Ik lees vaak verhalen over motoren uit duitsland die een 100pk begrensing hebben, geldt dit ook voor Belgie?
Als ja, hoe kan je achterhalen of een motor op volle vermogen is of 100PK is?
Alvast bedankt,
Vraag me af waar je die verhalen leest, ik ben ze nog nooit tegengekomen.
Wat Duitsland betreft zijn het dan ook indianen verhalen!
Zal ff een toelichting geven:
In Duitsland kost een motorverzekering meer dan bij ons het geval is.
In mijn geval, ik rij een RSV Mille, zou ik voor een vol-casco verzekering ongeveer het tienvoudige betalen t.o.v. hier. (Volledige noclaim)
Reden is dat in Duitsland de verzekeringspremie vanaf 73 kW (100 peekaa) schrikbarend duurder wordt, in stappen van 7,35 kW (10 peekaa).
Voor een motor met 120 peekaa (88 kW) betaal je ongeveer het dubbele aan verzekeringspremie als een motorfiets met minder dan 100 peekaa.
Om de markt in Duitsland aantrekkelijker te maken kunnen motorfietsen van restricties worden voorzien om ze onder de 73 kW te brengen.
Veelal gebeurd dit ook om de goedkopere verzekeringspremie te betalen.
Duitsland kent voor motorfietsen een 2-jaarlijkse TUV-keuring waarbij wordt nagekeken of de restricties nog aanwezig zijn.
E.e.a. staat altijd vermeld op de Fahrzeugbrief.
Iemand die de restricties verwijdert zal dit moet aangeven bij de TUV waarna weer een keuring volgt en hij zal zijn verzekering moeten inlichten.
Als ie dit niet doet is ie bij een ongeval niet verzekerd.
Motorfietsen (zeker die boven 73 kW) zijn in Duitsland dan ook zelden vol-casco verzekerd, tis gewoon onbetaalbaar en staat vaak in geen verhouding tot de waarde van de motor.
Fabrikanten van motorfietsen spelen hier ook op in, zo heeft bijvoorbeeld het oud type Honda VFR, die hier 100 peekaa heeft, in Duitsland 98 peekaa.
Verder heeft BMW begin jaren 90 (met de opkomst van de Japanse peekaa kanonnen) gepleit voor een 100 peekaa grens. Iets wat in het Duits parlement destijds besproken is maar nooit is doorgezet.
Dit verhaal is echter een eigen leven gaan leiden waardoor zelfs nu nog mensen in de veronderstelling zijn dat Duitsland alleen motorfietsen van minder dan 100 peekaa kent.
Dit is dus pertinent NIET zo!!
Je kunt in Duitsland dan ook gerust kijken voor een motorfiets met meer dan 73 kW, let op de kW aanduiding op de Fahrzeugbrief.
Wat Belgie betreft weet ik het niet, misschien een ander forumlid.