Zijspannen en de wet

Als er wel een keuring komt zal de mijne vast opnieuw worden beoordeeld.
Een toegestaan of niet toegestaan "advies" van een motorfabrikant is dan niet meer van toepassing.
Ik maak me er niet zo'n zorgen om. Toen ik mijn Sabre verkocht en de man er bijna mee verongelukte was er ook een onderzoek. De heren onderzoekers vonden alleen de banden wat glad, maar dat was ten tijde van het ongeluk (mooi weer) geen reden tot verder onderzoek.
 
Zolang de wet niets anders over een zijspan zegt dan dat het een accessoire op een moorfiets is dat deugdelijk bevestigt dient te zijn zitten we in NL goed toch? De motorfiets zelf is niet gewijzigd ( er is immers niet gelast aan het frame) en is dus nog conform de fabricage specs.
Als het ongeval niet ontstaan is doordat je de zijspan bak verloren bent heeft het dus deugdelijk bevestigd gezeten.

Wetteksten zijn taaie kost, de kunst is de gaten er in te vinden en daar gebruik van te maken.

Hellracer, je moet advocaat worden !
Maar wat zeg je dan over het feit dat geen enkele fabrikant toelaat dat een zijspan gemonteerd wordt aan zijn motorfiets ? De uitleg verkregen (in mijn geval van BMW) is dat de frames van hun motoren niet geschikt zijn om de grote zijdelingse krachten geinduceerd door zijspangebruik op de draagstructuur.

In het NL tijdschrift MOTOR nummer 44 van 11 oktober 1975 staat een interview gesmeerd over verschillende bladzijden met Hennie Winkelhuis van EML; Die verteld (toen 38 jaar terug)...ik kreeg vraag van de NL overheid en Duitse Motorhandelaren om een zijspan te ontwikkelen...voor de hand lagen de aandrijvingen met Kardan van BMW ideaal voor een kombinatie...echter probleem was dat BMW niet toeliet dat er zijspannen werden bevestigd aan de BMW frames (was /6 en /7 in die tijd...), dus mijn enig middel was zelf een solied frame met solied balhoofd te ontwikkelen en deze goedgekeurd te krijgen door de bevoedgde instanties.

Dus het oordeel van (in dit geval BMW) van heden was reeds voor 38 jaar reeds hun verdict.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm. De mijne is van kleur verschoten. Maar aangezien dat door een Erkend Vakman is gebeurd ben ik niet bang dat dat problemen gaat geven....
 
Wetteksten zijn taaie kost, de kunst is de gaten er in te vinden en daar gebruik van te maken.
Verzekeraars hebben hun mannetjes die alle haken en ogen van wetteksten goed kennen en zullen gebruiken in hun voordeel (niet uitkeren).
Zoals PROTON1 de hele tijd probeert duidelijk te maken: bij ongeval veroorzaakt door de zijspanrijder met zwaar gekwetsten of doden als gevolg.


Mijn vroegere verzekeraar wilde mijn vorige zijspan niet verzekeren. Ik ben toen naar een andere gegaan die dat geen probleem vond. Nu ik mijn papieren bekijk staat er nergens zijspan vermeld, wel "aanhangwagen".
Dat MZ span was wel een echt span, met de originele bevestigingspunten op het frame. Helaas wel L3 op het papier, hoe dat komt weet ik niet, waarschijnlijk is het span ook later op de motor aangebouwd.
Het span dat ik nu heb, de Yamaha heeft dat niet, alles is er achteraf op aangebracht. En natuurlijk ook nog een L3 op de inschrijvingspapieren.
 
Verzekeraars hebben hun mannetjes die alle haken en ogen van wetteksten goed kennen en zullen gebruiken in hun voordeel (niet uitkeren).
Zoals PROTON1 de hele tijd probeert duidelijk te maken: bij ongeval veroorzaakt door de zijspanrijder met zwaar gekwetsten of doden als gevolg.


Mijn vroegere verzekeraar wilde mijn vorige zijspan niet verzekeren. Ik ben toen naar een andere gegaan die dat geen probleem vond. Nu ik mijn papieren bekijk staat er nergens zijspan vermeld, wel "aanhangwagen".
Dat MZ span was wel een echt span, met de originele bevestigingspunten op het frame. Helaas wel L3 op het papier, hoe dat komt weet ik niet, waarschijnlijk is het span ook later op de motor aangebouwd.
Het span dat ik nu heb, de Yamaha heeft dat niet, alles is er achteraf op aangebracht. En natuurlijk ook nog een L3 op de inschrijvingspapieren.


Klickstart jij hebt het zeer goed begrepen. Trouwens ik ken niet zoveel van MZ maar ik denk dat je gelijk hebt dat MZ wel degelijk fietsen heeft gebouwd met MZ bijwagen. Ik denk ook wel dat die toen voorgesteld zijn als zijspan en de bijbehorende conformiteit (zoals ik dit jaar ervaren heb met mijn EML HWI uit 1975...daarvoor had de oude EML indertijd een PVG (Process Verbaal van goedkeuring) aangevraagd bij de Belgische RDW...Ik kreeg mijn in NL gekocht spannetje zonder enig probleem in B ingeschreven als L4 en met de vermelding van EML PVG nummer op de inschrijving...een van de weinige legale spannetjes in B volgens enkele Belgische zijspanroutiniers...

Met je YAM ga je geen L4 verkrijgen zoals ik nu het ook zeer moeilijk ga hebben mijn BMWR1150GS ADV met Stern Rox (gebouwd of beter gezgd nog te bouwen door NL zijspanschmiede LBS zijspantechniek BV in NL) Konform te krijgen met CE-Konformiteit en uiteindelijk L4 inschrijving...maar ik geef niet op hoor, ik vind het zelfs een mooie uitdaging het nageloop bij de overheid en wie weet kan het anderen helpen...
 
Laatst bewerkt:
Je haalt L3 en L4 door elkaar.
Motorfiets is L3 en motorfiets met zijspan is L4
(komt van FOD mobiliteit)

1. De Europese voertuigcategorie onder punt 0.4 op het COC

L1e = 2 wielen, max 45 km/u, max 50cm³ (of max 4 kW indien elektrisch) (gewone bromfiets klasse A en B)
L2e = zelfde als L1e met 3-wielen
L3e = 2 wielen zonder zijspan, meer dan 50cm3 of meer dan 45km/u (gewone motorfiets)
L4e = zelfde als L3e met zijspan
L5e = zelfde als L3e met 3-wielen symetrisch (trike)
L6e = 4 wielen, max 350kg lege massa, max 45km/u (microcar)
L7e = 4 wielen max 400kg lege massa, max 15 kW (quad)

4. Belgische aarden

De Belgische aard is een soort voertuigcategorie maar volgens een Belgisch systeem. Eerst was er de Belgische indeling, de Europese indeling is later gekomen. Dit is de reden waren beide systemen naast elkaar bestaan. De Belgische indeling kan niet zomaar afgeschaft en vervangen worden omdat hiervan veel andere zaken zoals taxatie, rijbewijs, periodieke keuring, verzekering, etc. afhangen.

De Belgische aarden zijn:

L1 = 2 of 3 wielen max 25km/u (bromfiets klasse A)
L2 = 2, 3 of 4 wielen max 45 km/u (bromfiets klasse B, microcar)
L3 = 2 wielen (motorfiets)
L4 = 2 wielen met zijspan (motorfiets met zijspan)
L5 = 3 wielen (trike)
L6 = 4 wielen max 400 kg lege massa, max 15 kW (quad)

Let vooral op het ontbreken van de kleine “e” achter de Belgische aard. Dit is het enige en subtiele verschil. Omdat bij motorfietsen de terminologie voor Europese voertuigcategorie (met “e” en Belgische aard (zonder “e”) quasi identiek zijn ontstaat begrijpelijkerwijze de verwarring.
 
Laatst bewerkt:
Ha ha ha , goed hoor "maat " lol
verdorie Bert111, nu heb ik toegegeven aan een dame dat ik begin van Alzheimer heb... Op deze Fora (of is het wel Forums ? ) is het oppassen geblazen.... Kzal me maar bij Kickstart excuseren zeker ? Hallo Kickstart sorry dat ik je "maat" noemde wij mannen gaan er onterecht van uit dat de wereld alleen maar bevolkt is door "maten"....Bert jij weet weer meer...as allways ?
 
Heb een reply van de rdw, dat hun technische dienst volgende week terug komt op mijn vragen over wel of niet legaal en mogelijkheden tot keuren. Zal hier het antwoordt plaatsen als het zover is
 
Heb een reply van de rdw, dat hun technische dienst volgende week terug komt op mijn vragen over wel of niet legaal en mogelijkheden tot keuren. Zal hier het antwoordt plaatsen als het zover is
Hallo MathieuVDB, interessant wordt het antwoord van NL met het antwoord van de B RDW te kunnen toetsen....De B RDW heeft wel een zéér duidelijk antwoord en zéér duidelijke procedure voorzien...alleen staat de door hun aangestelde keuringsinstantie wat afwijzend... Hieronder nog even dat antwoord....alleen voor wat betreft punt 1, BMW geeft GEEN AKKOORD voor dergelijke ombouw...daar stuitert het reeds...

Geachte,

We danken u voor informatievraag in verband met het homologeren van zijspannen.

Ten eerste willen wij u feliciteren omdat u eerst informeert welke procedure u dient te volgen alvorens de modificatie uit te voeren. Zo zien we het niet vaak.

Procedure ombouw naar zijspan.

1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw
Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.

2. Na ombouw zijn volgende deelcertificaten be¡¡nvloed en dienen opnieuw beoordeeld te worden. Dit wordt door een geaccrediteerd laboratorium uitgevoerd (AIB Vin¡¡otte International). De kosten hiervoor dienen rechtstreeks afgehandeld te worden.
a. De ombouwer voorziet in een schema van het frame
b. Massa¡¯s en afmetingen
c. Banden
d. Remwerking (rechtuitstabiliteit)
e. Installatie verlichting en signalisatie
f. Achteruitkijkspiegels
g. Scherpe uitwendige delen
3. Is vorig punt afgewerkt dan wordt een het voertuig individueel goedgekeurd. Retributie voor het goedkeuringscertificaat komt op Euro 476.


Met de meeste hoogachting,

FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologatie Voertuigen
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
 
Om eerlijk te zijn kan ik over punt 1 nog niets vinden in onze wetten. Dit heb ik wel gevonden.

Artikel 6.1

1. De in paragraaf 2 vermelde wijzigingen in de constructie van gekentekende voertuigen, moeten, voor zover niet anders is bepaald, zijn goedgekeurd voor toelating van het gewijzigde voertuig tot het verkeer op de weg, waarbij moet worden voldaan aan de in paragraaf 2 ter zake van de betrokken wijziging vermelde eisen.


2. Indien het voertuig gaat behoren tot een andere voertuigcategorie of een andere voertuigclassificatie, dan die waarvoor het bij toelating tot het verkeer op de weg is goedgekeurd, wordt het voertuig aangemerkt als reeds tot die nieuwe voertuigcategorie of voertuigclassificatie behorend en moet het voldoen aan de voor die voertuigcategorie of voertuigclassificatie geldende eisen.



6. Een motorfiets moet bij wijziging in de constructie tevens voldoen aan de in bijlage IX, hoofdstuk 5, titel 2, artikel 6, opgenomen eisen ten aanzien van het weggedrag voor zover dit naar het oordeel van de Dienst Wegverkeer noodzakelijk is met het oog op het veilig gebruik van het voertuig.


Artikel 6


1.

Aan deze eis is voldaan indien uit een beproeving blijkt dat de motorfiets stabiel en hanteerbaar blijft. Indien het een motorfiets met zijspanwagen betreft mag hierbij geen enkel wiel vrijkomen van het wegdek. De beproeving vindt plaats door:


a. met de motorfiets met een snelheid van 25 km/h in een cirkelbaan met een straal van 12,50 m te rijden, zonder dat enig star deel van de motorfiets het wegdek raakt. De proef wordt zowel links- als rechtsom uitgevoerd;


b. met de motorfiets met snelheden tussen de 40 km/h en 80 km/h langs een rechte lijn te rijden. Indien het een motorfiets met zijspan betreft wordt in de zijspan een belasting van 75 kg per zitplaats aangebracht en wordt maximaal geaccelereerd. De voor stuurcorrecties benodigde ruimte mag niet meer bedragen dan de breedte van het laatste deel van het traject zoals omschreven onder punt 5.1 van ISO/TR 3888-1975;


c. met de motorfiets een achtvormig figuur met een breedte van ongeveer 12,00 m en een lengte van ongeveer 24,00 m te rijden met een snelheid tussen 5 km/h en 10 km/h;


d. het met de motorfiets maximaal afremmen van:


1° het voorwiel en het achterwiel afzonderlijk vanaf een snelheid van 40 km/h, en


2° het voor- en achterwiel tezamen vanaf een snelheid van 60 km/h.



Maar zal afwachten wat ik volgende week te horen krijg.
 
Procedure ombouw naar zijspan.

1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw
Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.

Proton,
Welke constructeur wordt hier bedoeld. Ik lees het namelijk als de constructeur van het zijspan en niet de motorfiets fabrikant.
Als LBS voor jou kan aantonen dat zij zeer deugdelijk een zijspanbak en -frame aanbouwen aan je GS, dan lijkt mij dat dit goed te keuren is toch.
LBS heeft immers een bijzonder goede staat van dienst op het gebied van zijspannen als ik het zo bekijk....
In mijn ogen gaat het alleen om de deugdelijke aanbouw van het zijspanframe. Zolang het (dragende) frame van de motorfiets niet wordt gemodificeerd moet dat geen probleem opleveren....
Maar wellicht denk ik iets te simpel hoor...

In ieder geval succes met de ombouw en homolegatie van je span. Ik ga weer terug in meelees modus ;)
 
Proton,
Welke constructeur wordt hier bedoeld. Ik lees het namelijk als de constructeur van het zijspan en niet de motorfiets fabrikant.
Als LBS voor jou kan aantonen dat zij zeer deugdelijk een zijspanbak en -frame aanbouwen aan je GS, dan lijkt mij dat dit goed te keuren is toch.
LBS heeft immers een bijzonder goede staat van dienst op het gebied van zijspannen als ik het zo bekijk....
In mijn ogen gaat het alleen om de deugdelijke aanbouw van het zijspanframe. Zolang het (dragende) frame van de motorfiets niet wordt gemodificeerd moet dat geen probleem opleveren....
Maar wellicht denk ik iets te simpel hoor...

In ieder geval succes met de ombouw en homolgatie van je span. Ik ga weer terug in meelees modus ;)
Heb ik gecheckt wordt mee bedoeld de constructeur van de motorfiets (dat wordt bedoeld met constructeur VOOR DE OMBOUW. Heb ook in Duitsland getoetst. Daar geld natuurlijk dito. Daarom zal je in Duitsland geen enkele motorfietsfabrikant terugvinden als constructeur, maar wel de bouwer van het zijspan als constructeur, en er zijn er wel 30 in Duitsland.... In Duitsland wordt een Motorrad mit Seitenwagen aanzien als een geheel nieuw voertuig waarbij het voertuig de naam van de aanvrager krijgt bij de TUV Einzelabnahme. Ik hoop op zelfde traject in Belgie... Persoonlijk heb ik alle vertrouwen in het vakmanschap van LBS, daarom koos ik ook voor LBS. Er is geen weg terug de bouw begint in 1-2 weken. Ik ga alles doen om dit span ook wettelijk gekeurd te krijgen. In Duitsland en Frankrijk zijn alle zijspannen gekeurd en van wat ik verneem zijn de bevoegde instanties zeer goed op de hoogte en zeer expliciet met richtlijnen en technische keuring in deze landen. In Belgie blijkt er nog niet één zijn gekeurd, niet als zelfbouw tenminste.
Natuurlijk zal een file argumentatie worden verzameld:
- Zijspan Stern Rox (waarvoor TUV documentatiemap bestaat, zéér gedetaillerd op zijn Duits en waarvoor TÜV genehmigung reeds bestaat).
- Aanbouw door een professioneel zijspanbouwer.
- En verder "stricte compliance" m.b.t. de minimum vereisten zoals de Belgische RDW ze in punt 2 opsomt.(PUNT 2 vereisten NA DE OMBOUW)

Waaruit het echt duidelijk is dat punt 1 over de constructeur van de motorfiets gaat is het punt 1a.
1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.

Met andere woorden: De motorfietsfabrikant moet goedkeuring geven...en punt 1a. moet zo gedetailleerd mogelijk de verankeringsmethode detailleren...

Nu BMW geeft dat akkoord niet, laat staan dat ze gaan opgeven waar en hoe moet verankerd worden...De laatste modellen waren 50/2 en 60/2 (de jaren 60 !!!). BMW leverde de modellen met verankeringspunten voor zijspan en gaf een lijst op van goedgekeurde zijspannen....kijk maar de archieffotos van de NL politie erop na...waren 50/2 en 60/2 met HOLLANDIA spannen....omdat EML in 1975 een goedkeuring niet meer kreeg van BMW....ontwikkelde EML eigen motorframes...vele dimensies sterker dan het toch wel sterke /6 of /7 BMW frame....en vroeg voor deze combinaties in NL, D, B, etc...een typegoedkeuring aan bij de overheid.....

Ik doe het hele trajekt wel....van eenmalige konformiteitsprocedure, dito zoals in D en F bestaat, tenminste als het financieel haalbaar is. Ik doe wel relaas over de volgende maanden via dit Forum...
 
Laatst bewerkt:
verdorie Bert111, nu heb ik toegegeven aan een dame dat ik begin van Alzheimer heb... Op deze Fora (of is het wel Forums ? ) is het oppassen geblazen.... Kzal me maar bij Kickstart excuseren zeker ? Hallo Kickstart sorry dat ik je "maat" noemde wij mannen gaan er onterecht van uit dat de wereld alleen maar bevolkt is door "maten"....Bert jij weet weer meer...as allways ?
Tja Proton , ik wist het wel , en al een tijdje ook :)
 
Dit onderwerp weer eens wat aandacht geven....

Ik sprak afgelopen weekend iemand die zijn lpg installatie heeft laten keuren. Vervolgend kreeg hij een nieuw kentekenbewijs met de vermelding gas als brandstof. En tevens L4e als voertuigcategorie. Dat is een motor-met-zijspan !

Dat zou dus inhouden dat als je aan een motor (= categorie L3e) een zijspan bouwt, dit voertuig niet meer in overeenstemming is met het kentekenbewijs.....

Maar het keuren van een zijspan is niet verplicht. :/


Enig idee wat het laten keuren kost (in Nederland!) ? Dus dat het span officieel L4 wordt ?
 
Het antwoord van de rdw

Geachte heer Van de Berg,

Helaas hebben wij nog geen antwoord op uw vraag.

Er is op dit moment nog geen regelgeving welke het mogelijk maakt een voertuig te keuren van L3 e naar L4 e. Alleen die voertuigen welke door de fabrikant nieuw standaard met een zijspan worden geleverd hebben de voertuig classificatie L4 e gekregen. Het omkeuren van L3 e naar L4 e is voorlopig nog niet mogelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan