Moto Martin Suzuki deel II

Update!

Weer twee jaar en 2000 km verder tenslotte. _O-

Voorspatbord is vervangen door een carbonfiber exemplaar die eigenlijk op een RSV Mille hoor, kontje is aardig verbouwd en heeft nu een aftermarket achterlicht wat eigenlijk voor een Honda MSX125 is. Ik heb de bussen die de voorvork dikker maken er af gehaald en heb de buitenpoten netjes opgepoetst en een stuk aluminium besteld om een kroonplaat met een cm of 2/3 verzet te maken voor én ik heb net een soort van kuipje besteld, eens kijken of dat een beetje staat.

Gelijk even de gelaste balhoofdpen gecheckt waar toen best wel discussie over was en die is in prima staat, niks mis mee :P


IMG_5730.jpeg
IMG_5760.jpeg
IMG_5934.JPG
 
Hoe stug is jouw achtervering?
Die van mij was heel fijn afgesteld, puur toeval/geluk. Maar zodra ik gas begon te geven trok ie hem zo ver in de vering dat het frampje dat de nummerplaat vast houd in de achterband begon te vreten.
Dat moest ik helaas veranderen.
 
Hoe stug is jouw achtervering?
Die van mij was heel fijn afgesteld, puur toeval/geluk. Maar zodra ik gas begon te geven trok ie hem zo ver in de vering dat het frampje dat de nummerplaat vast houd in de achterband begon te vreten.
Dat moest ik helaas veranderen.

Iets aan de zachte kant, zowel voor als achter is het CBR600RR spul, en deze motor weegt nu 198 kg, voorkant heb ik aan laten passen door HK Suspension en is echt super, achterkant is nog origineel, wil ik t.z.t. een zwaardere veer. Maar hij stuurt heel niet slecht hoor, ik kan lekker meekomen met moderner spul.
 
Iets aan de zachte kant, zowel voor als achter is het CBR600RR spul, en deze motor weegt nu 198 kg, voorkant heb ik aan laten passen door HK Suspension en is echt super, achterkant is nog origineel, wil ik t.z.t. een zwaardere veer. Maar hij stuurt heel niet slecht hoor, ik kan lekker meekomen met moderner spul.
Zachte vering is wel fijn..
Das geen slecht gewicht! Die van mij is 60kg zwaarder denk ik. Ik zal hem eens wegen.
 
Met verzet in de kroonplaat bedoel je dat je de te korte voorvorkpoten ga corrigeren?

Greetz, Q

Te kort is een groot woord (de vork is intern al 25 mm verlengd toentertijd) maar ik vind hem nog iets te schichtig aan de voorkant, stuurt snel in maar eenmaal in de bocht zou hij stabieler mogen zijn, ik ga nu een verzet maken van 20 mm, komt m'n luchtfilter ook weer iets meer omhoog zodat ik die minder snel aan de grond rij.
 
Met die gepolijste vorkpoten en nu het spul toch al los ligt kon ik het niet laten om de originele onderste kroonplaat ook wat netter te maken, dus ik heb verf verwijderd, de gietnaad weggehaald en het aluminium mooi glad gemaakt.
IMG_5954.JPG
IMG_5955.JPG
IMG_5956.JPG
IMG_5957.JPG
 
Te kort is een groot woord (de vork is intern al 25 mm verlengd toentertijd) maar ik vind hem nog iets te schichtig aan de voorkant, stuurt snel in maar eenmaal in de bocht zou hij stabieler mogen zijn, ik ga nu een verzet maken van 20 mm, komt m'n luchtfilter ook weer iets meer omhoog zodat ik die minder snel aan de grond rij.
je kan ook eventueel de vorksprong verkleinen waardoor de naloop wat groter wordt, verbetert ook de stabiliteit
 
je kan ook eventueel de vorksprong verkleinen waardoor de naloop wat groter wordt, verbetert ook de stabiliteit

Ik ga toch voor de getrapte kroonplaat, want:

Er zit net 3 uur werk in de onderste kroonplaat
Van meer naloop (dat bedoel je met vorksprong toch?) krijg ik niet meer grondspeling
Meer naloop zou ten koste gaan van mijn stuuruitslag, die is toch al beperkt door het gebruik van een USD in een ouder frame.
 
Zachte vering is wel fijn..
Das geen slecht gewicht! Die van mij is 60kg zwaarder denk ik. Ik zal hem eens wegen.

Ik heb deze niet voor het comfort gebouwd :+ hoewel hij wel best kilometers maakt soms, voor- en achtervering moeten lekker in balans zijn vind ik.
Ja hij is niet superzwaar, Kawasaki blok -> Suzuki blok was al -15kg _O- Frame is een redelijke 13 kg, ik heb er niet teveel onnodig spul op gezet en mooi lichte wielen, hij was 201 kg maar heb er pas een lithium accu in gezet dat scheelde weer 3 kg. En met een mooie aluminium tank is ook nog zat te winnen. De Moto Martin 750 van Mr.Q zit ergens in de 170 kg regio maar die heeft wat minder paardjes. O-)

Ik krijg net bericht dat er wat aluminium naar me onderweg is, dus misschien dit weekend verder klussen!
 
Robin, als jij met de Martin aan het raggen bent, laat je hem dan ook vol in toeren door trekken?
Ik ben vanmiddag even aan het rijden geweest, bijna lege weg, dus ook even aan het gassen geweest, maar als ik lekker bezig ben kom ik eigenlijk amper boven de 7000 toeren uit, daar boven is het eigenlijk niet echt leuk meer..
Maar misschien komt dat ook wel omdat 200km/h zonder kuip toch wel hard genoeg gaat.
De eerste paar keer gassen gaat het lekker, maar na een paar keer begin je te merken dat de temperatuur in de uitlaat op begint te lopen, en dan begint het toch wel een stuk harder te gaan. ;)
 
Andere vraag; Jij hebt ook een hydro clutch, toch? Heb jij ook dat als jij hem goed in toeren jaagt dat de koppelingshandle anders aanvoelt als dan dat je rustig rijdt?
Die van mij heeft dat nogal, koppelijk werkt altijd, maar het gevoel in de handel veranderd.
 
Robin, als jij met de Martin aan het raggen bent, laat je hem dan ook vol in toeren door trekken?
Ik ben vanmiddag even aan het rijden geweest, bijna lege weg, dus ook even aan het gassen geweest, maar als ik lekker bezig ben kom ik eigenlijk amper boven de 7000 toeren uit, daar boven is het eigenlijk niet echt leuk meer..
Maar misschien komt dat ook wel omdat 200km/h zonder kuip toch wel hard genoeg gaat.
De eerste paar keer gassen gaat het lekker, maar na een paar keer begin je te merken dat de temperatuur in de uitlaat op begint te lopen, en dan begint het toch wel een stuk harder te gaan. ;)

Aluminium komt pas maandag. -O-

Soms trek ik hem echt door tot het shiftlight bij 10.000 rpm ja, maar dan moet je wel de ruimte hebben!
Kan het zijn dat bij jou met je relatief kleine turbo het koppel al af begint te bouwen rond dat toerental? Dat je onbewust het gevoel hebt dat verder doortrekken niet veel zin heeft? Ik ben best wel benieuwd naar een dynosheet van jouw motor.
 
Andere vraag; Jij hebt ook een hydro clutch, toch? Heb jij ook dat als jij hem goed in toeren jaagt dat de koppelingshandle anders aanvoelt als dan dat je rustig rijdt?
Die van mij heeft dat nogal, koppelijk werkt altijd, maar het gevoel in de handel veranderd.

Ik ben vergeten of jij ook een lockup-koppeling hebt, die heeft ook gevolgen op hoe je koppeling aanvoelt.
Bij mij is de koppeling happig bij wegrijden met vrij veel toeren maar niet altijd evenveel, een standaard GSX1100F die ik ooit had deed dat niet.
 
Aluminium komt pas maandag. -O-

Soms trek ik hem echt door tot het shiftlight bij 10.000 rpm ja, maar dan moet je wel de ruimte hebben!
Kan het zijn dat bij jou met je relatief kleine turbo het koppel al af begint te bouwen rond dat toerental? Dat je onbewust het gevoel hebt dat verder doortrekken niet veel zin heeft? Ik ben best wel benieuwd naar een dynosheet van jouw motor.

Die van mij gaat bij 4000 los, bij 6000 gaat het al aardig hard, als ik hem door blijf trekken gaat het wel harder, maar misschien door de tegenwing en het windgeruis dat het erger lijkt. Maar het maakt bij de mijne ook niet echt uit of je in de 4 of in de 5 zit, hij gaat! Ding blijft maar door trekken.
Als ik een keer het gas echt los trek doe ik in de eerste 2 versnellingen aardig voorzichtig, in de 3 durf/kan ik al aardig gas geven, maar toch je hoofd er bij houden.
Vandaag toch ook wel een paar keer dat het voor op liggende verkeer toch wel heel erg snel dichterbij komt.

Ik zit er wel aan te denken om hem binnenkort op de dyno te zetten, ik ben er zelf ook wel benieuwd naar.
 
Ik ben vergeten of jij ook een lockup-koppeling hebt, die heeft ook gevolgen op hoe je koppeling aanvoelt.
Bij mij is de koppeling happig bij wegrijden met vrij veel toeren maar niet altijd evenveel, een standaard GSX1100F die ik ooit had deed dat niet.
Die van mij is ook vrij happig, moet echt wel wat gas geven bij wegrijden, anders slaat ie zo af, geef je iets te veel gas moet je ineens goed vasthouden.

Ja ik heb een lock up. Als ik hem goed door trek voel je dat de koppeling zwaarder gaat.
Het is meer dat het lijkt of er meer of minder "vrije" slag op zit, en dat zou niet moeten met een hydraulische.
Als er veel "vrije" slag op zit gaat ie lichter, zit er weinig op voelt ie zwaarder, maar het lijkt er niet op dat het met het toerental te maken heeft wat ie op dat moment draait, maar meer met wat ie even daar voor heeft gedraait.
Ik kan er geen logica in vinden, wel een patroon.
 
4000 is een mooi toerental om op te spoelen, doet die van mij ook, en trekt dan door tot 9500/10000, rood gebied ligt origineel op 11000 dus ik zal hem niet snel over z'n toeren draaien. :9 Weet je op hoeveel druk je rijdt?
 
4000 is een mooi toerental om op te spoelen, doet die van mij ook, en trekt dan door tot 9500/10000, rood gebied ligt origineel op 11000 dus ik zal hem niet snel over z'n toeren draaien. :9 Weet je op hoeveel druk je rijdt?
Is inderdaad een mooi toerental, dan gaat ie echt op volle druk.
Die van mij draait maar 9000rpm.
Ik weet niet hoeveel druk ie maakt, ik schat zo'n 9 tot 10 psi.
Met de ontsteking vroeger trekt ie minstens net zo hard als hogere druk en later ontstekings tijdstip, maar een betere throttle response
 
Terug
Bovenaan Onderaan