500 Euro Challenge 2024: Let’s go with the Virago!

Andere olie veranderd de demping.
Meer olie veranderd de luchtkamer.

Dat laatste kun je doen om die luchtondersteuning op te vangen.
 
Deze virago beschikt naast een kromme voorbork ook nog over een zelfcentreer systeem. Geen wonder dat het waarseloos stuurde, de lagerschalen zijn goed ingesleten. Deze ga ik dus vervangen, helaas kan ik m’n lagervet nergens vinden dus dat moet later even.

0F7B807C-F71B-4FEA-BB19-37486CBC88B6.jpeg
 
Dat denk ik ook! Ik denk dat’ie toch een tik gehad heeft waardoor de poten krom zijn en de lagers ingedeukt. Op’t oog lijkt de rest wel allemaal recht en in orde.
 
Inmiddels het kroonstuk gemonteerd en de nieuwe keerringen in de vv-poten gemonteerd. Een lagerschaal van het “oude” balhoofd had de perfecte maat en vorm om de keerringen erin te tikken zo bleek.

B5730C2B-6302-4C41-9E0C-F373B996603A.jpeg

FA7FF502-48BC-41D2-AAE8-9872F2BA13A9.jpeg



Nu ik de boel uit elkaar heb overweeg ik om busjes van 1-2 cm te draaien om onder de voorvork-zuigers te stoppen. Hiermee verlaag je de voorvork wat, maar heb je ook meer veervoorspanning én hoor ik wel eens dat je eerder aan je eindslag zit. Ik overweeg het echter om de hoek van de voorvork wat te verkleinen voor een iets pittiger stuurgedrag.
 
Inmiddels zit de voorvork er weer in. Ondertussen weet ik ook dat er een kawasaki rempomp op zit, die wil ik vervangen door een originele omdat hiervan de boutkoppen ook verkloot zijn en ik de remvloeistof dus niet kan vervangen. Tevens “blaast” er nu lucht langs mijn “dopjes” die ik voor de voorvorkpoten heb gedraaid tijdens het remmen. Oftwel: misschien toch maar even een o-ring groef in draaien.

Ook zwemmen de carburateurs weer in de ultrasoon, omdat de motor volgas niet lekker liep. Tevens vervang ik ook zoveel mogelijk slangen van het vacuüm-systeem om valse lucht te vermijden.

9BDF8391-DFF7-489E-8AFC-21EDB1851019.jpeg

607614DE-0D21-4CD6-93FF-8F5A4D06C999.jpeg
 
Ik had bedacht hier weinig tijd voor nodig te hebben. Ach, als het betekend dat een challenge in de werkplaats een vlekkeloze rit wordt, dan is het me de moeite waard. M’n vriendin snapt echter niet waarom ik in godsnaam weer met zo’n knutselding moet want ook die merkt dat de to do list naar elke afgeronde klus langer wordt ipv korter :]
 
De motor rijdt acceptabel. Volgas houdt’ie nog een beeeeetje in, en na een tijdje stationair lopen valt’ie uit. Toch nog ergens valse lucht? Ik heb nieuwe bougies gemonteerd, dus als ik binnenkort een groter rondje rij ben ik benieuwd hoe ze kleuren.

Een rechte voorvork en de nieuwe balhoofdlagers hebben wonderen gedaan, het was echt een eng gevoel om door de bocht te gaan, dat is het nu niet meer. Toch ben ik niet zo’n held op nat wegdek en oude banden op een voor mij “vreemde” motor. Heb heel wat regenkilomerers gemaakt op mijn ducati scrambler maar dat is toch wel anders.

De voorvork en voorrem zijn het volgende aandachtspunt. Deze voorvorkpoten moeten toch “op druk” denk ik, ik vind ze erg zacht. En de rem, die doet het gewoon niet goed.

 
Lekker man !

Motor lijkt wat te langzaam terug te keren naar stationair dus mengsel nog niet helemaal goed ?
 
@Lv87 heb je de sproeiers ook echt helemaal gedemonteerd en elk gaatje en kanaaltje in de sproeiers en de carburateurs gecontroleerd ?
Ik heb wel eens carburateurs gehad die ik ook uitgebreid in de ultrasoon had gedaan maar waarbij toch enkele dwarsgaatjes in de stationairsproeiers verstopt bleven.
Daar heb ik toen een koperen adertje van een electrisch snoer voor gebruikt om ze door te prikken en te raggen. (Dus niet zo'n dikke massieve ader van 3 mm dik maar één dun adertje van, zeg, 0.2 mm dik.

Als je er zeker van bent dat de carbs brandschoon zijn van binnen blijven eigenlijk twee zaken over denk ik: afstelling van het stationairmengsel of valse lucht zoals @Martell vermoedt.
Mengsel afstellen is simpel en ik ga ervanuit dat je dat gedaan hebt / nog wel kan.

En dan zou valse lucht overblijven ...
 
Dan moet de boel toch nog eens los. Het was mij niet meteen opgevallen, maar het klopt wel dat hij langzaam zakt in toeren. En hij slaat dus af na 2 min stationair. Wat ik eerst ga uitsluiten is of de choke-kabel niet te strak staat. Die heb ik redelijk op spanning staan geloof ik.
 
Vandaag bij een andere Virago sleutelaar geweest. Die had heel wat spullen liggen van gesloopte motoren waar ik tussen mocht snuffelen. Thuisgekomen met een rempomp, een half knipperlicht, en waar ik heel blij mee ben: de dopjes die in de voorvorkpoten horen! En slechts 20 euro lichter.

345531EE-CAD7-47FD-B7EC-1DBDA666F898.jpeg


De staat van de rempomp was onbekend, er zat iig een kapotte schroef in het dekseltje. Mijn nieuwe favoriete stukje gereedschap (linkse tap) weet er wel raad mee. De remvloeistof zat er al een tijdje in en de “zuiger” zat vast, inmiddels alles weer gangbaar. Een nieuwe remhendel had ik al.


352DF3A7-CF13-49E0-A72E-F1EC0D29C9AF.jpeg

69686A94-DAAA-41E3-8B52-16BCDC0EB303.jpeg
 
Alles uit elkaar geweest?

Want ervaring leert dat oude remvloeistof problemen kan geven. In de veer in je rempomp kan gewoon vuil zitten. En met verversen/doorspoelen krijg je dat er niet uit.

En Murphy komt altijd kijken op een ongelegen moment 😬

Oftewel ergens komt het vuil los en blokkeert het compensatie gaatje 🙈

Niet vragen hoe ik dit weet 😎

Maar mooi dat je weer verder kan (en zonder veel kosten 👍🏻)
 
Heb’m al goed gereinigd! Tjah door schade en schande wordt met wijs. Heb er enorm veel schik in, deze motor sleutelt op wat verklote JIS-kruiskopschroeven na best lekker. Maargoed, als ik wist dat ik nog zovaak weer met carburateurs bezig zou, dan had ik de vorige kunnen houden.

Die staat nu te koop, daar is echt een blinkende motor onder vandaan gekomen. Dit was heel cool geweest, maar: er zit echt veel tijd en geduld in.

≥ Yamaha Virago 750 — Motoren | Yamaha — Marktplaats

8818A1B0-B265-4C83-86FC-C635544E81D0.jpeg
CFC23286-E090-4C6C-B001-1C2A42903BB8.jpeg
BCABD847-DA67-488E-B658-E8F6D52C1017.jpeg
06F11111-35CA-4644-A586-C0E01FF915D8.jpeg
0246F8BB-9B93-49F7-B4D0-BCB75D51BE8F.jpeg
 
Is de schroefdraad voor de spiegel nog te redden :?
Anders ff uitboren en een nieuwe bus in lijmen/persen met nieuwe draad, heb ik ook bij de intruder van mij vrouw gedaan.

@Lv87 die voorremmen van al die motoren zijn over het algemeen volgens mij gewoon waardeloos. Wilma haar intruder heeft alles nieuw erop, maar remt ook voor geen meter. Ik overweeg nu een andere klauw (van een supersport ofzo) pas te gaan maken met een fatsoenlijke pomp erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan