@ TS, waarom moet het persee zo'n duur ding zijn als je nu op een 20 jaar oude A.T. rijdt?
Is er niet iets wat nog steeds een grote stap voorwaarts is qua motor, maar een minder grote stap voorwaarts is qua prijs?
O jawel hoor. Al heeft mijn auto op maand 39 150.000km, als die dan gestolen wordt, total loss komt door ongeval of natuurramp, of uitbrandt, krijg ik de volledige nieuwprijs geldend op moment van aankoop van de auto.Mijn ervaring is dat je toch niet exact hetzelfde terug krijgt zonder bij te leggen.
Dát is gewoon een feit.Neemt niet weg dat je zonder diefstaldekking helemaal niets meer hebt.
Dat weet ik zo net nog niet. Je betaald een vette premie en al hij gestolen wordt krijg je de dagwaarde weer. Al met al een boel euro’s. Je kunt beter een goede stalling zoeken lijkt mij.Goed verzekeren. De premie is de kopzorgen niet waard. Of je hem plat legt of dat iemand hem ongevraagd meeneemt. Voor een bepaald bedrag in de maand koop je die zorgen af.
Dat weet ik zo net nog niet. Je betaald een vette premie en al hij gestolen wordt krijg je de dagwaarde weer. Al met al een boel euro’s wat je per maand kwijt bent. Je kunt beter een goede stalling zoeken lijkt mij.
Dit dus. Ik heb dit jaar een nieuwe gekocht en ging dus 24 bouwjaren vooruit in leeftijd. Staat binnen, met een ART4 slot + muuranker, alarm en all risk verzekering. Maar als mijn motor gestolen wordt en ik krijg cataloguswaarde + accesoires (5000, dat was max) dan kan ik geen nieuwe kopen. Enkele achterbrug, spuitwerk, ander uitlaat systeem en het nodige carbon gaan daar overheen.Mijn ervaring is dat je toch niet exact hetzelfde terug krijgt zonder bij te leggen.
Neemt niet weg dat je zonder diefstaldekking helemaal niets meer hebt.
O jawel hoor. Al heeft mijn auto op maand 39 150.000km, als die dan gestolen wordt, total loss komt door ongeval of natuurramp, of uitbrandt, krijg ik de volledige nieuwprijs geldend op moment van aankoop van de auto.
Eens ouder dan 39 maand wordt het nog enkel de dagwaarde van de auto op moment van diefstal, en dan speelt die km stand dus plots wel mee. Maar de verzekeringspremie gaat na maand 39 ook een goed stuk omlaag natuurlijk.
Kan net zo met een motor. Alleen zou ik er dan niets op verdienen, want Cardoen verkoopt geen motoren.
Maar erop verdienen is ook niet het punt, de verzekering dient voornamelijk om het verlies te dekken.
Bestaat Cardoen ook in NL? Ik dacht het niet?
Cardoen is een groothandelaar, die zijn auto's nieuw aanschaft in het buitenland, veelal in Hongarije (daar komt mijne vandaan), en omstreken, en ook zuid Europa. Zij kopen die in met grote aantallen, kiezen daarbij de meest interessante versies die goed in de markt liggen. Die komen dan in hun toonzalen terecht, en kosten 20% tot 35% goedkoper dan een identieke auto bij een merkdealer. Enige verschil is, bij een merkdealer kan je je auto samenstellen helemaal zoals jij dat wil, tot in het kleinste detail. Bij Cardoen wandel je binnen, bekijkt de auto's, en koopt wat je aanstaat. Extra opties (behalve een trekhaak) kan je er niet bij nemen. Ook de kleur kan je niet kiezen, die zijn zoals ze er staan. Cardoen is dus eerder gericht op de niet veeleisende klant. Luxewagens kom je er dan ook zelden tegen, tenzij een jonge tweedehands overgenomen van iemand die daar een nieuwe gekocht heeft. Ik ben zowat tussenin, maar ben bewust naar Cardoen geweest om mezelf te beperken. Zo heeft mijn auto bijna alles wat ik wil, en hij was er in het wit! Behalve de fully LED headlights, die had ik gráág gewild, maar ik ken mezelf, "o, en dit mag er ook nog wel op ... en dat ook ... en ...", en voor je het weet zit je snel over je budget.
Maar de wet staat hier toe de auto wél te verzekeren berekend op officiële prijs die bij het merk zelf geld.
Nu moet ik ook wel eerlijk zeggen, onze nieuwprijzen en taksen zijn wel (nog) gevoelig goedkoper dan in NL (de brandstofprijzen zijn echter niet veel goedkoper meer, en in korte tijd gaan die meer kosten dan in NL), de verzekeringen zijn echter duurder dan in NL. Maar de service is er wel naar, want zeg nu zelf, na 39 maaden is die auto écht niet meer zijn nieuwprijs waard, maar bij diefstal of dergelijke krijg je die wel van de verzekering.Dát is gewoon een feit.
( ben nog steeds een kind als ik opstap)
Dat is waar. Is hier ook zo, het hangt allemaal af van welke formule die je neemt. De beste formule kost je ook het meest. Logisch natuurlijk. Ik zou toch denken dat het in NL ook wel zo werkt?Zo werkt dat niet voor iedereen.
Als mijn auto gestolen wordt, of uitbrandt of zo, kost het mij helemaal niets, niet 1€/cent.Doe jij een beroep op jouw verzekering en heb jij pech dan kost het jouw alsnog een hoop geld. Is niet altijd zo dat je all risk verzekerd bent en je zowaar de volgende week een gloednieuwe ophaalt zonder enige vorm van gedoe of onkosten. Afhankelijk van de situatie kan dat best, maar het is geen zekerheid.
Heb mijn oog laten vallen op een Ktm Adventure. Ding is twee keer zo prijzig als mijn huidige Africa Twin en vraag me oa af of ik dan nog wel rustig slaap. Zijn er meer mensen die de overtap hebben gemaakt naar een veel duurdere motor dan je vorige? Welke voorzorgmaatregelen heb je genomen om het apparaat veilig buiten te stallen en hoe gaat het met je slaappatroon? Verzekerings- en slotentips ook welkom.
Hoeft niet...zit je ‘snachts te piekeren dat je 20 jaar een dikke premie voor nop betaald en er niets gebeurd......Al-risk verzekeren geeft een hoop rust, en gewoon lekker je droom motor kopen.
Maar die premie blijft immers toch geen 20 jaar lang de volle pot bedragen.Hoeft niet...zit je ‘snachts te piekeren dat je 20 jaar een dikke premie voor nop betaald en er niets gebeurd......
Dat is gewoon handel en heeft niets met de praktijk te maken.Iedereen staat hier anders in. Ik zou zelf nooit een gloednieuwe motor kopen en mijn motoren+auto zijn wa- en pechhulp-verzekerd. Maar ik ben heel blij dat genoeg anderen wél nieuwe motoren kopen, want dan heb ik over tien jaar weer veel moois uit te zoeken uit het tweedehandsaanbod.
Wat ik wel apart vind, is dat mensen een (relatief) dure motor kopen, maar vervolgens gaan besparen op banden of het vertikken een VRO, circuittraining of iets dergelijks te volgen.
Iedereen staat hier anders in.
Bekijk de onderhouds intervallen maar eens van zo'n KTM....