Zijspannen en de wet

Goedemiddag allen,

allereerst stel ik mij graag even voor. Mijn naam is Mart en ben woonachtig in Alphen aan den Rijn. Ik ben 25 jaar en vader van een zoontje. Ik denk dat dit wel voldoende is.

Ik heb een vraag m.b.t. de zijspan wetgeving. Wanneer ben je nou precies een zijspanner en wanneer ben je voor de wet een driewielig motorvoertuig? Ik bedoel als de zijspan dus niet te verwijderen is en verlast is aan het motorframe, is dit voor mijn gevoel een driewielig motorvoertuig. Iemand enig idee hoe dit precies zit?

Groetjes, Mart
 
Welkom Tinus :)

Een zijspan is wettelijk gezien eigenlijk niks anders als een motorfiets met een grote assecoire aan de zijkant geplakt :+

Dus volgens mij, als je als basis een motorfiets hebt en je plakt daar wat aan, dan heb je een zijspan. Bij echt driewielige voertuigen is vaak de wielopstelling symmetrisch itt een zijspan. Neem bijvoorbeeld dat MP3 geval.
 
Laatst bewerkt:
Haha, een tweede is ook leuk, nu nog de ruimte!

Ik heb deze vraag een week geleden ook bij de RDW neergelegd, maar mijn vraag is daar kennelijk nog in behandeling. Ik heb daarbij ook gevraagd naar eventuele symmetrie bepalingen. Is misschien wat plat gedacht van mij, maar dat MP3 apparaat is symmetrisch opzij geplaatst aan de voorkant en een trike aan de achterkant. Een vast frame van een zijspan is (kan worden) symmetrisch achter elkaar. Wat jij zegt is gewoon heel logisch, maar de RDW doet wel behoorlijk lang over een antwoord, dus ik ben benieuwd.
 
Hier was ik eigenlijk ook al bang voor, de verzekeraar wil het wel verzekeren, maar als puntje bij paaltje komt niks uitkeren omdat er op een papier een L3 staat ipv. een L4 -O-

Misschien in Belgie, maar hier heb ik het gewoon gemeld bij de verzekering dat er een bak aan hangt, geen enkel probleem. In overleg met de verzekering (en EZS) de nieuwprijs vastgesteld, en alles staat netjes op mijn polis....
 
Haha, een tweede is ook leuk, nu nog de ruimte!

Zo groot zijn die baby's toch niet ? :+

Ik heb deze vraag een week geleden ook bij de RDW neergelegd, maar mijn vraag is daar kennelijk nog in behandeling. Ik heb daarbij ook gevraagd naar eventuele symmetrie bepalingen. Is misschien wat plat gedacht van mij, maar dat MP3 apparaat is symmetrisch opzij geplaatst aan de voorkant en een trike aan de achterkant. Een vast frame van een zijspan is (kan worden) symmetrisch achter elkaar. Wat jij zegt is gewoon heel logisch, maar de RDW doet wel behoorlijk lang over een antwoord, dus ik ben benieuwd.

Ik ben ook wel benieuwd wat hun officiele antwoord is.
 
Misschien in Belgie, maar hier heb ik het gewoon gemeld bij de verzekering dat er een bak aan hangt, geen enkel probleem. In overleg met de verzekering (en EZS) de nieuwprijs vastgesteld, en alles staat netjes op mijn polis....
Ik wens het niemand toe...maar hang een span aan je motor...heb het grote ongeluk in een ongeval met zwaargewonden of erger verzeild te geraken...en dan komt er een inspectie...effe zien hoe de verzekering piept wanneer het gaat om miljoenenclaims van een tegenpartij... Een verzekering verzekerd inderdaad alles...zoals iemand het hier verwoorde "zelfs een hond met 3 poten, maar in case...vragen ze waar is de 4de poot?". Met andere woorden, verzekering verzekerd, maar verklaart zich niet bevoegd over de wettelijke eisen en normen, dat is de overheid. Een verzekering verzekerd aansprakelijk bestuurder...maar piept er wel tussenuit wanneer de bestuurder een ongeval veroorzaakt met 0.x pro mille in het bloed. Denkt U nu echt dat een verzekering verzekerd wanneer een ongeval wordt veroorzaakt met een motorfiets met grote bak eraan geschroefd. een motorfiets met bak is geen motorfiets meer een heeft niet de gelijkvormigheidsverklaring van de fabrikant, ook niet in Nederland !!!
 
Laatst bewerkt:
Denkt U nu echt dat een verzekering verzekerd wanneer een ongeval wordt veroorzaakt met een motorfiets met grote bak eraan geschroefd.

Ja, staat op mijn polis. (ik zal hem eens opzoeken om te zien wat er precies op staat)


een motorfiets met bak is geen motorfiets meer een heeft niet de gelijkvormigheidsverklaring van de fabrikant, ook niet in Nederland !!!

In Nl is een zijspan gewoon een motorfiets hoor !

ik zie nergens zijspannen die van de weg afgehaald worden (er is er hier zelfs 1 gebouwd voor een motoragent) en ik heb nog nooit ergens gelezen dat een verzekering niet uitbetaald om die reden. op grond daarvan denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen.

Daarbij is het wat je zelf zegt; het is niet aan de verzekering om te bepalen of je motorfiets aan de wettelijke eisen voldoet of niet. Anders zou ik wel eens ergens verhalen of berichten willen zien van gevallen waarbij de verzekering niet heeft uitbetaald in geval van een zijspan (of bijvoorbeeld een ratbike, meestal ook niet echt origineel meer)
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft toch ook niet? Wettelijk gezien is een zijspan gewoon toegestaan....

Klopt een zijspan is toegestaan wanneer het voertuig gehomologeerd is als zijspan, een nieuw EML of nieuw EZS wordt geleverd met een gelijkvormigheid als zijspan, niet als motorfiets, de gelijkvormigheid van de gebruikte motorfiets is niet meer van toepassing.

Als jij dropje of ik proton een span aan een motor schroeven, heeft het voertuig nog steeds een CE-Konformiteit als motorfiets, niet de konformiteit van een zijspan-voertuig.
 
Ik heb destijds ook de verzekering gebeld met deze vraag en mij is toen verteld dat een zijspan gewoon
mag.
Hetzelfde antwoord bij de RDW en de verkeerspolitie.
Dan zal het toch wel kloppen dacht ik .
 
[...]


Ik ben ook wel benieuwd wat hun officiele antwoord is.~[/quote]

Artikel 1.1.onderdeel q van het VTR
Driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een
cilinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid, een landbouw- of bosbouwtrekker of een gehandicaptenvoertuig;

Onder driewielig motorrijtuig wordt mede verstaan een vierwielig motorrijtuig met een motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW en met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen, gebruikt in het goederenvervoer, exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, niet zijnde een vierwielig motorrijtuig als bedoeld in onderdeel m.

Sorry dat ik zo tussen de discussie door kom banjeren, maar dit is het antwoord wat ik toevallig net over de mail krijg... Geeneens een vriendelijke groet op het einde. Antwoord wordt gegeven? Op 3 symmetrisch geplaatste wielen,, niets over hoe de wielen moeten staan, correct?
 
Ik ben ook wel benieuwd wat hun officiele antwoord is.\

Artikel 1.1.onderdeel q van het VTR
Driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een
cilinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid, een landbouw- of bosbouwtrekker of een gehandicaptenvoertuig;

Onder driewielig motorrijtuig wordt mede verstaan een vierwielig motorrijtuig met een motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW en met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen, gebruikt in het goederenvervoer, exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, niet zijnde een vierwielig motorrijtuig als bedoeld in onderdeel m.

Sorry dat ik zo tussen de discussie door kom banjeren, maar dit is het antwoord wat ik toevallig net over de mail krijg... Geeneens een vriendelijke groet op het einde. Antwoord wordt gegeven? Op 3 symmetrisch geplaatste wielen,, niets over hoe de wielen moeten staan, correct?[/quote]

Jongens hou op met wat de definitie van een zijspan is. Het gaat hier over de wet !
De wet zegt duidelijk dat iedere fabrikant zijn voertuig moet voorzien van een CE-Konformiteitsverklaring. Deze Konformiteitsverklaring wordt in elk land waar de het voertuig te koop wordt aangeboden hetzij bekrachtigd hetzij vernietigd.
We spreken hier over een zijspan, dus een bak met wiel aan een MOTORFIETS. Noem een fabrikant van motorfietsen (behalve Harley voor bepaalde van zijn modellen en behalve door Harley geleverde spannen) die toelaat dat een bak aan de fiets wordt geschroefd ? Wie ?
Jawel, geen enkele...
Te begrijpen, moderne fietsen hebben geen frames die geschikt zijn (zoals dat bijvoorbeeld wel het geval was in jaren 50/60 met BMW /2 series...), de meeste fietsen hebben zelfs geen frame !

bouwt iemand nu wel een zijspan aan, dan vervalt de gelijkvormigheid van de fiets en de gelijkvormigheidsaansprakelijkheid van de fabrikant.

Voor de rest doet iedereen maar wat ie doet, in de rechtstaat waar wij leven geld de wet, er zijn specialisten die de wet uitpluizen, ingeval van...
Rij met een zelfgemaakt voertuig een kind dood (wat overkomt jou toch niet...het zal jouw eigen kind maar wezen), dan gaat er op een andere golflengte worden gepiept.
 
sorry meneer Proton, als ik op uw tenen ben gaan staan. Het brengt nogal wat emotie bij u los als een onwetende man op zoek gaat naar antwoorden bij mensen waarvan hij denkt dat die er verstand van hebben. Het spijt mij als ik uw die ader op uw voorhoofd heb doen opzwellen. Ik zal er over ophouden.
 
sorry meneer Proton, als ik op uw tenen ben gaan staan. Het brengt nogal wat emotie bij u los als een onwetende man op zoek gaat naar antwoorden bij mensen waarvan hij denkt dat die er verstand van hebben. Het spijt mij als ik uw die ader op uw voorhoofd heb doen opzwellen. Ik zal er over ophouden.

Dat hoeft U niet te doen. Ik ben in dito geval. Ik rij met een 1975 span (EML) gemaakt als span en gelevezrd als span en heb daar een CE L4 goedkeuring voor gekregen.
Nu bouw ik (ik laat het doen door een NL professionele zijspan BV) een span bouwen (jawel een span uit Duitsland) met als motor een R1150GS. Het antwoord van BMW heb ik reeds "wij laten een aanbouw van een zijspan niet toe". Het enige mogelijke trajekt is nu een "wettelijke eenmalige keuring" door de TUV (VINCOTTE) in België. De voorwaarden heb ik reeds van de Belgische RDW gekregen (zie eerder in deze draad). Is mogelijk maar kost duizenden...ik heb de keuze uit grijs te rijden (als zovelen...) of het wettelijk te laten keuren. Ik verkies deze laatste piste.
 
sorry meneer Proton, als ik op uw tenen ben gaan staan. Het brengt nogal wat emotie bij u los als een onwetende man op zoek gaat naar antwoorden bij mensen waarvan hij denkt dat die er verstand van hebben. Het spijt mij als ik uw die ader op uw voorhoofd heb doen opzwellen. Ik zal er over ophouden.

Nou ja volgens mij kwam jij hier met een vraag over zijspannen e.d. Dus goedbeschouwd komt Proton door de 'discussie' banjeren en niet andersom ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb eens rond gevraagd en gekeken. Bij de RDW kreeg ik dit te horen over het wel of niet keuren van een zijspancombinatie:

De aanbouw van een zijspan is op basis van de huidige regelgeving een wijziging van de EG-voertuigclassificatie van L3e naar L4e. In Hoofdstuk 6 van de Regeling Voertuigen wordt een wijziging van voertuigcategorie en voertuigclassificatie gezien als een keuringsplichtige wijziging in de constructie. Echter voertuig die onder het voertuigreglement niet keuringsplichtig waren blijken met de komst van de Regeling voertuigen wel keuringsplichtig. De RDW werkt momenteel aan een oplossing voor dit probleem, mogelijk heeft dit ook impact op de regelgeving.

Wanneer de oplossing bekend is, zal deze worden gepubliceerd worden op onze websit www.rdw.nl


Begrijp er nog niet alles van en heb nog een mail gestuurd om het een en ander duidelijk te maken.
Heb tevens ook even wat officiële omgebouwde zijspan combinaties opgezocht (EML in dit geval). Vroeger kwamen deze ook op kenteken, maar dat is heden bij hen ook niet meer het geval. Staat bij een door hun omgebouwde combinatie ook gewoon nog L3e op het kenteken.
 
Laatst bewerkt:
Heb eens rond gevraagd en gekeken. Bij de RDW kreeg ik dit te horen over het wel of niet keuren van een zijspancombinatie:

De aanbouw van een zijspan is op basis van de huidige regelgeving een wijziging van de EG-voertuigclassificatie van L3e naar L4e. In Hoofdstuk 6 van de Regeling Voertuigen wordt een wijziging van voertuigcategorie en voertuigclassificatie gezien als een keuringsplichtige wijziging in de constructie. Echter voertuig die onder het voertuigreglement niet keuringsplichtig waren blijken met de komst van de Regeling voertuigen wel keuringsplichtig. De RDW werkt momenteel aan een oplossing voor dit probleem, mogelijk heeft dit ook impact op de regelgeving.

Wanneer de oplossing bekend is, zal deze worden gepubliceerd worden op onze websit www.rdw.nl


Begrijp er nog niet alles van en heb nog een mail gestuurd om het een en ander duidelijk te maken.
Heb tevens ook even wat officiële omgebouwde zijspan combinaties opgezocht (EML in dit geval). Vroeger kwamen deze ook op kenteken, maar dat is heden bij hen ook niet meer het geval. Staat bij een door hun omgebouwde combinatie ook gewoon nog L3e op het kenteken.

RDW uitleg komt in grote lijnen overeen met de uitleg van FOD Verkeer Belgie. In Belgie geven ze wel zéér gedetailleerde punten m.b.t. de te volgen procedure voor een keuring na ombouw zijspan, zie kopij van info van FOD Verkeer, dienst Keuring Voertuigen.
Of dergelijke eenmalige keuring een haalbare kaart is, dat is mij nog niet helemaal duidelijk...

Net even mijn mail gecheckt dit was het antwoord van de "Belgische TUV"
Beste Mr .....,

Met dank voor Uw vraag.

Gelieve, voor de van kracht zijnde modaliteiten, contact op te nemen met de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Dit kan eenvoudig via het adres homologatie.voertuigen@mobilit.fgov.be

De homologatie van omgebouwde motorfietsen ligt in principe niet in ons takenpakket.

Mvg,
nv AIB-VINÇOTTE INTERNATIONAL sa
Wim VxxxxxxxxxxS
Product Manager Motor Vehicle Type-Approval
Automotive Certification


Dus met andere woorden de overheid voorziet in een wetelijk traject m.b.t. homologatie/keuring van een L3 naar L4, maar de instantie voor Keuringen voert deze "in principe" niet uit. In Duitsland zijn alle zijspannen legaal, want ieder voertuig moet bij inschrijving een TUV certificaat hebben of een gelijkvormigheidscertificaat van de constructeur. Ook moet ieder voertuig 2, 3 , 4 of meer wielen, ook aanhangers daarna elk jaar naar de TUV. Heb contact gehad met Duitse eigenaars van zijspannen, alsook zijspanbouwers. Nergens treed de fabrikant van de motorfiets op als constructeur (HD te buiten gelaten voor bepaalde modellen). Wellicht is het in Belgie zo, dat de FOD Verkeer een wettelijke conformiteit type-approval procedure voor "zijspan "voorziet, maar dat deze procedure nog nooit (?) werd uitgevoerd door de verantwoordelijke instantie.

...de aanhouder wint zegt het spreekwoord maar van een leien dakje lijkt het niet te lopen. Verder nalopen dan maar...
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik jou (proton) goed begrijp zijn wij met onze eigenbouw spannen in NL allemaal in overtreding? Als wij een kind aanrijden altijd aansprakelijk? Misschien dat het dan met wat minder woorden duidelijk is.
 
Dus als ik jou (proton) goed begrijp zijn wij met onze eigenbouw spannen in NL allemaal in overtreding? Als wij een kind aanrijden altijd aansprakelijk? Misschien dat het dan met wat minder woorden duidelijk is.

JFJ jij trekt het breed...men moet het onderscheid maken tussen bepaalde facetten.

1. Er rijden veel eigenbouw Spannen rond, niemand heeft er iets op tegen...is charmant. De overheid voert een soort gedoogbeleid voor deze eigenbouw voertuigen...hoe dan ook er wordt t.o.v. deze Eigenbau weinig of niet opgetreden. Er is ook geen keuring voor 2 of 3 wielige voertuigen...zelfs oom de agent weet er amper wat van...heb je een inschrijving en verzekering en oom agent is tevreden....zijspanners zijn in zijn ogen geen Firebladers...

2. Het is bij de meeste verzekeringen zonder meer mogelijk een voertuig met gebruik onder de definitie zijspan te laten verzekeren, met 3 of 4 passagiers...

3. Bij gewone ongevallen wordt er niet veel onderzocht, buiten welke partij het ongeval heeft veroorzaakt...vaststellingen worden door weg of stadspolitie gedaan, de verzekeringen van beide partijen krijgen rapport...schadeclaims belopen zich zeg van 500 tot 25.000 Euro in de regel. Materiele schade en/of klein lichamelijk letsel...het zijn gewone technische verzekeringskwesties....

4. Bij ongevallen met zwaar lichamelijk letsel, of erger met dodelijke schlachtoffer(s), moet de politie een onderzoek laten uitvoeren door een gespecialiseerde dienst. Deze dienst is in België "het parket" Hier worden ten gronde alle details onderzocht... Blijkt hier dan dat een van de betrokken voertuigen niet aan de Konformiteit van de fabrikant van het voertuig voldoet (een motorfiets met zelf aangebouwde bak voldoet dus niet meer aan de Konformiteit van de Motorfiets...), dan kan er gesteld worden dat het voertuig niet Konform was en dus strikt niet op de openbare weg thuishoort. Het grote gevaar schuilt dan bij de juristen van de tegenpartij die alles ten gronde gaan uitpluizen en argumenten gaan verzamelen. De laatste instantie in een geschil is de rechtbank. Gaat een rechter oordelen dat een voertuig zonder wettelijk geldende Konformiteit aan het verkeer mocht deelnemen ? Er kan gesteld worden dat het voertuig niet over voldoende remkracht beschikte...dat de vorm van de aanbouw scherpe delen bevatte, ...bij schadeclaims met zware menselijke tol komt de "lawsuit". Verzekeringen zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

JFJ, wij zijspanrijders rijden (de meeste althans) grijs...In D, F en de meeste andere EU landen komt geen zijspan tot inschrijving zonder een TUV Freigabe en wettelijk geldende Konformiteit.

Ik heb nu gevonden wat ik hier gedocumenteerd heb. Ik kan alleen voor B spreken. De Belgische RDW heeft een puntenlijst waaraan zijspannen moeten voldoen....(zie eerder in deze draad), maar de bevoegde instantie voor Keuringen (zeg maar de Belgische TUV voor voertuigen) blijkt nog nooit een keuring voor een zijspan, zelfs tweewielers te hebben uitgevoerd...

Ik zie twee problemen met zelfbouwspannen:
1. We rijden eigenlijk grijs (ook al betalen we verkeersbelasting)
2. De dekking van verzekering zou niet sluitend kunnen zijn bij gebeurlijk ongeval met zeer zware menselijk tol (en daaruitvloeiende kostenclaims)

Op termijn komt de keuring van 2 en 3 wielers er heus wel in de 7 van de 26 EU landen waar dit nu nog niet het geval is. De vraag is dan, hoe komen we met profi gebouwde spannen of zelfbouw zijspannen aan een Konformiteit ? Zonder deze Konformiteit kan de keuring het voertuig niet (jaarlijks) checken m.b.t. tot de strikte konformiteit van het voertuig.

Nog een groot probleem is de houding van de fabrikanten van motorfietsen, geen keurt de montage van een zijspan aan een door hun geleverde motorfiets goed. Dit is te begrijpen...de fiets is reeds verkocht met L3 Konformiteit. Welk belang heeft BMW, Suuz of Honda eraan dat al dan niet er een zijspanuitbouw aan hun frame wordt bevestigd ?
En zoals jij zelfs heel goed weet zijn de meeste motorenframes niet geschikt om er zomaar een zij-uitbouw aan te schroeven. Veel is technisch mogelijk...maar een balhoofd blijft een balhoofd...

Ik ga alle mogelijke doen om voor mijn te bouwen span een wettelijke konformiteit te verkrijgen, ook al gaat dit me (hopelijk niet teveel) geld kosten. Omdat dit mogelijk is in D, in F, etc...ga ik er van uit dat dit ook moet mogelijk zijn in B. De Belgische RDW geeft zelfs de verschillende punten en stappen op...het is de bevoegde keuring die een beetje afwijzend doet.... Ik zal zeker in deze draad raporteren over progress en eventuele afloop. Men bouwt toch geen zijspan met de kost van een nieuwe dikke motorfiets om daarna met de schrik op het lijf over de baan te gaan rijden? Wie wil dat wel ?
 
Laatst bewerkt:
Zolang de wet niets anders over een zijspan zegt dan dat het een accessoire op een moorfiets is dat deugdelijk bevestigt dient te zijn zitten we in NL goed toch? De motorfiets zelf is niet gewijzigd ( er is immers niet gelast aan het frame) en is dus nog conform de fabricage specs.
Als het ongeval niet ontstaan is doordat je de zijspan bak verloren bent heeft het dus deugdelijk bevestigd gezeten.

Wetteksten zijn taaie kost, de kunst is de gaten er in te vinden en daar gebruik van te maken.
 
JFJ jij trekt het breed...men moet het onderscheid maken tussen bepaalde facetten.

1. Er rijden veel eigenbouw Spannen rond, niemand heeft er iets op tegen...is charmant. De overheid voert een soort gedoogbeleid voor deze eigenbouw voertuigen...hoe dan ook er wordt t.o.v. deze Eigenbau weinig of niet opgetreden. Er is ook geen keuring voor 2 of 3 wielige voertuigen...zelfs oom de agent weet er amper wat van...heb je een inschrijving en verzekering en oom agent is tevreden....zijspanners zijn in zijn ogen geen Firebladers...

2. Het is bij de meeste verzekeringen zonder meer mogelijk een voertuig met gebruik onder de definitie zijspan te laten verzekeren, met 3 of 4 passagiers...

3. Bij gewone ongevallen wordt er niet veel onderzocht, buiten welke partij het ongeval heeft veroorzaakt...vaststellingen worden door weg of stadspolitie gedaan, de verzekeringen van beide partijen krijgen rapport...schadeclaims belopen zich zeg van 500 tot 25.000 Euro in de regel. Materiele schade en/of klein lichamelijk letsel...het zijn gewone technische verzekeringskwesties....

4. Bij ongevallen met zwaar lichamelijk letsel, of erger met dodelijke schlachtoffer(s), moet de politie een onderzoek laten uitvoeren door een gespecialiseerde dienst. Deze dienst is in België "het parket" Hier worden ten gronde alle details onderzocht... Blijkt hier dan dat een van de betrokken voertuigen niet aan de Konformiteit van de fabrikant van het voertuig voldoet (een motorfiets met zelf aangebouwde bak voldoet dus niet meer aan de Konformiteit van de Motorfiets...), dan kan er gesteld worden dat het voertuig niet Konform was en dus strikt niet op de openbare weg thuishoort. Het grote gevaar schuilt dan bij de juristen van de tegenpartij die alles ten gronde gaan uitpluizen en argumenten gaan verzamelen. De laatste instantie in een geschil is de rechtbank. Gaat een rechter oordelen dat een voertuig zonder wettelijk geldende Konformiteit aan het verkeer mocht deelnemen ? Er kan gesteld worden dat het voertuig niet over voldoende remkracht beschikte...dat de vorm van de aanbouw scherpe delen bevatte, ...bij schadeclaims met zware menselijke tol komt de "lawsuit". Verzekeringen zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

JFJ, wij zijspanrijders rijden (de meeste althans) grijs...In D, F en de meeste andere EU landen komt geen zijspan tot inschrijving zonder een TUV Freigabe en wettelijk geldende Konformiteit.

Ik heb nu gevonden wat ik hier gedocumenteerd heb. Ik kan alleen voor B spreken. De Belgische RDW heeft een puntenlijst waaraan zijspannen moeten voldoen....(zie eerder in deze draad), maar de bevoegde instantie voor Keuringen (zeg maar de Belgische TUV voor voertuigen) blijkt nog nooit een keuring voor een zijspan, zelfs tweewielers te hebben uitgevoerd...

Ik zie twee problemen met zelfbouwspannen:
1. We rijden eigenlijk grijs (ook al betalen we verkeersbelasting)
2. De dekking van verzekering zou niet sluitend kunnen zijn bij gebeurlijk ongeval met zeer zware menselijk tol (en daaruitvloeiende kostenclaims)

Op termijn komt de keuring van 2 en 3 wielers er heus wel in de 7 van de 26 EU landen waar dit nu nog niet het geval is. De vraag is dan, hoe komen we met profi gebouwde spannen of zelfbouw zijspannen aan een Konformiteit ? Zonder deze Konformiteit kan de keuring het voertuig niet (jaarlijks) checken m.b.t. tot de strikte konformiteit van het voertuig.

Nog een groot probleem is de houding van de fabrikanten van motorfietsen, geen keurt de montage van een zijspan aan een door hun geleverde motorfiets goed. Dit is te begrijpen...de fiets is reeds verkocht met L2 Konformiteit. Welk belang heeft BMW, Suuz of Honda eraan dat al dan niet er een zijspanuitbouw aan hun frame wordt bevestigd ?
En zoals jij zelfs heel goed weet zijn de meeste motorenframes niet geschikt om er zomaar een zij-uitbouw aan te schroeven. Veel is technisch mogelijk...maar een balhoofd blijft een balhoofd...

Ik ga alle mogelijke doen om voor mijn te bouwen span een wettelijke konformiteit te verkrijgen, ook al gaat dit me (hopelijk niet teveel) geld kosten. Omdat dit mogelijk is in D, in F, etc...ga ik er van uit dat dit ook moet mogelijk zijn in B. De Belgische RDW geeft zelfs de verschillende punten en stappen op...het is de bevoegde keuring die een beetje afwijzend doet.... Ik zal zeker in deze draad raporteren over progress en eventuele afloop. Men bouwt toch geen zijspan met de kost van een nieuwe dikke motorfiets om daarna met de schrik op het lijf over de baan te gaan rijden? Wie wil dat wel ?

Oef... niet dus :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan