Android Smartphone Navigatie

Ik gebruik nu de Motorola G30 die ik voor nog geen 130 euro heb gekocht bij Mobiel.nl en een kortingscode van ING rentepunten. Tomtom Go erop gezet en vorige week een prachtige route gereden. GPX bestand in MyDrive geladen en gesynchroniseerd met de G30. Weliswaar met de auto tijdens de vakantie, maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit. Helaas zijn al die moderne telefoons enorme bakbeesten geworden. Een plaatsje in de broekzak is al een probleem, maar tijdens het navigeren is zo'n groot scherm wel prettig. Dat de telefoon niet waterdicht is maakt mij niet uit. Als ik 'm gebruik voor een route op de V-Strom doe ik dat als mooiweerrijder toch alleen wanneer buienradar een 100% droge dag voorspelt. Voor van A naar B zit er op de motor nog een Chinese WinCE navi met Becker Mamba. Die is wel waterdicht maar niet altijd betrouwbaar in het verwerken van GPX bestanden.
 
Ach, de meeste telefoons zijn behoorlijkbestand tegen regen hoor. Zolang ie niet vól aan de elementen blootgesteld wordt kan het lang aan. Ik heb mijn Oneplus op het stuur achter de ruit staan en daar wordt ie niet bijster nat ….
 
Ik gebruik nu de Motorola G30 die ik voor nog geen 130 euro heb gekocht bij Mobiel.nl en een kortingscode van ING rentepunten. Tomtom Go erop gezet en vorige week een prachtige route gereden. GPX bestand in MyDrive geladen en gesynchroniseerd met de G30. Weliswaar met de auto tijdens de vakantie, maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit. Helaas zijn al die moderne telefoons enorme bakbeesten geworden. Een plaatsje in de broekzak is al een probleem, maar tijdens het navigeren is zo'n groot scherm wel prettig. Dat de telefoon niet waterdicht is maakt mij niet uit. Als ik 'm gebruik voor een route op de V-Strom doe ik dat als mooiweerrijder toch alleen wanneer buienradar een 100% droge dag voorspelt. Voor van A naar B zit er op de motor nog een Chinese WinCE navi met Becker Mamba. Die is wel waterdicht maar niet altijd betrouwbaar in het verwerken van GPX bestanden.
Zou me er inderdaad niet te druk om maken... Bij een v-strom kun je hem ook nog achter je scherm monteren. Tijdens buien wordt hij dan amper nat!
 
Mijn oude galaxy S6 was ook niet waterdicht en was achter de ruit gemonteerd. Op het oog bleef deze best droog ook tijdens de regen.
Helaas bleek dat er tijdens een stevige regenbui toch meer water via de naden van de ruit op de achterzijde en randen van de Galaxy kwam. Gevolg. Gesprongen zekering een Smartphone die het 2 dagen niet meer gedaan heeft.
Daarom toch maar een waterdichte smartphone als eis
 
Ik heb een setup met een Blackview 'rugged' telefoon met draadloos opladen via de houder. Een en ander heb ik hier beschreven: Navigation Setup – JaxeADV

Tevens heb ik knoppen voor bediening van navigatie apps gemaakt op het stuur. Deze communiceren via bluetooth met de telefoon om een toetsenbord te simuleren. Voor wie een winterproject zoekt heb ik een guide hier neergezet: Handlebar buttons – JaxeADV

 
Ik heb een setup met een Blackview 'rugged' telefoon met draadloos opladen via de houder. Een en ander heb ik hier beschreven: Navigation Setup – JaxeADV

Tevens heb ik knoppen voor bediening van navigatie apps gemaakt op het stuur. Deze communiceren via bluetooth met de telefoon om een toetsenbord te simuleren. Voor wie een winterproject zoekt heb ik een guide hier neergezet: Handlebar buttons – JaxeADV

Gaaf project! Ik ga het dit weekend eens op mijn gemak lezen en bekijken 👍🏻
 
Top. Ga het ook eens rustig bekijken. Belangrijkste vraag: red de draadloze lader het om de accu tijdens navigeren vol te houden?
Ja, dat gaat goed. Het is geen draadloze snellader (de telefoon ondersteunt dat ook niet); en als ik hem 's morgens leeg op de lader zet is hij na een uur of 4 weer 100% vol (terwijl scherm op volle felheid staat). Ik heb wel gehoord van tablets dat ze meer gebruiken dan je met draadloos opladen kan bijladen.
 
Gaaf project. Voor degene met mijn niveau van elektronica kennis en soldeerkunsten er is ook deze van carpe iter. Deze vervangt het kubus twee knoppen en joystick model op de website. Komt met een app om bediening eenvoudiger te maken. Je moet er wel de ruimte voor hebben. €230 of zo, vanaf januari. Voor BMW's met het wonderwiel is er ook Wunderlinq, en die zijn ook bezig met een nieuwe interface app. Met BMW's eigen telefoon oplossing heb je alleen maar toegang tot de connected app, Ik ben me aan het oriënteren gezien mijn Navigator 5 steeds vaker het GPS signaal kwijt raakt, en allen een uit/aan lijkt te helpen
Als Garmin een simpel afstandbedien ding zou hebben om alleen zoom in/uit te doen zou ik de XT nemen..

1640354977948.png
 
Gaaf project. Voor degene met mijn niveau van elektronica kennis en soldeerkunsten er is ook deze van carpe iter. Deze vervangt het kubus twee knoppen en joystick model op de website. Komt met een app om bediening eenvoudiger te maken. Je moet er wel de ruimte voor hebben. €230 of zo, vanaf januari. Voor BMW's met het wonderwiel is er ook Wunderlinq, en die zijn ook bezig met een nieuwe interface app. Met BMW's eigen telefoon oplossing heb je alleen maar toegang tot de connected app, Ik ben me aan het oriënteren gezien mijn Navigator 5 steeds vaker het GPS signaal kwijt raakt, en allen een uit/aan lijkt te helpen
Als Garmin een simpel afstandbedien ding zou hebben om alleen zoom in/uit te doen zou ik de XT nemen..

Bekijk bijlage 1707882
De Carpe Iter is inderdaad het fraaist - maar kost dan ook wat. (en is lang niet zo leuk als zelf aankloten).

het toffe van de Carpe Iter is dat met die app veel meer controle hebben dan dat je hebt met toetsenbord emulatie.

Over de form factor: als je ook een joystickje erin zet en een wat ander ontwerp maakt om 3D te printen kun je het natuurlijk precies zo maken als je wilt (en past) ;).
 
Over de form factor: als je ook een joystickje erin zet en een wat ander ontwerp maakt om 3D te printen kun je het natuurlijk precies zo maken als je wilt (en past) ;).
Klopt bij mij zitten twee zoom knoppen onder de claxonknop in een geprinte behuizing.

Vandaag het Zoom projectje afgerond. Een kleine bluetooth afstandsbediening voor de navigatie App.

Met de twee extra knoppen onder de claxonknop kan ik nu in of uitzomen in de Kurviger of OsmAnd navigatie app. (TomTom heeft hier helaas nog geen Ondersteuning voor. dit heb ik uiteraard wel aangevraagd)

Bekijk bijlage 1575616

Bevestigd via de beschermring voor het grootlicht en een soort klerenhanger aan de andere kant van de knoppen.

Bekijk bijlage 1575618
 
Bij TT kan je inzoomen op type weg op je telefoon en dat bevalt mij super
Zeker als je wat harder rijd dan toegestaan
Dan zoomt hij niet te ver uit zodat je nog goed kan zien hoe de weg loopt
Gebruik handschoenen waar je de telefoon mee kan bedienen op het scherm ( touchscreen )

Routes delen via My drive gaat ook goed in de groepsapp die ik aanmaak voor een toer
Te gebruiken voor mede TT gebruikers

Reed met de Samsung 9+ 3 jaar en nu op de S21
Nog geen problemen met de telefoon ondervonden met een X grip
Opladen doe ik met een aparte oplader op mijn motor met een lader van 2,1 Amp
Water in de laadstekker is wel lastig en heb daar losse verloopstekkertjes voor mee om uit te kunnen wisselen voor een droge uitvoering

Realtime flitspalen en mobile flitsers en weg oprekkingen op de route ook top
Benzine pompen op de route met afstanden ook makkelijk

Geld wat ik aan de navigatie zou besteden nu in mijn telefoon gestoken
Deze gebruik ik 24/7 ipv die € 400 navigatie die meer in de kast ligt dan dat ik hem gebruik
 
Topic is al oud maar hoop dat ie nog steeds gebruikt mag worden?

Recent ondervonden dat ik best een GPS-dingetje achter de hand heb, ben typisch voorbeeldje vrouwmens dat de weg niet kan vinden. Op zich geen probleem maar op een bepaald punt moet je toch de weg naar huis terugvinden. Heb dus een mount aangeschaft met antivibratiemodule om een oude telefoon op de motor te kunnen gebruiken als test. Nog een beetje aan het uitzoeken hoe te monteren zodat het überhaupt leesbaar is onderweg maar we komen er wel (hopelijk).

Momenteel gebruik ik Osmand+ om te navigeren via GPX en Google Maps/Waze/... als het gewoon van A naar B is. Ik denk dat er sowieso nog even een leercurve is. Zijn er suggesties voor betere apps voor het inlezen en rijden van GPX bestanden? Ideaal als het navigeren offline kan gebeuren. Liever geen abonnementen, vaste prijs is te bekijken.

Ook ben ik nog steeds op zoek naar iets zoals Kurviger.de om routes en rondritten met bochtjes te genereren maar dan een betere versie want deze stuurt me zonder fout steeds fietspaden op of straten die al lang niet meer bestaan. Best wel vervelend als je gewoon relaxed een rondrit wil maken. Bestaande GPX gebruiken doe ik al maar als je eens minder tijd hebt en in de buurt wil toeren is dit niet altijd ideaal.
 
ik gebruik kurviger pro app op android telefoon als is ergens ben ik ik wil even zelf niets bedenken. ik heb ook zelfde ervaring met vreemde omstandigheden en rij dan gewoon een blokje om.
 
TomTom Go en sygic (kan tegenwoordig ook gpx aan) zijn 2 goede offline navigaties die je heel goedkoop* op het internet kunt vinden. Je kunt online gebruik maken van filters en omleidingen.
Ik gebruik kurviger online om routes uit te zetten en importeer die dan via My drive in TomTom Go. Tijdens rijden maak ik graag gebruik van de optie snelweg vermijden, en dan kom ik op leuke weggetjes uit, helaas niet de optie van kronkel weg.
*Gratis
 
Ook ben ik nog steeds op zoek naar iets zoals Kurviger.de om routes en rondritten met bochtjes te genereren maar dan een betere versie want deze stuurt me zonder fout steeds fietspaden op of straten die al lang niet meer bestaan.
Deze: Calimoto
 
TomTom Go en sygic (kan tegenwoordig ook gpx aan) zijn 2 goede offline navigaties die je heel goedkoop* op het internet kunt vinden. Je kunt online gebruik maken van filters en omleidingen.
Ik gebruik kurviger online om routes uit te zetten en importeer die dan via My drive in TomTom Go. Tijdens rijden maak ik graag gebruik van de optie snelweg vermijden, en dan kom ik op leuke weggetjes uit, helaas niet de optie van kronkel weg.
*Gratis
Moet je voor Sygic de .gpx in een mapje plaatsten (zoals "vroegah")? Of net als bij TomTom tegenwoordig via een MyDrive achtige applicatie?
 
ik gebruik kurviger pro app op android telefoon als is ergens ben ik ik wil even zelf niets bedenken. ik heb ook zelfde ervaring met vreemde omstandigheden en rij dan gewoon een blokje om.

Kurviger Pro staat er hier ook op maar wordt het blokje omrijden soms beetje beu. Hier in België zoveel wegenwerken rond mijn locatie dat blokje rond hier soms vertraging van 30+ minuten oplevert. _O-

TomTom Go en sygic (kan tegenwoordig ook gpx aan) zijn 2 goede offline navigaties die je heel goedkoop* op het internet kunt vinden. Je kunt online gebruik maken van filters en omleidingen.
Ik gebruik kurviger online om routes uit te zetten en importeer die dan via My drive in TomTom Go. Tijdens rijden maak ik graag gebruik van de optie snelweg vermijden, en dan kom ik op leuke weggetjes uit, helaas niet de optie van kronkel weg.
*Gratis

Bedankt voor de tips. Ik bekijk zeker even de TomTom en Sygic app maar ik dacht dat deze niet gewoon drag-en-drop ondersteuning hadden voor GPX? Ik vermoed dat die apps net als alle anderen niet op voorhand gaan aangeven of er een omleiding op de ingeladen GPX-route zit? (Imagine that... :9~)


Ik bekijk eventjes hun online routeplanner om te zien of het wat is. De app kende ik al maar vind de abonnementen en dergelijke net iets te duur voor het aantal keren dat ik het actief kan gebruiken. Zeker wel de moeite als ik wat meer vrije tijd kan vrijmaken!
 
Bedankt voor de tips. Ik bekijk zeker even de TomTom en Sygic app maar ik dacht dat deze niet gewoon drag-en-drop ondersteuning hadden voor GPX? Ik vermoed dat die apps net als alle anderen niet op voorhand gaan aangeven of er een omleiding op de ingeladen GPX-route zit?
ik dacht dat de nieuwste versie van Sygic wel drag and drop heeft, maar een route wordt idd altijd domweg gevolgd als je die van te voren inlaad, maar als je een route plant dan ontwijkt die wel de afzettingen.
tomtom geeft wel aan dat er wegen zijn afgesloten op de route, en dan kies er meestal een kleine omweg en pakt tomtom het na een paar km weer goed over.
 
Ben zelf op dit moment het meest fan van TomTom. GPX inladen werkt bij TomTom alleen via de MyDrive website. Kan niet met de MyDrive App
Helaas zijn de prijzen van TomTom recent omhoog gegaan. Ondanks dat vind ik het nog steeds de moeite waard.
Calimoto en Kurviger ook geprobeerd maar kunnen mij niet bekoren. Heb Calimoto zelfs nog goed aan de gang gekregen en daardoor al heel lang niet gebruikt.

Een mogelijk toekomstig alternatief vind ik MyRoute App navigatie. In de huidige versie nog niet goed genoeg maar is al een tijdje niet meer bijgewerkt. Volgens de roadmap moet er ergens in de zomer een volledige nieuwe versie komen.

Geen ervaring met Sygic.
Volgens mij liggen Sygic en TomTom dicht bij elkaar en heb deze daarom nooit geprobeerd. Er was ook nooit GPX support. Ook daarom een reden om links te laten liggen. GPX support is blijkbaar nu wel aanwezig.
 
Heb zelf ervaring met TomTom app en de kurviger app. TomTom werkt erg fijn en routes inladen via mydrive gaat prima en is makkelijk. Wel een abbo van een tientje ofzo per jaar. Kurviger vind ik ook een hele fijne app voor navigatie maar het inladen van tracks is wat omslachtiger dan via de TomTom app.
 
van A naar B: google maps
GPX'en: Osmand +. Eenmalig aangeschaft voor een 10tje of zo (levenslang abbo) dus onbeperkte kaarten download.
GPX mail ik gewoon naar mezelf of zet ik in google drive.
Op de telefoon op de GPX klikken opent Osmand en toont de route als overlay op de kaart.
Daarbij kun je kiezen om via de GPX te navigeren of de track gewoon alleen maar weer te geven op kaart als lijntje.
Voor mij werkt het laatste het prettigste.

Heb ook nog wel een tomtom rider 410, gebruik ik meestal voor langere tourritten op de weg.
Maar goed dat ding hoort niet in dit topic thuis, het is ook een draak van een traag apparaat maar goed :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan