Adventure-touren op een Harley Davidson: Pan America 1250

"ja, maar demo's worden op een speciale band in de fabriek gebouwd. Die zijn sterker en hoeven niet warm gereden te worden." :+

Gelukkig, want er zijn er altijd die zich een demo (of ex-directie "what's in a name") laten verkopen met een kleine korting...

Ik ben gisteren ook eens gestopt bij de HD dealer in de buurt. Hij was er nog niet... net zoals bij alles tegenwoordig zit er een hoop vertraging op.
Een testrit ga ik er zeker eens mee doen, de benieuwdheid is toch nog groot genoeg.
 
Dit is iets wat ik me afvroeg... gaat de standaard HD- klant overstappen van de gebruikelijke cruiser naar zo'n dikke allroad...
Het is toch totaal een ander type motor...

En heb je dan ook een bestaande Allroad overwogen, of moet het gewoon een HD zijn?


Ik dacht dat HD nu echt op zoek moest gaan naar nieuwe klanten, hun bestaande klanten zitten mi toch in een andere vijver.
Jawel, er zijn mensen die overstappen.

Ik ruil mijn Road Glide Special er op in. En ik heb gewoon de gok gewaagd en besteld zonder proefrit. Met een beetje geluk heb ik hem over 3 weken ofzo :]

Ow en nee het moest niet per sé een HD zijn. Maar een GS wil ik alleen al niet omdat half Nederland daarmee rijdt. Werd alleen na het bestellen later wel zo huiverig om hem straks te gaan beschadigen in het zand dat ik er ook een DRZ400S bijgekocht heb hahahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: LBR
Jawel, er zijn mensen die overstappen.

Ik ruil mijn Road Glide Special er op in. En ik heb gewoon de gok gewaagd en besteld zonder proefrit. Met een beetje geluk heb ik hem over 3 weken ofzo :]


Ok, maar is dat dan omdat het een Harley is... of omdat je een allroad wil?

In het eerste geval.. ok, niks mis met een merk-adept te zijn..

In het tweede geval... waarom dan nu pas? Er zijn zoveel goede allroads die zichzelf al bewezen hebben..





Niks mis met Harley, integendeel... ik zou ook graag een Street Glide in mijn garage hebben staan.
Maar een allroad biedt mij momenteel meer mogelijkheden dan zo'n Streetglide..
 
Nee, had daar nog wat over getypt in een edit maar die heb je niet gezien voordat je reageerde denk ik.

Na ~10 Kawa's kan je mij ook moeilijk en hd-adept noemen :P

Andere allroads: ik vind de meeste echt heel lelijk als ik eerlijk ben :X En ben er ook pas sinds kort in geïnteresseerd.

Heb altijd sportief gereden (ook circuit). Toen overgestapt naar de cruisers, een andere manier van motorrijden. Maar ik ben nu 37 en voel me toch nog te jong om altijd en alleen maar gezapig rond te ploffen. Vandaar ook de DRZ400 ernaast, dat is pas speelgoed zeg. Ding wil alleen maar op z'n achterwiel en je ziet ineens overal 'wegen/routes' :)

Ik zou mezelf trouwens ook geen standaard hd-klant willen noemen. Daarvoor ben ik te jong, te slank, te vrij van inkt en te ruimdenkend. Zoooooo, dacht ik zal er ook ff een paar vooroordelen tegenaan gooien haha
 
Laatst bewerkt:
Ow en nee het moest niet per sé een HD zijn. Maar een GS wil ik alleen al niet omdat half Nederland daarmee rijdt. Werd alleen na het bestellen later wel zo huiverig om hem straks te gaan beschadigen in het zand dat ik er ook een DRZ400S bijgekocht heb hahahaha


Die aanvulling had ik dus nog niet gelezen. .

Nu ja, die GS wil je niet omdat half Nederland (en België, en Duitsland) er meer rijdt...

Kan ik begrijpen, maar dat ding is echt wel goed. Ik heb het ook lang tegengehouden om die reden, en omdat ik meer een Yamaha-liefhebber ben.

Maar nu, na eerst met een XT660Z Tenere en na 2 XT1200Z(E) Supertenere's te rijden lijkt het erop dat Yamaha voor mij heeft beslist dat ik het maar eens op een ander moet gaan zoeken. (en dan blijft er niet veel meer over buiten de GS)
De Supertenere houdt op met bestaan... '( Ik ben nog zo goed geweest om in 2020 éne te kopen, ook al is het model al sinds 2014 niet meer gewijzigd, maar goed.. het houdt een keer op he.

Uiteindelijk kom je dan toch bij die GS terecht hoor... De HD mag de nieuwe underdog zijn, ik vrees dat 'm niet aan de capaciteiten van de BMW kan tippen.. een testrit gaat dit wellicht kracht bij zetten, of net het omgekeerde doen. We zien wel.

Blijft jammer dat HD geen cardan heeft voorzien voor deze motor... dat blijft toch wel een heikelpunt voor mij...
 
Zelfs als de GS technisch beter zou zijn, dan nog hoef ik hem niet. Heb op meerdere jaargangen/versies gereden maar ze doen het niet voor mij. Zoals gezegd, ik zie ze teveel. Doe mij de underdog maar, het buitenbeentje, vind ik veel interessanter.

Heb trouwens lang getwijfeld tussen de HD en de nieuwe Teneré 700 (de Rally uitvoering dan). Uiteindelijk dus toch voor de Pan Am gekozen vanwege de luxe en er de DRZ bijgekocht voor het ruigere werk. De T700 is een compromis voor beide, te zwaar voor een OTR rit en (mij) te licht voor lange afstanden (over de weg, met bagage, bedoel ik dan).

Ik snap die liefde voor cardan trouwens niet. Het is onderhoudsarm, klopt. Maar bij een kettingset kan je nog eens kiezen voor een andere overbrengingsverhouding. En met een fatsoenlijk kettingsmeersysteem heb je aan een ketting ook geen werk.
 
Ik heb ook altijd gekozen voor die underdog, de Supertenere...

Maar uiteindelijk vind ik deze eigenlijk net zo goed rijden als een GS...

Als de GS echt beter zou rijden.. dan zou ik mijn principes wel laten varen hoor... het moet een beetje plezant blijven ook he.
Ik oordeel nog niet, moet de HD nog gaan testrijden, maar als deze rijdt zoals ik verwacht... dan ga ik eerder voor een Street Glide dan voor een Panamerica.


En die cardan? Simpel... ik rij zo goed als elke dag... 's avonds thuiskomen, het maakt niet uit in welke omstandigheden ik heb gereden, ik zet dat ding in de garage en klaar. De dag erna starten en rijden... zonder omkijken. Tussen twee onderhoudsbeurten rijden zonder zelf die kettingspanning in de gaten te houden? Zalig...
Andere overbrenginsverhoudingen? Ga je stuntrijden met dat ding?

Nope, mijn dagdagelijkse motor zal er een zijn met een cardan.


Ik rij +/-25000-30000km per jaar. Moest ik puur voor fun rijden, op zondag, feestdagen en vakanties, en ook nog eens met mooi weer... dan kan een ketting perfect. Nu hou ik van het gemak van die cardan.
 
Vandaar dat er bij de mijne direct een vol-automatisch smeersysteem op komt. Anders zou ik het ook irritant vinden namelijk.

En echt stunten: nee. Maar ik heb in het verleden motoren zowel een lichtere als zwaardere eindoverbrenging gegeven, voor meer acceleratie of juist voor rustiger en zuiniger rijden op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
10 jaar een fatboy gehad. Leuk ding, maar nog wel een paar motoren ernaast. In mijn beleving hebben alle Harleys gewoon een erg smal gebruiksgebied. Leuk om een relaxt toertje te maken, maar een weekend lekker bochten sturen in de Eiffel doe ik graag op iets lichters, sneller en met betere remmen.

Wel een mooi merk. Fatboy eruit, 15 jaar oude Buell XB12 gekocht. Ook nog steeds beperkt, maar al een veel bruikbaarder motor, met toch nog dat leuke laagtoerige V2 karakter.

Met de Pan America kijk ik nu toch weer naar een Harley. Een lichte, goed sturende, remmende en accelererende Harley, daar is echt wel interesse voor.
 
Buell heb ik ook wel eens proefritten op gemaakt, leuke karaktervolle dingen :) Zo vreselijk jammer dat die relatie beëindigd is destijds.

Benieuwd wat jij van de Pan Am gaat vinden. Het blok-karakter is compleet anders dan andere/huidige Harley's. Het is ook heel vreemd om zo hard met een Harley over drempels en door bochten te kunnen:P Had ik nog niet gemeld hier, maar ik heb er eerder deze week 200km mee kunnen rijden (en daarna m'n order dus niet geannuleerd ;)).
 
Zojuist een model ontdekt wat ik nog helemaal niet kende: AJP PR7. Iemand van jullie deze al eens gezien/bekeken? Heel ander ding dan de Pan Am natuurlijk, lijkt meer op de Teneré 700, alleen is hij 40 kilo lichter :o

Zou een waardige vervanger kunnen zijn van de DRZ, mocht ik dat echt leuk blijven vinden.

AJP%20PR7%20Adventure%202020.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ging die Pan Am van jou toekomen, en wanneer had je de overeenkomst getekend?
Gewoon om te weten :)
 
Ik heb nog geen datum... "Waarschijnlijk begin Juni" is alles wat ik weet. Maar dat kan dus wel eens heel snel zijn!

Getekend, ik dacht ergens in maart?
 
Die AJP had ik ook als TET bike op het lijstje staan. Ook echt mooi gemaakte motor als je hem in het echt ziet.

had ooit een XT600 en een WR450. De AJP zit daar weer net tussenin. Betere terrein vaardigheden, maar toch nog een stukje snelweg niet hoeven mijden.
 
Op de WR450 in Noord Macedonie mijn been flink stuk gemaakt. Ruim een jaar narigheid van gehad, en daar is mijn offroad focus behoorlijk van bekoeld.

Diep van binnen kriebelt het, maar verstand (en nog af en toe onwillige enkel) zegt nee.
 
Vandaag een kleine kennismaking mogen doen.
Fijne motor, kan niets anders zeggen. Vooral het gemak waarmee je vanuit lage toerentallen versneld vond ik erg opvallend. Het blok is ook niet zo hoogtoerig als een multistrada tweecilinder (iets van 9000 rpm ofzo), maar daardoor lekker bruikbaar en zeker niet tam.
Qua sturen gaat het erg makkelijk. De multistrada 950 vond ik wel een goede referentie (nooit een fan geweest van de grote multi met variabele kleptiming).

denk dat de GS nog altijd wel de maatstaf is, maar deze HD is prima. Het grote voordeel ten opzichte van de GS is dat het geen GS is, maar toch een fijn ding.

Binnenkort de multistrada V4 eens proberen. Kijken of die ook zo makkelijk van onderuit trekt.

Ik zet hem op het lijstje voor Sinterklaas.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een kleine kennismaking mogen doen.
Fijne motor, kan niets anders zeggen. Vooral het gemak waarmee je vanuit lage toerentallen versneld vond ik erg opvallend. Het blok is ook niet zo hoogtoerig als een multistrada tweecilinder (iets van 9000 rpm ofzo), maar daardoor lekker bruikbaar en zeker niet tam.
Qua sturen gaat het erg makkelijk. De multistrada 950 vond ik wel een goede referentie (nooit een fan geweest van de grote multi met variabele kleptiming).

denk dat de GS nog altijd wel de maatstaf is, maar deze HD is prima. Het grote voordeel ten opzichte van de GS is dat het geen GS is, maar toch een fijn ding.

Binnenkort de multistrada V4 eens proberen. Kijken of die ook zo makkelijk van onderuit trekt.

Ik zet hem op het lijstje voor Sinterklaas.
Klinkt goed. Ik ga vandaag een proefritje maken. Ben benieuwd!
 
Mijn Pan AM S komt over 1 week, en 19 juni ophalen... Prima fiets. Vergelijkbaar geconfigureerde BMW RS 1250 GS was zomaar 4000 Euro duurder en de BMW delaler gaf daarnaast 1500 euro minder inruil voor mijn fatboy. de GS komt wat beter van zijn plek, maar de Harley trekt veel verder door. Overall wellicht de GS (minimaal) wat beter, mar zeker geen 5500 Euro beter, en geen VVT
 
Terug
Bovenaan Onderaan