Ik snap het allemaal al een hele tijd... MAAR er is 1 opnemer, die wordt ini die 720 graden 4 keer getriggerd, er zitten namelijk 4 cilinders op... okee, dat 1 met 4 en 2 met 3 samen een Wasted Spark hebben is okee, maar als dan eenmaal 1 en 4 een vonk krijgen zou dat betekenen dat juist door die ene opnemer 2 en 3 ook een vonk krijgen ondanks dat die zich op of nabij het onderste dode punt bevinden... Dat zelfde geldt dan andersom voor 1 en 4
Ik ben geen dealer van elektrische motorfietsen, ik ben gecertificeerd om onderhoud en reparaties te mogen doen.Sinds je dealer van elektrische fietsen geworden ben wordt ik wel een beetje moe van je reacties zeg.
Dat ken niet, 1 en 4 hebben één bombine (bobijn, Jan) en 2en 3 de andere.. Die vonken dus sowieso al op het moment van tuimelenDat ben ik ook van mening, of er moet ergens een scheiding in zitten.
Cilinder 1 en 3, of 2 en 4.
Je maakt wat goed, gelukkig, door het toch leuk te blijven vinden.. Wat totaal niet waar in je bewering isdat het motorontwerp geschiedenis zou zijn, miljarden 4pitters in lijn rijden er hier en daar nog en de complexiteit ontbreekt totaal, het is iig bij deze jappen zo doorontwikkeld dat het de basis is van iedere fiets die hiervan afgekeken is... het heet niet voor niets GenesisWat een gedoe voor een motorontwerp wat bijna geschiedenis is, totaal inefficiënt, veel te complex, net als de stoommachine, te kritisch op de mengselverhoudingen, eigenlijk zwaar verouderde techniek.
Toch blijft het leuk.
Dat ken niet, 1 en 4 hebben één bombine (bobijn, Jan) en 2en 3 de andere.. Die vonken dus sowieso al op het moment van tuimelen
En de regeling van de elektromotor is wel simpel?Ik ben geen dealer van elektrische motorfietsen, ik ben gecertificeerd om onderhoud en reparaties te mogen doen.
Ik verdien er geen stuiver aan, gelukkig wel aan de ice.
Snap jouw reactie niet, ik vertel alleen maar wat het is, voor mij is het fijn dat nog niet iedereen elektrisch gaat rijden, maar wel dat velen nog voorlopig met een ice blijft rondhobbelen.
Feit is en blijft dat de ice gewoon inefficiënt is, en veel te complex geworden.
maar mijn reacties hoef je echt niet te lezen hoor, kwel je zelf niet en scroll gewoon door.
En de regeling van de elektromotor is wel simpel?
Jij kan diagnose stellen bij een kapotte controller en herstellen wat kapot is ipv klakkeloos vervangen?
Ga proberen in jip en janneke taal een en ander te verduidelijken ..
Allereerst bougie aflezen....
Niet aan beginnen als je niet weet waarom en hoe.
Alleen op topsnelheid in de hoogste versnelling en dan je ontsteking uitschakelen is zinvol voor de verbanding af te lezen, ga niet naar huis rijden, rem niet af, kom niet aan het gas, alleen topvermogen kun je aflezen op de bougie...
AL rijd je maar 25 meter met andere gasklepstand is het geen goede kleur meer, en dan nog is het moeilijk om af te lezen...
Wat je eventueel wel kunt zien is ongelijkmatige verbranding of olieverbruik, maar that's it..
Voor REGULIERE benzine geldt , hoe hoger de klopvastheid ( octaangetal) hoe langzamer de verbranding, dus 95 verbrand sneller dan 98...
door de toevoeging van ethanol verhoog je de klopvastheid...
een motor die op 95 loopt kun je dus later laten ontsteken omdat die sneller verbrand, dit KAN dus ook betekenen dat een motor die perfect staat afgesteld voor 98 , op 95 minder lekker loopt omdat de ontsteking te vroeg plaats vindt...
ergens kwam de opmerking voorbij dat een motor ontworpen wordt voor???/?
ja en nee
Als je een raspaard ( op en top getunede auto) neemt, en je probeert daar in cuba mee te rijden, dan kom je waarschijnlijk in de problemen door de slechte kwaliteit van de brandstof, maar in Dld kun je er vrijwel alles ingooien, gewoon omdat de kwaliteit daar op het niveau ligt van wat men van een brandstof kan verwachten..
LPG en Aardgas en puur ethanol kunnen een nog hogere compressie aan, hij krijgt dan wel meer vermogen ( in potentie) maar zou dan niet meer fatsoenlijk op benzine kunnen lopen , dus daarom blijft een deel van de potentie ongebruikt ( dat we motoren kunnen bouwen die dat aankunnen laat diesel wel zien, daar is de compressie vele malen hoger)
nieuwe motor van mazda gezien heeft een compressieverhouding van 16:1
Ik snap het allemaal al een hele tijd... MAAR er is 1 opnemer, die wordt ini die 720 graden 4 keer getriggerd, er zitten namelijk 4 cilinders op... okee, dat 1 met 4 en 2 met 3 samen een Wasted Spark hebben is okee, maar als dan eenmaal 1 en 4 een vonk krijgen zou dat betekenen dat juist door die ene opnemer 2 en 3 ook een vonk krijgen ondanks dat die zich op of nabij het onderste dode punt bevinden... Dat zelfde geldt dan andersom voor 1 en 4
Ouderwetse CDI? da's hartstikke modern man!Er zal in de ontsteking toch wel iets van intelligentie zitten die weet dat je vanaf het indicatiepunt bij toerental x op interval Y moet ontsteken? Het is toch geen ouderwetse CDI?
Waarom denk je dan dat er in de oudere opels een stekker zit die je om kun stekenals je benzine van een andere octaangetal tankt???In dat filmpje wat ik iets eerde poste beweert Shell dat 98 niet langzamer brand als 95 en alleen de klopvastheid hoger is.
Waarom denk je dan dat er in de oudere opels een stekker zit die je om kun stekenals je benzine van een andere octaangetal tankt???Bekijk bijlage 1436786
Correct. Octaangetal en burn rate/speed hebben hoogstens een toevallige relatie voor een gegeven brandstofIn dat filmpje wat ik iets eerde poste beweert Shell dat 98 niet langzamer brand als 95 en alleen de klopvastheid hoger is.
Ik heb een broek die ik binnenste buiten kan dragen, wat is je punt?Waarom denk je dan dat er in de oudere opels een stekker zit die je om kun stekenals je benzine van een andere octaangetal tankt???Bekijk bijlage 1436786
Waarom denk je dan dat er in de oudere opels een stekker zit die je om kun stekenals je benzine van een andere octaangetal tankt???Bekijk bijlage 1436786
Voor als je andere benzine tankt??? Werkt datIk heb een broek die ik binnenste buiten kan dragen, wat is je punt?
Kijk eens waar je getankt hebt, niet het nummer, maar bij welk merk pomp.Ok een serieuze aftrap dan:
Afgelopen zomer heb ik mijn gsxr srad 600 (carburateurs dus) weer eens regelmatig gebruikt. Hij had ongeveer 2 jaar stil gestaan.
Ik heb altijd op 98 gereden aangezien ik hem ook op het circuit gebruikte. Maar de laatste x voordat ik hem stil zette had ik euro 95 getankt, (waarschijnlijk toen al E5) en vond dat hij daar al niet heel erg fijn op liep. En daarom is hij voor langere tijd stil komen te staan.
Voor de eerste rit dit jaar dus de carburateurs goed gereinigd en nagekeken en vlotterhoogte afgesteld end.
Aangezien het dicht bij zijnde tankstation euro 95 E5 verkoopt dat er ingedaan. De Suzuki zou daar probleemloos op moeten kunnen rijden,..... echt niet!
De carburateurs had ik gereinigd maar de stationair sproeiers kreeg ik maar niet brandschoon. Dus grotere nieuwe er in van een dynojet kit, wat ik nog had liggen. Motor liep beter, werdt niet gelijk loei heet als ik ff stil stond maar het was nog steeds niet geweldig, en zoals ik het altijd gewend was. Motor heb ik in 98 nieuw gekocht. En uiteindelijk weer terug naar nieuwe standaard maat stationair sproeiers. En voor mijn gevoel veranderde er helemaal niets......Dus besloten om mijn lambda "innovate lc-2" klaar te gaan maken om daar mee te kunnen testen.
Lang verhaal kort: Afgelopen zomer een zoek tocht naar 98 of 102 brandstof zonder ethanol iig. Met voorkeur voor 98 aangezien ik daar altijd prima op gereden had.
Uiteindelijk een BP station gevonden dat BP Ultimate 98 zonder ethanol verkoopt.
De ultimate in de tank geflikkert en ik start de Suzuki en hij had in tijden niet meer zo netjes gedraaid..... Met de 95 E5 kon ik hem niet op de choke starten maar moest ik hem ff warm draaien door zelf iets de gashendel van de stop te houden, heel iets maar als ik hem losliet dan viel de motor uit, en op de choke viel hij dus ook uit.....
Afijn..... begin Augustus dus de 98 Ultimate ontdekt en erin. De motor moest ik weer starten op zijn choke en die moest ik ook gewoon weer terug regelen naar mate het blok warmer werd, en zodra ik 5 kilometer gereden had kon die er helemaal af. Ook bleef hij keurig netjes op het gekozen stationair toerental draaien als ik stilstond met gas los. Kortom motor draaide weer als van ouds, en liep weer vertrouwt netjes. Zonder rare rillingen bij bepaalde toeren gebieden.
Of het aan het octaan getal of aan de ethanol ligt heb ik geen idee van, misschien een combinatie, en ook zal mijn gsxr wel prima af te stellen zijn op die huidige rommel. Maar zolang ik 98 zonder Ethanol kan tanken gaat dat erin, daar loopt hij toch echt het beste op.