*Als je echt lachen wil*

CBabeR

MF'er
4 mrt 2003
201
0
Gisteren zouden we zeer verheugd ons nieuwe intercom systeem gaan uitproberen.

Omdat we onderweg nog al wat te babbelen hebben leek het ons dus ideaal zo'n systeem.
Na een testbericht uit een motorblad toch maar gekozen voor de Alan456R.
Thuis uitgeprobeerd en was prima te verstaan allemaal.
Na wat zoeken naar een juiste plek in de buurt van het stuur om dat knopje vast te maken, gingen we eindelijk weer eens fijn een stukje rijden...
Ja toen begon dus de ellende, met 100 of 120 km/h was er dus niks van te verstaan en ff leuk erbij te vermelden is dat de volume knop op max. stond!
Maar een weggetje van 50 daar was het wel te verstaan...Nou toppie toppie! :}
En het leuke was dat ik alle berichten maar half te horen kreeg zo van: "Kijk ..t .aar s...t ..n fli..er!" Of tewel-Kijk uit daar staat een flitser!-
Je kreeg dus echt een soort galgje of Lingo effect, leuk voor 5 minuten... :X
En mijn vriend hoorde continu allerlei bliep en piep geluiden als er niet gesproken werd.
Dus al heel snel van irritatie dat systeem uitgezet om weer op de ouderwetse manier te communiceren: :9 :( :)
Dus je begrijpt het al dit leuke speelgoed voor MAAR 250Euro gaat retour afzender!

Dus heb je nog een tip voor een intercom systeem wat WEL werkt laat het me ff weten *D
 
Ja omdat de instructeur in een stille auto zit heb jij een goede ontvangst. Tussen 2 motoren word het een ander verhaal.

gewone bebouwde kom, merkte ik geen verschil of hij in de auto zat of op de motor. Op de snelweg was hij vanuit de auto (veel) duidelijk te verstaan. Overigens ik verstond hem altijd redelijk/goed, weliswaar niet boven de 110/120 uitgekomen met lessen...
 
Ik heb ook een PMR set, een Alan 456 en een 451. Werkt prima tot 120 km per uur. Ik denk ook dat je het volume niet op vol moet zetten omdat de vervorming dan enorm is. Ik heb hem altijd iets voorbij het 'midden' staan. Microfoon links opzij van m'n mond en een HS300 helmset. Ook de helm is natuurlijk een belangrijk onderdeel van het systeem. Een keer met een collega geprobeerd in een BMW system 4 helm, maar door het ventilatie systeem van de helm was de kwaliteit bagger. In mijn Uvex helm gaat het echter prima. Geen wind in de microfoon! Ook als ik op de motor achter de auto aanrijd gaat het allemaal goed tot zo'n 120 km per uur.
Ik heb er iig geen spijt van!
 
Windgeruis ontkom je niet aan, maar wij rijden met een setje van Kenwood en dat werkt prima! Je moet alleen ff op zoek naar een vrije en sterke bandbreedte... Wij haalden bijna 2 km. uit elkaar met die kassies... Kijk eens op Marktplaats.nl. Daar staan ze bij bossies!
 
Blijft toch vreemd, omdat ik mij kan herinneren dat met de lessen alles goed verstaanbaar was. Ook op de snelweg. Merk weet ik niet meer, ik geloof van Alan.
Ik kreeg dan alleen zo'n oortje om te luisteren, kon niets terugzeggen. Maar volgens mij kon ik ook, als ik de geschikte headset had, ook terugpraten..

volgens mij is inderdaad het grootste probleem de rijwind in de microfoon, en ik denk dat jouw instructeur in de auto zat :9
 
Ik heb er een van Pocket Comm... en die werkt goed tot 120 km/h
Daarboven wordt het allemaal een beetje moeilijk te verstaan door het windgeruis.

Porto kostte 69 euro + headset van 69 euro.
Er is ook een goedkopere porto van 35 euro, maar die heeft er geen radio op zitten.
Dit alles is te koop bij Conrad.
 
Lijkt wel of je de VOX aan hebt staan, probeer het eens met alleen PTT. Ik heb zo'n zelfde al een tijdje en werkt wel goed, moet alleen nog even een filtertje plaatsen, zodat er wat minder omgevingsgeluid doorkomt. De mic van de HS-100 is nl. veel te gevoelig, als je 1 a 2 meter bij de helm vandaan praat is het nog letterlijk te verstaan...
 
Windgeruis ontkom je niet aan
...

Maar wel voor een heel groot gedeelte! Voor een helm moet je ook eigenlijk 2 microfoons plaatsen, 1 voor je mond en 1 bij de wang. Met zo'n opstelling kun je namelijk het windgeruis eruit filteren en dus ook op hogere snelheid goed verstaanbaar blijven. Ik heb het niet getest maar ik hoor er hele positieve resultaten over.
(windgeruis zit bij beide microfoons en spraak voornamelijk bij 1)
 
Bestaan er geen KEEL-MICROFOONS meer?

Een soort halsbandje met 2 platte elementjes aan weerszijden van het strottenhoofd.

Zeer duidelijk geluid, goed verstaanbaar maar minder stem-herkenning.

Slikken/kuchen/boeren uiteraard wel keihard dan.
 
Ja maar wie heeft er een comfortabel systeem.
Ik kan van mijn rijlesavontuur herrineren dat ik beter af was als ik vincent van gogh had nagedaan want dat hoorapparaatje deed me toch gloeiende gloeiende pijn aan mijn oor !!!!!

En hoe zit het met gehoorbescherming.
als je een tijdje harder dan 80 rijd heb je toch duidleijk t emaken met wind en kan op den duur gehoorbescherming veroorzaken.

hhmmm he. hu wat.

Kan je gewoon oordoppen indoen in samenwerking met een intercom systeem ???

wie oh wie. wilt zijn wijsheden aan mij vertellen. ?
 
Op dinsdag 22 april 2003 15:42 schreef Murdock het volgende:


En hoe zit het met gehoorbescherming.
als je een tijdje harder dan 80 rijd heb je toch duidleijk te maken met wind en kan op den duur 'gehoorbescherming '( :? , je bedoelt 'gehoorbeschadiging', neem ik aan ;) ) veroorzaken.

hhmmm he. hu wat.

Kan je gewoon oordoppen indoen in samenwerking met een intercom systeem ???

wie oh wie. wilt zijn wijsheden aan mij vertellen. ?

..wat ik hierover gelezen en gehoord heb is dat die combinatie goed mogelijk is. Maar het hangt natuurlijk ook weer van de persoon af. De 1 heeft betere oren dan de ander of gevoeliger, het is dus nogal 'persoonlijk' ;)
 
Zag pas geleden een soort van post-order-boek liggen bij een maat van mij. Volgens mij zitten die jongens ook op internet: www.conrad.nl dan naar: zendapparatuut...antennes/toebehoren...Motorfiets..
In dat boek stonden diverse portofoon-systemen voor op de motor. Hierbij kan ik dus niet zeggen welke goeg, of minder goed danwel slecht functioneren. Maar je hebt wel een beetje een vergelijking tussen de systemen en bijbehorende prijzen.
 
Laatst bewerkt:
tjee zeg heeft iedereen dan alleen maar zo'n alan setje?
Uit de test van moto 73 bleek dat dit de van alle setjes onder de 250 euro nog de beste (mis)koop was. Boven de 250 euro (zo rond de 600 euro) zaten setjes die gewoon bij elke snelheid werken. Probeer eens een autocom (kijk op hun site en dan zie je dat het tot 200 km per uur probleemloos werkt). Ik begrijp uit de meeste tests dat iedereen onder de 200 euro al snel een miskoop doet.
 
Ik begrijp uit de meeste tests dat iedereen onder de 200 euro al snel een miskoop doet.

Ik las in Pro-motor dat deze setjes:

full


Het ook best goed doen. deze ALAN 441 PMR kosten nu bij Louis € 99,- voor twee zenders, incl headset. Heeft iemand hier ervaring mee??

En op de vraag van Murdock terug te komen, rijdt er niemand met oordoppen EN een intercom ??
 
tjee zeg heeft iedereen dan alleen maar zo'n alan setje?
Uit de test van moto 73 bleek dat dit de van alle setjes onder de 250 euro nog de beste (mis)koop was. Boven de 250 euro (zo rond de 600 euro) zaten setjes die gewoon bij elke snelheid werken. Probeer eens een autocom (kijk op hun site en dan zie je dat het tot 200 km per uur probleemloos werkt). Ik begrijp uit de meeste tests dat iedereen onder de 200 euro al snel een miskoop doet.


in die tijd van die laatste post hadden ze nog niet zullk modern spul...... :+
 
tjee zeg heeft iedereen dan alleen maar zo'n alan setje?
Uit de test van moto 73 bleek dat dit de van alle setjes onder de 250 euro nog de beste (mis)koop was. Boven de 250 euro (zo rond de 600 euro) zaten setjes die gewoon bij elke snelheid werken. Probeer eens een autocom (kijk op hun site en dan zie je dat het tot 200 km per uur probleemloos werkt). Ik begrijp uit de meeste tests dat iedereen onder de 200 euro al snel een miskoop doet.
Ik hoop dat die test idd niet up to date is, want ik heb vandeweek een cobra mt725 setje besteld met een paar van die budget-headsets. De dealer van dat cobra-spul wijst op eoa test van een zweedse krant, waar deze set als beste eruit kwam.

Als ik over een paar weken wat ermee geklooid heb weet ik pas hoe of wat. Heb ze nu nog niet eens binnen. ;)
 
Ik heb zo'n setje van Autocom. Dat was eerst helemaal geweldig bij de 190 was ik nog duidelijk te verstaan en kon ik ook de andere goed horen. Ik had hem alleen nog niet goed weggewerkt (ff snel in de binnenzak). En nu heb ik hem goed weggewerkt en dan hoor ik het ook storend. Dus het enige wat ik nog kan doen is kijken of het storen ook nog blijft als ie weer in de binnenzak zit. Het storende geluid heb ik ook als de motor nu uitstaat. :? En dan zeggen ze dat dit de beste zijn.....
 
Ik hoop dat die test idd niet up to date is, want ik heb vandeweek een cobra mt725 setje besteld met een paar van die budget-headsets. De dealer van dat cobra-spul wijst op eoa test van een zweedse krant, waar deze set als beste eruit kwam.

Als ik over een paar weken wat ermee geklooid heb weet ik pas hoe of wat. Heb ze nu nog niet eens binnen. ;)

Dan is de kans groot dat het geluid bij jou kut met een hoofdletter K is. De geluidskwaliteit is voor een zeer groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de headset.
Een lage kwaliteit zender/ontvanger met een topkwaliteit headset zal meestal beter resultaat geven als andersom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan