Hier de mail die ik ontvangen heb van de RDW:
> Ombouw naar een 25 kw motorfiets, geschiedt via de officiële
fabrikant/importeur. Deze verklaart dat de motorfiets is aangepast aan een
goedgekeurde variant en verzorgt de aanpassing van het kentekenbewijs. De
fabrikant/importeur stuurt de ombouwverklaring rechtstreeks naar de RDW [
afdeling VRD]in Veendam.
> Invoer motorfiets
Bij invoer wordt het kenteken één op één overgenomen.
Indien de aanvrager geen gebruik wil of kan maken van de hierboven vermelde
mogelijkheid, kan deze zich (voorlopig) rechtstreeks wenden tot de afdeling IKS
te Zoetermeer [ bereikbaar met nummer 0900-0739, 10 eurocent/min]. Daar kan
worden besloten of eventueel aanwezige buitenlandse testrapporten kunnen worden
geaccepteerd of dat alsnog testen moeten plaatsvinden voordat het kentekenbewijs
kan worden aangepast. De aanvraag wordt verder door IKS afgehandeld.
> Ter informatie.
De mogelijkheid blijft bestaan om een motorfiets te exporteren conform de
exportprocedure en deze vervolgens in de aangepaste staat in het buitenland te
laten kentekenen. Als deze motorfiets daarna opnieuw wordt ingevoerd wordt het
oude kentekenbewijs (her)uitgereikt met een gewijzigd motorvermogen.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Als het goed is zal dus alleen die eerste alinea van toepassing zijn, we het via de importeur willen spelen. De bepalende factor is nu dus de importeur. Als zij de motor ombouwen/een verklaring afgeven moet het cirkeltje rond zijn, toch?
Binnenkort zal ik een mailtje naar de importeur sturen met de vraag of ze dat willen doen. (Heb ik dus nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag of mijn XR al als lichte motorfiets geregistreerd staat bij de RDW
)