Zonder motorrijbewijs motor op naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanHeinEhv

MF'er
22 nov 2018
72
26
Een suikeroom heeft een groot geldbedrag gewonnen in de loterij.
Nu wil hij mij een nieuwe motor schenken.
Maar ik zit in de bijstand.
Ik zeg, zet die motor op jouw naam en doe die dan ook verzekeren, zodat ik mijn uitkering niet kwijtraak.
Maar hij heeft geen motorrijbewijs.
Maar weten jullie of dit wel kan.
Als het niet kan, moet ik dit mooie cadeautje afslaan.
Ik heb verder in mijn familie of kennis kring niemand (zonder uitkering) met een motorrijbewijs.
Alvast bedankt voor de info.
 
Niet doen.

Screenshot_20200107-145300.png
 
Een suikeroom heeft een groot geldbedrag gewonnen in de loterij.
Nu wil hij mij een nieuwe motor schenken.
Maar ik zit in de bijstand.
Ik zeg, zet die motor op jouw naam en doe die dan ook verzekeren, zodat ik mijn uitkering niet kwijtraak.
Maar hij heeft geen motorrijbewijs.
Maar weten jullie of dit wel kan.
Als het niet kan, moet ik dit mooie cadeautje afslaan.
Ik heb verder in mijn familie of kennis kring niemand (zonder uitkering) met een motorrijbewijs.
Alvast bedankt voor de info.
Ja dat kan gewoon, op naam zetten zonder rijbewijs.
Jou oom moet dan ook de wegen belasting, en bekeuringen betalen.
Gaat die ook jou rijbewijs betalen dan?
 
Ja dat kan gewoon, op naam zetten zonder rijbewijs.
Jou oom moet dan ook de wegen belasting, en bekeuringen betalen.
Gaat die ook jou rijbewijs betalen dan?
de Verzekering zal waarschijnlijk vragen wie de vaste bestuurder is van dat voertuig
ze zijn niet gek :N
 
de Verzekering zal waarschijnlijk vragen wie de vaste bestuurder is van dat voertuig
ze zijn niet gek :N
:^


U volgt lessen om uw motorrijbewijs te halen. U hebt al een motor op het oog en u wilt deze zo snel mogelijk kopen. Als u een motor koopt, bent u verplicht om een WA verzekering af te sluiten. Bij veel verzekeraars kunt u uw motor niet verzekeren zonder (geldig) rijbewijs. Met de Interpolis Motorverzekering is dit wel mogelijk.

Verzekeren zonder rijbewijs
U hebt nog geen motorrijbewijs, en wilt uw motor verzekeren? U kunt de Interpolis Motorverzekering afsluiten zonder rijbewijs als u 18 jaar of ouder bent. Uiteraard mag u niet met de motor rijden.

Wilt u een vriend een proefritje laten maken op uw motor? Bij het uitlenen van uw motor hebt u dezelfde dekking op uw motorverzekering. Rijdt er iemand anders vaker op uw motor dan uzelf? Dan mag dit alleen iemand zijn waar u in gezinsverband mee samenwoont. Anders kunt u de motor niet verzekeren bij Interpolis
 
Het kan wel, maar zoals al aangegeven erg onverstandig. Als je een verzekeraar ”verkeerd” informeert kan de verzekeraar alle veroorzaakte
 
Je hebt of een rijbewijs nodig om een motorvoertuig op naam te zetten. of een uittreksel uit het bevolkingsregister. Een motorvoertuig op naam kan alleen als je in Nederland woont. Dat rijbewijs hoeft echter niet geldig te zijn voor het voertuig dat op naam wordt gezet. Dus als jouw oom een rijbewijs B heeft kan hij dat gewoon gebruiken.

Dan moet hij de motor dus ook verzekeren. Het is wel verstandig dat hij er dan opzet dat niet hij, maar jij de regelmatige bestuurder bent. Anders heeft de verzekering een reden eventuele schade op jou en jouw oom te verhalen. Kost misschien wat meer in premie, afhankelijk van jouw leeftijd, rij ervaring en woonplaats.
 
- De motor op naam laten zetten van je oom (eigenaarsdocumenten) zonder rijbewijs is geen probleem.
- De motor verzekeren, en let op dat dit direct bij overschrijven gedaan word (of schorsen) zal een andere uitdaging zijn omdat je oom niet de hoofdbestuurder is. Goed navragen bij de verzekering dus! Als je een motor in bezit hebt die niet geschorst is en niet verzekerd, kan de eigenaar een geautomatiseerde boete in de bus verwachten.
- Als je besluit de motor en verzekering wel op jou naam te zetten, let dan heel goed op de schenkingsbelasting die je eventueel moet betalen als je geen vrijstelling hebt (ligt aan de waarde). Lijkt me niet prettig als je in de bijstand zit, en de belastingdienst met dit soort zaken op je nek krijgt.

De makkelijkste optie is dat hij het geld voor de nieuwe motor schenkt, jij alles op jou naam zet, en netjes schenkingsbelasting betaald (let op mogelijke vrijstelling, ). Zo krijg je nooit gedonder met constructies die je mijn inziens niet moet willen. Tot zover mijn mening :)
 
Ik denk dat ik maar bedank voor dit goedbedoelde cadeau.
Ik wil niet mijn bijstandsuitkering in gevaar brengen.
Of gedonder met de verzekering.
 
Ik denk dat ik maar bedank voor dit goedbedoelde cadeau.
Ik wil niet mijn bijstandsuitkering in gevaar brengen.
Of gedonder met de verzekering.
Als ik een dergelijk cadeau zou krijgen zou ik er toch wat meer energie in stoppen, helemaal als ik in de bijstand zat ;). Je kan belastingvrij 2208 euro per jaar laten schenken. Er zijn mogelijkheden genoeg, alleen even inlezen in de regeltjes en mogelijk contact opnemen met wat instanties. Ik zou zeggen laat je een aantal jaar dat maximale belastingvrije bedrag schenken ipv een nieuwe motor. Geen belasting, geen sores, jij een leuk zakcentje!

Edit: na wat inlezen zijn er icm bijstand toch mogelijk wat haken en ogen. Even contact opnemen met de gemeente wat de voorwaarden van een schenking zijn icm de bijstand.Schenken riskant voor bijstand | Consumentenbond.
 
Laatst bewerkt:
Punt 1. Zoals gezegd is het op z'n minst twijfelachtig of het een goed idee is de motor op naam van je suikeroom te laten staan. Voor jou én voor je suikeroom.

Punt 2. Misschien kun je gewoon de motor op eigen naam zetten zonder je bijstandsuitkering in gevaar te brengen. Ik Googlede net voor je (had je zelf ook kunnen doen) en het blijkt dat veel (alle?) gemeenten gewoon regels hebben voor voertuigbezit in de sociale bijstand. Denk "een auto ouder dan acht jaar en/of minder waard dan €2500 telt niet mee voor het vermogen" (als voorbeeld). Wel hebben ze ook meestal een meldingsplicht, want als jij bijvoorbeeld een transportbus op je naam zet willen ze dat weten.

Kortom, je moet gewoon informeren bij de sociale dienst over de regels. Als je gewoon te goeder trouw bent moet dat geen probleem zijn.

Punt 3. Realiseer je je dat incidentele zaken als benzine, onderhoud en reparaties ook geld kosten? Of wil je suikeroom dat ook betalen? Ik ken meerdere mensen in een uitkeringssituatie en die zouden daar echt geen motor van kunnen rijden, zelfs niet als iemand anders het bezit betaalt.

Hoe dan ook, succes ermee.
 
Hier in Belgie hoeft de verzekering niet op dezelfde naam te staan als het kenteken.
Ik weet niet of dat in Nederland mogelijk is.
En het is hier zelfs niet noodzakelijk dat het kenteken op naam van de eigenaar staat.
 
Je oom mag gewoon een motor op zijn naam laten zetten. Geen probleem. Bij een verzekeraar moet je de regelmatige bestuurder aangeven; dat dit iemand buiten het gezin is, mag niet bij elke verzekeraar en kan bovendien van invloed zijn op de premie. Maar als je dat duidelijk aangeeft bij de verzekeraar en die accepteert dat, is er geen probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan