he-le-maal niets...Maar nu vertelde me iemand dat het slecht kan zijn voor je motor als je altijd alleen je voorrem gebruikt. Wat klopt hiervan?
In een noodstop kan je dat "gedoseerd" remmen met beíde remmen waarschijnlijk wel vergeten. Op VRO1 leren ze je dan ook om in een noodsituatie alléén met je voorrem te remmen, simpelweg omdat je je aandacht dan niet hoeft te verdelen over twee remmen en je minder kans hebt om jezelf onderuit te remmen. De redenatie is beter goed en geconcentreerd remmen met één, dan half met beiden.Ik heb geleerd om gedoseerd met beide remmen te remmen. Nu hoor ik best veel om me heen dat er weinig nog met de achterrem geremd wordt. Alleen met een noodstop ofzo.
Maar nu vertelde me iemand dat het slecht kan zijn voor je motor als je altijd alleen je voorrem gebruikt. Wat klopt hiervan?
Da's leuk leren die dag maar als je altijd met 2 remmen remt doe je dat in een noodsituatie ook...In een noodstop kan je dat "gedoseerd" remmen met beíde remmen waarschijnlijk wel vergeten. Op VRO1 leren ze je dan ook om in een noodsituatie alléén met je voorrem te remmen, simpelweg omdat je je aandacht dan niet hoeft te verdelen over twee remmen en je minder kans hebt om jezelf onderuit te remmen. De redenatie is beter goed en geconcentreerd remmen met één, dan half met beiden.
Bovendien sta je met je voorrem toch véél eerder stil dan wanneer je je achterrem gebruikt: het laatste wat je moet doen in een noodsituatie is alléén remmen met je achterrem, want je remweg is bijna een keer zo lang dan als je met je voorrem gaat remmen
Ik heb mijn bericht even wat verduidelijktDa's leuk leren die dag maar als je altijd met 2 remmen remt doe je dat in een noodsituatie ook...
En volgens mij sta je het snelste stil als je met beide remmen remt
Zelfs GP/SBK racers gebruiken de achterrem dus er moet toch iets voor te zeggen zijn.
Groetjes, Dutch
Bij gelijke remdruk op het voorwiel zal een blokkerend achterwiel altijd nog harder meeremmen dan een ongeremd achterwiel.. je moet alleen oppassen voor het uitbreken inderdaad.
haha, nee maar ze maken ook geen noodstopAlleen gebruiken ze hem niet om echt te remmen
[me]ZX7-aRnold heeft z'n vragen uurtje afgelopen donderdag goed benut[/me]
Heb je bij natuurkunde niet zitten opletten?
Een gewoon draaiend wiel (dynamisch) levert meer wrijving dan een blokkerend wiel (statisch).
Al eens de handrem gebruikt van je auto? Dan wil de achterkant de voorkant inhalen omdat de voorwielen meer wrijving (weerstand) ondervinden dan de achterwielen.
Wat je al niet leert van de nationale wetenschapsquiz
Bovendien sta je met je voorrem toch véél eerder stil dan wanneer je alleen je achterrem gebruikt
Je moet ook niet alleen de voorrem gebruiken, of alleen de achterrem.
Maar de vraag was: Is het slecht voor de motor als je alleen met de voorrem remt.
Denk aan de extra druk die op de voorvork/balhoofd terecht komt bij het alleen remmen met je voorrem.
Denk aan de extra druk die op de voorvork/balhoofd terecht komt bij het alleen remmen met je voorrem.
Heb je bij natuurkunde niet zitten opletten?
Een gewoon draaiend wiel (dynamisch) levert meer wrijving dan een blokkerend wiel (statisch).
Al eens de handrem gebruikt van je auto? Dan wil de achterkant de voorkant inhalen omdat de voorwielen meer wrijving (weerstand) ondervinden dan de achterwielen.
Wat je al niet leert van de nationale wetenschapsquiz