Aerotex waterdicht? Dus niet

M'n eerste pak was ook een Aerotex pak, eigen merk van Motoport. Gewoon waterdicht hoor.

Tegenwoordig koop ik toch Goretex. Waarom? Blijft langer waterdicht, ademt beter en is kwalitatief gewoon beter. Alle waar naar z'n geld.

En zoals gezegd: als de mouwen nat worden en de rest van het pak niet, ligt dat vrijwel zeker aan het verkeerd dragen/instoppen van de handschoenen.
 
Tja ik heb een tijd een difi jas en broek gehad allebei met aerotex

Broek was na 2 jaar niet meer waterdicht en binnen het jaar al redelijk snel water door latent.
Jas was na 3 jaar ook niks meer waard. Na 1 jaar had ik een soort van vochtig kleding niet echt nat. Heb wel in het eerste jaar 30k gereden en flinke regenbuien. Kleding was dus gewoon op.

Stond toen voor de keuze aerotex of gore tex en heb nu gore tex genomen.
 
Ik ga morgen terug met de spullen en eens kijken wat de winkel ervan zegt, ik heb al heel veel spullen daar gekocht met grote tevredenheid en ik dacht probeer die aerotex eens omdat ik toch goede winterkleding nodig heb.
Ik wil gewoon even weten waar ik sta in deze situatie daarom vraag ik dat hier.Ik laat wel weten wat ze in de winkel gezegd hebben kijk ter bescherming noem ik de naam van de winkel ook niet maar ik baal gewoon dat ik overal lees hoe geweldig dit product zichzelf aanprijst en dan als je het koopt een flop blijkt te zijn. (in mijn geval).
Als het een productiefout blijkt te zijn zal ik dit ook vermelden.
Ik ben benieuwd :)
 
Ik ben ook erg benieuwd naar de afloop. Zo te lezen heb je zelf netjes aan alle adviezen voldaan dus moet het geen probleem zijn om de kleding terug te geven.
 
Ik hoop het en als ik de kleding niet in kan ruilen op een of andere manier probeer ik een goed regenpak te regelen :P want het weer wordt er niet beter op en ik heb alleen maar een motor dus is toch wel belangrijk.
 
Ik denk dat dit het enigste is waar je een beetje droog in blijft.

205044.JPG


Regenpak van 19,95

+ overhandschoenen + overlaarzen.

Beetje lastig om alles aan te trekken maar je blijft tenminste wel droog (althans dat is mijn ervaring)
 
Zonet door hoosbuien over de snelweg naar huis gereden en volledig droog aangekomen. Inderdaad met Goretex in zowel mijn Dane pak als mijn Meindl schoenen..

Het probleem is niet zozeer dat Aerotex of Sympatex of al die varianten zoveel slechter zijn dan Goretex. Het is allemaal min of meer hetzelfde materiaal, maar het verschil is dat Goretex hele strenge eisen stelt aan zijn afnemers en dat die 3 jaar garantie moeten bieden op waterdichtheid van de kleding, anders mag de naam Goretex niet worden gevoerd.

En een waterdicht membraan kan nog zo waterdicht zijn, als je het verkeerd verwerkt (erdoorheen stikken, niet op de juiste wijze laten overlappen, etc.) is het uiteindelijke kledingstuk nog steeds niet waterdicht.
 
Neem Stadtler, prima spul!! Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Na 4 uur in de zeikende regen werd het wat klef aan de binnenkant. Daarnaast geeft Stadtler 10 jaar garantie met een afbouw-percentage van 10% per jaar.

Bij klachten, geen gezeik terug met dat spul zonder een cent kosten. Prima deal bij de Watertoren/Van Drie in Zeist.
 
Laatst bewerkt:
Rij met Gortex.. maar bij een lange rit met af en toe langzaam rijden loopt het water via de mouw m'n handschoenen in en kruipt dan weer omhoog :/ [ als ze niet in de mouw zitten]

Als ik ze wel in de mouw stop kruipt het bij lange stukken snelweg onder de mouw en daarna weer de handschoenen in..

Ook komt het uiteindelijk onder aan de jas naar binnen gekropen..
Dus echt droog blijfen lukt bijna niet..
Maar winddicht helpt een hoop ;)

En een water/wind dicht fiets/sport jasje onder de motor jas scheelt dan ook weer veel 8-) neem dan wel een ademend exemplaar ;)

Als je echt droog wil blijfen koop dan zo'n zijl overlevings overal.. is ook mooi orangje _O-
 
Ik ben in ieder geval erg tevreden met mijn jas van Evo, daar is niet alleen de wintervoering als trui uitneembaar maar ook het waterdichte/windwerende deel.
Dit waterdichte deel is gewoon absoluut waterdicht en niet semi zoals goretex wat bedoeld is om ook te ademen amders hou je het niet meer uit als het wat warmer wordt.
Heb 'm toen voor 170,- gekocht omdat het een oud model was :)
 
Goretex is wel degelijk volledig waterdicht. Je kunt water in een Goretex zak doen en dat druppelt er niet doorheen. Alleen als je dan die zak gaat verwarmen en het water komt zo rond de 40 graden begint het waterdamp door te laten.

Dat is ook de reden waarom Goretex in hoge temperaturen niet meer werkt, het laat in principe waterdamp door van warm naar koud. Als het buiten je jack warmer is dan binnen je jack gaat Goretex (en soortgelijke materialen als Aerotex en Sympatex) de verkeerde kant op werken.

Maar goed, een hoosbui in Zuid-Spanje bij dik boven de 30 graden met een gewoon regenpak leidt ook tot vochtigheid onder het pak. Je zou bijna zeggen dat je dan beter geen regenpak aan kunt trekken en jezelf daarna weer droog laten waaien.
 
Goretex is wel degelijk volledig waterdicht. Je kunt water in een Goretex zak doen en dat druppelt er niet doorheen. Alleen als je dan die zak gaat verwarmen en het water komt zo rond de 40 graden begint het waterdamp door te laten.

Dat is ook de reden waarom Goretex in hoge temperaturen niet meer werkt, het laat in principe waterdamp door van warm naar koud. Als het buiten je jack warmer is dan binnen je jack gaat Goretex (en soortgelijke materialen als Aerotex en Sympatex) de verkeerde kant op werken.

Maar goed, een hoosbui in Zuid-Spanje bij dik boven de 30 graden met een gewoon regenpak leidt ook tot vochtigheid onder het pak. Je zou bijna zeggen dat je dan beter geen regenpak aan kunt trekken en jezelf daarna weer droog laten waaien.


rare uitleg..

de vezels van gortex materiaal zijn zo fijn dat vloeistoffen (water) in vaste vorm niet door de vezels door passen. dit i.v.m. de opp spanning van water.
Waterdamp (vloeistof in gas vorm) is echter veel fijner en dit past dus wel door de vezels door.
op deze manier kan verdampt zweet het pak verlaten. maar regendruppels passen van buiten af niet door de vezels..

Ik denk niet dat het in spanje stoom regent. Wel kan de vochtige lucht door de vezels van het pak doordringen. maar dit is dus geen regen.

regen van 40 graden is nog steeds water in vloeistof fase en kan dus niet door het pak
 
Zonet door hoosbuien over de snelweg naar huis gereden en volledig droog aangekomen. Inderdaad met Goretex in zowel mijn Dane pak als mijn Meindl schoenen..

Het probleem is niet zozeer dat Aerotex of Sympatex of al die varianten zoveel slechter zijn dan Goretex. Het is allemaal min of meer hetzelfde materiaal, maar het verschil is dat Goretex hele strenge eisen stelt aan zijn afnemers en dat die 3 jaar garantie moeten bieden op waterdichtheid van de kleding, anders mag de naam Goretex niet worden gevoerd.

En een waterdicht membraan kan nog zo waterdicht zijn, als je het verkeerd verwerkt (erdoorheen stikken, niet op de juiste wijze laten overlappen, etc.) is het uiteindelijke kledingstuk nog steeds niet waterdicht.

Dit lijkt mij nou een logische verklaring waarom het enne merk beter werkt dan de andere.

Door het aanbrengen van sticksels vergroot je namelijk de vezel afstand, en hier gaat het natuurlijk op lekken. om dit te verkomen moet je achter de sticksels dus extra materiaal aanbrengen.
 
Ik zou het spelen op een productiefout. Die verkoper leest ook alleen maar het kaartje op je jas voor, waar op staat waterdicht. Ik heb hiervoor een difi jas gehad, die begon na ongeveer 1 jaar water op te nemen, en daar heb ik 2 jaar mee rondgereden. De 2e difi jas die ik nu sinds een half jaar heb is nog steeds waterafstotend!
 
Probleem is vaak dat het materiaal wel waterdicht is, maar dat water langs de handschoenen omhoog kruipt. Bekende fout is dat mensen hun jas over hun handschoenen doen zodat het water er in kan lopen. (of de jas in de handschoenen op een sportmotor zodat het langs je jas naar beneden je handschoenen in loopt)

Of dat de diverse flappen / ritsen niet goed dicht zitten, zodat er water doorheen gaat sijpelen.

En af en toe is er ook echt iets mis.
 
Probleem is vaak dat het materiaal wel waterdicht is, maar dat water langs de handschoenen omhoog kruipt. Bekende fout is dat mensen hun jas over hun handschoenen doen zodat het water er in kan lopen. (of de jas in de handschoenen op een sportmotor zodat het langs je jas naar beneden je handschoenen in loopt)

Of dat de diverse flappen / ritsen niet goed dicht zitten, zodat er water doorheen gaat sijpelen.

En af en toe is er ook echt iets mis.

euh dus volgens jouw lekt het zowel met je mouwen in je handschoen, als met je mouwen over je handschoen?? ik zie eigenlijk niet veel meer mogelijkheden hor? of zitten jouw handschoenen soms aan jouw mouwen vast.

mouw over handschoen.. en een (dane) jas met storm cuffs..

vervolgens draag je de mouw over de schacht van de handschoen en rits je deze hier strak omheen. de stormcuff doet de rest

nooit geen klachten met mijn Dane gortex spul (jas, laarzen broek, 3 paar handschoenen ) en dat na 3 jaar doorrijden. i

is mij de extra centen meer dan waardgeweest. ook al ben ik dan ook maar een arme student.


@ts. ben wel benieuwd hoe jouw klacht afgehandelt word!!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het in spanje stoom regent. Wel kan de vochtige lucht door de vezels van het pak doordringen. maar dit is dus geen regen.

regen van 40 graden is nog steeds water in vloeistof fase en kan dus niet door het pak

Nee, je wordt nat van je eigen verdampte zweet. Goretex en Goretexachtigen werken door waterdamp af te voeren richting de koude kant. Bij hogere temperaturen is de koude kant de binnenkant en het vocht wordt dus niet naar buiten afgevoerd.
 
Maar goed, een hoosbui in Zuid-Spanje bij dik boven de 30 graden met een gewoon regenpak leidt ook tot vochtigheid onder het pak. Je zou bijna zeggen dat je dan beter geen regenpak aan kunt trekken en jezelf daarna weer droog laten waaien.
Ik denk niet dat het in spanje stoom regent. Wel kan de vochtige lucht door de vezels van het pak doordringen. maar dit is dus geen regen.

regen van 40 graden is nog steeds water in vloeistof fase en kan dus niet door het pak

Uit ervaring kan ik zeggen dat het hier in Spanje af en toe ook met bakken uit de hemel komt. Een paar weken terug was het echt koud (12 graden) en regende het dus zo verschikkelijk hard, dat ik de enigste (motorrijdende) gek was die nog de snelweg op durfde. De spanjaarden worden al helemaal zenuwachtig van een beetje regen maar als hollander ben ik wel wat gewent natuurlijk. Maargoed, ik was dus tot op het bot nat en hield enkel m'n hoofd nog echt droog. Ik heb nog een dik 10 jaar oude MQP jas, en was eingelijk verbaast hoe goed die het nog hield. M'n body was nog redelijk doog maar dat was ook wel het enigste. Maarja, die enkele keer dat het hier regend en ook toevallig nog op de motor zit maakt ook niet uit, de andere 360 dagen per jaar is het mooi weer ;)
 
Laatst bewerkt:
Alles leuk en aardig over goretex, maar mijn vorige jas gaf het toch echt op na een uurtje of anderhalf met name bij de elleboog waar het dubbel zit.

Voor mij geen jas mee zonder uitneembaar, absoluut waterdicht, membraan want dat werk simpelweg zeer goed plus dat je zonder het membraan een lekkere doorwaai jas overhoud.
 
Nee, je wordt nat van je eigen verdampte zweet. Goretex en Goretexachtigen werken door waterdamp af te voeren richting de koude kant. Bij hogere temperaturen is de koude kant de binnenkant en het vocht wordt dus niet naar buiten afgevoerd.

hier zou je inderdaad nog wel eens gelijk in kunnen hebben.

moet zeggen dat mijn jas op warme zomerdagen ook wel iets te warm is..
daar is dan ook de doorwaai leren combi voor. (alleen is dit niet erg geschikt voor woonwerk)

Alles leuk en aardig over goretex, maar mijn vorige jas gaf het toch echt op na een uurtje of anderhalf met name bij de elleboog waar het dubbel zit.

Voor mij geen jas mee zonder uitneembaar, absoluut waterdicht, membraan want dat werk simpelweg zeer goed plus dat je zonder het membraan een lekkere doorwaai jas overhoud.

dit lijkt me dan wel weer geschikt voor woonwerk..

welke merken hebben dan zo'n uitneembaar membraam?
 
euh dus volgens jouw lekt het zowel met je mouwen in je handschoen, als met je mouwen over je handschoen?? ik zie eigenlijk niet veel meer mogelijkheden hor? of zitten jouw handschoenen soms aan jouw mouwen vast.
Ligt aan je motor:

Handen laag, (sport(ieve) motor) stroomt het langs je jas, je handschoenen in. > Handschoen dus onder jas doen.
Handen hoog, (all road etc) stroomt het langs je handschoen je jas in. > handschoen dus over jas doen.

Duidelijker zo? :)

Stormcuffs zijn leuk, maar als het langs je jas/handschoen stroomt, doet dat op een gegeven moment ook niks meer.
 
Ligt aan je motor:

Handen laag, (sport(ieve) motor) stroomt het langs je jas, je handschoenen in. > Handschoen dus onder jas doen.
Handen hoog, (all road etc) stroomt het langs je handschoen je jas in. > handschoen dus over jas doen.

Duidelijker zo? :)

Stormcuffs zijn leuk, maar als het langs je jas/handschoen stroomt, doet dat op een gegeven moment ook niks meer.


rij een CBR600 en een Yamaha Diversion XJ600

een sportieve houding en een rechtophouding... heb evengoed me handschoenen altijd in mijn mouw.. maakt nix uit..

edit: aldus mijn persoonlijke ervaring :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan