Adventure-touren op een Harley Davidson: Pan America 1250

Hey leuk man, ik hoop de mijne rond dezelfde datum op te mogen halen. Bij welke dealer zit jij? Ik Rotterdam.

Wat buitenstaanders ook bijna nooit weten van Harley's is dat je nooit klepspeling hoeft te (laten) stellen, wat bij veel motoren toch een dure beurt is. Zitten hydraulische klepstoters in, die zichzelf stellen zeg maar. :t
 
Ja, perfect hoor zo'n cardan! Hoger onafgeveerd gewicht, lager rendement, een niet-aanpasbare eindoverbrenging en bij pech heb je tenminste een échte uitdaging *O* :YY
Daarnaast staat het natuurlijk ook nog eens onwijs mooi en sportief O-)
 
Ja, perfect hoor zo'n cardan! Hoger onafgeveerd gewicht, lager rendement, een niet-aanpasbare eindoverbrenging en bij pech heb je tenminste een échte uitdaging *O* :YY
Daarnaast staat het natuurlijk ook nog eens onwijs mooi en sportief O-)
Mwahh. Hoe vaak pas je je eindoverbrenging aan? In de 40 jaar dat ik motor rijd heb ik het misschien één keer gedaan. In de midle of nowhere met een gebroken ketting heb je toch ook wel een uitdaging denk ik zo en dat je van t kettingsmeren en stellen af ben vind ik toch ook wel heel prettig.
 
Ik rij pas 15 jaar motor, maar heb het bij 4 motoren gedaan. Een gebroken ketting kan je bij iedere motorzaak dezelfde dag nog laten fixen, met een cardan is dat andere koek.

Ketting handmatig smeren doe ik al meer dan 10 jaar niet meer, daar zijn handige automaatjes voor waardoor je ketting nog een stuk langer meegaat ook. Stellen hoeft dan al helemaal weinig (en is op de meeste motoren een klusje van niets).
 
Ik rij pas 15 jaar motor, maar heb het bij 4 motoren gedaan. Een gebroken ketting kan je bij iedere motorzaak dezelfde dag nog laten fixen, met een cardan is dat andere koek.

Ketting handmatig smeren doe ik al meer dan 10 jaar niet meer, daar zijn handige automaatjes voor waardoor je ketting nog een stuk langer meegaat ook. Stellen hoeft dan al helemaal weinig (en is op de meeste motoren een klusje van niets).
Ach smaken verschillen
 
Ja, perfect hoor zo'n cardan! Hoger onafgeveerd gewicht, lager rendement, een niet-aanpasbare eindoverbrenging en bij pech heb je tenminste een échte uitdaging *O* :YY
Daarnaast staat het natuurlijk ook nog eens onwijs mooi en sportief O-)


Ach....


Mooi en sportief? Dat is zo'n HD dan wel ofwat?? _O- _O- _O- _O- _O-
Een allroad hoeft niet mooi te zijn, en met die insteek zijn ze volgens mij net begonnen bij HD.

Los daarvan was/is mijn aandacht getrokken. Net omdat het eens iets anders is.



Mag ik het jammer vinden dat er geen cardan op zit? 🤷‍♂️

Ik kan het wel begrijpen dat, wanneer je komt van een HD cruiser en gewend bent om op een zonnige zondagnamiddag een terrassentoertje te doen, je niet zoveel waarde hecht aan zo'n kettingaandrijving.

Maar wanneer je door weer en wind zo'n 25-35K per jaar doet... dan ga je zo'n cardanaandrijving wel waarderen hoor. ;)

Jij ziet het op jouw manier, ik zie alleen maar voordelen.

- Geen omkijken naar. Niet smeren of lelijk smeersysteem met tie-raps monteren, geen kettingspannen om de x-aantal km.
- Goedkoper in gebruik... een onderhoud kost minder dan jaarlijks een nieuwe kettingset te moeten steken.


Moest de HD een cardanaandrijving hebben, ik zou 'm nog durven overwegen.
 
Grappig, ik wist niet dat ik een mooi weer terras toerder was
 
Laatst bewerkt:
Cardan / ketting ( / riem ) is een welles / nietes discussie. Beide hebben voordelen, beide standpunten zijn denk ik stilaan duidelijk... Je kan zo nog pagina's doorgaan, maar dat brengt echt niets bij in dit topic.

Proficiat en veel plezier met de nieuwe harley. Ik ben blij dat ie beter rijdt dan ie eruit ziet. ( volgende welles / nietes discussie :+ )
 
Hahaha
Ik vind hem heel geslaagd (stoer, blocky, hou er wel van!), en vind het echt leuk dat hij juist breekt met de traditie van een snavel-spatbord en die insectenkoplampen.

Maar over (gebrek aan ;)) smaak valt te twisten.
 
  • Leuk
Waarderingen: LBR
Ik vind m ook origineel, wat ik goed en moedig vind, en misschien vind ik m wel bijna leuk. Maar mooi echt niet.
Een GS ook niet trouwens.
 
Ik vind niks mis met eigenwijs , cardan heb ik ook 9 jaar gehad geen probleem ketting ook al 30 jaar ook geen probleem.
Naja smeertroep ook met een automaatsmeer systeem is het beter maar nog steeds spetters

Ik heb trouwens ook nog nooit iemand gehoord die zijn tandwiel verhouding nodig vond om te wijzigen bij een cardan..

Die koplamp dat weet ik nou net niet of dat mijn ding is. het blok mag er zijn voor een Amerikaan. netjes toch.
 
Grappig, ik wist niet dat ik een mooi weer terras toerder was
Heb je mij dat ergens zien zeggen? Dat JIJ die terrastoerder was? Was meer een algemene opmerking. ;)
Het zijn momenteel toch nog vooral HD rijders zelf die zo'n Panamerica hebben besteld/gekocht...
Dat is toch wat ze me bij de shop zelf lieten weten.



Los daarvan... hoeveel km doe je per jaar? Rij je het hele jaar door?
Ik geef eerlijk toe, wanneer ik niet dagelijks door weer en wind zou moeten rijden... ik zou niet zo hard tegen die ketting zijn.

Maar een cardan afbreken... nee... daarvoor heeft zo'n ding toch net teveel voordelen hoor.




Maar over (gebrek aan ;)) smaak valt te twisten.

En dan sta je ervan te kijken dat er een wat scherpere reactie komt?




Tuurlijk valt over smaak niet te twisten.
Die HD trekt op niets, de GS ook niet, zelfs mijn Supertenere vind ik niet de mooiste motorfiets...

Die dingen moeten niet mooi zijn, maar goed.
 
De tijd dat ik zelfs bij hondenweer nog voor de lol ging rijden heb ik wel gehad (hoewel ik Mettet in de regen echt heel gaaf vond). En bij slecht weer móet ik ook niet met de motor.. dan pak ik liever de fiets (ja ik ben gek) of de auto, veel relaxter (en ik heb dat ding toch!). Afgelopen jaar heb ik verdomd weinig gereden, maar dat komt ook omdat ik een erg jong dochtertje heb mogen krijgen en omdat ik sinds die verrekte virusuitbraak braaf bijna altijd vanuit huis werk :z

Maar... ik heb voor half juli alvast weer een motortrip gepland staan door de Pyreneeën, voor een flink deel onverhard. Met heen en terug erbij zal dat zo'n 4000 km zijn denk ik zo, en dat is dan nog in juli. Tot nu toe rij ik per jaar meestal zo tussen de 15 en 25 duizend km. Echt weinig zou ik dat niet noemen, al is het natuurlijk niet het aantal km's dat bijvoorbeeld een motoragent of instructeur maakt ;)
 
Maar... ik heb voor half juli alvast weer een motortrip gepland staan door de Pyreneeën, voor een flink deel onverhard. Met heen en terug erbij zal dat zo'n 4000 km zijn denk ik zo, en dat is dan nog in juli. Tot nu toe rij ik per jaar meestal zo tussen de 15 en 25 duizend km. Echt weinig zou ik dat niet noemen, al is het natuurlijk niet het aantal km's dat bijvoorbeeld een motoragent of instructeur maakt ;)


15-25K per jaar mag je al 'veel' noemen als we kijken naar het gemiddelde. ;)

Ik vind gewoon heel die welles-nietes van die cardan een beetje afgezaagd...
Wedden dat wanneer er wel een cardan op die HD stond je net zo enthiousiast zou zijn... er zou dan ook geen kritiek vanuit die hoek op de motor komen natuurlijk. ;)

Voor mij is het een dealbreaker... 🤷‍♂️

Ja, een ketting is directer, ja, een ketting is makkelijker te herstellen..
Nee, een ketting is niet goedkoper, toch niet vanuit mijn oogpunt...
En draai en keer het hoe je wil, een cardan is minder onderhoudsgevoelig. En daar draait het mij om.


Pyreneeën met een adventure-bike.... ik neem aan dat de smokkelroute van Andorra naar Spanje en op z'n minst Bardenas Reales op de planning staan?
Toffe trip gegarandeerd!
 
Ziet er goed uit, al zit Bardenas Reales er niet bij, en dat zou ik jammer vinden als ik toch al zo ver zou moeten rijden...

Veel plezier! We verwachten achteraf wel een reisverslag natuurlijk... ;)
 
Dat ziet er inderdaad mooi uit. Maar is wel nog 5 uur verder rijden, vanuit Andorra.

Bedankt, heb er onwijs veel zin in!
Bedacht me gisteravond dat ik ook met de auto zou kunnen gaan, met de Pan Am én de DRZ achterop de aanhanger mee. Zou ook geen straf zijn ;)
 
Mijn Pan AM S komt over 1 week, en 19 juni ophalen... Prima fiets. Vergelijkbaar geconfigureerde BMW RS 1250 GS was zomaar 4000 Euro duurder en de BMW delaler gaf daarnaast 1500 euro minder inruil voor mijn fatboy. de GS komt wat beter van zijn plek, maar de Harley trekt veel verder door. Overall wellicht de GS (minimaal) wat beter, mar zeker geen 5500 Euro beter, en geen VVT
En, heb je al bevestiging dat hij bij je dealer is? Ik wacht nog.. heb nog geen datum.

Wel de drie koffers inmiddels in huis, dus dat is in ieder geval een beetje voorpret :P
 
En plots weet ik waaraan de Pan Am zn smoel me doet denken.


Een ninja turtle.
 
En, heb je al bevestiging dat hij bij je dealer is? Ik wacht nog.. heb nog geen datum.

Wel de drie koffers inmiddels in huis, dus dat is in ieder geval een beetje voorpret :P
Nee is nog niet bij de dealer, maar heb de afspraak om hem op te halen staan op 19 juni, dus nog vol goede moed... Ik zit zelf te twijfelen of ik (backorder....) de alu koffers van HD/SW-Motech moet bestellen of wacht op wat de aftermarket gaat brengen...
 
Ik heb zelf de kunststof set gekocht. De topkoffer daarvan vind ik handiger qua formaat, en de zijkoffer aan uitlaatkant is groter. Die kunststof zijkoffer is niet domweg een stuk smaller gemaakt dan de andere kant en verder van de motor gehangen, maar heeft een nette uitsparing voor de demper. Ziet er veel fraaier uit, van achteren gezien.

Ook hang je die koffers direct aan de motor zonder lelijk extra stalen frame (wat aan de uitlaatkant ook extra ver van de motor hangt, vind ik erg lelijk). Daarbij hebben ze ook nog handige handgrepen die omhoog springen als je de koffers van de motor wil halen.

Misschien dat de aluminium koffers wat degelijker zijn, dat weet ik niet. Maar zo vreselijk vaak ga ik nou ook weer niet de Dakar rijden ;)
 
Dat heb ik grappig genoeg nog niet eens geprobeerd, maar dat denk ik wel ja!

Kan straks als m'n dochtertje op bed ligt het wel even proberen
 
Terug
Bovenaan Onderaan