APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Dat hoeft niet, eerdere onderzoeken wezen uit dat in Nederland een verwaarloosbaar aantal verkeersdoden het gevolg waren van defecten bij motorfietsen. De nieuwe plannen om de apk door te voeren hebben te maken met de Europese eenwording. Minister Cora van Nieuwenhuizen is zelf motorrijdster en voelde niets voor een apk. Maarja, die zal wel opgevolgd worden door een autorijder die dat niet eerlijk vindt.

Even om de discussie even op te lossen. Het gaat TOTAAL niet om de veiligheid van wie dan ook. Dat is gewoon een smoes. Het draait alleen om het geld. Het hele gezeik is opgezet door de DEKRA (google maar even). Dit is een commerciële organisatie welke op ons geld uit is. De EU heeft allang vastgesteld dat bij ongevallen met motorrijders slechts 0,9% iets met technische staat te maken heeft. Dus: nogmaals: Het draait alleen om geld.

Dat hebben we al 6 jaar geleden vastgesteld toen we met 6000 motorrijders naar Brussel zijn geweest. Maar het feest gaat gewoon door, de geld lobby is machtiger dan motorlobby. Zo simpel is het, betalen zullen we. Of je het er nu mee eens bent of niet, of het democratisch of niet. Geld regeert, simpel toch................
Dat is hetgeen de complotdenkers ook roepen.

We hebben een democratische dictatuur. Brussel en "het grote geld" beveelt en wij mogen de clown kiezen die ons gaat vertellen wat Brussel wil. Organisaties als de Dekra en Bovag zien geld in "de motorrijder" en willen cashen.

Toch is wel beter voor de verkeersveiligheid als een groot aantal motorrijders voortaan ingeblikt of op de Gazelluf gaat rijden.
Je kan zeggen wat je wil, maar dat energieverkwistende idiot-proof botsrandje van het koekblik werkt wel.


Over het duurder worden.... slechts een simpel apekulletje per jaar van maar 120 euro zorgt al voor een tientje per maand wat van die paar overgebleven zakcentjes af moet. Niet iedereen heeft zo veel rek in het uienleder, die rek zal heel vaak moeten komen van bezuinigen op andere uitgaven.
Dat doet mij er aan denken: Kan ik mijn abonnement op de belastingdienst al opzeggen?
 
Kijk maar eens naar de strenge straffen voor verkeersovertredingen in Zwitserland. Daar rijdt echt iedereen (op een paar mafklappers met teveel geld na) als een brave Hendrik. Stel dat we in NL ook die strafmaat zouden invoeren en strikt controleren dan zouden er een stuk minder 'hardrijders' en niet handsfree bellers overblijven. Het gaat om pakkans en hoogte van de bekeuring. Is een van beide (of beide) er niet dan gaat men zijn eigen gang.
Het is voornamelijk pakkans denk ik... Weet ik eigenlijk wel zeker, want waar ik woon is de pakkans best klein, en de straffen aardig hoog.
Aan de andere kant zijn de reels ook minder streng. Maar toch gebeurd hier het een en ander.
 
Iedereen heeft het nu over ongevallen, maar er zijn natuurlijk veel meer bijna of net niet ongevallen.

Ik kan mij nog herinneren, in het pre APK tijdperk, dat wij met de familie in de auto naar huis reden, langs een kanaal, en de doorgaande weg ging naar de andere kant van het kanaal, dus brug..
Mn vader stapt op de rem, en er gebeurd niets... Mn vader heeft de auto met wat stuurmans kunst om wat zaken heen kunnen sturen, en de auto uit kunnen laten rollenn.. Geen ongeluk, wel een situatie war je niet in terecht wil komen..

Ander voorbeeld, toen was ik denk ik een jaar of 4/5, ik kan het mij nog steeds herinneren.
Mijn moeder wil afslaan en stuurt in, en de ball joint van de onderste draagarm breekt af, wiel klapt dus naar buiten. Ook geen ongeluk, maar ook een situatie waar je niet in terecht wilt komen.. Auto gaat nergens meer heen... (Peueot 304 met verticale achterlichten.)

De auto van mn tante is ooit van de weg gehaald, heeft ze ookniet terug gekregen, ding half door gerot... (Renault 4)
 
Ligt dat aan geen APK of de laksheid van jouw familie in het onderhoud? Mijn auto's zijn nog nog nooit APK afgekeurd nl, ze krijgen elk jaar onderhoud en als er wat stuk is of dreigt te gaan wordt het gewoon gerepareerd.
 
Mijn voertuigen zijn ook nog nooit afgekeurd, ze moeten goedgekeurd cq gerepareerd zijn anders mag ik niet mee de weg op.

Mijn motoren komen om de paar jaar bij een motorzaak en ik vind het prettig dat ze nagekeken worden, cq veilig zijn.....en dat het geld kost hoort erbij, niet altijd fijn jammer maar helaas.
 
Laatst bewerkt:
Nu is mijn huidige auto uit 2014 met bijna een ton op de teller. Roest is dan natuurlijk geen probleem maar de slijtage delen worden gewoon meegenomen in regulier onderhoud of ik hou het zelf bij (eind vd zomer nieuwe Michelin Pilot sports op de voorwielen bijvoorbeeld)
 
Ligt dat aan geen APK of de laksheid van jouw familie in het onderhoud? Mijn auto's zijn nog nog nooit APK afgekeurd nl, ze krijgen elk jaar onderhoud en als er wat stuk is of dreigt te gaan wordt het gewoon gerepareerd.

Er zijn heel veel mensen die géén onderhoud doen, en niet goed voor hun voertuig zorgen.

Die mensen rijden dus letterlijk door tot er iets afbreekt of niet meer werkt. Voor die mensen is er APK.

"Ja doe het dan alleen maar bij die mensen, want ik heb m'n voertuigen in top conditie"

Ga dat maar eens organiseren.
 
Ach, ik heb recentelijk een voorgedeukte auto met 200k op de teller gekocht en met kleurverschil....interesseert me helemaal niks verder, als hij maar apk, veilig en betrouwbaar is.
 
Geloof me, die 2 tientjes wordt het niet. Er was toen al sprake vanwege de investering in opleiding en meetapparatuur voor de monteurs dat het bedrag eerder 100 EURO zou moeten zijn. En dat is 6 jaar geleden.......
Hoeveel kost een APK keuring in NL?
In België, afhankelijk van het type auto, tussen 33 en 50 €.
Waarom zou het dan voor een motor plots 100€ moeten worden?
Mijns inziens zou het bij een motor net (een stuk) minder moeten zijn, er valt immers minder te controleren.

Anyway, is er nu al duidelijkheid of die APK er voor motoren ook doorkomt? En zo ja, vanaf wanneer?
Ik dacht dat dit de bedoeling was om vanaf begin dit jaar in te voeren? Ik heb alvast nog geen bericht gekregen om te gaan met mijn motor.
 
Binnenkort worden de garages druk, mensen ontvangen aan het einde vd maand hun vakantiegeld en kunnen apk’s en reparaties uitgevoerd worden.
 
Die mensen zijn er zeker, maar als de APK voor motorfietsen soortgelijke eisen gaat krijgen als de APK voor auto's dan zouden die remslangen geen reden voor afkeuring zijn. Dus wat voegt het toe?

Sterker nog, ik denk dat het een negatief effect zal zijn. Nu zegt een goeie monteur tegen iemand dat hij eens nieuwe remslangen moet laten monteren en sommigen zullen dat doen. Nu zal veel vaker de vraag zijn: "is tie goedgekeurd? Ja, nou laat die remslangen dan maar zitten". Gevolgd door een bericht op social media hoe de monteur heeft geprobeerd die persoon op te lichten.

Tja, sinds wanneer is regelgeving gebaseerd op hoe mensen écht denken , doen en handelen ?
 
12,50 bij mijn medelander garage, klaar terwijl U wacht.
Blij dat het bij jullie zo goedkoop is, want APK in NL stelt niks voor vergeleken met de "technische keuring" in B.

Snap nog steeds niet dat APK bij jullie gebeurt bij de dealer zelf. Stel, ik ben elektricien, dan kan ik toch niet ZELF de keuring doen van de installatie die IK gemaakt hebt???
Bij ons gebeurt dat in onafhankelijke keuringstations, waar je niet mag werken als je ook nog bij een dealer bijwerkt (niet dat dat laatste niet gebeurt in het zwart natuurlijk), en waar de werknemers ambtenaar zijn. Die geven je dus geen cadeautjes. "Den goeien ouwen tijd" dat je met "500 Frank" tussen je papieren een groene kaart kreeg, is allang voorbij.


Er zijn heel veel mensen die géén onderhoud doen, en niet goed voor hun voertuig zorgen.
Dat is vooral het geval bij autorijders.
De meeste auto's worden gekocht omdat je "verplicht" bent een auto te hebben. Maar die mogen niks kosten, dus wordt er bespaart op alles en nog wat. Zolang dat ding er maar voor zorgt dat ze die 800m naar de bakker kunnen overbruggen, want anders geraakten ze daar nooit. Ja, dat is wat overdreven, ik weet het. Maar het is gewoon zo dat pakweg 80% van de auto's een noodzakelijk kwaad is. De meesten zorgen er gewoon niet goed voor, al dan niet bewust. De meeste autorijders hebben ook helemaal geen voeling met hun auto en merken het niet als er iets niet goed is.

Bij motorrijders heb je die uiteraard ook, maar dat zijn zeldzame exemplaren. De grote meerderheid onder de motorrijders dragen erg bewust veel zorg voor hun motor, EN hebben ook nog eens voeling met hun motor en het rijden daarmee. Het is zelfs een feit dat auto's van mensen die een motor hebben, ook in merkbaar betere conditie zijn dan een gemiddelde auto.

APK voor motoren is dus derhalve ook vrij zinloos ... maar ja, als de EU zegt dat het moet ... dan moet het toch zeker?

Dat ze eerst eens een APK inroepen voor ALLE aanhangwagens, dus óók de kleintjes met een mtm van 750kg. Het is ontelbaar hoeveel van zulke wrakken de weg op gaan. Het is eerder zo van, "he kijk, een aanhangertje in goede staat!" Ruim de helft lijkt van de zeebodem te zijn opgevist.

Mijn motor is dan wel 17 jaar oud, en is naar het schijnt de lelijkste motor in de laatste 7 miljoen jaar gebouwd, en uiterlijk ook niet meer aantrekkelijk (lees: véél gebruiksporen enz), ik durf wel met klem te zeggen dat die op technisch vlak helemaal in orde is. Net als mijn auto, en mijn aanhangwagentje.
 
Nou, ik weet wel dat ondanks de zgn vlotte check dat de ervaren monteur de pijnpunten gemakkelijk eruit haalt!
 
Nou, ik weet wel dat ondanks de zgn vlotte check dat de ervaren monteur de pijnpunten gemakkelijk eruit haalt!
Ooit al eens door een keuring station in B gereden?
DÁN weet je wat technische keuring inhoudt!

Dat maakt natuurlijk verder niet veel uit, want op moment van keuring is die auto misschien goed, een maand later scheelt er iets ernstigs aan. Het zal er ook maar vanaf hangen, eens de auto 6 jaar us, elk jaar naar de keuring, de ene gaat dus om de 10.000km naar de keuring, de andere pas om de 50.000km.

Net zo met de motor. Veel motorrijders zullen dus om de paar 1000km naar de keuring moeten, anderen om de 35.000km (of zelfs veel meer).
 
Ooit al eens door een keuring station in B gereden?
DÁN weet je wat technische keuring inhoudt!

Dat maakt natuurlijk verder niet veel uit, want op moment van keuring is die auto misschien goed, een maand later scheelt er iets ernstigs aan. Het zal er ook maar vanaf hangen, eens de auto 6 jaar us, elk jaar naar de keuring, de ene gaat dus om de 10.000km naar de keuring, de andere pas om de 50.000km.

Net zo met de motor. Veel motorrijders zullen dus om de paar 1000km naar de keuring moeten, anderen om de 35.000km (of zelfs veel meer).
Tis een blijft een moment opname, ongelukken zullen er nog altijd plaatsvinden.
 
Tis een blijft een moment opname, ongelukken zullen er nog altijd plaatsvinden.
Het gaat ook helemaal niet om die momentopname. Het gaat om een verandering in bewustwording, en om de kans dat iemand jarenlang met een wrak blijft rondrijden zeer te beperken. Want dat gebeurt nu nog steeds met motorfietsen, en niet met auto's.
 
Bewustwording gaat bij sommige figuren niet lukken, die zitten nergens mee net als bij die Ajax fans..8-)

Dat iemand jaren in een wrak rondrijdt en zonder rijbewijs achter het stuur zit zonder dat hij opvalt hoeft geen probleem te zijn. Zolang ik er niets mee te maken heb, en als hij zich om een boom vouwt omdat zijn remmen weigerden dan is het zijn probleem niet de mijne.

Ach zo’n apk is wel goed voor het zelfvertrouwen, iig ik vind het fijn dat ik op een motor rij die nagekeken is door een profi, mijn geld en mijn idee...en kan ik mezelf niet verwijten dat als iets gebeurd het te wijten is aan mijn eigen stommiteit/zuinigheid.
 
Blijkbaar komt de APK er NIET in NL, maar wel in B.
Dus, waar maken jullie zich dan zorgen om?
(Ok, dat artikel is al wel van 6 maand geleden ...).

Verder lees ik wel dat de keuring gefocust zou worden op veiligheid en niet op al dan niet originaliteit van de motor.
Dat is dan toch wel een goed punt.
Tenminste ... als het waar is ...

Verder blijkt dat men er in B aan denkt om de motorkeuring dan weer wel door dealers te laten uitvoeren. De daarvoor aangehaalde argumenten vind ik dan wel best heel logisch, maar toch vind ik dat geen goed idee. Want het zou slechts om bepaalde te selecteren dealers gaan.

Stel: Motor Center Tienen wordt ervoor aangesteld (Suzuki en Yamaha), maar MotorSprint in Leuven niet (Suzuki motoren, en nog wat merken van scooters).
Ik ben geen klant bij die eerste, wel bij die tweede. Als ik dan voor een keuring naar die eerste moet, kan die geneigd zijn af te keuren voor een futuliteit, om u bij hem nog wat kosten te laten maken, of na herstelling/aanpassing bij jouw eigen dealer toch nog steeds moeilijk te doen ...

Nee, geef mij maar de keuring in onafhankelijke stations!
 
Kijk maar eens naar de strenge straffen voor verkeersovertredingen in Zwitserland. Daar rijdt echt iedereen (op een paar mafklappers met teveel geld na) als een brave Hendrik. Stel dat we in NL ook die strafmaat zouden invoeren en strikt controleren dan zouden er een stuk minder 'hardrijders' en niet handsfree bellers overblijven. Het gaat om pakkans en hoogte van de bekeuring. Is een van beide (of beide) er niet dan gaat men zijn eigen gang.
Bij Zwitsers zit het in hun genen om de regels niet te overtreden en om keurig netjes te zijn/geen overlast te verzorgen(zelfs alle tuintjes en bermen zien er uit om door een ringetje te halen: daar zal toch geen wet en/of boete voor zijn?). In ieder geval in hun eigen land. Zwitserse auto`s die ik buiten Zwitserland tegen kom betrap ik wel eens op harder dan toegestaan te rijden.

Verder: ik zie geen bewijs dat in NL de handhaving tekort schiet tov de omringende landen. Wel het tegenoverstelde, in dit bericht Progressief boetestelsel en verkeersveiligheid | SWOV

Als laatste: de Zwitsers verhouding tussen boete en snelheidsovertreding vind in buitenproportioneel.
 
Ligt dat aan geen APK of de laksheid van jouw familie in het onderhoud? Mijn auto's zijn nog nog nooit APK afgekeurd nl, ze krijgen elk jaar onderhoud en als er wat stuk is of dreigt te gaan wordt het gewoon gerepareerd.
Dat ligt natuurlijk aan mijn familie, maar je wilt niet weten hoeveel mensen zo waren.
Jonge vent met 2 kinders en een slecht betaalde baan, en voor je het weet zit je in zo'n situatie..
 
Terug
Bovenaan Onderaan