500 Euro Challenge 2024: Let’s go with the Virago!

Inderdaad. Hopelijk werkt het ook als de motor “aan wil slaan”. Het viel me op dat die mooie cafe racers op youtube allemaal ratelen bij het starten.
 
De nieuwe tandwielen hebben een andere aangrijphoek. Dus sowieso als set vervangen.

Maar als je het versleten deel weg kunt krijgen, en zorgt voor een stevige veer, dan ben je weer goed voor tig starts.
 
The b*tch wont start. Ik vermoed toch iets met de carburateurs, vlotterniveau oid. Via marktplaats een “reserveset” voor 25 euro gekocht. Dan kan ik in elk geval even afkijken hoe het hoort te zitten.

Het starten is beter, maar nog niet opgelost. Voor nu hopelijk even prima, maar dit moet wel opgelost worden door een goede set tandwielen.
 
Misschien een voor de hand liggende tip qua starten. Zorg dat je de goede bougies hebt. Die van mij startte ook altijd moeilijk, en het bleek dat er verkeerde bougies in zaten. Er zaten bij mij NGK BPR7ES bougies in (met ontstoring / weerstand) maar er horen NGK BP7ES bougies in (zonder ontstoring)
 
Vanavond de carburateurs goed geïnspecteerd en afgesteld. Volgens mij is’t gewoon goed nu… helaas is het andere startprobleem weer terug. Hij grijpt even aan en na 1 slag ratelt het starttandwiel weer tegen het vliegwiel aan. Dit begint nu wel vervelend te worden. Dit kost enorm veel tijd, en daarvan heb ik helaas niet veel.

De oplossing voor dit probleem is een dure en 1 zonder verdere garantie, ik heb alle “free tricks” nu wel geprobeerd dus moet ik even kijken wat handig is. Onderdelen zijn eigenlijk niet meer 2e hands te vinden voor normale prijzen.

327842A4-389A-40EC-B044-7BFE652B02D5.jpeg
 
Hoe heb je de vlotterkamer vol laten lopen. Ik zie geen slang op de aansluiting. En het niveau zou gelijk moeten staan met de bovenkant van de vlotterbak, dus onderkant pakking. Zo te zien klopt dat.
 
De nieuwe tandwielen hebben een andere aangrijphoek. Dus sowieso als set vervangen.

Maar als je het versleten deel weg kunt krijgen, en zorgt voor een stevige veer, dan ben je weer goed voor tig starts.

Bedoel je zo’n set als deze?

Ik overweeg het wel te kopen. Helaas kom ik dan buiten budget uit, maar ik denk dat het wel lukt om in de geest van de challenge de motor verder aan te pakken.

Ik heb wel 2 nieuwe veren besteld. Ik wil het huidige tandwiel nog even omdraaien en er een groef voor een 2e frictie-veer in maken.
 
Ach iets buiten budget is niet heel erg.


We houden van bier _O-



Bedenk dat de challenge onder de ‘onderkant’ van de motorhandel zit. Dus dat er soms verrassingen zijn die dit effect hebben, betekent niet (zoals je zelf zegt) dat het idee / geest van de challenge verlaten wordt.
 
Bedoel je zo’n set als deze?

Ik overweeg het wel te kopen. Helaas kom ik dan buiten budget uit, maar ik denk dat het wel lukt om in de geest van de challenge de motor verder aan te pakken.

Ik heb wel 2 nieuwe veren besteld. Ik wil het huidige tandwiel nog even omdraaien en er een groef voor een 2e frictie-veer in maken.
Die kunnen het goed zijn.
Oem kun je enkel nog de verbeterde versie kopen.

Probeer idd eerst de nieuwe veren. En bedenk; ook zonder deze tandwielen kun je de motor elke keer aan krijgen :t
 
Goed, deze Virago is niet heeel erg fijn voor mijn geduld. Na 2 maanden start hij nog niet. De carburateurs vertrouw ik niet helemaal omdat ik ze op de gok in elkaar heb gezet, toen er een set te koop kwam via marktplaats voor 3 tientjes dacht ik een mooie backup te hebben. Helaas, een compleet kapotgesleutelde set. Die kan ik afschrijven, en niet zo netjes van de verkoper.

Daarnaast is er het startprobleem. Ondanks mijn modificaties “pakt” het starttandwiel niet, terwijl in het begin het leek te werken. Dat is gek, en het enige dat veranderd was is dat ik er weer olie in heb gedaan. Hmm.. het systeem werkt met frictie-veren, olie verlaagd de frictie. Ik heb bij CMSNL 2 nieuwe veren gekocht, en een extra groef in het tandwiel gemaakt. 2 veren is meer frictie dan 1.


8ABD4151-E8D9-4C25-A1D0-20ED8F66DE41.jpeg

D8994733-805F-4206-AA2E-A8FBC76F2F03.jpeg


Het resultaat? Hmmmmm hij ploft op remreiniger, zoals hii nog nooit eerder geploft heeft. Hij start zelfs bijna.

Binnenkort maar de tank erop, frisse benzine erin en eens zien wat’ie doet.
 
Behoorlijk ruk van de verkoper, maar ook de risico’s van het vak om het zo maar te zeggen. Enige wat je daaraan kan doen is zelf geen kl**tzak zijn.

In de wijze woorden van mijn vader “De kins er ma beter met lachen want janken help toch nit ”
 
Via Marktplaats een “verbeterde” tandwielset gekocht voor het startprobleem, voor de helft van de reguliere verkoopprijs. Voor nu lijkt het opgelost, maar met nieuwe tandwielen is de oorzaak beter aangepast in plaats van de huidige symptoombestrijding. Kost wat, maar hé, als je maar genoeg geld tegen een motor gooit wordt het vanzelf iets.
 
Via Marktplaats een “verbeterde” tandwielset gekocht voor het startprobleem, voor de helft van de reguliere verkoopprijs. Voor nu lijkt het opgelost, maar met nieuwe tandwielen is de oorzaak beter aangepast in plaats van de huidige symptoombestrijding. Kost wat, maar hé, als je maar genoeg geld tegen een motor gooit wordt het vanzelf iets.
Zit t er al in?
 
Deze Virago is niet alleen een challenge bike, maar in potentie ook de motor van mijn vriendin. Dan moet het goed zijn, ik hoop dat deze tandwielen zorgen voor een duurzame oplossing. Hoewel de beunoplossing ook lijkt te werken.

Anyway, onderdelen in originele fabriekszakjes zijn altijd fijn:

056C92B7-8AA7-479D-8503-D8EEACD7AF42.jpeg
 
Oke wat zie ik over het hoofd? De Virago doet helemaal niks. Op remreiniger start hij vlot, de carburateurs zijn helemaal volgens specificaties uit het WP-handboek. Toch komt er geen enkel plofje uit. Het wordt nu écht frustrerend. Al heel wat tijd en knutselavonden verder zonder enige vooruitgang.

Kan het een vacuumprobleem zijn oid? Ik ken CV carbs eigenlijk niet maar alles zit zoals het hoort
 
Ik heb je hele topic nog even doorgenomen. Het is wellicht overbodig, maar ik heb je nergens zien melden dats je verse benzine gebruikt. @RempageR1 stelde deze vraag al in April.
Je zal de eerste niet zijn die een motor probeert te starten met stokoude benzine die niet meer wil ontbranden.

Dus ?

Verder: in wezen maken de gasnaalden en membranen niets uit voor het starten en stationair lopen. Voor het starten en stationair lopen wordt eigenlijk alleen je stationair sproeier gebruikt en de choke.
Sommige carburateurs hebben wat listige kanaaltjes waar de benzine doorheen moet. Weet je zeker dat die allemaal echt open zijn ?
 
Oke wat zie ik over het hoofd? De Virago doet helemaal niks. Op remreiniger start hij vlot, de carburateurs zijn helemaal volgens specificaties uit het WP-handboek. Toch komt er geen enkel plofje uit. Het wordt nu écht frustrerend. Al heel wat tijd en knutselavonden verder zonder enige vooruitgang.

Kan het een vacuumprobleem zijn oid? Ik ken CV carbs eigenlijk niet maar alles zit zoals het hoort
Ik neem aan dat je nieuwe en correcte bougies in gebruik heb? (dat was bij mij namelijk ook een van die issues)
 
De benzine is zeer vers, maar wel fijn om te weten dat het vacuumsysteem niet van belang is voor stationair lopen. Dan nog maar eens alle kanaaltjes bijlangs.
 
Langs waar voed je de remmenreiniger: luchtinlaat van de carbs?
En hoe test je of 'ie wil starten op benzine: via de normale weg = van tank tot carb?
Als dat het geval is moet je misschien eens testen met een flesje benzine (hoger geplaatst dan fiets) die rechtstreeks op de carbs is aangesloten. Er zou zomaar wat kunnen schelen met je benzineleidingen?

Wat je ook nog kan doen is de stator nameten. Als deze niet genoeg vermogen levert, gaan je bougies ook niet voldoende ontsteken. Lijkt me sterk, maar je zit al in de "wanhopige fase" dus des te meer je kan uitsluiten...
Ohja de motor zelf starten met een boor en de juiste kop is eventueel ook nog een idee, dan kan je iig de startmotor uitsluiten? Draagt niet meteen mijn voorkeur maar ja, soms moet je wat hé.
 
Goed, ik stop ermee. Inmiddels 2 vakantiedagen verder en best veel geld. De “improved starter gear” werkt niet, waarschijnlijk is het vliegwiel te ver heen. (Edit: nader onderzoek leert dat dit voor een nieuwer model motorblok is). Ook de carbs willen niet. Ontzettend jammer, maar mis nu echt de motivatie om door te zetten. Na 4 maand nog geen rijdende motor maakt het voor mij te krap om nog door te gaan aangezien ik aan het eind van het jaar een periode naar het buitenland ga. Even zien of ik’m voor onderdelen te koop zet of nog bewaar in de hoop eens een ander blok te vinden.

Na 3 challenge motoren en geen enkele deelname is dat even slikken om eraan toe te geven, dan op dit moment maar een slechte sleutelaar. Tegen aanschafprijs (350 piek) mag’ie naar een andere deelnemer. Het voordeel is dat je weet wat je koopt.
 
Laatst bewerkt:
Oooohhhh wat jammer !

Kan iemand van ons nog iets zeggen of doen om je te helpen / van gedachten te laten veranderen ?
 
Start wel op remreiniger maar niet alleen op de carbs. Ik heb geen foto van voor ze de ultrasoon in zijn gegaan maar ze waren echt goed gaar. Wellicht dat de ultrasoon toch niet alles heeft kunnen oplossen? Met wat googlen op vergelijkbare problematiek lees ik verhalen van mensen die de carbs een aantal keren in een ultrasoonbad hebben moeten leggen voor ze gingen werken 🤔. Long shot maar misschien heeft iemand van het forum een setje carbs te leen om de huidige uit te sluiten?
 
Bedankt voor de steun en tips. Dat kan ik ontzettend waarderen, maar het is een te groot project gebleken. Ookal zou hij vanavond starten, dan nog red ik het niet meer om hem goed rijdend te krijgen binnen een aantal maand. Mijn vakantie is voorbij en komende tijd zal ik op locatie werken en dus niet dichtbij de werkplaats. Het is wat het is. Misschien komt er nog iets voorbij dat al rijdt en bijvoorbeeld eind dit jaar nog wat aandacht kan krijgen. We zien het wel.
 
Bedankt voor de steun en tips. Dat kan ik ontzettend waarderen, maar het is een te groot project gebleken. Ookal zou hij vanavond starten, dan nog red ik het niet meer om hem goed rijdend te krijgen binnen een aantal maand. Mijn vakantie is voorbij en komende tijd zal ik op locatie werken en dus niet dichtbij de werkplaats. Het is wat het is. Misschien komt er nog iets voorbij dat al rijdt en bijvoorbeeld eind dit jaar nog wat aandacht kan krijgen. We zien het wel.
Keuzes keuzes.

Ik snap t volledig :Y
Zowel de teleurstelling als de frustratie.

Vertrek is juni 2024, toch?
Dat geeft wellicht begin 2024 ook nog ruimte, ongeacht welke motor :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan