Zx6R 2004 Brandstofverbruik

speedwing

MF'er
27 jun 2004
46
0
maastricht
Ik heb sinds mei de fantastiche ZX6R 2004. Een enorm gave machine ook al wordt er geklaagd dat het monster niet comfortabel genoeg is. Ik had voorheen een ZX6R 1998 en inderdaad ik heb wat moeten toegeven op comfort maar ......what the hell het rijdt als een tiet :] .

Het enige wat me stoort id het brandstofverbruik, tussen de 1:10 en 1:13 is een beetje veul. Maakt op zich niet zo uit maar je staat elke 160-180km aan de pomp en das irritant '( . Heeft iemand ervaring hiermee.

Ik rij behoorlijk door maar niet anders dan mijn 1998 ZX6R waarmee ik makelijk 1:15 reed.

:} Speedwing
 
Valt mij op dat injectie motoren sowieso meer zuipen dan cabarateur uitvoering. Was bij mijn soesjes ook al zo en het viel mij met de ZX6R al tijdens het inrijden op. Snelwegritje naar de TT leverde een verbruik op van 1:15 tijdens het inrijden dus niet meer dan 5 a 6 duizend touren. Dat is dus niet bepaald zuinig.

Wat vreemd dat ik jullie nog niet over het zeer slecht zichtbare bezninelampje hoor. Dat lampje zie dus echt niet.....althans ik niet. Zeker overdag rij je volgens mij gerust je tank droog voordat je doorhebt dat je al had moeten gaan tanken :(
 
Valt mij op dat injectie motoren sowieso meer zuipen dan cabarateur uitvoering. Was bij mijn soesjes ook al zo en het viel mij met de ZX6R al tijdens het inrijden op. Snelwegritje naar de TT leverde een verbruik op van 1:15 tijdens het inrijden dus niet meer dan 5 a 6 duizend touren. Dat is dus niet bepaald zuinig.

Wat vreemd dat ik jullie nog niet over het zeer slecht zichtbare bezninelampje hoor. Dat lampje zie dus echt niet.....althans ik niet. Zeker overdag rij je volgens mij gerust je tank droog voordat je doorhebt dat je al had moeten gaan tanken :(

Daarom heeft er ook zolang bij Kawasaki een benzineKRAANTJE op de motoren gezeten...... :X :+
 
Ik ging er voor 't gemak maar ff van uit dat een motor-kat ook gewoon een 3weg kat is, en dus ook closed-loop, met sondde. Maar misschien heeft men 't voor de bikes wel heel anders uitgevogeld. Kijk eens of ie d'r op zit zou ik zeggen.
 
1. Lamdasonde zit er niet op dus ongeregeld.
2. Slechtezichtbaarheid lampje ....hmmmm....kan je dan wel wat anders zien. Wie dat heeft ontworpen moeten ze direct op straat schoppen. :9

Voor de rest vind ik de teller goed leesbaar, al zie je niet dat de dashboardverlichting aan is overdag want hij is er zwak. Vind inderdaad bijvoorbeeld de teller van een GSXR/03 met witte toerenteller mooier, maar dit is wel weer eens iets anders. Ach je kijkt er toch nauwelijks op en als je kijkt kijk je naar de grote cijfers of je dagteller, omdat je het vermoeden hebt dat je ( weer ) bijna moet tanken :+ . Ben wel benieuwd of je het schakellampje net zo goed ziet :? Ja zoveel toeren mag ik helaas nog niet draaien ;(
 
Dat schakellampje zie je alleen als je met je kin op de tank volgas probert te acceleren anders zie ik em nooit mar je went snel aan het waaaaaannnnnzzzzziiiiinnnnnnnniiiiiggggggeeeeee geluid en dan weet je het gewoon. :}
 
Dat van dat benzinelampje was mij ook opgevallen (voor alle duidelijkheid, ik heb zelf géén ZX-636R maar heb de 2004 van een oom van me een week tot mijn beschikking gehad). Verder had ik ook het idee dat ik meer bovenop het dashboard keek dan er echt recht op, hebben meer mensen dat idee? Dat is volgens mij ook de reden dat het benzinelampje zo slecht te zien is. Misschien is het een optie het dashboardje iets omhoog te "draaien".

Voor wat betreft het verbruik, daar heb ik zelf niet op gelet. Wat me wel opviel is dat de injectie enorm goed afgesteld is. De motor pakt waanzinnig goed op en ook onderin reageert 'ie niet zenuwachtig :)
 
Dat rijd waarschijnlijk als een koekblik :+ .

Maar er is hier iemand op het forum ('cb400man'?) die een verbouwde 550cc luchtgekoelde motor heeft en er geregeld > 1:25 mee rijd (zelfbouw injectie).
Dan zullen ze bij Honda en Kawasaki wel aandelen Shell bezitten. :+
Als ik echt voorzichtig aan doe met mijn Fazer 600 (gelukkig met carbs) en ik ga lange stukken rond 80km/uur rijden, haal ik wel 1 op 22.
Als ik hem armer zou afstellen (kleinere sproeiers en mengselschroeven wat dichter) kan ik wel 1 op 24 halen.
Alleen moet ik dan waarschijnlijk op de choke gaan starten en eerst 4 km warmdraaien, voordat die dan een beetje lekker oppakt.
De kleppen etc zullen het dan ook wel wat heter krijgen.
Allemaal best acceptabel dus, maar een injectie fiets die met moeite 1 op 15 haalt is best wel triest.
Misschien toch tijd voor volledig closed loop systemen, die schoon én zuinig zijn.
Sagem op de Triumph motoren voldoet goed. Ook de Ducs hebben het aardig voor elkaar. Nu de Jappen nog.
 
Pfff. Die injectiefietsen zijn zuipers. Heb een CBR600RR en die is ook niet bepaald zuinig. Heeft wel een closed loop systeempje (duitse versie |( ). Is iets zuiniger maar werkt alleen in closed loop als je niet teveel met gas jengelt dacht ik.
Reed daar enigszins een acceptabel aantal km mee(met tankje 200-220km ongeveer).
Nadeel is wel dat ie behoorlijk arm stond en RR is sowieso gevolig aan warm worden.
Maar nu open systeem er onder zit en PCIII is het een gulzig beestje ;) Maar dat heeft ook wel iets te maken met rechter pols. En is gewoon op max vermogen afgesteld en ietsje rijker.
Bij extreem gebruik 1:11 - 1:12 ongeveer maar dan is het wel circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan