500 Euro Challenge 2024: Let’s go with the Virago!

Dat geeft wellicht begin 2024 ook nog ruimte, ongeacht welke motor

Niet wanhopen, dat er nu sommige zijn die hun brik al op orde hebben is echt heel vroeg. In 2015 was de situatie nog dat je pas na 1 januari je brik mocht kopen waarop de challenge gereden ging worden.
En voor het perspectief, een formeel saai brik kan op de challenge een hele prettig motor blijken te zijn. En bovenop een berg is een gewone gebruiksmotorfiets van meer dan 30 jaar oud sowieso een rare verschijning ;) (en daardoor meer bijzonder dan de zoveelste GS van meer dan 25k in Euro's).
 
Klopt, afgelopen maanden heb ik best veel tijd gehad én besteed hieraan. Als alles meezat stond er nu een motor die reed. Maar helaas zit alles tegen. Van onderdelen die verkeerd blijken, tot genaaid worden via marktplaats. Het feit dat de onderdelen die ik zoek om het binnen de tijd nog een haalbare kaart te maken duur en / of zeldzaam zijn én geen garantie geven op succes is gewoon niet wat ik nog wil. Dan ben ik straks 1500 euro kwijt, dat is me gewoon te gek.
 
De motor staat inmiddels een tijdje op marktplaats. Hoewel ik het eerlijke verhaal erbij vertel, zijn er al 3 kijkers afgehaakt. Zo lekt het blok tussen de carters, waar geen andere oplossing voor is dan het blok splitsen. Het volgende probleem is dan het vinden van pakkingen, die zijn lastig te vinden. Ergens ben ik blij dat het bevestigd dat het een goede keus is om te stoppen, anderszijds ben ik er goed flauw van want het is nu gewoon weggegooid geld. Ik twijfel tussen oud ijzer (toch 100 euro) of in onderdelen verkopen. Waarschijnlijk is dat ook verloren tijd want werkelijk niemand lijkt zich nog aan deze motoren te willen wagen. Tsjah, vrolijker kan ik het niet maken. Voor mij is het nu echt even klaar.
 
I’ve done it again:
Virago met starttandwiel probleem en vieze carbs. Maargoed, ik wou niet nóg een projecttopic dus een XV750 was eigenlijk een vereiste. En het is een midnight special:

22C2F9C7-0357-43DD-B766-A443A68D36E2.jpeg


To do:
- carbs
- voorvorkkeerringen
- stuur is krom (keer omgevallen)

Maar het blok en rijwielgedeelte lijkt verder vrij fris. Aanschafprijs is wel meteen de volle 500 piek
 
Dus nu alleen carburateurs schoonmaken (ultrasoon gok ik), beurtje, op jacht naar een niet krom sturen GAAN 👍🏻
 
Ik ben in elk geval al een stap verder, deze doet het. Ik heb er een stukje op kunnen rijden maar dat gaat moeizaam omdat’ie afslaat. De tank is al eens gerepareerd (roest) en er zit tank-cure in de tank. Geen fan van, dus even zoeken naar wat anders.
De staat lijkt verder redelijk oke en onverprutst. De vorige eigenaar.. tjah. Ik weet niet hoe eerlijk hij is. Het is weer eens een gok. Maar ten opzichte van mijn vorige challenge bikes (behalve mijn eerste, de vfr rc24 die gewoon perfect was) is het “onverprutste” wel een grote verandering. Ik hoop dat het nu eens meezit. Het startprobleem heb ik natuurlijk al eens opgelost, dat zal ik bij deze wel weer moeten doen.


87A52452-A1A9-4D0F-BA05-A6C80B3F0934.jpeg
31ECAC3C-25C0-4FCD-8B67-E8746814D2E7.jpeg
563F9ACC-801A-42E6-9F1C-D607EA03A744.jpeg
8BBD1CE8-FDF2-4B2F-94DB-C497B50B43AF.jpeg
3A820880-19A2-45C3-85E1-DCEA61A2BD24.jpeg
94250ECE-1EE2-4EC4-9421-D07FA58C9DBD.jpeg
66CBA8F0-6643-4DF8-8CF8-7DDE80926EFB.jpeg
 
Kan zo te zien wel wat liefde gebruiken. Maar op het oog is hij/zij het zeker waard.

Voor de challenge is een windscherm niet benodigd, er wordt sowieso niet heel hard gereden. En langdurig op snelweg rijden is er ook niet bij (dus geen directe noodzaak voor een scherm).

Veel geluk met deze XV750
 
Wss luchtmengselschroef/kanaal cq stationair sproeier.

Of gewoon stationair te laag...
 
Tof dat je alsnog weer een Virago hebt gevonden. Kleine tip, vervang de spanningsregelaar... de originele is nogal klein, en kan er voor zorgen dat hij heel beroerd loopt...
 
'Nieuwe' oude motor of motor die een tijdje heeft stilgestaan = carburateurs reinigen. Ik vind het best een leuke klus om te doen.

Overigens, en dit weten alleen de echte kenners, je kunt het beste de deksels van de carburateurs goudkleurig verven, dan loopt 'ie straks nog beter.
 
He dát is inderdaad een leuk detail! Eens zien of de action nog een gouden spuitbussie heeft.
 
Inderdaad. Volgens de vorige eigenaar was de olie vervangen, maar tijdens de testrit (pas na 3 minuten ofzo) zag ik dat het rode lampje brandde. Meteen gestopt en olie bijgevuld. Toch brandt’ie af en toe, maar dat doet het neutraallampje ook.

Ook loopt’ie nog “niet lekker door”. Maar het begin is er
 
Precies, dat komt allemaal wel.
De basis is er.

Mijn FJ liep ook meteen maar ik kon in de eerste paar honderd km voelen dat het blok steeds soepeler ging lopen.
 
Yamaha vaak olieniveau lampje. Dus warm klotsen en dan springt soms het lampje al aan, terwijl er olie genoeg in zit (ervaring mee op een XJ600 oude versie en op mijn Fazer
600).
 
Nou er zat wel weinig olie in hoor, ik denk dat ze’m volgegooid hebben en na het starten niet gecheckt hebben (oliefilter moet zich dan vullen oid?). Heb er nu een halve liter bijgegooid en het is op peil (kijkglas). Hij klinkt verder nog goed dus ik denk loos alarm inderdaad. Edit: heb het even opgezocht. Yamaha werkt inderdaad met een niveausensor ipv een druksensor. Gelukkig maar.

Maargoed, hoe rijdt het? Nouuuuuu ik moet wel wennen zeg. Ik rij normaal op een Ducati Scrambler, maar dit rijdt echt heel anders. Hij wil vooral rechtdoor, en bij krappe langzame bochten “valt” het wiel/motor in de bocht, komt vast door de minder stijle balhoofdhoek. Nu was het vandaag ook nat en in combi met de oude banden heb ik niet zover gereden en was ik vooral voorzichtig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan