Advies eerste motor kopen (…voor iemand die niet 1.90+ is)

Hoe kan dat nou? Die hebben 49kW, voor diverse meningen hier kan dat nooit genoeg zijn om in te halen
Je hebt inhalen en je hebt inhalen.

Meer vermogen tot je beschikking is prettig. Je hoeft het niet te gebruiken.

En al dat aanstellerige gedrag met lichte motoren is volkomen onzin.
Ze is net geslaagd op een beginners motor met 69pk. Dat is een les motor. Alsof 20-30pk meer dan 50 meteen gevaarlijk is.
 
Tip tegen diefstal als je geld wilt zien na het jatten, motor opslot is voor je verzekering vaak niet voldoende ook niet in een schuur. Je moet hem ergens aan vast maken. Dus ook buiten.
 
Wat een bull-shit. 50-60 pk op alles bij elkaar een 250 kilo zou al 200pk moeten evenaren in een koekblik van 1000 kilo en dan laat ik de versnellingsbakverhoudingen en extra rolweerstand van 4 wielen ipv 2 wielen buiten beschouwing en kijk ik alleen naar gewicht/vermogen verhouding.
Ze komt net van een les motor met 69pk

Wat heeft iedereen toch met al die lichte motoren. Ze gaat geen crossbaan op.

Ze gaat woon werk doen.
 
Ik heb ook 125pk, maar die gebruik ik nooit. Rijd altijd laag in rpm.

Dus veel pk zegt niet alles, maar hij heeft door het grote vermogen (bij mij meer cc) wel meer trekkracht onderin en met de snelweg oprijden kan ik bepalen waar ik hem er tussen prik. En als iedereen wat later op de dag 130 mag rijden. En je wilt er langs. Dan is het fijn als je vermogen over hebt. en als hij ook nog beetje relax is, 4500 RPM met 100km/h voelt het ook heel ontspannen aan.
 
Ja….jij vroeg om voorbeelden van moderne 300cc motoren…
Ik rij zelf een KTM Duke 200.
136kg en 28pk…top van 145km/u.

Ik rij er ook woon/werk mee en kan prima meekomen op de snelweg!
En niet iedereen heeft behoefte aan 100+pk’s en laagvliegen.
Dat zeg ik, hoog in je RPM tegen je Max vermogen. Als je dat lekker vind 40km woonwerk dan is dat jouw keuze. Mijn advies voor haar is om dat niet te doen.
 
Arm ding van een topic startster. Volgens mij trok ze een aantal pagina's terug al goede conclusies om zelf verder op onderzoek uit te kunnen gaan.

Voor wie gaan jullie door met deze eindeloze discussie? Volgens mij helpt het haar niet verder :+
 
Leuk onderwerp inderdaad. Ik hoop dat Masmoto er wijs uit kan worden.

Grappige reacties ook, waar ik graag wat tegenover stel.

Iemand die 7 motoren heeft gehad in 3 jaar adviseert een GS... Daar stel ik tegenover dat ik sinds 1988 op mijn derde motor rijd en niet weet wat ik je zou adviseren, behalve dat je een motor het beste kunt testen onder de omstandigheden die je verwacht veel tegen te komen. Dus als je veel woonwerk gaat rijden probeer je de snelweg en/of de stad en niet alleen die uitdagende slingerroute. Neem ook mee wat je op een veel voorkomende rit zou meenemen.

Op een naked kun je 1000 km op een dag afleggen, zegt een ander. Je moet je afvragen wat er na die dag van je over is en wat je die dag zoal hebt gezien. Ik rijd niet weinig en ben fit. Ooit heb ik 800 km afgelegd op een comfortabele motor, maar was daarna behoorlijk gebroken.

Je zou veel pk’s nodig hebben om op de snelweg lekker uit de voeten te kunnen. Daar vertoef ik ook veel, eerst met een 400 cc met 38 pk, nu met een 750 met 55 pk. Op de 38 pk reed ik meestal 110 (zijn top was met ca 155 ruim voldoende) en kon ik dan nog gewoon een gaatje benutten zonder iemand te hinderen. Met 55 pk kan dat uiteraard gemakkelijker. Een rukje aan het gas bij 100 en 3 seconden later rijd je 130. De top bedraagt onder gunstige omstandigheden zelfs 190 op de teller (181 GPS). Wie zei dat 55 pk niets voorstelde?
Nog een overweging: let op onderhoudsintervallen en verbruik. Bij serieus gebruik hebben sommige types 2 of 3x per jaar service nodig. Een interval van 12 of 15.000 km is dan veel prettiger. Daarnaast kun je op verbruik letten. Een motor die 1:28 verbruikt bespaart ca € 400 per jaar ten opzichte van eentje die 1:18 verbruikt.
 
Op een naked kun je 1000 km op een dag afleggen, zegt een ander. Je moet je afvragen wat er na die dag van je over is en wat je die dag zoal hebt gezien. Ik rijd niet weinig en ben fit. Ooit heb ik 800 km afgelegd op een comfortabele motor, maar was daarna behoorlijk gebroken.
Niets vreemds, de volgende dag had ik afgesproken met een collega en de vrouwen nog te gaan rijden voor een uurtje of 3.
Bezienswaardigheden onderweg waren, Wallonie, Luxemburg, Eifel gebied, Moezelstreek. (ongeveer 200km autosnelweg gereden, om 9.30u s ochtends vertrokken en om 22.30u terug)
 
Op een naked kun je 1000 km op een dag afleggen, zegt een ander. Je moet je afvragen wat er na die dag van je over is en wat je die dag zoal hebt gezien. Ik rijd niet weinig en ben fit. Ooit heb ik 800 km afgelegd op een comfortabele motor, maar was daarna behoorlijk gebroken.
Dan is er blijkbaar fit en fit?
Òf ligt 't dan toch aan de motor?

Met mijn FZ750 (met alleen een topkuipje) heb ik al vele malen 1000 tot 1200km gereden op 1 dag.
Meestal is dat de afsluiter van mijn vakantie, met vooral veel snelweg. Vrijwel altijd stap ik redelijk fris van de motor.
Echter ik was toch flink uitgeblust met máár 550km met veel Pyreneeën-cols. Dus het is niet alleen de hoeveelheid km's!
 
Ik zou toch zeggen om eens die Tracer 700 te gaan uitproberen. Iets koppelrijker en krachtiger blok dan de Z650 waarop je gelest hebt, en je tackled er ook het 'ervan af waai' probleem mee. Tevens zijn ze absoluut niet zwaar, ga je ze niet zonder ABS vinden, past ruim in het budget en qua betrouwbaarheid praktisch kogelvrij.
 
Haha, ik liep als TS inderdaad wat achter. Waaaant: motoren proberen (wat dealers met dit weer niet per se graag doen haha). En motor kopen! Ik ben iig zwaar onder de indruk van alle input :}

Oke, omdat dit topic zolangzamerhand dreigt te gaan hoeveel beter kleine motortjes kunnen zijn en dat meisjes kennelijk op kleine motortjes moeten, is het mss handig om nog eventjes de eisen van TS op een rijtje te zetten:
  • Persoon van nogal gemiddelde lengte a 1.73 meter, 55 kg (keurig BMI, waarvoor hulde), en heeft zich ingelezen m.b.t. onderhoud en kosten, afschrijving en kleding
  • Wil motorrijden, en daarvan genieten, uitroepteken
  • Verwacht 10-15k km per jaar te gaan rijden (dat is circa 5 keer wat een gemiddelde motorrijder in NL zoal doet), waaronder veel snelweg i.v.m. woon-werk verkeer
  • Wil 12k€ besteden, is flexibel, dus give or take, in NL
  • Wil nieuwe of jong gebruikte motor
  • Motor moet ABS hebben, en liefst een beetje windbescherming bieden, en ruimte voor bagage
  • Referentie = Kawasaki Z650, want dat is de huidige lesmotor
  • Motor moet ook een beetje stoer zijn
  • Kennelijk is er zowel interesse als huivering voor BMW, maar we weten niet precies welke modellen dat betreft
  • Motor gaat buiten slapen (al zou ik om diverse redenen adviseren om gewoon op zoek te gaan naar een overdekte stalling)
Een A2-motor is niet stoer, sorry, ik hoop niet dat ik al teveel mensen tegen spreekwoordelijke schenen schop, maar zo is het nu eenmaal. Ja, het is lekker gooien en smijten met zo’n ding, en met een beetje goede wil kun je er van alles mee doen, maar gelet op het eisenlijstje is het domweg behelpen, en sowieso een flinke stap terug t.o.v. de motor waar TS nu aan gewend is. Als er dan ook nog bagage op moet, en je er dag in dag uit, door weer en wind, mee moet gaan raggen om een beetje met het verkeer mee te komen… mwah.
Dit lijkt me een vet goede lijst, wat modellen waar ik ook op gekomen was, plus meer. Blogje over schrijven ;)?

Arm ding van een topic startster. Volgens mij trok ze een aantal pagina's terug al goede conclusies om zelf verder op onderzoek uit te kunnen gaan.
Voor wie gaan jullie door met deze eindeloze discussie? Volgens mij helpt het haar niet verder :+
Moet bekennen dat ik het juist super inzichtelijk vind :P Zoveel mensen zoveel meningen, maar voor iemand die eigenlijk nooit over motoren gepraat heeft heel goed om te zien hoe verschillend mensen tegen deze vrij basic vraag aankijken. Ik kan me zeker vinden in het advies van een wat lichtere motor, lijkt me ook heel leuk en praktisch. Maar de minimale windbescherming bij bijna alle lichtere modellen en (daardoor?) het onrustige op de snelweg maakt het voor mij minder prettig op lange termijn denk ik. Of misschien als tweede motor >< De v-strom was niet helemaal m’n smaak, de tracer 700 vond ik karakterloos voelen, alsof het te makkelijk rijdt (als een grote scooter :+).

De fiets voor nu is geworden………

Een F700GS uit 2015. Direct bij proefrijden voelde het super logisch en chill, en ik vind hem knap (als vrouw mag de motor mannelijk zijn niet…?). Vandaag 300km gereden en super blij met hoe rustig en stabiel je vrachtwagens voorbijpeert en hoe groot je bent (kan zowaar met beide voeten bij de grond, bijna plat). Ik moet wel ernstig oefenen met het eh “grondwerk” (hem even op de middenbok zetten is eh geworstel, en ik zal maar niet zeggen dat ik 20 min bezig ben geweest hem tussen paaltjes en fietsen goed voor de lantaarnpaal gepositioneerd te krijgen O-)). Ik ga in de buurt maar rondvragen of iemand een plekje in een garagebox heeft, heb ook nav jullie advies een winterstalling gevraagd als het heel slecht weer is of voor poetswerk. Er zit een Shurgard om de hoek, maar dat lijkt me ook wel erg gehannes en als ik er toch mee blijf rijden misschien niet zo nodig.

Super bedankt voor jullie hulp, fijne intree in de wondere wereld van MF :Y:]
 

Bijlagen

  • 573D49E4-95AF-42AE-A630-ABD0901B338D.jpeg
    573D49E4-95AF-42AE-A630-ABD0901B338D.jpeg
    544,2 KB · Weergaven: 64
Blogje over schrijven ;)?

Neuh… dat mag jij doen, over je ervaringen met je eerste motor. Als ik het over mijn ervaring met motoren moet gaan hebben, dan zou dat een beetje op een polygoon-journaal gaan lijken :X :+
De fiets voor nu is geworden………
Laat ons niet in spanning, we worden gek………

Een F700GS uit 2015. Direct bij proefrijden voelde het super logisch en chill, en ik vind hem knap (als vrouw mag de motor mannelijk zijn niet…?).
Gefeliciteerd, leuke fiets, en een goede keuze kennelijk.

Vandaag 300km gereden en super blij met hoe rustig en stabiel je vrachtwagens voorbijpeert en hoe groot je bent (kan zowaar met beide voeten bij de grond, bijna plat).
Zeiden we toch (sommigen dan) ;)

Ik moet wel ernstig oefenen met het eh “grondwerk” (hem even op de middenbok zetten is eh geworstel, en ik zal maar niet zeggen dat ik 20 min bezig ben geweest hem tussen paaltjes en fietsen goed voor de lantaarnpaal gepositioneerd te krijgen O-)).
Zijn allemaal truukjes voor, gewoon lekker oefenen, en anders helpen we daar wel een keer bij.

fijne intree in de wondere wereld van MF :Y:]
Tja, tis net een grote familie, dat MF. Beetje gekke familie misschien :+ maar toch. Welkom, en fijne km’s gewenst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan