Advies eerste motor kopen (…voor iemand die niet 1.90+ is)

KTM Duke 390
KTM Adventure 390
BMW G310R of de GS.
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Z300
Yamaha R3
Enz….
300 series kan ik ook Google,

Hij zei dat moderne goed konden mee komen in het verkeer.

Ze gaat woon werk doen.

En dat rijd lekker op de snel weg?
Die kunnen dan mooi meekomen met het verkeer?

Geloof er helemaal niets van. Dat is toch erg hoog in de rpm tegen je Max vermogen.

Niet dat je harder mag dan 100

Dan zou het genoeg moeten zijn ja.
 
Laatst bewerkt:
300 series kan ik ook Google,

Hij zei dat moderne goed konden mee komen in het verkeer.

Ze gaat woon werk doen.

En dat rijd lekker op de snel weg?
Die kunnen dan mooi meekomen met het verkeer?

Geloof er helemaal niets van.

dan geloof je het niet, ook prima toch.

de diverse testen over specifiek de 310 GS zijn aardig lovend.

Natuurlijk te vergelijken met een 80 PK +motor, maar is dat wat TS zoekt?
 
dan geloof je het niet, ook prima toch.

de diverse testen over specifiek de 310 GS zijn aardig lovend.

Natuurlijk te vergelijken met een 80 PK +motor, maar is dat wat TS zoekt?
De nieuwe motoren zijn ook wel snel
0-100 zijn ze allemaal snel, maar het is woon werk verkeer.

Onder de 120km/h zullen de meeste 300cc modellen 100% fun zijn.
 
Ik heb ooit eens een weekje met een Versys 300, en een 250 V-Strom gereden: vond ik super geinig, al zou ik het persoonlijk niet snel kopen (verhoudingsgewijs te duur imho). Maar met een moderne 300 of 400 cc kun je prima meekomen in het verkeer, net zoals dat vroeger kon trouwens. Je kunt er iig reusachtig goed mee leren sturen, schakelen en anticiperen, waar je met een zware fiets al gauw het risico loopt ongemerkt lui te worden, omdat je met veel vermogen ook gemakkelijk kunt compenseren voor niet zulke opperbeste stuurkunsten (al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen).

Dat gezegd hebbende zijn er een paar redenen waarom ik niet zo snel een 300 cc zou adviseren:

- Voornaamste: met een voorgenomen jaarkilometrage van 15000 km is zo’n hele lichte fiets al heel snel niets meer waard (afschrijving), domweg omdat de meeste eigenaren er hooguit een paar duizend km per jaar mee rijden, en je daar mee hebt te concurreren t.t.v. toekomstige inruil/verkoop. Ook een zwaardere motor zal flink afschrijven als je er jaarlijks een stevig aantal km’s mee gaat rijden, maar zal niettemin beter in de markt liggen, omdat-ie in de perceptie van de gemiddelde motorfietskoper minder versleten zal zijn (en krachtiger/sneller is). En dat terwijl de nieuwprijzen van lichte en middelzware moto’s elkaar niet eens zoveel ontlopen. Gedeeltelijk onzin natuurlijk, die argumenten, maar zo werkt de handel nu eenmaal.
- Onderhoudsintervallen zijn in veel gevallen kleiner, waardoor je om de haverklap aan het sleutelen bent c.q. bij de dealer in de werkplaats staat. Dat kost tijd, en geld, en in mijn ervaring voelt dat op een gegeven moment als werk.
- TS lest met een 650 cc, en zal heel erg moeten gaan wennen aan het rijden met zo’n lichte “brommer”, omdat ze de vaardigheid die ervoor nodig is om met zo’n ding vlot mee te komen niet vanzelfsprekend tijdens het lessen meekreeg. Dat hoeft geen showstopper te zijn - zie 1e alinea van deze post - maar een middelzware fiets zal wss een stuk herkenbaarder zijn, en dus ontspannender. Maar omdat dit erg persoonlijk is: proefrijden dus.

1 dingetje dat volgens mij nog niet werd geadresseerd: uit de openingspost maakte ik op dat het een buitenslaper gaat worden. Afhankelijk van hoe en waar de motor gestald (en verzekerd) gaat worden is diefstalgevoeligheid mss iets om even bij stil te staan…
 
Laatst bewerkt:
Ik heb besloten een 400 te kopen nadat mijn 1290 een week in herstelling was en ik met de 300 van mevrouw de baan op moest. Heb de hele week gegrijnsd in m'n helm op die bromvlieg. Je rijdt nergens écht hard, maar wel overal met veeeel gas. Dat is ook leuk.

180806_HondaCB300RFirstRideReview_HondaPhoto_07.jpg
 
als je een adventure bike wil rijden die wat lichter is, dan is misschien de honda CB500X wel wat. 500 cc lijkt me voldoende om mee te starten. het is een wat lichtere motor.
 
Veel is alweer gezegd. En het blijft zelf proberen/testen/proefrijden en uiteindelijk heeft een ieder zijn voorkeur/komt er uit. Mijn aanvulling zou zijn met de gegevens/doel gebruik voorhanden:

BMW F 700, 750, 800, 850 GS is een optie. Een mooie zoeken met weinig KM's. Hoger ruitje, alarm, handvatverwarming, motorfiets verlaagd, valbeugels en vario koffers. En wees gerust. Zijn echt goed, betrouwbaar, waardevast etc. als je een goede koopt. Met genoemd budget kan je zeker slagen voor een hele mooie. Gewoon een keer een testrit maken.

Gewicht, hoogte en vermogen wordt altijd veel over gezegd. De BMW's zijn niet het kleinste/lichtste maar wil ik het volgende over zeggen:
- Gewicht moet je niet tillen/duwen maar motor en eigen techniek het werk laten doen. Enkele voorbeelden. Voorwiel niet in een lager punt parkeren als je er vooruit rijdend niet uit kan rijden. Met een GS langzaam rijdend niet hard remmen in een bocht. Dan wil hij echt graag gaan liggen.
- Te hoog is zeker niet goed. Maar kan je verlagen. Maar kijk ook altijd waar je stil gaat staan. Zie vaak motorrijders midden op de rijstrook stilstaan. Soms is het door (zware vrachtwagens) links en recht dan toch net wat lager. Overigens ook niet handig als je van achteren wordt aangetikt door een auto. Weet je zeker dat je "klem" tussen de auto's zit. Natuurlijk wel een enigszins juiste positie op de weg.
- Vermogen gebruiken doe je echt zelf met het gas. Bovendien zijn er systemen die slippen van achterwiel om diverse redenen voorkomen (tractie controle).

Kopen bij een dealer met 6 maanden garantie (dan heb je "backup"). Altijd iemand meenemen die er verstand van heeft. En niet vergeten, geen inruil betekend korting. Probeer alles wat je nodig hebt (b.v. slot/kleding/navigatie etc.) te kopen in "een deal". Kan voordelig uitpakken. En dan niet een paar euro. Geen import modellen etc. met "onduidelijk" verleden. Altijd boekjes controleren bij aankoop etc. .

Maar het hoeft natuurlijk geen BMW te zijn.

Buiten stallen (boven een bepaalde waarde) is een risico zoals gezegd. Controleer vooraf je verzekering waaraan je moet voldoen om hem b.v. volledig casco verzekerd te krijgen. Alarm/ART goedgekeurd van een bepaald niveau is (vaak) een voorwaarde.

In de winter rijden heeft door pekel gevolgen voor de motorfiets. Om hem dan redelijk goed/mooi te houden kost effort/energie. Vaak hebben daarom motorrijders een (tweede) pekel motorfiets omdat dit bijna niet te doen is. Ga je na een paar jaar echt zien en het (hele) mooie is er dan echt vanaf.

Meer heb ik eigenlijk niet toe te voegen. Succes!

Old Skool.
 
Buiten stallen (boven een bepaalde waarde) is een risico zoals gezegd. Controleer vooraf je verzekering waaraan je moet voldoen om hem b.v. volledig casco verzekerd te krijgen. Alarm/ART goedgekeurd van een bepaald niveau is (vaak) een voorwaarde.
En ook: binnen stallen, in een afgesloten ruimte, indien in de nabijheid van het woonadres, is doorgaans (en steeds vaker) een eis voor motoren met een cataloguswaarde van meer dan 15k€, waar je met de meeste BMW’s al snel ruim boven zit (inclusief de optiepaketten, die bij nieuw kopen praktisch niet te vermijden zijn, en waarmee occassions in de regel dan ook zijn uitgerust). En indien alarm vereist is voor de verzekering, dan zal dat periodiek herkeurd moeten worden (SCM-certificaat); kan gewoon bij de dealer.

Verder nuttige aanvullingen!
 
Laatst bewerkt:
Ze gaat snelweg rijden, zou wel een beetje hoog in schieten met vermogen.

Richting 90pk
Je wilt gewoon kunnen inhalen toch?
Met 50-60pk gaat het al moeizaam.

Bmw heeft zeker wel mooi licht en vlot spul;)

Wat een bull-shit. 50-60 pk op alles bij elkaar een 250 kilo zou al 200pk moeten evenaren in een koekblik van 1000 kilo en dan laat ik de versnellingsbakverhoudingen en extra rolweerstand van 4 wielen ipv 2 wielen buiten beschouwing en kijk ik alleen naar gewicht/vermogen verhouding.
 
Wat een bull-shit. 50-60 pk op alles bij elkaar een 250 kilo zou al 200pk moeten evenaren in een koekblik van 1000 kilo en dan laat ik de versnellingsbakverhoudingen en extra rolweerstand van 4 wielen ipv 2 wielen buiten beschouwing en kijk ik alleen naar gewicht/vermogen verhouding.
Klopt enigszins: bij normaal gebruik, heb je mss hooguit 25 pk ofzo nodig, om een gangetje van 100 km/u te handhaven.
Maar vermogen doet er in de praktijk niet zo toe: dat is slechts koppel in functie van toerental. In dagelijkse praktijk rij je op koppel, en daar heeft een kleine motor heel weinig van. Grofweg, in Nm, en zonder turbo (i.t.t. de meeste hedendaagse auto’s trouwens): cilinderinhoud gedeeld door 10, plus of min een beetje.
Vandaar veel en kort na elkaar, en eigenlijk voortdurend, schakelen met zo’n hele lichte motor. Ik vind dat superleuk, voor eventjes, maar of je er als beginner die het niet leerde (omdat er gelest werd met een 650, die dat vele schakelen om op een gangbare snelheid te komen niet nodig had) net zo van geniet…dat weet ik eerlijk gezegd niet. Zal per persoon verschillen…
 
300 series kan ik ook Google,

Hij zei dat moderne goed konden mee komen in het verkeer.

Ze gaat woon werk doen.

En dat rijd lekker op de snel weg?
Die kunnen dan mooi meekomen met het verkeer?

Geloof er helemaal niets van. Dat is toch erg hoog in de rpm tegen je Max vermogen.

Niet dat je harder mag dan 100

Dan zou het genoeg moeten zijn ja.
Ja….jij vroeg om voorbeelden van moderne 300cc motoren…
Ik rij zelf een KTM Duke 200.
136kg en 28pk…top van 145km/u.

Ik rij er ook woon/werk mee en kan prima meekomen op de snelweg!
En niet iedereen heeft behoefte aan 100+pk’s en laagvliegen.
 
Laagvliegen? Heerlijk laagtoerig rondtuffen op koppel. :]
 
Je weet wat je wilt.
Tiger 800

Mooi balans in pk en trek kracht. Zou zeker niet voor minder vermogen gaan.

Voor weinig vermogen zou ik ook niet gaan, maar geloof mij... Die 95pk van de Tiger of de 75pk van de F750GS gaan in realiteit niet zo gek veel verschil maken.
Wij hebben hier beide motoren gereden en ik vind de BMW aangenamer rijden dan de Tiger.


Toch echt zoekende?
Blijf gewoon plaatjes kijken. En Google op betrouwbaarheid. Zelf ben ik meer Yamaha georiënteerd. Dan kom je dus op een Vstrom 650 uit. Zijn er ook met hoge ruit. Maar iets minder vermogen en 15kg zwaarder.


:? Zo'n VStrom... da's toch gewoon een Suzuki?

Los daarvan, heel aangenaam blok, die V-twin.
 
Waarom wordt er eigenlijk een 300cc aangeraden als ze snelweg gaat rijden?
Toch niet omdat ze een lichte vrouw is?

Snap die adviezen van die kleine A2 motoren ook niet zo goed, in deze context.


Ja, die dingen kunnen plezant zijn... ik heb ook een KTM Duke 390 overwogen en testgereden.
Maar toch niet om over de snelweg woonwerk te gaan rijden? Het gaat er mee, klopt, je kan er mee inhalen.. ook juist... Maar hey.. geeft mij dan toch maar wat meer power.
 
Zal er wel mee te maken hebben dat sommigen een 200cc blijkbaar zelf heel leuk vinden.

Maar voor regulier gebruik kan wat meer vermogen erg prettig zijn en er zijn meer dan genoeg opties die ook met 650cc net zo hanteerbaar zijn als een nog lichtere motor. Ik heb weleens op een Strom 650 gereden en dat was nog makkelijker dan fietsen.
 
Zal er wel mee te maken hebben dat sommigen een 200cc blijkbaar zelf heel leuk vinden.

Maar voor regulier gebruik kan wat meer vermogen erg prettig zijn en er zijn meer dan genoeg opties die ook met 650cc net zo hanteerbaar zijn als een nog lichtere motor. Ik heb weleens op een Strom 650 gereden en dat was nog makkelijker dan fietsen.

Hoe kan dat nou? Die hebben 49kW, voor diverse meningen hier kan dat nooit genoeg zijn om in te halen
 
Hij trok inderdaad niet de stenen uit de straat, maar rationeel beschouwd gewoon een uitstekende motor. Ik overweeg er zelfs een te kopen als m'n Bandit versleten is.
 
Hoe kan dat nou? Die hebben 49kW, voor diverse meningen hier kan dat nooit genoeg zijn om in te halen


Ik ben ook fan van "less is more", en een Vstrom met +70pk is een prima motor, net zoals alle concurrenten in die klasse.


Maar die echte, lichte A2 motorfietsen die hier genoemd worden vind ik toch ook iets te plat om dagelijks woonwerk mee te doen over de snelweg.
 
Zelf ben ik meer Yamaha georiënteerd. Dan kom je dus op een Vstrom 650 uit
Eh…ik zou me nog even iets meer oriënteren.
Vstrom is naar mijn weten al jaren van Suzuki. :+

Nog even ontopic.
Kijk inderdaad eens naar die Honda CB500X.
Zelfs “Itchy Boots” rijdt hem en die rijdt vanalles…maar is zeer enthousiast over die Honda voor langere afstanden en comfort.
 
Eh…ik zou me nog even iets meer oriënteren.
Vstrom is naar mijn weten al jaren van Suzuki. :+

Nog even ontopic.
Kijk inderdaad eens naar die Honda CB500X.
Zelfs “Itchy Boots” rijdt hem en die rijdt vanalles…maar is zeer enthousiast over die Honda voor langere afstanden en comfort.

Rijdt zij nu niet met een CRF300 ?
 
cijfers..... zucht
Iemand ooit een CR80 gereden? (80cc 2-tact crossertje)
Je moet er niet mee op de snelweg komen maar hooguit 20pk kan opeens heel indrukwekkend zijn.

Misschien nog eens de originele vraag van TS bekijken:
tips voor andere modellen? Zie hierboven
- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour? Windschermpje op een naked kan al enorm verschil maken!
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal? Nou zie bovenstaande reacties, 500cc is zeker nog een prima optie (zoals CB500X) de meest bekende motorvlogdame reed er de hele wereld mee over.
- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner. Nee niemand want nog niet op de markt (2022 model)
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw? Had ik al eerder geroepen: 2e hands om te kijken of het afzien in de winter wel wat voor je is
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben. Zeker niet als buitenslaper!
- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij. Zijkoffers zijn allesbehalve handig , je wordt (te) breed, lastig meezeulen het hotel in, je slingert ze niet even over je schouder en dan nog die onhandige boxen die tijdens de 51 ongebruikte weken veel ruimte in je schuur innemen. Maar daar komen ook vast wel weer 371 andere meningen over naar voren.
 
. Maar daar komen ook vast wel weer 371 andere meningen over naar voren.


Uiteraard, want wat jij hierboven neerpende is ook een eigen "mening"

Mijn mening? Een naked met een ruitje doet niets dan alleen maar zorgen voor nog meer turbulentie.. Wat mij betreft geen meerwaarde. Al eens gelezen hoeveel er al last hebben van turbulentie op motoren die standaard voorzien zijn van een ruit?

Wil je echt profijt hebben van een ruit, dan ga je toch iets anders moeten zoeken dan een naked bike.

Met een Royald Enfield Himalayan reed Itchy boots ook al hele werelddelen, en ze is niet alleen. Het kan ermee, dat klopt en in de juiste context is dat ook nog eens een heel geschikte motor ervoor. Maar om nu met zo'n ding met 24.5pk over de snelweg te gaan woonwerk-rijden? Nope, dan zijn er interessantere alternatieven, waaronder de CB500X... maar dan weer... dan kan een Vstrom 650/ Tiger 800 of GS750 ook en die hebben toch weer net wat meer ademruimte...

2dehands of nieuw? Met een budget van 12K?? Dan kies ik voor een nieuwe hoor... geen gedoe, geen twijfels van waar de motor komt, wat ermee is gebeurd... maar gewoon vers met 0km en een fabrieksgarantie tot wel 5 jaar!!

Ik vind geen enkele motor geschikt om buiten te slapen, maar hey.. .als het niet anders kan.. waarom een BMW dan zeker niet?

En die zijkoffers... tja.. om door de files te rijden niet het meeste geschikt... maar om op vakantie te gaan toch onmisbaar als je het mij vraagt...
 
Zijkoffers zijn allesbehalve handig , je wordt (te) breed, lastig meezeulen het hotel in, je slingert ze niet even over je schouder en dan nog die onhandige boxen die tijdens de 51 ongebruikte weken veel ruimte in je schuur innemen.
In de vakantie zijn zijkoffers wel heel prettig om alles mee te nemen. (zelfs vaak te veel ingepakt)
Maar ga ik vanaf de camping een rondje doen, dan gaan ze er wel direct vanaf. (2x klik en klaar)
Thuis ben ik altijd weer blij als de koffers er vanaf zijn. Je wordt er toch een flink stuk breder van.
Als je de motor gebruikt voor WW-verkeer dan is 't al helemaal nix tussen de files door.

Ja, thuis hangen de koffers altijd in de schuur. Maar hangen daar voor mij niet in de weg.
Op de camping of bij hotel laat ik de (zij)koffers gewoon zitten. Zelfs niet op slot. Zit nix in van (echt) waarde.
De topkoffer neem ik echter dan wel mee, met spullen die ik niet wil verliezen.
 
Ik vind geen enkele motor geschikt om buiten te slapen, maar hey.. .als het niet anders kan.. waarom een BMW dan zeker niet?

En die zijkoffers... tja.. om door de files te rijden niet het meeste geschikt... maar om op vakantie te gaan toch onmisbaar als je het mij vraagt...
Omdat (met mijn jarenlange ervaring als motorpoetser) BMW's gewoonweg meer roesten dan Japanners.
Waarbij ik opmerk dat zeker in de budget-middenklasse de motoren de laatste jaren daadwerkelijk mindere kwaliteit zijn/worden, dunnere laklaag, dunner chroom, meer roestgevoelige bouten/moeren etc.

Zachte tassen heeft mijn voorkeur ipv zijkoffers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan