Advies eerste motor kopen (…voor iemand die niet 1.90+ is)

Met een naked 40km op de autosnelweg is geen probleem. (zonder enige vorm van ruit)
In de winter is het wel fris.
Ik (en meerdere mensen) hebben wel vaker meer dan 400km gereden per dag op een naked.
Soms wel 1000km op 1 dag.
En hogere snelheden zoals continu 160 op de autobahn wordt je ook gewoon.
Eens! Ik rijd met mijn Trident 660 ook woon-werk, +130km retour. Wel vooral over autoweg ipv snelweg, daar dat is in Nederland wat betreft rijwind natuurlijk gewoon hetzelfde. :P

Ik heb vorig jaar net voordat ik mijn rijbewijs had 'gewoon' gekocht wat ik mooi vond, tegen alle adviezen in zonder proefrit want dat mocht niet zonder rijbewijs. :P Daarna door wat mensen(buiten MF ;)) bang gemaakt dat het niet echt geschikt zou zijn voor woonwerk en ik echt iets met kuip en koffers zou moeten hebben.
Ik heb de motor toch laten afleveren en ben het maar gewoon gaan ervaren..en ruim 9000km verder geen moment spijt van gehad.
Ja je hebt beperkte bagagemogelijkheden, maar met een rugtas of zadeltas prima opgelost. (Ondertussen zijn er ook koffersets verkrijgbaar, maar vind ik niet mooi :P )
Je hebt veel rijwind, maar ik moet bekennen dat ik dat ondertussen eigenlijk heerlijk vind :X
Met koude dagen is het wat fris, maar aan de andere kant is dat iets wat als ik voordeel zie. Ik heb het nogal snel warm dus zag ik vooral nadelen van kuipen in de warmere maanden. Afgelopen zomer op een z1000sx gereden bijvoorbeeld, en hoewel dat echt goed reed vond ik de warmte die maar om je benen blijft hangen erg vervelend.

Voor mij begint de emotie van motorrijden al als ik door de garage loop en mijn motor zie staan. Zolang mijn lach dan nog groter is dan dat ik bij andere motoren krijg dan neem ik de nadeeltjes wel voor lief.. :)

Succes!
 
Dan kom je al snel uit bij een Yamaha R3 of Kawasaki Ninja 300/400. Die kan ook wel op je lijst. Voor de R3 zijn er sowieso topkoffers te krijgen.

Succes met de laatste loodjes - en de zoektocht ;)
Het is al wat jaren geleden, maar ik heb woonwerk gedaan met een cb1. Een 400tje dus. Heb dat ding weggedaan omdat ik gillend gek werd van die hoge toerentallen. Daar heb je lang niet altijd zin in. Zeker bij w/w niet.
 
Waarom wordt er eigenlijk een 300cc aangeraden als ze snelweg gaat rijden?
Toch niet omdat ze een lichte vrouw is?

Het is je eerste motor, ik zou niet op het einde vab je budget kijken.
Vaak veranderen mensen na 1-2j van motor en je hebt ook nog onderhoud enzovoort.
Ik weet niet hoe het zit met je motorkleding maar als je regelmatig woonwerk rijdt, ook in de regen kan een goretex pak wel noodzakelijk zijn (+-800-1200 euro)
En leder voor op de drogere dagen is zeer aangenaam.
 
Vaak veranderen mensen na 1-2j van motor
Na zolang pas? O-)
Ik heb tot nu toe 3 jaar mijn rijbewijs en heb mijn 7de motor al! *O*
Je koopt inderdaad iets wat je denkt dat bij je past en na een tijdje blijkt dat niet zo te zijn…
Ik ben 46…mag alles rijden, maar heb nu een KTM Duke 200 voor woon/werk en absoluut voor de fun!
Ik heb er al ritten van totaal 370km mee gereden zonder enig probleem.
Dikke motoren hou ik aardig bij ivm een gewicht van slechts 136kg.

Dus koop inderdaad niet gelijk voor je volle budget en ga veel proefrijden.
Als ik je ideeën zo lees, lijkt mij de aangehaalde bmw 750gs zeker een aanrader om eens mee te gaan rijden.
 
Kijk dat is belangrijk,

Je weet wat je wilt.
Tiger 800

Mooi balans in pk en trek kracht. Zou zeker niet voor minder vermogen gaan.
En ook stoer!

Gewicht is mooi net over de 200kg.

Toch echt zoekende?
Blijf gewoon plaatjes kijken. En Google op betrouwbaarheid. Zelf ben ik meer Yamaha georiënteerd. Dan kom je dus op een Vstrom 650 uit. Zijn er ook met hoge ruit. Maar iets minder vermogen en 15kg zwaarder.

Vaak kun je motoren bij een dealer ook lager laten afstellen qua hoogte ivm je lengte. En een stuur kunnen ze vervangen voor hoger of lager en afstellen met meer naar voor of achter. Wees niet bang voor een paar kg meer of minder. Let vooral op je techniek met hoe je hem parkeert of draait als ze iets zwaarder zijn.


Woon werk is een iets hogere ruit heerlijk.
Met weer en wind geeft het ontspanning. Als je net wakker bent of na een werkdag is ontspannen soms wel fijn.

Het eerste wat ik deed met mijn woonwerk was grotere ruit kopen. Werd knetter gek vd wind. Je oren gaan ook kapot. Zorg dat je oordoppen tegen suizen in hebt.

Op een naked of laag scherm voel je altijd druk vd wind en je hoofd werkt als een zeil. Keertje om kijken op de motor en met hogesnel heid verander je dan vaak al van richting. Nog los vd regen.

De Tiger die je zag zou ik zeker proberen. Hij heeft goed vermogen. Daar kun je echt van genieten als je net even wat meer pit wilt. Power zit in je pols.

Beste is gewoon rijden;) pak een motor bij de dealer en gaan! Pak snel weg! Want het wordt woon werk. Heeft hij genoeg power om vlot de snel weg op te gaan of wil je meer power. Wil je net lage rpm vlot trekken , nm of wil je hem juist door janken met pk’s.

Veel plezier met je zoek tocht!
En houd er gewoon rekening mee dat je mss na een jaar al iets anders gaat kopen.
 
Ze gaat snelweg rijden, zou wel een beetje hoog in schieten met vermogen.

Richting 90pk
Je wilt gewoon kunnen inhalen toch?
Met 50-60pk gaat het al moeizaam.

Bmw heeft zeker wel mooi licht en vlot spul;)
 
Op een naked of laag scherm voel je altijd druk vd wind en je hoofd werkt als een zeil. Keertje om kijken op de motor en met hogesnel heid verander je dan vaak al van richting. Nog los vd regen.
Heb je al eens voor een langere tijd (meer dan 1 maand) met een naked gereden?
Dan ben je de wind al lang gewoon en wordt je zot van de turbulentie van de meeste ruiten.
Aan hoge snelheid om kijken en van richting veranderen heb ik nog nooit last gehad.
 
Ze gaat snelweg rijden, zou wel een beetje hoog in schieten met vermogen.

Richting 90pk
Je wilt gewoon kunnen inhalen toch?
Met 50-60pk gaat het al moeizaam.

Bmw heeft zeker wel mooi licht en vlot spul;)

Denk dat je met een moderne 300cc best goed mee kan komen met het huidige verkeer.

Daar heb je geen 90pk voor nodig.

Daarbij lever je misschien wel in op vermogen, maar krijgt er maximale handelbaarheid voor terug, en dat lijkt mij wel fijn als beginnende motorrijder.
 
Koop iets dat vooral niet te zwaar is als eerste motor, cb300r / crf300l of gelijksoortig, tot MT07 /Z650 en consoorten.
Zwaarder rijdt echt niet leuker of sneller.
Het is wel het verschil in gevoel, vooral op de snelweg. Een Peugeot 106 of een saab 9-3?

En zwaarder motorblok rijd vaak wel sneller.;)

En dat verhaal over lichte motoren kopen als eerste motor is voor iedereen anders.

Mijn eerste motor:
FJ1200
265kg
125pk

Heerlijke sport Tour voor woonwerk en relax rond touren. Ik zocht iets wat met lage rpm lekker trekt en toch kan door janken als het moet.

Dus ieder zijn eigen gevoel.
 
Heb je al eens voor een langere tijd (meer dan 1 maand) met een naked gereden?
Dan ben je de wind al lang gewoon en wordt je zot van de turbulentie van de meeste ruiten.
Aan hoge snelheid om kijken en van richting veranderen heb ik nog nooit last gehad.
Ruit heb ik een verstelbaar stuk boven op. Hier kan ik de wind hoek mee veranderen.

En met naast mij kijken bij hoge snelheid had ik wel zekerlast vd wind. Dat heeft iedereen. Het is de vorm van je helm. Die duwt je hoofd opzij.
 
Ruit heb ik een verstelbaar stuk boven op. Hier kan ik de wind hoek mee veranderen.

En met naast mij kijken bij hoge snelheid had ik wel zekerlast vd wind. Dat heeft iedereen. Het is de vorm van je helm. Die duwt je hoofd opzij.
Nee hoor, ik en meerdere naked rijders hebben er geen last van.
Na een tijdje anticipeer je automatisch op de wind.
De vorm van je helm heeft ook een grote invloed.
 
Denk dat je met een moderne 300cc best goed mee kan komen met het huidige verkeer.

Daar heb je geen 90pk voor nodig.

Daarbij lever je misschien wel in op vermogen, maar krijgt er maximale handelbaarheid voor terug, en dat lijkt mij wel fijn als beginnende motorrijder.
Ze heeft les gehad op een z650
68pk
Zou vooral niet voor minder gaan.
 
Nee hoor, ik en meerdere naked rijders hebben er geen last van.
Na een tijdje anticipeer je automatisch op de wind.
De vorm van je helm heeft ook een grote invloed.
Met iedereen bedoel ik ook dat je hoofd opzij wordt geduwd. Dat heeft iedereen.

Las van hebben is een persoonlijke ervaring.
 
Ha allen,

Ik heb nu een paar maandjes hier rond zitten snuffelen en nu ik donderdag m’n AVD gehaald heb durf ik ook wat te posten ;) Jullie geven enorm goede adviezen en hoop dat jullie met mijn dilemma kunnen helpen: de eerste motor. Ik heb veel andere topics gelezen, en veel goede tips gezien (bepaalde typen, goed laten adviseren, proefrijden, doel voor liefde, rode Hayabusa etc) maar veelal voor lange mannen en ik weet de ballen van rijgedrag, kosten van onderhoud noch heb ik echt motorrijders in m’n omgeving. Ik ben nu naar drie dealers geweest en heb het gevoel dat ze bij “woon-werk” direct die ene motor die mij past naar voren schuiven :p Covid maakt overal even binnenlopen en uitproberen ook wat lastiger en liefst heb ik zsm een motor staan ^^

Specs:
- Vrouw, 173cm
- Vrij sterk (haha), maar grote kans dat ik hem eens laat vallen want vrij onhandig en <55kg
- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen ;)). Hij moet ook buiten kunnen staan :p

Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…

Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen. Iemand raadde ook een CBF650 aan, de dealer vond dat “een oude mannen motor”, de NC750 loop ik niet echt warm van. Ik neig nu naar een jonge tweedehands, om twee jaar te rijden ofzo en dan te switchen als ik meer weet wat voor motorrijder ik ben. Ik heb ook een oudje overwogen om beter te leren rijden en het minder uitmaakt als ik hem eens laat vallen, maar wil wel graag abs en vrees dat ik dan met onverwacht onderhoud enzo moet rekenen.

Vragen:
- tips voor andere modellen?
- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour?
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw?
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben.
- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij.

Wauw, sorry voor deze waslijst. En in dit veelbesproken onderwerp. Als ik een vergelijkbaar topic gemist heb heel graag de link 🙏

Alvast dank 🌟
Meen je dat?

Wil je graag een Rode Hayabusa?
Dan moet je dus leren rijden op een snelle motor. Dan zou ik zeker nu al iets zoeken met 120pk en iets zwaar. Hayabusa is ook zwaar qua KG.

Anders leer je het niet;)
 
Heb je al eens voor een langere tijd (meer dan 1 maand) met een naked gereden?
Dan ben je de wind al lang gewoon en wordt je zot van de turbulentie van de meeste ruiten.
Aan hoge snelheid om kijken en van richting veranderen heb ik nog nooit last gehad.
Ik kan niet wennen aan de de harde wind op mijn hoofd en lichaam. Vind het hinderlijk. Les motoren tegenwoordig zijn allemaal naked. 100km/h inhalen vind ik niet grappig. Windscherm rijd ik zo 160km/h no problem. Tik ook zo de 180 aan maakt geen verschil.
 
Denk dat je met een moderne 300cc best goed mee kan komen met het huidige verkeer.

Daar heb je geen 90pk voor nodig.

Daarbij lever je misschien wel in op vermogen, maar krijgt er maximale handelbaarheid voor terug, en dat lijkt mij wel fijn als beginnende motorrijder.
Heb je een voorbeeld van een moderne 300cc?

Heb er ook geen beeld bij. Ken ook niet zo veel echt nieuwe motoren. Op het gebied van 300cc.
 
Wauuw, wat een mega hoeveelheid goede input! Ik moest even bijlezen hehe. Echt super handig om jullie ervaringen en adviezen te lezen. Ik lees sterk; ga op je gevoel af, en probeer of het in praktijk ook werkt. Fijn dat jullie wat kaders aan dat gevoel geven :D

Goretex spul was investering no1 (want bewust in de winter gelest, en tot nu toe alleen maar gereden in de regen en de occasional -4 op een naked :p). Tip niet bovenkant van het budget te zitten is denk ik een goede, fijn te weten dat doorverkoop algemeen wat makkelijker is. Denk dat ik maar die irritante klant bij de dealer ga zijn en verschillende types ga proberen 😏

Ik neem jullie tips mee, hartstikke bedankt voor de tijd. Nu eerst m’n nieuwe rijbewijs halen ✨😄
 
Heb je een voorbeeld van een moderne 300cc?

Heb er ook geen beeld bij. Ken ook niet zo veel echt nieuwe motoren. Op het gebied van 300cc.

De door mij eerder aangehaald bmw's 310.
Voorbeeld van moderne motoren met niet zoveel vermogen .
Lijkt mij een goede keuze als ww rijdende " beginner ".

Ik heb er zelfs even aangedacht om van een 1000 v twin naar zo een fietsje te gaan.
 
Voila:

Bekijk bijlage 1711436

- Superlicht: rijklaar net iets meer dan 180 kg
- Erg vermakelijke driepitter
- Standaard voorzien van o.a. quickshifter en iets dat flyscreen heet: het schermpje boven de koplamp dat verrassend veel rijwind van het bovenlichaam af houdt, maar zonder de wervelende turbulentie rond je helm die je op de meeste motoren met een kuip ondervindt.
- Er zijn snel te de- en monteren zijtassen voor te koop, voor als je ermee op vakantie wilt
- Verkrijgbaar voor heel veel minder dan het budget van 12k€
- Onderhoud: eens per 12000 km (behoudens het smeren van de ketting natuurlijk), of jaarlijks als je niet zoveel rijdt, en kosten vergelijkbaar met een Japanner (niet zo raar, want de meeste onderdelen komen uit Japan)
- I.t.t. de meeste Japanners zit er af-fabriek fatsoenlijke vering/demping onder, voor als je graag wat sportiever rijdt.

Maar goed, dit exemplaar is toevallig te koop (2015, van eerste eigenaar, en met krap 11k km geschiedenis), sluikreclame dus, sorry ;).

Als je voor om en nabij 10-12k€ een nieuwe of bijna nieuwe motor wilt, voor het doel dat je omschrijft, niet te zwaar, en met enige mate van windbescherming, dan (wil je eigenlijk een Street Triple RX, zoals hierboven :+ maar) kom je met het anno nu beperkte aanbod nieuwe modellen bijna automatisch uit bij een Tracer 700 of 900, of een vergelijkbare Versys of V-Strom. Dat zijn allemaal all-roads resp. cross-overs, en wat hoger idd.
Op zich zou die hoogte geen probleem moeten zijn als je zelf 1.73 meter bent, want die motoren zijn echt niet ontworpen voor mensen die langer zijn dan dat, maar verlagen kan desgewenst altijd. Tiger 660 Sport lijkt idd ook een leuk alternatief, maar volgens mij moeten de eerste exemplaren van die dingen überhaupt nog uitgeleverd gaan worden, dus ervaring… nee.
Verder hebben Honda en Kawa nog de lagere en gekuipte CBR650R resp. Ninja 650, die beide wat nadrukkelijker straat-georiënteerd (“sport-toer”) zijn. Als het ouder mag zijn: Yamaha Fazer-8 of Suzuki GSX650SA of FA.

In algemene zin geldt dat je hoedanook zelf zult moeten gaan proefzitten en -rijden om je keuze te bepalen.

Terzijde, je hoeft geen BMW RT of soortgelijk te kopen om woon-werk of anderszins grotere snelweg-trajecten te kunnen rijden: ik heb dat decennia lang gedaan met allerlei nakeds (o.a. 3 stuks Ducati Monster) en supersportjes (Fireblade, R6, S1000RR) en met mij deden velen dat. Motorrijden is sowieso iets waar je aan moet wennen als je ermee begint.
Keertje een uurtje mogen sturen op een 675r van een maatje….wat rijdt dat fijn zeg! 🤩

Reed jij alleen niet zo’n beetje 40K per jaar met de motor? Das dan toch voor jouw doen een weinig gebruikt apparaat? 😝
 
Ha allen,

Ik heb nu een paar maandjes hier rond zitten snuffelen en nu ik donderdag m’n AVD gehaald heb durf ik ook wat te posten ;) Jullie geven enorm goede adviezen en hoop dat jullie met mijn dilemma kunnen helpen: de eerste motor. Ik heb veel andere topics gelezen, en veel goede tips gezien (bepaalde typen, goed laten adviseren, proefrijden, doel voor liefde, rode Hayabusa etc) maar veelal voor lange mannen en ik weet de ballen van rijgedrag, kosten van onderhoud noch heb ik echt motorrijders in m’n omgeving. Ik ben nu naar drie dealers geweest en heb het gevoel dat ze bij “woon-werk” direct die ene motor die mij past naar voren schuiven :p Covid maakt overal even binnenlopen en uitproberen ook wat lastiger en liefst heb ik zsm een motor staan ^^

Specs:
- Vrouw, 173cm
- Vrij sterk (haha), maar grote kans dat ik hem eens laat vallen want vrij onhandig en <55kg
- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen ;)). Hij moet ook buiten kunnen staan :p

Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…

Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen. Iemand raadde ook een CBF650 aan, de dealer vond dat “een oude mannen motor”, de NC750 loop ik niet echt warm van. Ik neig nu naar een jonge tweedehands, om twee jaar te rijden ofzo en dan te switchen als ik meer weet wat voor motorrijder ik ben. Ik heb ook een oudje overwogen om beter te leren rijden en het minder uitmaakt als ik hem eens laat vallen, maar wil wel graag abs en vrees dat ik dan met onverwacht onderhoud enzo moet rekenen.

Vragen:
- tips voor andere modellen?
- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour?
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw?
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben.
- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij.

Wauw, sorry voor deze waslijst. En in dit veelbesproken onderwerp. Als ik een vergelijkbaar topic gemist heb heel graag de link 🙏

Alvast dank 🌟
Je schrijft niet helemaal warm te lopen voor een Honda NC (wie wel? 😝).

Ik rijd ondertussen zo’n 65000 KM met de mijne. Het zijn wel bijzonder prettige en zuinige motoren, en ook ken ik eigenlijk geen moderne motor waarbij het onderhoud zo simpel is uit te voeren als bij de NC serie.
 
Keertje een uurtje mogen sturen op een 675r van een maatje….wat rijdt dat fijn zeg! 🤩

Reed jij alleen niet zo’n beetje 40K per jaar met de motor? Das dan toch voor jouw doen een weinig gebruikt apparaat? 😝
Klopt, tot Covid was dat idd het geval. Met de Triumph heb ik zelf hooguit een paar duizend km gereden, want ik kocht de motor destijds voor mijn inmiddels ex-vriendin, voor naast de Bandit: die km stand is bereikt met 3x een lang weekend Eifel en anderhalve week Zwitserse en Franse Alpen. In diezelfde periode passeerden voor eigen gebruik achtereenvolgens een Yamaha FJR1300AE (werd opgevolgd door de KTM in onderschrift), een Yamaha FJR1300A en een BMW K1600GT (maakte plaats voor de RT in onderschrift) :P
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft niet helemaal warm te lopen voor een Honda NC (wie wel? 😝).

Ik rijd ondertussen zo’n 65000 KM met de mijne. Het zijn wel bijzonder prettige en zuinige motoren, en ook ken ik eigenlijk geen moderne motor waarbij het onderhoud zo simpel is uit te voeren als bij de NC serie.
Dat zijn allemaal geweldige eigenschappen, maar niet voor iedereen een reden om er warm voor te lopen… ;):+
 
Heb je een voorbeeld van een moderne 300cc?

Heb er ook geen beeld bij. Ken ook niet zo veel echt nieuwe motoren. Op het gebied van 300cc.
KTM Duke 390
KTM Adventure 390
BMW G310R of de GS.
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Z300
Yamaha R3
Enz….
 
Terug
Bovenaan Onderaan