Zwanger op de motor

Bep

Rookie
22 aug 2002
22
0
Amersfoort
Hier een vraag voor de dames op dit forum, of voor heren met dames die met dit onderwerp te maken hebben gehad. Tot hoever in een zwangerschap is het handig, of verantwoord, om nog op de motor te stappen? Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
 
2e is op komst :) en ze komt niet meer achterop bij mij. Zowel de motorkleding als achterop past niet meer, en vind het veels te link.
 
Mijn vrouw reed gewoon nog mee met een 7maanden buik. De buren spraken schande.... onverantwoord etc....

Haar idee erover was: Zwangerschap is geen ziekte en als het niet fijn is geeft je lichaam het wel aan. Als dat gehobbel niet fijn is, niet doen.

ps De kinderen zijn gezond en dol op motorrijden.....
 
tja, tis natuurlijk maar net hoe je er zelf tegenaan kijkt. hier thuis is iedereen wel erg voorzichtig.

toen mijn zus zwanger werd heeft me pa gelijk een andere auto voor d'r gekocht. deels omdat een 3 deurs 205je gewoon on-praktisch is als je een kind hebt (qua zooi die je mee wilt slepen; luiers, fles, kinderzitje, maxi-cosi enz.) maar ook omdat ie d'r gewoon in een degelijke auto wilde hebben.

overigens is het volgens mij een illusie te denken dat de baby pas kwetsbaar wordt als de buik begint uit te steken.

ik zou het mijn viendin zeker niet aanraden te gaan motorrijden als ik wist dat ze zwanger is. maar ja, je kan het iemand niet verbieden natuurlijk. je zou er mee kunnen doorgaan tot het echt niet meer gaat, maar erg verstandig vind ik dat niet.
 
Ik denk dat je toch meer risico neemt. Als door een stomp in de maag al een miskraam kan ontstaan, waarom zou je dan op de motor stappen?
In de auto heb je nog een paar honderd kilo staal om je heen, dat beschermd wel. Op de motor is de eerste de beste schuiver, hoe zacht ook, in mijn ogen een gevaar voor de vrucht.

Zelfde als je bijvoorbeeld tegen een auto ofzo aan zal rijden. Je schuift dan met veel kracht naar voren, en ja vaak zit er dan nog een tank of stuur in de weg...

Ik zou niet spreken van schande of onverantwoord als je wel op zou stappen, maar dat er een verhoogd risico is, dat weet je zelf ook.
 
Ik denk dat je gewoon goed naar je lichaam moet luisteren en als je zelf denkt dat het niet verantwoord is dan ook gewoon niet meer rijden. En iedereen heeft daar toch een andere mening over maar je merkt het zo als je niet meer op je gemak rijdt.

Zelf heb ik tot zo'n 5 maanden in mijn zwangerschap gereden, maar dat kwam ook mede omdat ik na 6 jaar en 5 miskramen verder toch niet meer dacht dat het voor mij was weggelegd om een kindje op deze wereld te mogen zetten. Maar toen alles wel goed bleek te gaan en ik ook niet meer in mijn pakkie paste en die buik zo op de tank ging hangen heb ik niet meer gereden ;(


Ps: heb nu toch nog een mooie knul van 6 jr :} en die is nu ook al motorgek
 
Waar leg je de grens??? Ik steek wel eens over en dat is ook niet zonder gevaar. Maar de natuur zit mooi in elkaar en een zwangere vrouw ken heus wel wat hebben, ze hoeft niet thuis te blijven en kijken of de geraniums groeien.......
 
Kijk als je eraf valt, dan valt er nog iemand mee, dat is dus niet zo'n prettige gedachte. Maar goed, dan zou je eigenlijk ook niet meer moeten fietsen als je zwanger bent. Is niet helemaal zo natuurlijk maar ok.

Waar ik zelf meer mee zit is of idd het schudden van de motor zowiezo geen kwaad kan. Eraf vallen is 1 ding, maar wat nou als het rijden zelf al schade kan toebrengen. Gorilazz kinderen hebben hier dus blijkbaar geen last van gehad. Maar ja, is hier een medicus de daar wat meer over kan zeggen. Vrouwens schijnen ook niet meer te mogen vliegen vanaf 7 maanden. Maar dat is misschien omdat de luchtvaartmaatschappij het te risciovol vind omdat het kind te vroeg geboren kan worden?
 
Toen mijn vrouw zwanger was hebben we het gevraagd:
na 3 maanden wordt het afgeraden omdat de buik dikker wordt en dus kwetsbaarder. Kindje krijgt ook steeds minder ruimte in de baarmoeder. Ook zouden de trillingen niet gezond zijn.

Overigens was de wedervraag: wat vind je belanglijker, motorrijden of je kind...... :X
 
ik zou het risico niet nemen als ik een vrouw was.
voor mij zou het plezier wat ik heb als ik rij niet opwegen tegen de veiligheid van mn kind.
 
Hey Bep, lekker blijven rijden hoor.
Ik hoop alleen dat je geen last hebt van zwangerschapsbraken en dat je dan toevallig net voor mij rijdt....;]
 
Ik merk wel dat ik (nog) defensiever rijd sinds ik weet dat ik zwanger ben. Toen ik dat thuis meldde, reageerde mijn man in de trant van "hallo, jij alleen bent ook belangrijk, waarom zou je nu voorzichtiger zijn?". Zit wat in natuurlijk. Voor de discussie is het daarnaast wel handig te weten dat ik voor woon-werkverkeer gebruik maak van de motor. De beslissing om niet meer te rijden is dus niet zomaar gemaakt. Liefst rijd ik zolang mogelijk door. Trillingen op de motor; dat valt toch wel mee? Mijn motor is niet zo trillerig.
En een ongeluk op de motor... Dat kan altijd gebeuren, en ook als ik als voetganger een straat oversteek loop ik risico aangereden te worden. Ik rijd nu ongeveer 3 jaar motor, en heb in mijn eerste jaar één glijder gemaakt op diesel. Op jaarbasis rijd ik ongeveer 20.000 tot 25.000 km.
Ik denk dat ik inderdaad pas stop met motorrijden als de buik in de weg gaat zitten.
Bedankt voor de reacties tot nu toe, erg handig!
 
...mijn vriendin haalde d'r motorrijbewijs toen ze drie maanden zwanger was. Wat ik al in een eerdere reactie las is dat je gewoon naar je lichaam moet luisteren. Ze kreeg op een gegeven moment last van haar bekken na een ritje van 1 uur...toen is ze gestopt met rijden.... oh ja, ze is over 4 weken uitgerekend.
 
Mijn dame ging zodra ze wist dat ze zwanger was niet meer op de motor.
A het risico is gewoon wat groter en sommige trillingen tijdens het rijden zijn naar mate de zwangerschap vordet gewoon niet echt goed.

Kijk zolang het goed gaat zal iedereen die gereden heeft toen ze zwanger was zeggen dat het geen kwaad kan.
Maar asl het fout gat kan je het maatr 1 iemadn kwalijk nemen. aan jou of je het het risico waard vindt.


(wel leuke motor voor haar gerelegd toen ze bevallen was :] )
 
ik denk dat je per geval moet kijken hoe noodzakelijk je motorrijden is.

thuis blijven alsof je ziek bent is natuurlijk onzin. en dat je de straat niet meer zou 'mogen' oversteken maakt het toch wel erg lastig om nog normaal door het leven te gaan.

maar motorrijden is nou eenmaal niet zonder gevaren. je kan weldegelijk (tot een zeker punt) blijven rijden (dat is al met succes aangetoond) en het zal maar fout gaan. voel je je dan even een sukkel.

ofwel wat is (in het ergste) geval suffer:

- voor niks een halfjaar een beetje duf thuis zitten (of in ieder geval iets anders doen) terwijl je motorvriendjes lekker touren.

- je baby verliezen door een ongeluk

misschien gaat het goed, misschien niet.

maar je hoeft helemaal niet hard te vallen. een glijer waarbij je alleen je arm breek, je het stuur in je maag krijgt en je met je hoofd op de grond slaat zodat je helm kapot is. normaal gesproken geen al te zwaar ongeluk, doet pijn, en je kan je arm een tijdje niet gebruiken, maar niet het einde van de wereld.

tenzij je zwanger bent. dan is dat 'lichte' ongluk waarbij je toevallig ook dat stuur in je maag kreeg opeens een mega 'zwaar' ongeluk...
 
Hier een vraag voor de dames op dit forum, of voor heren met dames die met dit onderwerp te maken hebben gehad. Tot hoever in een zwangerschap is het handig, of verantwoord, om nog op de motor te stappen? Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Het veiligste is een Zijspan ;) :]

Doei Bachus.
 
Mijn vriendin was al ruim 4 maanden zwanger voordat we er achter kwamen en hadden samen toch aardig wat vlotte kilometers gereden.
De vakantie naar Italie was al geboekt en deze ook gewoon op de motor gedaan toen was ze al 6,5 maand zwanger.
Kijk er bestaat geen betere verpakking dan in de buik van een vrouw en voor elke vrouw is het anders de een is al uit haar proporties gegroeid na 5 maanden zwanger zijn en bij de ander begin je wat te zien na 7 maanden (zoals bij mijn vriendinnetje).
Wat al gezegd is luister naar je lichaam dat is het belangrijkste.

gR1d
 
mij was het afgeraden om nog te rijden(is wel 16 jaar geleden)
weet niet wat ze er nu van zeggen
maar het heeft dus weer 15 jaar geduurd eer ik weer motor ging
rijden maar geniet er nu weer met veel plezier van
 
Tja motor hebben we nooit geprobeerd, maar mijn vrouw sporte gewoon nog tot een week voor de bevalling 8-) Vond ook iedereen niet kunnen. Zolang het goed voelt is het goed... Luister naar je lichaam! Btw ze is gestopt met sporten omdat ze gek werd van al het goedbedoelde advies van iedereen :(

Fijne zwangerschap gewenst,

groetjes,

Wouter
 
Ik ben dus ook zwanger maar heb me motor nu te koop staan ik heb gemerkt dat ik als een stuk ga rijden het erg vermoeiend vind dus er niet met me kop bij ben.
Ja een klein stukje gaat wel maar daar rij ik hem niet de schuur voor uit en als nu echt een klein stukje wil gaan rijden neem ik die van mijn man mee.

Ik ben dus erg moe en kan wel hele dagen slapen en met het geld kan je toch wel weer leuken dingen voor de kleine kopen.

Dus nu weer een motor in de schuur en zo lang ik het kan probeer ik toch een klein stukje kan gaan.

Groetjes Nijntje
 
Dare Devillin is sinds 1 week gestopt. Over 3 weken is ze uitgerekend.
 
Mijn vrouw reed gewoon nog mee met een 7maanden buik. De buren spraken schande.... onverantwoord etc....

Haar idee erover was: Zwangerschap is geen ziekte en als het niet fijn is geeft je lichaam het wel aan. Als dat gehobbel niet fijn is, niet doen.

ps De kinderen zijn gezond en dol op motorrijden.....

En terecht...dat de buren schande spraken.

Dat hele gezwets dat zwangerschap geen ziekte is etc. heeft hier absoluut NIETS mee te maken.

Als jij met hoogzwangere vrouw een schuiver maakt (al dan niet door de schuld van iemand anders blablabla...) is de kans groot dat de baby er iets aan over houdt.

Sorry...maar het is NIET verantwoord. Risico is veel groter op een motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan