Zou een fluohesje op de motor veel uitmaken? deel 2

fluohesje helpt bevorderen van extra zichtbaarheid op de mot

  • natuurlijk, das logisch toch!

    Stemmen: 100 33,3%
  • ehm, alleen als ie goed zichtbaar is voor anderen..

    Stemmen: 13 4,3%
  • hangt van de kleur fluo af.

    Stemmen: 3 1,0%
  • 's nachts geloof ik er niet in, overdags wel.

    Stemmen: 8 2,7%
  • overdags geloof ik er niet in, 's nachts wel.

    Stemmen: 23 7,7%
  • alleen met reflectiestrepen, anders niet!

    Stemmen: 16 5,3%
  • het helpt helemaal niet om extra gezien te worden

    Stemmen: 94 31,3%
  • misschien alleen als ik zelf geen verlichting voer?

    Stemmen: 4 1,3%
  • geen mening

    Stemmen: 5 1,7%
  • boeit me helemaal niet..

    Stemmen: 34 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    300
*O* *O* *O* *O*



mooi he, het topic leeft onder de motorrijders 8-)


Het hesjes dragen helaas ook... -O- of zijn dat allemaal prutsers op de weg,met die hesjes aan....

Zelfs de MAG is tegen, maar het gros draagt ze dus wel,zeker in ww verkeer , dus zijn ''wij'' als nederlandse motorrijders in ,t algemeen, nu officieus benoemd tot de europese motormietjes van de EU, en niet bij verstek,maar bij uitstek _O-
 
Dit gezeur is net als geloof, je geloofd in god of in allah, en geen ziel die over te halen is.
Als we nou ieder zouden respecteren in zijn keuze dan. ?................. ;)

Kan er zelf wel om lachen eigenlijk :P
 
bron; Motorrijders Actie Groep - Fluorescerende kleding






Fluorescerende kleding

FEMA's Aline Delhaye: ‘Motorrijders moeten niet worden gedwongen om fluorescerende kleding te dragen'

In de categorie ‘spuit elf geeft ook modder' heeft de FIM (Federation International de Motocyclisme) nu ook gewezen op de nadelen van een verplichting tot het rijden met een reflecterend hesje.

Voor de FEMA (en de MAG) is de vraag of je Europese burgers mag dwingen om bepaalde soorten kleding te dragen fundamenteler. Zowel FEMA als FIM zijn het er echter over eens dat de beleidsmakers rekening moeten houden met de standpunten van motorrijders voordat ze een beslissing over deze kwestie nemen.

Ventilatie - In haar laatste nieuwsbrief verwijst de FIM naar de protesten van de motorrijders in Frankrijk, onder andere tegen het verplicht dragen van fluorescerende hesjes. Volgens de FIM kunnen veel fluorescerende hesjes, wanneer aangetrokken over een modern motorjack, leiden tot verlies van functies zoals ‘climate control', ventilatieopeningen bedoeld ter bescherming van de motorrijder tegen warmte, kou of vochtigheid. Bovendien geeft de FIM het voorbeeld van Ecuador waar de rijders worden gedwongen om een ‘hesje' gemaakt van fluorescerende bandjes te dragen, een ontwerp dat zowel ongemakkelijk als gevaarlijk is; de banden kunnen gemakkelijk blijven haken in het geval van een val.



Korte broek - De FIM waarschuwt ook voor een situatie waarin verschillende landen verschillende beschermende kleding en fluorescerende hesjes verplicht stellen, wat zou betekenen dat motorrijders die een landentrip maken verschillende soorten hesjes in hun bagage moeten meenemen, waardoor het vrije verkeer van mensen in de Europese Unie moeilijker wordt. De FIM roept de regeringen op om samen te werken met motorrijders om een passende oplossing te vinden, daarbij wijzend op ‘motorrijders en passagiers die rondrijden in niets anders dan een t-shirt, korte broek en slippers' als het eigenlijke probleem.

Vuilnisman - De FEMA is blij dat de FIM nu ook bijdraagt aan de discussie en gaat ermee akkoord dat geen overhaaste stappen moeten worden genomen om motorkleding te reguleren. Maar wat moet worden toegevoegd is het probleem van de zichtbaarheid. Veel ongevallen met motorrijders zouden kunnen worden voorkomen als de automobilist de motorrijder niet over het hoofd zou zien. Voor het oplossen van het zichtbaarheidsprobleem roepen sommige instanties en belangenorganisaties op tot het verplicht dragen van fluorescerende kleding voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders. Hun logica is simpel: hoe zichtbaarder een kwetsbare weggebruiker is, hoe minder zichtbaarheid een probleem zal zijn. In een debat in het Europees Parlement over verkeersveiligheid was de Duitser Michael Cramer het onlangs oneens met de suggestie van zijn collega Dieter Koch om fietsers te dwingen helmen en gele hesjes te dragen om hun veiligheid te verbeteren. Volgens Cramer moet het beschermen van fietsers er niet uit bestaan ze te laten rondrijden als vuilnisman.

Vrij om te beslissen - Net als Europarlementariër Cramer, vreest ook de FEMA dat slachtoffers en daders vaak worden verward. Het verplichten van het dragen van fluorescerende hesjes kan worden vergeleken met het verbod op mini-rokken om seksuele intimidatie te voorkomen. Het is de verantwoordelijkheid van de automobilist (die ook zodanig dient te worden opgeleid) om kwetsbare verkeersdeelnemers waar te nemen, ongeacht licht- en weersomstandigheden en ongeacht de vraag of de kwetsbare weggebruiker kleurrijke of fluorescerende kleding draagt. Niemand mag verantwoordelijk worden gehouden voor het niet dragen van een fluorescerend hesje. Motorrijders moeten vrij zijn om te beslissen of ze een fluorescerend hesje dragen of niet. Dwang leidt onvermijdelijk tot de problemen zoals beschreven door FIM: ongemakkelijke of zelfs gevaarlijk kleding en verwarring tussen de Europese lidstaten. En tot slot: zwakke weggebruikers zouden aansprakelijk kunnen worden gesteld voor een ongeval waar ze niet verantwoordelijk voor zijn, alleen maar omdat ze geen fluorescerend hesje dragen.

Aline Delhaye, secretaris-generaal van de FEMA: "Ook al is het misschien veiliger, in westerse samenlevingen worden noch voetgangers, noch automobilisten gedwongen een helm te dragen. Motorrijders moeten niet worden gedwongen om fluorescerende kleding te dragen. En vrouwen mag nooit worden verboden een mini-rok te dragen."

Tekst: FEMA
Vertaling: Wim Taal
Foto's: Wim Taal & Clermont Ferrand






gaan ze het dan toch eindelijk snappen? *O* :Y
 
Ieder mag doen wat ie wil,maar het dient dus geen enkel doel; wel of niet aan... -O-

Nadelen:

- winterjassen ademen slechter en blijven langer nat na regen,
- dus snellere afkoeling van de rijder (gevaarlijk ivm concentratie verlies)
- fladderende kleding kost concentratie
- kost onnodig geld, slijten als een dolle
- geeft wellicht vals gevoel van veiligheid bij de draagaap ;)
- zomerjassen ademen slechter met hesje en blijven langer klam van binnen

Voordelen:

- uh...
- uh...
- uh...
 
Het hesjes dragen helaas ook... -O- of zijn dat allemaal prutsers op de weg,met die hesjes aan....

Zelfs de MAG is tegen, maar het gros draagt ze dus wel,zeker in ww verkeer , dus zijn ''wij'' als nederlandse motorrijders in ,t algemeen, nu officieus benoemd tot de europese motormietjes van de EU, en niet bij verstek,maar bij uitstek _O-


waaraan herkent u den brave Hollander, _O- _O- _O-


* het is triest... -O-
 
Dit gezeur is net als geloof, je geloofd in god of in allah, en geen ziel die over te halen is.
Als we nou ieder zouden respecteren in zijn keuze dan. ?................. ;)

Kan er zelf wel om lachen eigenlijk :P


de poll goed lezen, er zijn al zat gelovigen en ongelovigen. :Y :W
 
het gaat niet alleen over de hesjes.

ik merk van mezelf dat ik de laatste tijd een afkeer begin te krijgen van fluokleding....
dus eigenlijk alles met felgeel/roze/ groen/ rood etc etc...


laatst moest ik op m'n werk ook zo'n vod aantrekken [net weten te voorkomen] omdat we met 2 man op de hoogwerker gingen, in een harnas notabene...

wie is er nu doorgeslagen? :/ :/ >> de maatschappij.
ik fel in protest, _O-

"we staan op privéterrein, das 1"
"het helpt toch niet, lees MF maar" _O-
"van me leven niet dat dat ding bij me aangaat" })


:W :Y ;)
 
Laatst bewerkt:
"Zonder gedegen wetenschappelijk onderzoek is het absoluut zinloos om nu reeds te spreken over een verplichtstelling tot het dragen van fluorescerende kleding door motorrijders. Er is onvoldoende kennis om een dergelijk maatregel op wetenschappelijke gronden te ondersteunen. Er zijn zelfs gronden om aan te nemen dat een verplichte invoering kan leiden tot een schijnzekerheid."

Dit is de zeer heldere conclusie van Luitenant-kolonel drs. René van Houtert, universitair docent Human Factors en Veiligheid bij het Ministerie van Defensie. Van Houtert is daarnaast vrijwilliger bij de MAG-werkgroep verkeer. Ook Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) gaf gisteren via Twitter zijn mening: “Europese verplichting voor hesjes blijft smeulen. Dat moeten we dus niet hebben. Brutaler rijden is beter.”

In haar laatste nieuwsbrief verwijst eindelijk ook de FIM speciaal naar de protesten van de motorrijders in Frankrijk, onder andere tegen het verplicht dragen van fluorescerende hesjes. Dit meldt de MAG. Volgens de FIM kunnen veel fluorescerende hesjes, wanneer aangetrokken over een modern motorjack, leiden tot verlies van functies zoals ‘climate control', ventilatieopeningen bedoeld ter bescherming van de motorrijder tegen warmte, kou of vochtigheid.

Bovendien geeft de FIM het voorbeeld van Ecuador waar de rijders worden gedwongen om een ‘hesje' gemaakt van fluorescerende bandjes te dragen, een ontwerp dat zowel ongemakkelijk als gevaarlijk is; de banden kunnen gemakkelijk blijven haken in het geval van een val. De FIM waarschuwt verder voor een situatie waarin verschillende landen verschillende beschermende kleding en fluorescerende hesjes verplicht stellen, wat zou betekenen dat motorrijders die een landentrip maken verschillende soorten hesjes in hun bagage moeten meenemen, waardoor het vrije verkeer van mensen in de Europese Unie moeilijker wordt.

Wil je het volledige rapport van René van Houtert lezen? Klik dan hier. Binnenkort ongetwijfeld meer over de mogelijke hesjesplicht.

Foto: MAG


bron: Hesjes zorgen opnieuw voor discussie





weliswaar een oud stukje maar in 2011 was dit al actueel...
"Europese verplichting voor hesjes blijft smeulen! "


dit moeten we toch niet willen? ook daarom heb ik zo'n beginnende aversie tegen die hesjes en hun dragers... zometeen wordt het toch door de lobby geduwd.. doordat de meerderheid als makke schapen het ding steeds vaker gaat blijft dragen en de groep groter en groter wordt........... . |( |( |(

en niet alleen op de motor! :o :N
 
Laatst bewerkt:
http://www.eurofractie.nl/k/n7637/n...il-gele-hesjes-voor-fietsers-verplichten.html




Europa wil gele hesjes voor fietsers verplichten

fietsdinsdag 21 juni 2011 16:56
Europarlementariër Peter van Dalen heeft grote bezwaren tegen het rapport over verkeersveiligheid, waarover dinsdagmorgen 21 juni werd gestemd in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Van Dalen, Vicevoorzitter van die Transportcommissie: ,,Het rapport komt met verschillende veiligheidsmaatregelen die auto’s duizenden euro’s duurder maken. Dan moet u denken aan een alcoholslot en uniforme eisen voor banden. Maar met name fietsers moeten er aan geloven. Het rapport wil dat fietsers in heel Europa verplicht een geel hesje gaan dragen, dat zou veiliger zijn. Hiermee wordt gesuggereerd dat fietsen gevaarlijk is terwijl het de meest veilige vorm van vervoer is. Fietsers moeten geen gele kanarie worden."


Volgens de Europarlementariër moeten we veiligheidsmaatregelen nemen die zich al bewezen hebben. ,,De aanleg van meer aparte fietspaden helpt gegarandeerd de verkeersveiligheid in Europa te verbeteren. En natuurlijk moet iedere fietser er voor zorgen dat z´n verlichting in orde is.”

Kosten

In het rapport wordt onder meer voorgesteld dat auto's een alcoholslot moeten hebben. Ook moeten bestuurders van auto’s een keer in de tien jaar verplicht een ogentest doen en moeten alle inzittenden van auto’s veiligheidsvesten dragen. Daarnaast moet elke lidstaat het puntenrijbewijs invoeren. Peter van Dalen is voor veiligheid, maar vindt de voorstellen veel te ver gaan. ,,De kosten van alle maatregelen komen uiteindelijk te liggen bij de gebruiker, want alle extra maatregelen maken auto’s en andere voertuigen duurder. Terwijl van al die maatregelen niet is aangetoond dat ze de verkeersveiligheid verbeteren.”

Nog fundamenteler is volgens de Europarlementariër dat Europa zich niet in hoeft te mengen in deze zaken. ,,Dat kunnen Lidstaten heel goed zelf af. In sommige Lidstaten, zoals Duitsland of Oostenrijk is het volstrekt begrijpelijk om winterbanden verplicht te stellen, maar waarom zou dat ook moeten in een land als Spanje? Lidstaten moeten hierin zelf keuzes maken en niet Europa.”




zie je dat het ziekelijke vormen begint aan te nemen?? :r :r B| :Y

het begon toen al in 2011, maar de druk wordt steeds groter... :') :$
 
Laatst bewerkt:
relax man,dit is ouwe troep... _O-


Alleen heeft die oude troep in EG verband de neiging om plotseling als een duvel uit een doosje weer op te duiken. Denk aan het APK gebeuren, dat werd afgestemd, om plotseling, toen we met z'n allen vakantie lagen te vieren aan het strand ineens opnieuw in stemming te worden gebracht en aangenomen. Aan hesjes, helmpjes, vlaggetjes, verplichte alcohol sloten en allerlei andere onzin is bakken met geld te verdienen, dankzij de lobby van fabrikanten, loop je maar zo het risico om al die shitzooi ineens verplicht te moeten aan schaffen.


Hier een voorbeeld van die lobby. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/07/thank_you_for_smoking.html

Is dat ook niet die meneer die voor motorrijders zei op te komen en vervolgens voor apk stemde ?


Das Kapital trekt beerput Toine Manders open (50Plus)


Lobbyen is big busines in Brussel. Het lobbyregister: hoe transparant is Brussel?
 
APK voor motoren kwam toch ook uit de koker van o.a. zo,n duits keuringsbedrijf?

Eerst bemoeien zich met onze fietsen,dan zijn de motoren aan de beurt :+
 
ik heb twee hesjes.

een zwarte om mee te rijden en een oranje voor als ik langs de kant zou komen te staan ;)

als beroepsweggebruiker denk ik dat rijden met een fluo-hesje weinig tot niets toevoegt.
langs de kant van de weg wel, omdat je dan afwijkt van het normale beeld waarbij het hesje meer op zou kunnen vallen. zoals ook brandweer, rijswaterstaat e.d. dan een oranje zwaailicht gebruiken.
ik denk dat het niet te onderbouwen of te onderzoeken is of het rijden met zo'n hesje nut heeft.
mijn gevoel zegt van niet, als een ander er anders over denkt moeten ze lekker met zo'n hesje gaan rijden...
 
Laatst bewerkt:
APK voor motoren kwam toch ook uit de koker van o.a. zo,n duits keuringsbedrijf?

Eerst bemoeien zich met onze fietsen,dan zijn de motoren aan de beurt :+


Ja het zou je maar gebeuren, eerst het fahrrad weg, vervolgens de Honda weg krijg ik uiteindelijk een BMW met hangtieten terug. -O- _O-
 
Pfft vandaag bijna weer van de weg gereden door een koekblikker, ik vraag me af waar die zitten met hun verstand. Vermoedelijk in slaap gevallen of druk aan het twitteren. Dat gezegd zijnde geloof ik wel in een fluo-hesje bij slechte zichtbaarheid(als er lichtgevende strepen op staan).
 
Pfft vandaag bijna weer van de weg gereden door een koekblikker, ik vraag me af waar die zitten met hun verstand. Vermoedelijk in slaap gevallen of druk aan het twitteren. Dat gezegd zijnde geloof ik wel in een fluo-hesje bij slechte zichtbaarheid(als er lichtgevende strepen op staan).


Sinds wanneer helpt een hesje tegen twitteren :? Als vrouwlief via twitter een scheet laat zijn ze zo druk met een smartphone bezig dat ze tegen een fluor gele vrachtwaggel vol reflectiestrepen aan knallen.

Wie niet kijkt zal niets zien. |( :(
 
Zoals vanavond, stromende regen, opspattend water, en dan gaat een fluo-hesje jou laten opvallen.

Vandaag had het niets uitgemaakt, maar in andere situaties maakt het mss een beetje uit... bij mist of zo. Voor alle duidelijkheid: ik draag het zelf heel uitzonderlijk en vind dat ieder dat voor zichzelf moet uitmaken.
 
Alleen heeft die oude troep in EG verband de neiging om plotseling als een duvel uit een doosje weer op te duiken. Denk aan het APK gebeuren, dat werd afgestemd, om plotseling, toen we met z'n allen vakantie lagen te vieren aan het strand ineens opnieuw in stemming te worden gebracht en aangenomen. Aan hesjes, helmpjes, vlaggetjes, verplichte alcohol sloten en allerlei andere onzin is bakken met geld te verdienen, dankzij de lobby van fabrikanten, loop je maar zo het risico om al die shitzooi ineens verplicht te moeten aan schaffen.


Hier een voorbeeld van die lobby. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/07/thank_you_for_smoking.html

Is dat ook niet die meneer die voor motorrijders zei op te komen en vervolgens voor apk stemde ?


Das Kapital trekt beerput Toine Manders open (50Plus)


Lobbyen is big busines in Brussel. Het lobbyregister: hoe transparant is Brussel?

:^ eens.

inderdaad, B| ik kan me nog herinneren dat ik daar minder blij mee was, |(

stelletje }) :X :') >> was natuurlijk zwaar uitgekookt opgezet, anders zouden het ze er nooit doorkrijgen als het publiekelijk als opinie werd gevraagd. :W

dit soort doofpotten blijven nooit lang dicht...

* wacht maar af met zwarte ... , over 2 jaar is het een nog veel zwaarder issue dan nu het geval is. > daarna wordt ie afgeschaft. wedden? *
ik hoop niet dat dat gaat gebeuren overigens..


:Y ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan