Advies eerste motor kopen (…voor iemand die niet 1.90+ is)

Gefeliciteerd met de motor!

Tipje voor de middenbok, probeer de motor niet ''op te tillen''.
Op het steuntje van de middenbok gaan staan, met je hand de passagiers beugel of uitlaat beugel pakken en je gewoon strekken. Als het dan nog wat zwaar gaat de motor heel iets naar achter laten rollen terwijl je de middenbok omlaag doet om momentum te krijgen in de juiste richting.
 
Haha, ik liep als TS inderdaad wat achter. Waaaant: motoren proberen (wat dealers met dit weer niet per se graag doen haha). En motor kopen! Ik ben iig zwaar onder de indruk van alle input :}


Dit lijkt me een vet goede lijst, wat modellen waar ik ook op gekomen was, plus meer. Blogje over schrijven ;)?


Moet bekennen dat ik het juist super inzichtelijk vind :P Zoveel mensen zoveel meningen, maar voor iemand die eigenlijk nooit over motoren gepraat heeft heel goed om te zien hoe verschillend mensen tegen deze vrij basic vraag aankijken. Ik kan me zeker vinden in het advies van een wat lichtere motor, lijkt me ook heel leuk en praktisch. Maar de minimale windbescherming bij bijna alle lichtere modellen en (daardoor?) het onrustige op de snelweg maakt het voor mij minder prettig op lange termijn denk ik. Of misschien als tweede motor >< De v-strom was niet helemaal m’n smaak, de tracer 700 vond ik karakterloos voelen, alsof het te makkelijk rijdt (als een grote scooter :+).

De fiets voor nu is geworden………

Een F700GS uit 2015. Direct bij proefrijden voelde het super logisch en chill, en ik vind hem knap (als vrouw mag de motor mannelijk zijn niet…?). Vandaag 300km gereden en super blij met hoe rustig en stabiel je vrachtwagens voorbijpeert en hoe groot je bent (kan zowaar met beide voeten bij de grond, bijna plat). Ik moet wel ernstig oefenen met het eh “grondwerk” (hem even op de middenbok zetten is eh geworstel, en ik zal maar niet zeggen dat ik 20 min bezig ben geweest hem tussen paaltjes en fietsen goed voor de lantaarnpaal gepositioneerd te krijgen O-)). Ik ga in de buurt maar rondvragen of iemand een plekje in een garagebox heeft, heb ook nav jullie advies een winterstalling gevraagd als het heel slecht weer is of voor poetswerk. Er zit een Shurgard om de hoek, maar dat lijkt me ook wel erg gehannes en als ik er toch mee blijf rijden misschien niet zo nodig.

Super bedankt voor jullie hulp, fijne intree in de wondere wereld van MF :Y:]
Super mooie motor en prachtig vermogen met koppel in lage rpm;)

Is een 800GS een getunde?
Of is een 700GS een geknepen versie?

Zijn het zelfde toch? De 700GS is ook een 800cc toch?

Antwoord gevonden;)

 
Gefeliciteerd, goed dat je geen 300cc hebt gekozen,

Ik heb er een A2 al drie weken en op de snelweg als je snel moet inhalen moet je veel gas geven. Meer cc is makkelijker met dit soort acties.
 
@ Masmoto: gefeliciteerd! Komt goed met je vaardigheden, dat heeft gewoon oefenen, tijd en af en toe een zinnige tip nodig.
 
Ha allen,

Ik heb nu een paar maandjes hier rond zitten snuffelen en nu ik donderdag m’n AVD gehaald heb durf ik ook wat te posten ;) Jullie geven enorm goede adviezen en hoop dat jullie met mijn dilemma kunnen helpen: de eerste motor. Ik heb veel andere topics gelezen, en veel goede tips gezien (bepaalde typen, goed laten adviseren, proefrijden, doel voor liefde, rode Hayabusa etc) maar veelal voor lange mannen en ik weet de ballen van rijgedrag, kosten van onderhoud noch heb ik echt motorrijders in m’n omgeving. Ik ben nu naar drie dealers geweest en heb het gevoel dat ze bij “woon-werk” direct die ene motor die mij past naar voren schuiven :p Covid maakt overal even binnenlopen en uitproberen ook wat lastiger en liefst heb ik zsm een motor staan ^^

Specs:
- Vrouw, 173cm
- Vrij sterk (haha), maar grote kans dat ik hem eens laat vallen want vrij onhandig en <55kg
- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen ;)). Hij moet ook buiten kunnen staan :p

Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…

Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen. Iemand raadde ook een CBF650 aan, de dealer vond dat “een oude mannen motor”, de NC750 loop ik niet echt warm van. Ik neig nu naar een jonge tweedehands, om twee jaar te rijden ofzo en dan te switchen als ik meer weet wat voor motorrijder ik ben. Ik heb ook een oudje overwogen om beter te leren rijden en het minder uitmaakt als ik hem eens laat vallen, maar wil wel graag abs en vrees dat ik dan met onverwacht onderhoud enzo moet rekenen.

Vragen:
- tips voor andere modellen?
- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour?
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw?
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben.
- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij.

Wauw, sorry voor deze waslijst. En in dit veelbesproken onderwerp. Als ik een vergelijkbaar topic gemist heb heel graag de link 🙏

Alvast dank 🌟
De beste tip die ik gelezen heb (maar desondanks blij ben dat ik hem niet gelezen heb voordat ik mijn droommotor kocht), is om een motor te kopen waarbij je dezelfde oefeningen durft te doen als voor je behendigheidsexamen. Da's de beste manier om het motorrijden eigen te worden ,denk ik.
 
De beste tip die ik gelezen heb (maar desondanks blij ben dat ik hem niet gelezen heb voordat ik mijn droommotor kocht), is om een motor te kopen waarbij je dezelfde oefeningen durft te doen als voor je behendigheidsexamen. Da's de beste manier om het motorrijden eigen te worden ,denk ik.
Ergens snap ik dat, en tegelijkertijd is het geen argument: een motor is een motor, die dingen denken niet na, hebben gewoon 2 wielen en een stuur, en als je aan het uiteinde van dat stuur draait dan zegt-ie broembroem (als het goed is :+, want anders is-ie stuk, of zit je op een fiets).

Met een rijbewijs in bezit zou je in principe in staat moeten zijn die oefeningen met elke motor uit te kunnen voeren. Ik doe die AVB oefeningetjes iig net zo makkelijk met een K16GT van 345 kg, als met een doorsnee lesmotor, of de S1000RR die ik eerder had (en waarbij je zo ongeveer constant met je snufferd op de tank ligt, en voor sommige van die oefeningetjes in eerste instantie je armen wat aan de korte kant lijken). Want het kunstje (de rij- en kijktechniek) is precies hetzelfde. Wat overblijft is of je dat kunstje echt begrepen hebt, weet te reproduceren, en of je je lekker voelt in het zadel: kloppen zithouding en ergonomie i.r.t. hetgeen je ervan verwacht.
 
Ergens snap ik dat, en tegelijkertijd is het geen argument: een motor is een motor, die dingen denken niet na, hebben gewoon 2 wielen en een stuur, en als je aan het uiteinde van dat stuur draait dan zegt-ie broembroem (als het goed is :+, want anders is-ie stuk, of zit je op een fiets).

Met een rijbewijs in bezit zou je in principe in staat moeten zijn die oefeningen met elke motor uit te kunnen voeren. Ik doe die AVB oefeningetjes iig net zo makkelijk met een K16GT van 345 kg, als met een doorsnee lesmotor, of de S1000RR die ik eerder had (en waarbij je zo ongeveer constant met je snufferd op de tank ligt, en voor sommige van die oefeningetjes in eerste instantie je armen wat aan de korte kant lijken). Want het kunstje (de rij- en kijktechniek) is precies hetzelfde. Wat overblijft is of je dat kunstje echt begrepen hebt, weet te reproduceren, en of je je lekker voelt in het zadel: kloppen zithouding en ergonomie i.r.t. hetgeen je ervan verwacht.
Klopt, een motor is een motor, die denkt ook niet na. Maar de bestuurder wel. En als je net als ik, en net als de topicstarter , op zoek gaat naar advies, ben je toch nog niet helemaal zeker van je zaak, en raar is dat ook niet, als je net je rijbewijs haalt. Je leert denk ik het best motorrijden door het vooral veel te doen, dan komt het vertrouwen zelf. En das het allerbelangrijkst. En dat weet ik wel , als beginnend rijder.
 
Klopt, een motor is een motor, die denkt ook niet na. Maar de bestuurder wel. En als je net als ik, en net als de topicstarter , op zoek gaat naar advies, ben je toch nog niet helemaal zeker van je zaak, en raar is dat ook niet, als je net je rijbewijs haalt. Je leert denk ik het best motorrijden door het vooral veel te doen, dan komt het vertrouwen zelf. En das het allerbelangrijkst. En dat weet ik wel , als beginnend rijder.
Klopt, en sowieso begin je pas echt te leren zodra je met het pas verworven rijbewijs zelfstandig de weg op gaat. En ik zou vooral die behendigheidsoefeningetjes blijven herhalen, want een boel motorrijders vergeten dat, terwijl juist de handigheid daarin erg goed van pas kan komen op de momenten dat het er echt toe doet.

Maar motorkeuze (waar de vraag in dit topic over ging, en die inmiddels d.m.v. aankoop “beslecht” werd) en rijvaardigheid zijn toch 2 volstrekt verschillende onderwerpen? Als je doet wat jij per saldo zegt - de motor kopen die hetzelfde aanvoelt als de motor waar je mee leste - dan koop je dus gewoon je oude lesmotor. Want elke andere motor, daar zul je opnieuw aan moeten wennen, of mss wel opnieuw mee leren rijden (afhankelijk van de ervaring die je hebt)…
 
Laatst bewerkt:
Maar motorkeuze (waar de vraag in dit topic over ging, en die inmiddels d.m.v. aankoop “beslecht” werd) en rijvaardigheid zijn toch 2 volstrekt verschillende onderwerpen?
Deels wel deels niet.
Als je je niet fijn voelt op je motor, merk je dat ook aan je rijden.
Bij een juiste motorkeuze, voel je je beter en dat is weer goed voor je rijvaardigheid.
 
Deels wel deels niet.
Als je je niet fijn voelt op je motor, merk je dat ook aan je rijden.
Bij een juiste motorkeuze, voel je je beter en dat is weer goed voor je rijvaardigheid.
Ja, maar dat noem ik lui ;). En ook nee, want de rijtechniek is op elke motor hetzelfde. Rijvaardigheid heb je sowieso amper, als je net je rijbewijs hebt, want die ga je nog ontwikkelen. Rijvaardigheid gaat over veel meer dan rijtechniek.

Motoren zijn verschillend, dus daar zul je je als rijder op aan moeten kunnen passen. En dat kan, want de kunstjes (rijtechniek) heb je geleerd immers. Een juiste motorkeuze gaat niet over rijvaardigheid, en helpt daar ook niet bij. Motorkeuze gaat over wat je verwacht met die motor te gaan doen. Stel ik wil de Parijs-Dakar rijden, moet ik dat dan maar met een Z650 doen omdat ik daar toevallig door rijlessen bekend mee was, of kies ik iets wat net even wat meer geschikt is voor dat doel? Die Z650 (lesmotor) geldt voor TS, in mijn geval kan ik kiezen tussen Honda NX250, Suzuki GS450, Moto Guzzi V50 Nato, BMW R80, of BMW K1100LT (dat waren mijn lesmoto’s), maar hoewel ik met de Guzzi en beide BMW’s een aardig potje door modder en zand heb moeten ploegen zou ik met geen van allen de Parijs-Dakar willen rijden, om eerlijk te zijn.
Kijk in mijn ondertitel: dat zijn 3 volstrekt verschillende motoren, qua zithouding, qua motorkarakteristiek, qua formaat, massa, ergonomie, etc.. Elk is gekocht voor/met een specifiek doel c.q. verwachting, en daar ging de keuze over. Mijn rijvaardigheid heeft daar niets mee te maken. Ik weet dat elk een andere input vraagt om dezelfde kunstjes te doen, en als motorrijder pas ik me daar op aan: ik doe gewoon de kunstjes.

Boodschap: je kunt gewoon met elke motor rijden, keuze gaat over wat je ervan verwacht. Als je rijvaardigheid wilt ontwikkelen: ga km’s maken, maakt niet uit met welke motor, en er zijn ook vervolgopleidingen voor.
 
Laatst bewerkt:
De beste tip die ik gelezen heb (maar desondanks blij ben dat ik hem niet gelezen heb voordat ik mijn droommotor kocht), is om een motor te kopen waarbij je dezelfde oefeningen durft te doen als voor je behendigheidsexamen.

Vreemde redenering...

Het kan toch niet zijn dat er motoren zijn waar je die basisoefeningen niet mee durft te doen? :?
Dat het met de ene motor wat spannender is dan met de andere kan best zijn, maar uiteindelijk is het de pure basis motorbeheersing die je toch onder de knie zou moeten hebben, om het even met welke motorfiets.
Het is zoals DucBMW ook al schrijft, die dingen worden door (te) veel motorrijders wel eens vergeten eens dat rijbewijs op zak is.

Een tip van mij...

Telkens wanneer je een andere motor gaat rijden zou je er eens de basisoefeningen mee moeten gaan doen, inclusief de noodstop en het uitwijken. Op die manier ga je je motorfiets beter leren kennen, een beetje zoals je dat had met de lesmotor.
 
Vreemde redenering...

Het kan toch niet zijn dat er motoren zijn waar je die basisoefeningen niet mee durft te doen? :?
Dat het met de ene motor wat spannender is dan met de andere kan best zijn, maar uiteindelijk is het de pure basis motorbeheersing die je toch onder de knie zou moeten hebben, om het even met welke motorfiets.
Het is zoals DucBMW ook al schrijft, die dingen worden door (te) veel motorrijders wel eens vergeten eens dat rijbewijs op zak is.

Een tip van mij...

Telkens wanneer je een andere motor gaat rijden zou je er eens de basisoefeningen mee moeten gaan doen, inclusief de noodstop en het uitwijken. Op die manier ga je je motorfiets beter leren kennen, een beetje zoals je dat had met de lesmotor.
Ik denk dat het gewoon is dat je bang bent je eigen motor te laten vallen, en dan ga je vanzelf al gespanner rijden, althans dat was mijn ervaring in het begin. Ikzelf had mijn rijbewijs met 6 uur lessen op de weg, maar toen ik mijn papiertje eenmaal had, en een eigen motor, had ik het gevoel weer opnieuw te moeten leren rijden.
 
Gewicht maakt veel uit bij de bijzondere verrichtingen, een all road van 300 cc én de uitlaat hoog rijdt zo om de pionnen heen, een full dresser van 1600 cc en 6 cilinders is een heel ander verhaal! Daarnaast maakt het ook uit of de motor van de Rijschool is of jouw eigendom! Doe je de bijzondere verrichtingen in opdracht van de instructeur dan is het zijn fout als het niet lukt, niet toereikende uitleg, te krap parcours om mee te beginnen, foute inschatting enz. Heb zelf jarenlang woon/werk met een MZ etz250 gedaan, die 21 pk waren voldoende om mee te komen met het overige verkeer. Zelfs het Elefantentreffen meegereden! Weinig pk en licht in gewicht (de MZ) is dikke fun, lekker doortrekken hoog in de toeren en het betere "gooi en smijt" werk, nadeel is de lange bocht je hebt te weinig topsnelheid om er (sportief) doorheen te jagen. Veel pk's is vaak veel gewicht (bv Hayabusa) lekker op de snelweg en de lange bochten maar een crime in de stad en ronduit klote als er op de kleine plaats gemanoeuvreerd moet worden. Licht gewicht én veel pk's (Cagiva Raptor 1000) is ideaal, accelereert beter, de remvertraging is beter en het sturen gaat veel lekkerder.
Belangrijk is ook de vraag: wat ga je er vooral mee doen? Woon/werk, lange reizen, zondagochtend heel vroeg met de vriendjes gaan rijden, partner achterop, zomer/ winter enz. Eigenlijk heb je minimaal 2 motorfietsen nodig.
 
Gewicht maakt veel uit bij de bijzondere verrichtingen, een all road van 300 cc én de uitlaat hoog rijdt zo om de pionnen heen, een full dresser van 1600 cc en 6 cilinders is een heel ander verhaal!
Dat zit vooral tussen de oren van de bestuurder. Eerlijk gezegd was ik nogal verbaasd toen ik voor het eerst met de K1600GT de AVB oefeningetjes deed: dat ding doet het bijna vanzelf! Ik ken eigenlijk geen makkelijker te rijden motor in dat krappe werk, gekgenoeg, en dat heeft vooral te maken met de voortreffelijke massa-centralisatie en het relatief lage zwaartepunt van die BMW (ontwerp, constructie), en de zithouding natuurlijk: rechtop, stuur dichtbij, waardoor ontspannen en met een goed (over)zicht.
Belangrijk is ook de vraag: wat ga je er vooral mee doen? Woon/werk, lange reizen, zondagochtend heel vroeg met de vriendjes gaan rijden, partner achterop, zomer/ winter enz.
Dat is de belangrijkste vraag imho, omdat je centjes maar 1 keer uit kunt geven, en de meesten dat het liefst doen aan iets waar ze plezier van hebben.

Terzijde, MZ is idd erg leuk, heb ooit een poosje een ETZ251 erbij gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het gewoon is dat je bang bent je eigen motor te laten vallen, en dan ga je vanzelf al gespanner rijden, althans dat was mijn ervaring in het begin. Ikzelf had mijn rijbewijs met 6 uur lessen op de weg, maar toen ik mijn papiertje eenmaal had, en een eigen motor, had ik het gevoel weer opnieuw te moeten leren rijden.
Precies! En dat gaat over onzekerheid, die heel begrijpelijk is als je net je rijbewijs had gehaald en op een voor jou onbekende motor stapt, want je hebt dan nog geen ervaring.

Tip: de meeste rijscholen vinden het helemaal niet erg om je even te helpen bekend te worden met je nieuwe motor. Dat hoeft namelijk geen uren te duren. En hoe eerder je dat doet, des te makkelijker is het. Terwijl, als je jarenlang juist die basis oefeningetjes verwaarloosd, het veel moeilijker is om ze weer onder de knie te krijgen (omdat je onbewust gaat compenseren d.m.v. foute rijtechniek, die erg funest kan uitpakken als je in een situatie komt waar het erom spant).

Verder kun je natuurlijk altijd besluiten om eens in de zoveel tijd een VRO te doen, wat in de kern voor het grootste deel neerkomt op het opfrissen van de minimale vaardigheid waar je als motorrijder over zou moeten beschikken, met nog wat extra kunstjes / ervaringen erbij die bijdragen aan een grotere “weerbaarheid” in spannende verkeerssituaties of rijomstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het gewoon is dat je bang bent je eigen motor te laten vallen, en dan ga je vanzelf al gespanner rijden, althans dat was mijn ervaring in het begin. Ikzelf had mijn rijbewijs met 6 uur lessen op de weg, maar toen ik mijn papiertje eenmaal had, en een eigen motor, had ik het gevoel weer opnieuw te moeten leren rijden.
Is het ook wel een beetje ja,

Dan in eens ben je vrij met je papiertje en kun je doen wat je wilt. Je hoeft je voor niemand meer te bewijzen dus mag je genieten;)

Dan pas leer je echt rijden. Hoe kun je ontspannen rijden en genieten terwijl je de juiste technieken toepast.
 
Dat zit vooral tussen de oren van de bestuurder. Eerlijk gezegd was ik nogal verbaasd toen ik voor het eerst met de K1600GT de AVB oefeningetjes deed: dat ding doet het bijna vanzelf!


+1

Hoe makkelijk een motorfiets zicht tussen die kegeltjes laat rijden heeft met zoveel meer te maken dan met het gewicht.µ

De Honda CB125R en de Kawasaki Z400 van de rijschool zijn al veel moeilijker om de oefeningen mee te doen tov de Yamaha MT07 of SV650 van Suzuki.
Ga je dan met een R1250GS aan de slag lijkt het ineens helemaal kinderspel. (eens je de techniek door hebt en wat vertrouwen in je motorfiets hebt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan