
Heb wel problemen met de onsteking (MZ-B)
 
Heeft er iemand een plannetje voor een 12v ombouw?
Een 3-pins (piaggio) spanningsregelaar heb ik sowieso al nodig.
Maar er zal waarschijnlijk ook ergens een bruggelijkrichter tussen moeten ergens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan