500 Euro Challenge 2024: Let’s go with the Virago!

Mensen verkijken zich snel.

Als je t voorwiel kunt blokkeren, zit je al voor max remkracht.

Het is vaak het gevoel vd remmerij.

En hydraulische remmen krijgen elk wiel stil..
 
Mensen verkijken zich snel.

Als je t voorwiel kunt blokkeren, zit je al voor max remkracht.

Het is vaak het gevoel vd remmerij.

En hydraulische remmen krijgen elk wiel stil..
Ik wens je succes met het wiel van zo’n chopper te laten blokkeren met 1 hand. Het is gewoon bar en bar slecht. Je moet zo vreselijk hard knijpen voordat er echt iets gebeurt. Hebben ze in die tijd gewoon niet goed genoeg over nagedacht, of er was toen misschien nog niet genoeg kennis over, geen idee.
 
De eerste keer dat ik bijna op hoge snelheid onderuit ging is omdat ik de achterrem van mijn intruder VS800 zonder pompen gebruikte bij een noodstop... sindsdien weet ik dat ik pompend moet remmen, doe je maar 1 keer verkeerd.

Maar oftewel, je kunt je dus echt wel onderuit remmen met zo'n cruiser. Zeker de achterrem doet zijn werk meer dan voldoende. Voorrem is wat minder krachtig inderdaad, maar ik laat liever mijn achterkant uitbreken dan het voorwiel. Op cruisers gebruik je sowieso meer de achterrem dan op een naked/sport motor.
 
Ik wens je succes met het wiel van zo’n chopper te laten blokkeren met 1 hand. Het is gewoon bar en bar slecht. Je moet zo vreselijk hard knijpen voordat er echt iets gebeurt. Hebben ze in die tijd gewoon niet goed genoeg over nagedacht, of er was toen misschien nog niet genoeg kennis over, geen idee.
Ik weet dat elke andere combi van hevel, pomp en klauwen een ander gevoel geeft. Zelfs soort blokken maakt nog uit :Y

Mijn punt in basis is dat wanneer het voorwiel geblokkeerd kan worden, er al meer dan maximale remkracht is.

Aan het gevoel, doseerbaarheid etc kan dan nog wel wat te wensen zijn.

Pomp met grotere slag bijv. En oude leidingen vervangen voor nieuw, remklauwen svhoon en gangbaar...
 
Ik wens je succes met het wiel van zo’n chopper te laten blokkeren met 1 hand. Het is gewoon bar en bar slecht. Je moet zo vreselijk hard knijpen voordat er echt iets gebeurt. Hebben ze in die tijd gewoon niet goed genoeg over nagedacht, of er was toen misschien nog niet genoeg kennis over, geen idee.

Ik heb nog een hoofdremcilinder liggen van een andere Virago die er anders uitziet. Die maar eens proberen, want het moet gewoon happiger kunnen. Waarschijnlijk heb jij dat ook gedacht en daarom van alles vervangen maar ik ben koppig.

Inmiddels de tank gestraald, wat-een-werk in een kleine straalcabine. Een stalen tank is toch wel even wat anders dan een alu onderdeeltje waar de de verf zo vanaf vliegt. Ook even in de primer gezet.

AF03F421-4E70-4016-9B95-2DD874EBDD25.jpeg
C416F71D-0D9A-4410-9CCA-C29DA94B8184.jpeg


Ik twijfel nog wat ik met de tank-emblemen doe. Of strak maken, of zelf een leuk embleem printen op de 3D printer. Suggesties? Ik heb een niet erg actief motorgerateerd instagramkanaal (“Running Rich”) maar of ik dat erop wil…
 
Omdat prutsers moeten blijven prutsen, 2 zijkoffers bij m’n ouders van zolder getrokken. Lekker “vintage”, niet zo groot maar qua vorm wel leuk. Dus die maar opknappen en een ophangsysteempje voor maken.

A40BF995-7451-4B58-B76E-DE88E571D6B0.jpeg


Edit: ah het zijn Shoei koffers. Die horen zo te zitten. Weer meer werk dan ik hoopte
7465DF41-8B35-4B45-945E-0F45AADA41DB.jpeg
B70288B2-4E48-4C7A-8290-FD8F36F4936F.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Deksel zwart is visueel al een hele verbetering :Y

En als ik alle strips zie liggen op de laatste foto is er ook montagemateriaal ;)
 
De laatste 2 foto’s zijn van het internet en dus niet mijn progressie van de dag ;) het geprimerde deksel is door paps zelf gemaakt ter vervanging van een kapotte. Alleen daarom al leuk om dit weer te gaan gebruiken.
 
Dan kan ik alleen maar complementen geven aan je vader, want ik had gebaseerd op het witte deksel ingeschat dat eea gewoon gespoten was. Niet gezien dat dit niet origineel was.
 
Lekker prutsen met een frame. Het zijn polyster bakken, op elke motorvakantie valt de motor wel eens om dus ik wil er even wat bescherming omheen hebben. Ook zijn de bakken vrij klein, en met een frame eromheen kan je er nog van alles aan vast knuppen of sjorren. Work in progress natuurlijk nog.



D8A34AB9-7AFE-4173-B6EF-D66D7C888997.jpeg
668B2C9C-6C61-484C-BD89-5DC8559E450F.jpeg
 
Vandaag schijnt eindelijk de zon. Tijd om de Virago weer naar de werkplaats te rijden en hem om te wisselen voor de “backup-bike”. Deze heb ik gekocht omdat ze nu zò weinig waard zijn en het altijd een wannahave is voor mij. Nét buiten challenge budget, maar verder rijklaar. Loopt wel rauw stationair, dus de carbs eens schoonmaken staat op de to do lijst. Verder is het nogal een overgang als je van een Virago afstapt en meteen op zoiets verder rijdt.


5B65307C-DB1C-451A-A140-1035F5A90035.jpeg
 
Ja ik vind ze erg leuk staan ook. Inmiddels de rekkies volledig gelast. Ook zit er een verbinding tussen links en rechts via het achterspatbord van de motor. Hier gebeurt denk ik niks meer mee onderweg. Ze zijn behoorlijk sterk.
2F8AFB46-283E-48F8-A347-A6A2F6180DF7.jpeg


Jaren geleden had ik eens een kleine topkoffergekocht. Inmiddels de sleutels kwijt maar heb het slot uit kunnen boren. Daar nu ook maar even een rek voor maken
 
Laatst bewerkt:
Vandaag kleine klusjes gedaan. De gaten in de koffers dicht “gepolyesterd”, een ander stuur gemonteerd (die rechter is) en de knipperlichtknop gefixt. De knipperlichten gingen moeilijk uit, ik had nog een andere stuurbediening waarvan ik wat onderdelen heb overgezet.

8763AAA5-1C0B-463A-9F95-2666138FB86B.jpeg

8ACEBFBB-2DE5-46B1-A5D2-7688CC009D2A.jpeg
 
Is die motor een Amerikaanse import. Dit omdat ik geen lichtknop vindt en er een losse I/O schakelaar aan gebeund zit.
Verder mag die linker schakelaarset wel eens een flinke schoonmaakbeurt krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan