Aalt Toersen wil het 50cc wereldsnelheidsrecord verbeteren

Meer massa is meer gewicht op de wielen, dus meer wrijving in de lagers en meer wrijving in de banden. Dat maakt normaal allemaal niet zo veel uit, maar voor dat laatste kilometertje topsnelheid kan het net beslissend zijn. Ik zou het ding zo licht mogelijk maken.

Je wilt altijd een bepaalde hoeveelheid downforce hebben, omdat je aandrijfkrachten moet overbrengen op het wegdek/ondergrond. En de banden kan je gewoon harder oppompen.

Je ziet bij de snelheidsrecords dat er vrijwel geen winst te halen is met massa. Je hoeft immers niet een bocht om. Het draait om topvermogen en om stroomlijn. Een aantal kilo's meer is verwaarloosbaar.
 
Je wilt altijd een bepaalde hoeveelheid downforce hebben, omdat je aandrijfkrachten moet overbrengen op het wegdek/ondergrond. En de banden kan je gewoon harder oppompen.

Je ziet bij de snelheidsrecords dat er vrijwel geen winst te halen is met massa. Je hoeft immers niet een bocht om. Het draait om topvermogen en om stroomlijn. Een aantal kilo's meer is verwaarloosbaar.

Dat licht eraan .....je zou zeggen als het eenmaal rolt maakt het niet uit , maar als het gaat om een record over een bepaalde afstand dan is een start toch ook van belang ....dus licht zijn is volgens mij dan wel weer belangrijk .
 
Laatst bewerkt:
Dat licht eraan .....je zou zeggen als het eenmaal rolt maakt het niet uit , maar als het gaat om een record over een bepaalde afstand dan is een start toch ook van belang ....dus licht zijn is volgens mij dan wel weer belangrijk .

Alleen als de aanloop maar een maximale afstand is. Bij een Standing Mile is het erg belangrijk, maar als je een maximum moet meten over een afstand van 1 mijl, dan is het alleen maar van belang dat je bij de eerste meting al op of tegen topsnelheid aan het bewegen bent.
 
Je wilt altijd een bepaalde hoeveelheid downforce hebben, omdat je aandrijfkrachten moet overbrengen op het wegdek/ondergrond.

Nou spreek je jezelf tegen. Als de lengte van de aanloop onbeperkt lang mag zijn, dan heb je geen last van extra massa die in beweging moet komen, maar ook niet van gebrek aan tractie. Moet je gewoon een wat langere aanloop nemen.

Ik blijf erbij dat extra wrijving door extra gewicht nadelig is. Als wrijving niet belangrijk was dan zouden ze ook geen dure lagers in zo'n machine zetten.
 
Nou spreek je jezelf tegen. Als de lengte van de aanloop onbeperkt lang mag zijn, dan heb je geen last van extra massa die in beweging moet komen, maar ook niet van gebrek aan tractie. Moet je gewoon een wat langere aanloop nemen.

Ik blijf erbij dat extra wrijving door extra gewicht nadelig is. Als wrijving niet belangrijk was dan zouden ze ook geen dure lagers in zo'n machine zetten.

Toen we met het dragraceteam van Cees van Dongen op Elvington waren hadden we drie kilometer om op snelheid te komen voor de kilometer met vliegende start.

EgbertO
 
Moet je even het gele driehoekje aantikken en een berichtje verzenden ....LET OP !!!!.... "Duidelijk vermelden om wel topic het gaat"
Dat hoeft juist niet, de crew krijgt via het oranje driehoekje meteen al de link naar het topic.
Je hoeft alleen maar het probleem/de vraag te omschrijven (topictitel, trolgedrag, slotje etc)
 
Nou spreek je jezelf tegen. Als de lengte van de aanloop onbeperkt lang mag zijn, dan heb je geen last van extra massa die in beweging moet komen, maar ook niet van gebrek aan tractie. Moet je gewoon een wat langere aanloop nemen.

Ik blijf erbij dat extra wrijving door extra gewicht nadelig is. Als wrijving niet belangrijk was dan zouden ze ook geen dure lagers in zo'n machine zetten.

Ik spreek mijzelf helemaal niet tegen. Als je maar genoeg negatieve downforce hebt, dan wil de machine vliegen en verlies je dus de tractie.

Aalt geeft op zijn eigen site ook aan dat het gewicht eigenlijk niet uitmaakt. Hij heeft een aanloop nodig van 8 kilometer. En zo te zien gebruiken ze voor de wielen 'normale' lagers.

De speciale lagers die bij dergelijke voertuigen gebruikt worden, zijn nodig omdat er krachten op worden losgelaten, die normaal niet voorkomen. De krachten en warmte-ontwikkeling zijn hoog en je wil geen exploderende lagers als je je voortbeweegd met die enorme snelheden.
 
12887513644_472fef6301_c.jpg


12887193323_3a43e5b5d9_c.jpg


12887506444_892110c69f_c.jpg
 
FFtjes een update, er is veel gebeurd en men heeft besloten om de recordpoging nog een jaar uit te stellen het moet allemaal te snel en er zijn nog veel problemen, wel gaat het team naar Bonneville maar met de oude racer van Aalt.

"Toch hebben we besloten om wel naar Bonneville te gaan, maar met een minimaal budget en de oude Kreidler racer van Aalt. Onze doelen zijn꞉

- Testen van onze beide motorblokjes onder de Bonneville omstandigheden qua hoogte, warmte, lengte van de baan, toerentallen, schakelmomenten, trekkracht, enz.

- Goed kijken hoe het er daar toegaat, keuring van streamliners, voorbereiden start, rijden op het zout, maken van een "return run", meten van de temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk op verschillende momenten van de dag, enz.

Wellicht zit er toch nog een FIM wereldrecord in met deze Kreidler racer. Het gaat te ver om hier uitleg te geven over de verschillende klassen in de 50cc waar een record in mogelijk is, maar kort gezegd komt het er op neer dat we willen gaan rijden in de 50cc klasse met halve stroomlijn en vrije brandstof, want we willen natuurlijk testen met onze speciale Aspen brandstof, welke onze sponsor GVG Oliehandel voor ons naar de VS wil versturen. Ook krijgen we van Motana de door ons begeerde Motul smeermiddelen gratis ter beschikking.

Dit wereldrecord staat op ruim 130 km/u en dat lijkt ons niet moeilijk om te verbeteren, maar mag je nooit onderschatten door o.a. reglementen en omstandigheden."

De laatste 2 nieuwsbrieven

http://www.groene-tulp.nl/cms/index...rief-14-tegenslag-bij-nieuwe-test-in-lelystad

http://www.groene-tulp.nl/cms/index...ef-15-de-racer-is-er-al-koffers-worden-gepakt
 
En Aalt heeft het wereldrecord binnen *O* *O* Nog niet te lezen op de site ze krijgen de nieuwsbrieven niet geplaatst vanuit de USA.

Nu op naar volgend jaar om het af te maken met de Sigaar!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan