Jawel, maar Ethanol? Ethanol! Ethanooooooool.Ik ga 1 ding bijdragen hier:
Over goed afstellen van een ontbrandingsmotor, met alles er op en er aan, kunnen we zo een dik boek vol schrijven. Is ook al gedaan door diverse experts.
Dit gaat op een forum niet veel goeds opleveren, ben ik bang
..en komt door een fout ontstekingsmoment..
Dat is precies wat niemand wil begrijpen idd. De compressieverhouding wordt niet hoger OMDAT je E98 tankt, dus je krijgt vrijwel nooit het vaak geclaimde vermogen cadeau, door alleen maar brandstof met een hogere klopvastheid te tanken.De vraag is, waar komt het extra rendement vandaan van hogere klopvastheid..
Hoe hoger de klopvastheid van de brandstof, hoe hoger de compressieverhouding kan zijn (voordat pingelen optreedt). Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger het potentiele rendement. Binnen bepaalde grenzen, natuurlijk.
Ook dit klopt niet helemaal, het werkt namelijk andersom. Als er 95 getankt word, en de pingelsensor detecteert pingelen (of risico daartoe), zal de regeleenheid ingrijpen. Niet andersom.Dat is precies wat niemand wil begrijpen idd. De compressieverhouding wordt niet hoger OMDAT je E98 tankt, dus je krijgt vrijwel nooit het vaak geclaimde vermogen cadeau, door alleen maar brandstof met een hogere klopvastheid te tanken.
Een turbomotor die zelfstandig een hogere turbodruk gaat draaien op 98, dat werkt.
Kan hier niet helemaal uit opmaken of we nu op dezelfde lijn zitten..
De vraag is, waar komt het extra rendement vandaan van hogere klopvastheid..
Meer compressie, hogere temperatuur (tenzij intercooler..).
Ik ben erg van de klassiekers en was er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat moderne motoren daar inmiddels zelflerend in zouden zijn. Maar helaas, zoals jij het beschrijft is er op dat vlak niets veranderd sinds de vroege jaren 90..Ook dit klopt niet helemaal, het werkt namelijk andersom. Als er 95 getankt word, en de pingelsensor detecteert pingelen (of risico daartoe), zal de regeleenheid ingrijpen. Niet andersom.
Ethanol verpest alles!Jawel, maar Ethanol? Ethanol! Ethanooooooool.
in de autowereld komen dit soort zelfregulerende/ zelflerende suystemen meer voor. Ik weet niet wat de default setting is, 95, of 98.. Hangt volgens mij van fabrikant en toepassing af.Ook dit klopt niet helemaal, het werkt namelijk andersom. Als er 95 getankt word, en de pingelsensor detecteert pingelen (of risico daartoe), zal de regeleenheid ingrijpen. Niet andersom.
Ik heb het ook over auto’s (ben niet bekend met motoren die dit soort systemen hebben). Het is een veiligheid voor als gebruikers verkeerde brandstof gebruiken, of er iets anders mis zou zijn. Het is geen systeem die meer vermogen geeft.in de autowereld komen dit soort zelfregulerende/ zelflerende suystemen meer voor. Ik weet niet wat de default setting is, 95, of 98.. Hangt volgens mij van fabrikant en toepassing af.
Een detonatiebeveiliging is iets anders. die gaat inderdaad bij detecteren van pingelen/ detoneren de ontsteking verlaten.
Nee.Comprimeren is het verhogen van de temperatuur van het ingaande mengsel. .
Aangezien de compressie piekt op bdp..
Nee.
Comprimeren is het verhogen van de druk (P) van een gasmengsel door het samen te persen (V wordt kleiner). De algemene gaswet schrijft dan voor dat de temperatuur (T) daardoor moet toenemen.
Slechts de statische compressie is maximaal op het BDP. De dynamische compressie kan op andere plekken pieken.
Maximale cylinderdruk is sowieso niet op BDP.
Nee.
Comprimeren is het verhogen van de druk (P) van een gasmengsel door het samen te persen (V wordt kleiner). De algemene gaswet schrijft dan voor dat de temperatuur (T) daardoor moet toenemen.
Slechts de statische compressie is maximaal op het BDP. De dynamische compressie kan op andere plekken pieken.
Maximale cylinderdruk is sowieso niet op BDP.
Wat nog onduidelijk lijkt is hoe een blok het best presteert op 98 en het ook probleemloos doet op 95.
Volgens mij had niemand behoefte om dat stukje samenvatting beter uitgelegd te krijgen maar kan aan mij liggen.
is lichtblauw blauwer dan donkerblauw ? daar kan enkel gevoelsmatig over gediscussieerd worden.
zonder harde cijfers niet. dus zonder testbankresultaten dat eenzelfde blok beter presteert op 98 dan op 95 zijn ze voor mij even blauw.
als in een topic als dit zo'n "details" er al niet meer toe doen, wat voor nut heeft het dan nog ???
Wat nog onduidelijk lijkt is hoe een blok het best presteert op 98 en het ook probleemloos doet op 95.
De boel draait echter veel fijner met 98, om over de Duitse 100+ benzine maar te zwijgen.
Dit is dus een moderne motor die geoptimaliseerd is om te draaien op hoog octaan gehalte brandstof. Die kan dus dankzij de klopsensor in een soort noodloop ook op 95 octaan draaien zonder blijvende schade.Mijn motor heeft een vrij hoge compressieverhouding van 1 op 13. Daar zijn ontstekingstijdstip, injectiemapping etc. in combinatie met 98 benzine op afgestemd. Op warme dagen trekt hij toch echt iets minder mooi op met iets meer trillingen met 95 brandstof dan met 98. Kennelijk omdat er pingelen optreedt en de pingelsensoren de ECU inseinen waardoor deze de ontsteking iets verlaat. Met andere worden: niet meer optimaal maar ik kom echt wel probleemloos thuis met 95 in de tank. De boel draait echter veel fijner met 98, om over de Duitse 100+ benzine maar te zwijgen.
Dit is dus een moderne motor die geoptimaliseerd is om te draaien op hoog octaan gehalte brandstof. Die kan dus dankzij de klopsensor in een soort noodloop ook op 95 octaan draaien zonder blijvende schade.
Dat is dus een uitzondering, het gross van de auto's en motoren worden ontwikkeld om overal op de wereld te kunnen functioneren. en dan is 91 octaan de makkelijke norm. dergelijke moteoren zullen geen echte baat hebben bij 98 octaan...
... behalve dat ze beter zouden kunnen draaien door andere verschillen met 95 octaan dan de klopvastheid. bijvoorbeeld de additieven die zorgen voor een sneller vlamfront, of een reiniging van de zuigerveren etc. en natuurlijk het lagere gehalte aan ethanol.