Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Afstelling discussie topic: Alles over: Onsteking, compressie, brandstof, ontbranding, verhouding en meer in zowel 4takt als 2takt.

Aangezien ik redelijk vaak foutieve informatie tegenkom op het net (waar ik zelf ook van overtuigd was) open ik hier een een afstellings topic.

Kan overal over gaan. Voorbeeld punten:

Voordeel benzine 95/98/100 octaan
Squish gap
Voordel / nadeel Compressieverhoudingen
Vervroegen of vertragen van onsteking
Ontbrandingssnelheid
etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het allemaal al een hele tijd... MAAR er is 1 opnemer, die wordt ini die 720 graden 4 keer getriggerd, er zitten namelijk 4 cilinders op... okee, dat 1 met 4 en 2 met 3 samen een Wasted Spark hebben is okee, maar als dan eenmaal 1 en 4 een vonk krijgen zou dat betekenen dat juist door die ene opnemer 2 en 3 ook een vonk krijgen ondanks dat die zich op of nabij het onderste dode punt bevinden... Dat zelfde geldt dan andersom voor 1 en 4
 

Dat ben ik ook van mening, of er moet ergens een scheiding in zitten.

Cilinder 1 en 3, of 2 en 4.
 
Er zal in de ontsteking toch wel iets van intelligentie zitten die weet dat je vanaf het indicatiepunt bij toerental x op interval Y moet ontsteken? Het is toch geen ouderwetse CDI?
 
Wat een gedoe voor een motorontwerp wat bijna geschiedenis is, totaal inefficiënt, veel te complex, net als de stoommachine, te kritisch op de mengselverhoudingen, eigenlijk zwaar verouderde techniek.
Toch blijft het leuk.
 
Sinds je dealer van elektrische fietsen geworden ben wordt ik wel een beetje moe van je reacties zeg.
Ik ben geen dealer van elektrische motorfietsen, ik ben gecertificeerd om onderhoud en reparaties te mogen doen.
Ik verdien er geen stuiver aan, gelukkig wel aan de ice.
Snap jouw reactie niet, ik vertel alleen maar wat het is, voor mij is het fijn dat nog niet iedereen elektrisch gaat rijden, maar wel dat velen nog voorlopig met een ice blijft rondhobbelen.
Feit is en blijft dat de ice gewoon inefficiënt is, en veel te complex geworden.
maar mijn reacties hoef je echt niet te lezen hoor, kwel je zelf niet en scroll gewoon door.
 
Wat een gedoe voor een motorontwerp wat bijna geschiedenis is, totaal inefficiënt, veel te complex, net als de stoommachine, te kritisch op de mengselverhoudingen, eigenlijk zwaar verouderde techniek.
Toch blijft het leuk.
Je maakt wat goed, gelukkig, door het toch leuk te blijven vinden.. Wat totaal niet waar in je bewering isdat het motorontwerp geschiedenis zou zijn, miljarden 4pitters in lijn rijden er hier en daar nog en de complexiteit ontbreekt totaal, het is iig bij deze jappen zo doorontwikkeld dat het de basis is van iedere fiets die hiervan afgekeken is... het heet niet voor niets Genesis
 
En de regeling van de elektromotor is wel simpel?
Jij kan diagnose stellen bij een kapotte controller en herstellen wat kapot is ipv klakkeloos vervangen?
 
En de regeling van de elektromotor is wel simpel?
Jij kan diagnose stellen bij een kapotte controller en herstellen wat kapot is ipv klakkeloos vervangen?

diagnose wel en elektronica laat ik herstellen indien mogelijk.
Zelfde als een ice, heb in het verleden menig mototblok mogen reviseren, maar tegenwoordig is een gebruikt motorblok de goedkoopste optie.
 

nieuwe motor van mazda gezien heeft een compressieverhouding van 16:1
 

1 openemer, en dus 2 nokken op 180° van elkaar op ht vliegwiel of de trigger. nu moet je die eens goed bekijken, en je zal vast stellen dat er altijd een verschil is tussen beide, en zo weet de CDI de positie van de krukas en dus ook welke van de 2 bobijnen hij moet aansturen.

kijk even naar de trigger van een ZZR600 (heeft ook maar 1 pick up) :


zit aan de rechterkant van het blok, en de pickup geeft als signaal "puls ----------puls-puls---------puls---------puls-puls----------enz"
als de CDI "puls-puls" binnen krijgt, moet hij 2-3 aansturen, krijgt hij puls binnen, moet hij 1-4 aansturen.

soms heb je een lang en een korte nok op het vliegwiel. de ontsteking gebeurt dan op het eind van de nok en afhankelijk van het tijdsverschil tussen signaal begin-einde nok weet de CDI de postitie van de krukas , en dus ook welke zuigers bovenaan staan en dus welke bobijn moet aangestuurd worden.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een plaatje van de krukas van een FZR 1000. Je kijkt tegen de krukwang aan waar de ontstekingsgever op reageert. Aan de onderkant van de wang zit het uitgefreesde hapje waar ik al eerder over schreef. Verder zie je ook nog een aantal gaten in de wang die ongetwijfeld ook te maken hebben met het ontstekingstijdstip maar daar heb ik me nooit in verdiept. Ik weet nog wel dat één kant van het hapje precies in het midden van de gever stond als (ik dacht) cilinders 1 en 4 in bdp stonden. Maar het is ook alweer meer dan 20 jaar geleden dat aan zo'n ding gesleuteld heb, dus helemaal zeker weet ik het niet.
 
Er zal in de ontsteking toch wel iets van intelligentie zitten die weet dat je vanaf het indicatiepunt bij toerental x op interval Y moet ontsteken? Het is toch geen ouderwetse CDI?
Ouderwetse CDI? da's hartstikke modern man!
Prevenetief condensatortjes vervangen omdat anders de contactpunten inbranden, dat waren nog eens tijden...

;-)

Zelfs voor m'n antieke Jawa zijn nu onstekingen op de markt met (programeerbare) curve...
 
Waarom denk je dan dat er in de oudere opels een stekker zit die je om kun stekenals je benzine van een andere octaangetal tankt???Bekijk bijlage 1436786

Simpelweg om het ontstekingstijdstip te verlaten, om detoneren te voorkomen. Je verliest er wel rendement en vermogen door.


 
Kijk eens waar je getankt hebt, niet het nummer, maar bij welk merk pomp.
Ik heb serieus waar eens gezien dat een tuinslang hing in waar de voorraadtanks werden bij gevuld (was dit niet in NL). Maar ja, de benzine is goedkoper per liter dus velen tanken daar.
Maar $20 van die goedkope troep brengt je net zo ver als $20 van een kwaliteits merk, en je voertuig loopt er stukken beter op..

Ik ben er wel achter dat er zeker verschil kan zitten tussen de goedkope en duurdere merken benzine.
 
Waarderingen: Loki