Advies Gevraagd m.b.t. motorkeuze, budget 2000 euro

pburema46

Rookie
13 mrt 2015
3
0
Hallo mensen,

ik ben nieuw op het forum en zal me even voorstellen, mijn naam is Peter Burema, ben 31 en kom uit Friesland. Vorig jaar ben ik begonnen met motorrijlessen. Een lang gekoesterde droom.

Nu heb ik inmiddels mijn vaardigheids examen gehaald en me theorie gehaald en hoop binnenkort praktijk examen op de weg te kunnen doen. Nu het einde naderd ga je natuurlijk ook rondkijken naar een motor. En wat een keuze heb je dan zeg. Zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht kunnen jullie mij voorzien van advies.

Ik ben op zoek naar een motor voor dagelijks gebruik (woon/werk) maar af en toe een lekker stukje toeren moet ook comfortabel zijn. Ik ben 1m93 dus de motor moet wel juist zijn voor iemand van mijn lengte. Ik ben niet heel technisch aangelegd dus de motor moet wel onderhoudsvriendelijk zijn. En het liefst een wat sportief uiterlijk. Verder moet er een koffer op kunnen (moet voor me werk een laptop mee elke dag).

Budget zo rond de 2000 euro, mag minder mag iets meer.

Hoor het heel graag
 
Honda CBR1000F, Yamaha Thunderace of Honda VFR800. Prima fietsen, alleen hebben ze een ketting. Iets meer onderhoud dan een cardan, maar hoeft helemaal geen probleem op te leveren.
 
Aan de andere kant heb je ook bijvoorbeeld de Honda CBR600F. Sportief uiterlijk en ik zit er prima op met m'n 1.92m. Zeer onderhoudsvriendelijk verder en een koffer moet geen probleem zijn :)!
 
met dit soort eisen kun je zowat alles kopen wat je mooi vindt toch?

Yamaha Fazer, Honda CBR600F of CBR1000F, Yamaha Thundercat, Suzuki GSX600/750F, Kawasaki ZZR..

weet niet in hoeverre je het sportieve uiterlijk wil opgeven om meer rechtop te kunnen zitten, maar dat zijn zo gauw de eerste modellen die in me opkomen.

Een topkoffer kan eigenlijk overal wel op, vaak heb je dan wel een bagagerekje nodig waar je de topkoffer montageplaat op kan bevestigen.
 
Hayabusa
Zo, hoeft die alvast niet meer genoemd in dit topic. :')

Goed, even serieus. Deze vraag is al heel vaak gesteld en ook voor jou geldt het zelfde antwoord: proefrijden!
Sporttour of nog beter allroad komt dan het meest in de buurt, lijkt me, afhankelijk hoe je wilt zitten.
Zodra je je rijbewijs hebt, ga eens kijken bij een motorzaak met grote 2ehands collectie in jouw prijsklasse (er is genoeg) vraag advies en probeer wat uit.

NB voor een laptop zijn hele mooie oplossingen in de markt o.a. speciale tassen met kliksystemen voor achterop (Givi) dus dat lukt eigenlijk altijd wel.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle info, uiteraard ga ik eerst wat modellen proefrijden voor ik een aanschaf doe, is alleen toch wel fijn als je van te voren wat modellen op het oog hebt. Had de volgende modellen al wat in gedachte, als ik het sportieve voorrang zou geven dan is mijn oog gevallen op een honda vfr 800, een Kawasaki ZZR, een Ducatie ST2 of een Triumph sprint.

Kies ik toch voor iets meer conform en recht op zitten en het sportieve los laten dan zit ik te denken aan een Honda Deauville, Suzuki Bandit of een Yamaha Diversion 900
 
Ik heb zelf o.a. de CBR 1000f gehad, de VFR en de Ducati ST2. Allemaal voor woon-werkverkeer. Daar zijn ze alledrie geschikt voor. Maar voor de fun-kilometers kom ik dan bij de Ducati ST2 uit. Wat was dat een heerlijke machine.

En hoewel veel mensen zullen gaan zeggen dat Ducati duur is in onderhoud valt dat heel erg mee. Een tweeklepper Ducati is in onderhoud vergelijkbaar met de Honda's. Alleen is er voor Honda veel meer tweedehands te koop als er eens een kuipdeel stuk gaat of je ruit een barst krijgt. Dan zit je bij Ducati al snel aan nieuwe onderdelen. Er zijn er gewoon minder van verkocht dus ook minder onderdelenhandel en after-market spul.
 
VFR kan je alles mee.. sportief rijden, toeren, woonwerk.
Prima comfortabel en niet duur in onderhoud.
Wat betreft verbruik is het geen topper, maar 1 op 16 is gemiddeld.
 
VFR kan je alles mee.. sportief rijden, toeren, woonwerk.
Prima comfortabel en niet duur in onderhoud.
Wat betreft verbruik is het geen topper, maar 1 op 16 is gemiddeld.

:^

Op mijn Viffer had ik soms trouwens echt verbazingwekkende verbruiken..
Had op één tank een keer iets meer dan 400 km staan :o :Y
 
Laatst bewerkt:
Snap eigenlijk niet waarom ik het niet gelijk heb aangegeven in mijn eerdere bericht, maar inderdaad een Fazer.
Heb zelf een FZS1000 voor het woon-/werkverkeer.
Met de drie koffers erop is ie precies voor vakantie.
En de vrouw kan ook nog eens achterop, zelf met koffers.
Maar een leuke fiets. Lekker pittig, maar ook heerlijk comfortabel.

En hoeven niet heel duur te zijn.
Die van mij was 2500,-. En er stond toen pas 25000km op de teller.
 
Bedankt voor alle info, uiteraard ga ik eerst wat modellen proefrijden voor ik een aanschaf doe, is alleen toch wel fijn als je van te voren wat modellen op het oog hebt. Had de volgende modellen al wat in gedachte, als ik het sportieve voorrang zou geven dan is mijn oog gevallen op een honda vfr 800, een Kawasaki ZZR, een Ducatie ST2 of een Triumph sprint.

Kies ik toch voor iets meer conform en recht op zitten en het sportieve los laten dan zit ik te denken aan een Honda Deauville, Suzuki Bandit of een Yamaha Diversion 900
dan laat je het sportieve wel héél erg los ;)

Ik denk dat je voor de beste mix tussen sportief en comfort echt bij de modellen á la Fazer, Bandit (met kuip) en Honda CB600S uit gaat komen. Of eventueel zelfs een Kawa ZR7 als je die kunt vinden. Maar proefrijden vertelt je uiteindelijk nog het meest natuurlijk :Y
 
Laatst bewerkt:
VFR zoals vele al gezegd hebben.

Ben zelf 1,98 en heb na het behalen van mijn rijbewijs een jaar op een RC36II gereden. Ideale motorfiets, oogt goed, rijdt fantastisch en je kan er ook flink mee knallen. Niet te vergeten het geluid met een aftermarket uitlaat, mis het soms een beetje.

Ik kocht de mijnes voor 1500 euro, met 70.000 op de teller. Motor heeft nooit een klap verkeerd gegeven.
 
ik ben vorige jaar begonnen en heb me eerste motor een honda cbr 600 f3 uit 95

lekker 2wielers lekker wendbaar nog wel redelijk wat kracht en zeer goeie beginners motor

sterkte met je zoektocht
 
Kijk eens wat verder dan al die dertien in een dozijn fietsen.

yamaha_tmax_500_05.jpg

yamaha_tmax_500_01.jpg

yamaha_tmax_500_02.jpg

yamaha_tmax_500_12.jpg


Rijdt sportief, heel gemakkelijk, én je hebt een heuse bagageruimte.

Plaatjes geleend van Motociclismo.
 
Laatst bewerkt:
Cbr1100xx super blackbird zou ik zeggen. Heerlijke motor voor het doel. Kan je normaal mee toeren maar ook goed mee gooien en smijten.
 
Ben zelf erg te spreken over mn Honda Pan European ST1100.
Heeft van alles wat, comfort, opberg ruimte, flinke tank ( 28liter), pas goed als je wat langer ben, geen ketting, en je kunt er ook stevig mee doorrijden.

Honda Deauville heb ik ook een proefrit op gedaan maar vond dat net een brommer.
 
Laatst bewerkt:
Fazer 1000, draaid al lang mee en zal ook wel in je budget vallen.
-snel
-rechtopzit
-mogelijkheid tot koffer
-ruitje
Prima woonwerk, maar toeren en ff mee blazen met de supersport is ook geen probleem
 
Terug
Bovenaan Onderaan