RVS uitlaatbocht, ijzeren flens en laselectroden.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
L.S.,
ik ben bezig de laatste hand te leggen aan mijn dieselblok-in-enfield-bouw-gedoe.
Ik heb van ijzer een flens gemaakt waarop de uitlaatbocht gelast moest worden.
In mijn queeste naar een uitlaatbocht wkam ik bij een metaalbedrijf waar de buizen kunnen buigen. De gewenste diameter hadden ze alleen in RVS, okay, prima dacht ik..

Nu heb ik vandaag geleerd dat je RVS niet zomaar aan ijzer kan lassen.. alleen met een 'overgangselectrode' maar de last zou dan niet zo hittebestendig zijn.
Niet handig voor een uitlaat..

Brainstorm; de flens ook uit RVS maken.. maar RVS electroden zouden 'houden'tot ca 350 graden..
Ik weet niet hoe heet de uitlaatgassen van een diesel zijn maar het is vast meer.

Als ik dit doorzet kan ik dan eh, structurele desintegratie verwachten?
Mijn las-kennis reikt niet zo ver..
 
Ik heb bij een mechanisatiebedrijf alles-in- rvs-laselectroden gescoord..
Ik denk dat er een groot hiaat is tussen lieden die alleen lasspul verkopen, en zij die er mee werken..

Ik ga het morgen uitproberen. Ik hoop dat het verhaal dat je aan de binnenzijde van de buis gallen krijgt, niet klopt.
 
Als je er voor zorgt dat de lasnaden niet te ruim worden en niet door de buis brandt valt dat allemaal wel mee.
En een diesel is daar ook veel minder gevoelig voor dan een benzinemotor.
 
En bij het landbouwmechanisatie bedrijf bij mij in de buurt lassen ze pijpen voor de industrie en hydraulische cilinders is de slappe tijd
Niet bij elk landbouwmechanisatiebedrijf natuurlijk, en "pijpen voor de industrie" is ook een ruim begrip.
Zijn dat gecertificeerde lassers, hebben ze daar WPSen en PQR`s bij dat laswerk ? ;)

Ik heb bij een mechanisatiebedrijf alles-in- rvs-laselectroden gescoord..
Ik denk dat er een groot hiaat is tussen lieden die alleen lasspul verkopen, en zij die er mee werken..

Ik ga het morgen uitproberen. Ik hoop dat het verhaal dat je aan de binnenzijde van de buis gallen krijgt, niet klopt.
Als je daar een doorlassing in hebt, dan heb je best kans dat daar ''gallen" in komen ja.
Maar een drama is dat volgens mij niet bij een uitlaat hoor.
Ga anders eerst even proeflassen/oefenen op een stukkie afvalpijp.

Maarreh, waarom heb je geen RVS flenzen (laten) maken zoals ook al door meerdere reageerders is geopperd ?
Teveel werk ? :+
 
Wat is eigenlijk de dikte van de uitlaatbuizen?

Ja Sammie, wat is de wanddikte van de buizen?
Zal wel hooguit 1,5 mm wezen. De flenzen zullen wel dikker wezen?
Eigenlijk mag je helemaal geen vooropening hebben bij het lassen met elektroden, als het dun materiaal is en als je weinig ervaring hebt met het lassen met elektrodes.

Jouw 2de probleem is denk ik de RVS laselektrodes. Er zijn elektrodes die langzaam stollen en snel stollen.
Met de langzame kun je alleen horizontaal lassen, met de snelstollende kun je ook van boven naar beneden lassen/verticaal.
Bij mijn vorige werkgever hadden ze alleen de langzaamstollende RVS elektrodes, omdat de snelstollende waanzinnig duur waren heb ik altijd begrepen.
Nu weet ik niet wat voor elektrodes je hebt? als je de uitlaat op een tafel legt en je last rondom de pijp, dan ben je dus eigenlijk waarschijnlijk verticaal aan het lassen en dan is het handig dat je snelstollende elektrodes hebt (voor alle standjes).

Vooral omdat je weinig tot geen laservaring hebt raad ik je aan om hooguit 1,5 cm in 1 keer te lassen. (eerst de slak netjes verwijderen) Daarna begin je weer te lassen op 1,5 cm van de gemaakte las en je last dan weer naar de al eerder gemaakte las toe.
Hierdoor word het materiaal minder warm, waardoor je minder last hebt van jouw genoemde gallen aan de binnenkant(ik noem het altijd bloemkolen). Hiermee voorkom je dat de las naar beneden zakt.
 
Ooh, ik zie net dat je alles-in RVS elektrodes hebt. Dat is dan waarschijnlijk voor alle standen, dat is goed.


En ik zou inderdaad zoals al eerder gezegt eerst proeflassen. Ook om het lasapparaat goed af te stellen.
Te hoog dan brand je zo een gat in je buizen. Te laag last ook niet lekker en start ook moeilijker.
 
Laatst bewerkt:
Tig lassen met 316 draad staal spruitsuk aan RVS pijp en demper
als ik het kan kan iedere lasser het.
www.mijnalbum.nl/album=djnpc88h kijk maar.

vanaf foto 94
 
Laatst bewerkt:
Niet bij elk landbouwmechanisatiebedrijf natuurlijk, en "pijpen voor de industrie" is ook een ruim begrip.
Zijn dat gecertificeerde lassers, hebben ze daar WPSen en PQR`s bij dat laswerk ? ;)A

Maarreh, waarom heb je geen RVS flenzen (laten) maken zoals ook al door meerdere reageerders is geopperd ?
Teveel werk ? :+
Komt in orde, maar ik kan niet ales tegel ;) ijk..
 
Tig lassen met 316 draad staal spruitsuk aan RVS pijp en demper
als ik het kan kan iedere lasser het.
www.mijnalbum.nl/album=djnpc88h kijk maar.

vanaf foto 94

Maar Sammie heeft weinig laservaring dan is tig (rvs) lassen wel moeilijk.

Dan is halfautomaat nog het eenvoudigste van allemaal, dat kan pas iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Haha, met interesse dit topic gelezen, als het om titanium uitlaten gaat mag alles en is kwaliteit niet belangrijk, hier gaat het om rvs en/of staal en word er toch een partij lastig gedaan! _O-

Rvs aan staal, voor een uitlaat? Maakt niet uit, doe het met staal, doe het met rvs, overgang, allemaal best, zolang je geen hoogglans uitlaat wilt....
Rvs is gewoon staal, alleen met wat meer legering elementen om het o.a. meer corrosie bestendig te maken.
Stel dat je rvs aan staal last en je vloeit alleen maar, dan krijg je toch een overgang? De corrosie bestendigheid is dan al verloren, en qua sterkte komt de las overeen met of staat boven de minste, in dit geval het staal.
Waarom dan met alleen het één of alleen het ander lassen?

Tuurlijk geld dat niet voor industrie toepassingen, waar je een bepaalde menging wilt en bijvoorbeeld opsluiting van carbiden, maar bij een uitlaat zou dit echt niet een punt van discussie moeten zijn.
Heb je overgang draad liggen, bijvoorbeeld een 309, dan doe je dat uiteraard, het heet niet voor niks overgang draad, de overgang van staal naar het staal met toevoeging (rvs) loopt geleidelijker en de kans op breuk is dus minder.
Als ik het zou aanbieden doe ik dat ook, maar er speciaal voor aanschaffen hoeft echt niet.

Die 350 graden gaat meer over druk dan over de temperatuur, als je in combinatie met druk werkt dan kan die temp een begin zijn van mechanische waarde verandering, bij een uitlaat totaal niet aan de orde en irrelevant ;)

Voor het mooie gebruik je tig, voor het gemakkelijke gebruik je elektrode, maar inderdaad, die zien er niet uit en de kans van door val aan de achterkant is zeer groot als je niet voldoende ervaring hebt.
Die doorval bevat alle verontreiniging, en worden ook wel bloemkolen genoemd, dit is zeer corrosie gevoelig.

De keus en afweging kan alleen TS maken, ook i.c.m. prijs, wil je het zelf doen OK, maar neem in overweging dat je vaak voor een paar tientjes alles netjes kan laten lassen.

Je moet daarvoor maar willen tobben...

:)
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb veel in mijn omgeving gezocht en gevraagd maar nergens waar ik het 'voor een paar tientjes' kon laten doen....echt niet.. :N
 
Laatst bewerkt:
Dat is inmiddels al gebeurd.. morgen hoop k de laatste hand aan de bocht te kunnen maken, dan alleen nog een verloopstuk voor de demper, die veel grotere aansluiting heeft..
nog niet echt een idee hoe ik dat kan doen..
 
Die 350 graden gaat meer over druk dan over de temperatuur, als je in combinatie met druk werkt dan kan die temp een begin zijn van mechanische waarde verandering, bij een uitlaat totaal niet aan de orde en irrelevant ;)
Had ik al gemeld ;)
Ik heb hier de catalogus van Lincoln Electric voor mijn neus (PDF file), en bij de RVS electrode Jungo 309L (dit is een overgangselectrode voor RVS op staal) staat inderdaad dit bij:
Temperature range
pressurized parts : -196...+350°C

maar er staat ook bij pressurized parts, dus voor een uitlaat lijkt mij dit niet zo interessant.
Ik heb inderdaad ook regelmatig CS aan RVS Tig gelast , met gewoon RVS draad en dat blijft vaak jarenlang goed. En bij een uitlaat helemaal wel denk ik.

Met elektrode een uitlaat lassen is geen porem, dat ben ik met je eens.
Maar goed, eigen keus van TS.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan