500 Euro Challenge 2024: Let’s go with the Virago!

Wat was er mis met de oude rempomp dat die vervangen moest worden. Anders de goede delen van beide combineren zodat je een acceptabele rempomp krijgt met goede schroefdraad.
 
De rempomp die erop zat was van een kawasaki, de schroeven (kruiskop) waarmee de “vuldop” vast zat waren verkloot en het hoort niet echt zo. Zodoende. Schroefdraad voor de spiegel is inderdaad jammer, in het ergste geval leg ik er een lasje op en tap het opnieuw.

Inmiddels alles gemonteerd inclusief nieuwe remblokken. Het is “starten en lopen”, dus ik zeg: rijklaar!

3A2C9F64-5DA2-493A-8E30-A802B23A7C5B.jpeg
 
Ja toch! Nou inmiddels heb ik de Virago thuis staan om wat kilometers te maken. Opzich rijdt’ie prima, maaarrrr:
- hij mist doorgaans wel vermogen
- stationair toerenral is altijd een verrassing
- voorrem voelt “hard” maar remt voor geen meter. Je moet hard knijpen, totaal niet bijterig.
- voorvork duikt enorm bij remmen, dus even goed op druk zetten. Ik kom er met de compressor niet goed bij dus zal even met een haaks opzetstukje moeten

Desalniettemin is er best prima mee te rijden, van bovenstaande punten merk je weinig als je rustig door het Groningse land ploft. Je moet geen haast hebben, een scheurmonster is het qua vermogen maar zeker ook stuurgedrag totaal niet.

E9D1C68E-E178-456E-B51B-1B66F15305F7.jpeg

C7D3DC57-792F-4F55-B6C2-F5A1BFAF1426.jpeg
 
Dus je bent nog niet klaar met sleutelen (verbeteren ;) ).

Vraagje, zijn de remblokken vers of heel oud ? Hele oude willen niet altijd lekker remmen.
Stationair niet gelijkmatig, verdenk de carburateurs (maar dat is vermoeden op ± 250 km afstand).
 
Ik heb de remblokken vernieuwd, de oude waren niet versleten maar wel “oud”. En remmen, dat vind ik gewoon belangrijk. Nu remde mijn transalp ook waardeloos, zo’n enkele remschijf is nou eenmaal niet overbemeten, maar de rem van de GN250 die hier staat is heel happig en das ook geen fancy systeem.

Ik ben ook bang dat de carbs er nògmaals af moeten. Voor nu is het even prima, het rijdt prima en ik kan ervaring op doen met de Virago, maar ja.. we zijn nog niet klaar ;)
 
Ja toch! Nou inmiddels heb ik de Virago thuis staan om wat kilometers te maken. Opzich rijdt’ie prima, maaarrrr:
- hij mist doorgaans wel vermogen
- stationair toerenral is altijd een verrassing
- voorrem voelt “hard” maar remt voor geen meter. Je moet hard knijpen, totaal niet bijterig.
- voorvork duikt enorm bij remmen, dus even goed op druk zetten. Ik kom er met de compressor niet goed bij dus zal even met een haaks opzetstukje moeten

Desalniettemin is er best prima mee te rijden, van bovenstaande punten merk je weinig als je rustig door het Groningse land ploft. Je moet geen haast hebben, een scheurmonster is het qua vermogen maar zeker ook stuurgedrag totaal niet.

Bekijk bijlage 1942677
Bekijk bijlage 1942678
Voorvork en compressor is een no go.

Klein handpompje, gaat 1 bar in :?
 
Een bescheiden fietspomp met manometer zal genoeg zijn. Oppompen met +0,1, want das weg bij afnemen nippel.
 
Omdat de motor er verder best netjes uitziet, stoort het me dat de buddyseat kapot is. Voor de challenge laat ik’m zitten en plak ik er een stuk tape op, maar ik heb een goede kunnen scoren. Omdat dit een midnight special is, is deze anders dan bij andere Virago’s. Ook heb ik het (gereedschaps?)bakje erbij die er acherop komt, de “750” emblemen voor onder de tank en 2 claxons met gouden details. Specificieke onderdelen voor deze uitvoering die ik mis, ik kon ze niet laten liggen.

6A996546-8939-4FDE-8A89-200EBF57E6D7.jpeg

E0E994FA-BEFE-4616-B4A3-6A801C06E197.jpeg
 
Het is even wat stiller rondom de Virago, deze staat nu “bij huis” om erop te rijden maar de afgelopen weken waren niet zo uitnodigend. Wellicht leuk voor de meelezers: in de tussentijd heb ik mijn XT weer rijdbaar gemaakt. De achterrem ontbrak, de voorvorkveer was gebroken en er zat geen kentekenhouder op. Inmiddels is dat gefixt en moet er alleen nog een kabelboom gemaakt worden.

60083C42-1DD2-4602-8888-7B7A1E89C644.jpeg


Maarrrr ik heb ook weer dingen gekocht voor de Virago. Zo is de tank ooit lek geweest, lelijk gerepareerd en voorzien van tankcure. Met dat laatste heb ik wisselende ervaringen dus toen er een partijtje onderdelen voor 50 euro voorbij kwam waar een tank bij zat greep ik m’n kans. Er zit ook een voorremhendel bij en de bedieningsknopper voor aan het stuur.

Wat me opviel is dat deze remhendel anders is dan degene die ik heb. Ik vermoed dat mijn huidige voor een model is met dubbele remschijf, kan het daarom zijn dat ik nu enorm hard moet knijpen om mijn enkele rem aan te spreken, of zou het juist andersom moeten zijn?

De tank heeft een verkeerde kleur, die moet weer zwart. Ik heb een straalcabine, daarom heb ik even een tankdop en benzinekraan-blindplaten geprint die het straalzand buiten moeten houden.

BA3104D0-9989-436F-8122-CDFF1B9C0CD9.jpeg
33F5B1DD-2652-4D63-A355-3CC788E7C0AE.jpeg
 
En zo blijven wij prutsers altijd bezig :+

Hoop dat ik je daarmee niet beledig, ik reken mijzelf tot de categorie prutser (geen opleiding in werktuigbouw of motorvoertuigentechniek en toch lekker sleutelen/prutsen aan motorfietsen). En wat ik tot op heden met de challenge gezien heb is dit toch een soort rode draad bij de deelnemers ;)
 
Ja heerlijk toch? Ik ben dus wél opgeleid als WTB’er maar zeg altijd dat ik vooral een knutselaar ben. Op de 1 of andere manier hebben dingen waar iets aan te verbeteren of sleutelen valt een grotere aantrekkingskracht dan iets dat al klaar is.
 
Vandaag eindelijk eens droog, tijd om de XV weer tot leven te wekken. Wat me ineens opviel was dat de slangenklemmen om de inlaatrubbers wat raar stonden. Die heb ik dus nooit vastgedraait na het monteren van de carburateurs. Pijnlijk voor je ego. Maar hij rijdt nu heel behoorlijk, trekt redelijk lineair door dus dit is een grote verbetering. Stationair weet’ie soms nog niet wat hij wil maar blijft wel lopen. Hij stinkt wel naar “oude motor” maar dat is het ook, de carburateursituatie is wel even prima voor nu.

De voorrem is ruk. Ja je vertraagd, maar het is flink knijpen.

De oil-level en neutral lampjes branden willekeurig. Iets in de bedrading?

De snelheidsmeter (miles) klopt niet. Als’ie 50mph aangeeft dan rij ik zo’n 65km/u. Bij geen van beide eenheden zit’ie dus goed.

De eerste bochten is even wennen met dit type motor maar na 5 minuten had ik er al een aardig tempo in op de kronkelige plattelandsweggetjes. Ik denk dat het heerlijk rijden is op secundaire wegen in glooiende landschappen. Al met al ben ik al een heel eind op weg denk ik zo.

3FF76160-9F22-45B7-8BEA-4CF88CABBC54.jpeg
B54B7EFF-EC2B-4AF1-AAC4-CABF7F4CBC4D.jpeg
6FA25F3F-E300-4AD9-B72B-30A0993425EB.jpeg
826D1574-CFFD-4E78-A12D-B37F543F11B8.jpeg
 
Wss slechte massa naar lichtjes

Verse remleidingen een optie?
 
Ja goed idee. Van die stalen.

Ik heb ook nieuwe remleidingen nodig op de CBR.
Zag ze op Ali express, scheelt veel geld met de gerenommeerde merken.
Aan de ene kant, wat kan er misgaan met remleidingen.
Aan de andere kant, het zijn wel je remleidingen..🤔
 
Eerdere reactie op dezelfde vraag

Ik denk dat het wel te vertrouwen is als je van dezelfde shop bestelt als iemand met goede ervaring. En anders een gokje wagen.
Sommige dingen op Ali zijn schijnbaar hetzelfde, maar hebben dan toch een kwaliteitsverschil.

In thema van de 500EC moet het wel kunnen :Y
 
Ja goed idee. Van die stalen.
Stalen remleidingen gaat je niks helpen hoor. Zo’n motor remt gewoon voor geen meter. Het vertraagd gewoon wat. Ik heb op de intruder 700 van Wilma precies hetzelfde en daar zit een compleet nieuwe rempomp op met stalen leiding en nieuwe gesinterde remblokken. Het is niks en het wordt niks 🤣
 
Ik denk ook niet dat het daarbij helpt idd JC, maar deze zijn na 40 jaar sowieso vrij gaar en daarom goed te om te vervangen. Dus zo’n intruder is ook niks… ook enkele schijfrem?
 
Ik denk ook niet dat het daarbij helpt idd JC, maar deze zijn na 40 jaar sowieso vrij gaar en daarom goed te om te vervangen. Dus zo’n intruder is ook niks… ook enkele schijfrem?
Ook enkele schijfrem voor indd. De achterste trommel heeft meer remkracht. Ik wil nog wel eens kijken of ik er een andere vork in kan krijgen en dan ombouwen naar dubbele schijven ofzo. Want als er iets onverwachts gebeurt en je moet even flink remmen ga je het gewoon niet redden in vergelijking met een modernere fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan