Ja, als je de vraag stelt of je een motor er bij moet kopen is het antwoord altijd ja.
db
Alles +1 is vaak mooier.Ja, als je de vraag stelt of je een motor er bij moet kopen is het antwoord altijd ja.
db
Het was een grote stap voor mij. Ik heb al ruim 18 jaar een autorijbewijs en sinds vorig jaar een motorrijbewijs. Met dit weer een mooi moment om te proberen autoloos door het leven te gaan. Anders kan ik altijd nog een A-segment auto kopen inderdaad. Voorheen was ik echt van een sportieve duurdere auto, maar het doet me echt niks meer sinds ik motor rijd.Je hebt er lang over nagedacht en dan binnen 1 dag twijfelen of het wel juist was, waarschijnlijk niet dan.
Een auto kopen en weer door.
Eerlijk gezegd denk het ook niet. Ik ben blij met mijn huidige motor en wil over jaar of 2-3 kijken naar 900cc naked of adventure motoren. In de tussentijd vraag ik me af hoezeer de afschrijving is op een motor.Waarom een kleine lichte plezier motor erbij?
Heb je daar echt plezier van?
Als je overweegt een motor erbij te nemen, zou ik eerder een werkpaard nemen, oudere cardanfiets of een motorscooter voor ww en je huidige voor plezier
Uit eigen ervaring, scooter is uiterst praktisch en comfortabel voor ww
250-300 is zat, ook met snelweg
Om de hoek van mijn appartement is er een Greenwheels auto. Boodschappen doe ik online bezorgen. Shoppen doe ik ook online of kan met de tram zo centrum in. Af en toe ga ik naar vrienden in andere steden en kom in de avond terug. In dat geval kan ik ook prima de auto gebruiken. Verder (gelukkig) geen kinderen, dus hoef niet met anderen rekening te houden.Bekijk bijlage 1756507
Persoonlijk zou ik een autootje erbij houden, maakt je flexibel ook voor het ophalen van ''grotere'' dingen. Heb je niet iemand in je omgeving waarvan je makkelijk een auto kunt lenen? In de tijd dat ik geen auto had kon ik altijd die van me ouders pakken, die stond toch altijd stil in de garage. Af en toe een bloemetje en een tankje benzine, en iedereen was blij.
Dit is wel echt mijn droomvoertuig! Jij bent zeker graag van de mengelmoesjes.Voor de twijfelaars of als je gewoon een ruitenwisser op de motor wilt
Maar ik zou hem overwegen in jouw specifiek geval :p
Bekijk bijlage 1756508
Onwillekeurig vraag ik me af of je die vraag niet beter had kunnen stellen voordat je de auto verkocht, maar soit.Hallo allen,
Gisteren na lang wikken en wegen mijn auto verkocht. [heel verhaal…] Mijn vraag is hoe zit het met afschrijvingen op de motor. Ik wil nog graag minstens 2 jaar met deze motor rijden. Als ik dan over 2 jaar 30.000km erbij heb. Hoe zit het dan met de afschrijving en onderhoud en dergelijke? Is het verstandig om een kleine motor bij te nemen voor plezier (KTM 125 duke) en de Ninja te gebruiken voor alleen woon/werkverkeer? Of toch een Kia Picanto kopen bij slecht weer omstandigheden, zodat ik meer afwisseling heb in vervoersmogelijkheden.
Ik train ook 3 keer in de week karate en ik vrees dat bij vertragingen met de OV, dat ik dan mijn lessen om 18.30 uur ga missen.
Wellicht kunnen jullie mij wat wijze verstand brengen.
Alvast mijn dank.
Nou nee ik zou hem zelf nooit kopen maar is de eerste motor waar ik aan moest denken bij het lezen van je verhaalDit is wel echt mijn droomvoertuig! Jij bent zeker graag van de mengelmoesjes.
Is met de huidige benzineprijzen ook niet leuk meerBekijk bijlage 1756507
Persoonlijk zou ik een autootje erbij houden, maakt je flexibel ook voor het ophalen van ''grotere'' dingen. Heb je niet iemand in je omgeving waarvan je makkelijk een auto kunt lenen? In de tijd dat ik geen auto had kon ik altijd die van me ouders pakken, die stond toch altijd stil in de garage. Af en toe een bloemetje en een tankje benzine, en iedereen was blij.
Ik zou sowieso eerst eens een jaartje kijken hoe het bevalt, om alleen over de motor te beschikken. Daarna kun je altijd nog zien.
De beste reactie. Als je een speedpedelec neemt ben je in 30 minuten op je werk. s’Avonds 30 minuten naar huis, dan sport je al 5 uur per week. Ideaal.Voor die paar km woon /werk ga je toch geen extra motor aanschaffen,dat stukkie kan makkelijk met de fiets,
en als je lui van aard ben desnoods een elektrische
Dank voor je reactie. Ik ben wel benieuwd wat een onderhoudsbeurt gemiddeld kost bij de garage. Ik heb de 1000km beurt voor ongeveer 200 euro gedaan. Wat voor andere motor zou jij erbij doen als je al een 2 cilinder 650cc motor zou hebben?Onwillekeurig vraag ik me af of je die vraag niet beter had kunnen stellen voordat je de auto verkocht, maar soit.
Over 2 jaar staat er bij jouw motor dus 32500 km op de klok, als ik je goed begrijp, en dat vind ik nog wel meevallen voor een motor die dan 3 jaar is. Als je het ding dan zou inruilen schrijf je er flink op af (procentueel, qua geld valt het alleszins mee omdat die Ninja immers geen hele dure motor is), maar dat komt omdat je dan een nog steeds jonge motor inruilt. Als je besluit ermee door te rijden, dan tikt de teller natuurlijk door, en doe je er financieel het beste aan om het ding gewoon op te rijden (en louter financieel is dat sowieso het gunstigst). Technisch zou dat iig geen probleem moeten zijn, bij goed onderhoud. Overigens gaat het me niet verbazen als je er in de praktijk meer mee rijdt en/of dat je het ding binnen 2 jaar inruilt, maar dat zegt wss meer over mij dan over jou, maar hoedanook: in dat geval ben je dus duurder uit.
Onderhoud dan, tja, jouw Kawa heeft een betrekkelijk klein onderhoudsinterval, dus je zult er regelmatig mee bij een dealer staan, tenzij je het onderhoud zelf doet, maar omdat het ding nog in de fabrieksgarantie zit kan dat onhandig blijken te zijn als je die garantie wilt kunnen aanspreken. Dat maakt het onderhoud relatief duur: ik heb dat in het verleden gezien bij een eenvoudige Bandit, waarbij de onderhoudskosten bijna net zo hoog waren als de som van de onderhoudskosten van mijn toenmalige FJR en KTM tezamen, bij gelijke kilometrages. Sowieso is motortje rijden meestal duurder dan een klein autootje rijden, zeker als het om grote kilometrages gaat.
Van karate heb ik geen verstand, van OV ontken ik het bestaan, en of je er een motor bij moet kopen… lijkt me wel toch? Gewoon, omdat het kan (maar zoek dan wel wat leuks uit).
Dank je wel. Het maakt mij nu wel duidelijk dat een tweede motor voor de redenen die ik heb aangegeven niet bepaald verstandig is.De motor is nu nog leuk en daardoor neem je veel 'negatieve' zaken nog wel voor lief. Denk aan regen, kou, altijd motorpak mee (en gewone kleren meeslepen), boodschapjes meenemen etc.
Omdat je ook een auto gewend bent, ga je voor dit soort zaken straks graag weer een auto willen. Dat denk ik, weet ik natuurlijk niet zeker.
Motorrijden is leuk als je een rondje om de kerk doet, goed te doen voor woon-werk of een kopje koffie bij een maat, maar niet altijd handig als het je enige dagelijks vervoersmiddel is.
Wat betreft een tweede motor. Ik zou het niet doen.
Je geeft zelf al aan over 2-3 jaar een andere motor te willen kopen. Daarmee geef je ook aan dat dit eigenlijk voor jou een 'tijdelijke lichte instapmotor' is (relatief he). Waarom zou je daar nog een een kleinere motor bij kopen? Alleen om afschrijving te besparen? Gekkenwerk.
Gewoon deze fiets doorrijden en de afschrijving voor lief nemen. Straks komt er ook iemand kijken die gewoon een leuke 'beginnersfiets' koopt voor 1 of 2 jaar om daarna door te gaan naar een groot blok. Zo een persoon kijkt niet naar 10k op te teller of 30-40k.
De afschrijving is lastig te bepalen. Ik heb afgelopen jaar mijn zx10r verkocht voor dezelfde prijs als ik hem 6 jaar daarvoor aangeschaft had. Ook staan z1000 (model 2003-2006) nu nog steeds voor dezelfde prijs te koop als ik de mijne 6 jaar geleden verkocht. Goed, daarentegen was mijn huidige S1000r natuurlijk net zo veel te duur in de aanschaf, omdat die ook niet goedkoper is geworden de afgelopen jaren.
Keiharde inflatie natuurlijk, maar goed het maakt de bepaling van afschrijving momenteel lastig.
Wat voor 'pekelfiets' kan je aanraden? Ik las dat de Bandit erg deugdelijk en betrouwbaar is. In mijn berging past maar 1 motor of een hele kleine motor zoals die 125cc. Dat betekent dus dat ik de motor ook buiten zou moeten zetten.ik rijd zelf 80 km/dag woon/werk , ik heb een auto die alleen voor boodschappen gebruikt wordt.
als je een pas nieuwe motor hebt zou ik zelf een oud woon/werk brik er bij kopen ,
extra onderhoud van de tweede motor heb je nauwelijks , want je rijdt dezelfde aantal kilometers , of je nu één of twee motoren hebt.
als je met je mooie nieuwe trots in de winter gaat rijden ziet hij er straks na een winter door de pekel niet meer uit.
Ik heb zelf altijd een woon/werk brik die van mij mag roesten,
als je probeert de hele winter je motor netjes te houden heb je er een dagtaak bij.
Mijn mooie fietsen staan in de winter binnen , de woon werk motor is gewoon een gebruiks ding , die slaapt buiten
bevalt mij prima
Dank je! Ik ben inderdaad een overdenker. Soms iets teveel helaas. Ik ga het voorlopig inderdaad zo proberen. Ergens eind dit jaar kan ik altijd nog de keuze maken voor een auto mocht het tegenvallen.
Gefeliciteerd met je motor en je rijbewijs, maar je begint eigenlijk pas net. Je zult de eerste niet zijn die na een paar maanden veel rijden erachter komt dat je misschien toch een ander soort motor prettiger vindt, of dat je uiteindelijk toch veel meer of juist minder rijdt dan je verwacht had... Bovendien zit je nu nog in een soort twijfelmindset blijkbaar, en ben je dus sowieso nog niet gewend aan langere tijd géén auto hebben.
Kortom, niet de beste situatie om beslissingen in te nemen, zeker niet als je zo iemand bent die iets graag van alle kanten goed overdenkt voordat hij het beslist (en dat lijk je te zijn).
Als je geen haast hebt en als je het belangrijk vindt om weloverwogen financiele keuzes te maken, zou ik zeggen, even rustig wachten en jezelf de tijd en ruimte geven een paar keer van gedachten te veranderen.
Maar het +1 argument is ook waar natuurlijk
Bij mij in de buurt is het ongeveer 200 euro voor 2 jaar buiten parkeren. Een rugzak is inderdaad ideaal. Afgezien van een matras die ik bij IKEA heb opgehaald kan ik mij niet herinneren wanneer ik iets groots heb opgehaald. Bovendien kan je inderdaad nog altijd ergens een auto huren.Vergeet de parkeerkosten niet. Als je toevallig vaak in gebieden met betaald parkeren moet zijn (en/of wellicht een parkeervergunning moet betalen voor thuis parkeren of zo), kunnen de kosten van een auto (ook een klein autootje) ook best van oplopen.
Overigens eens met bovenstaande, mijn eerste tien gemotoriseerde jaren waren op de motor en ik deed er inderdaad ook van alles mee. Allerlei manieren met riemen, spanbanden, snelbinders, tie wraps en gewoon met 1 arm vasthouden, of op de tank tussen je armen (kan spannend worden...) of onder je jas, of een rugzak voor en een rugzak achter, verzin het maar.
Ik heb nou sinds een jaar of drie de luxe van een auto van de zaak (wat ik soms nog steeds niet helemaal begrijp) en daar word je erg lui van, en in mijn geval ook mooiweerrijder trouwens, maar na de afgelopen 3 maanden motorloos te zijn weet ik het wel zeker: als ik definitief zou moeten kiezen tussen OF motor voor de deur OF auto, zou ik meteen voor de motor kiezen. Of het nou onder de streep duurder is of niet.
Meen je dat? 20km afleggen op fiets is iets van 55 minuten volgens Google Maps. Ik moet dan ook de veerboot nemen, want anders ben ik net een toerist die via de coentunnel gaat fietsen. Als het goed is ga ik over 2-3 jaar verhuizen dichter bij werk en weg vanuit Amsterdam. In dat geval hoef ik nog maar 6km af te leggen naar werk. Een (elektrische) fiets lijkt me dan ideaal.Voor die paar km woon /werk ga je toch geen extra motor aanschaffen,dat stukkie kan makkelijk met de fiets,
en als je lui van aard ben desnoods een elektrische
Ook een goede overweging inderdaad. Die krengen zijn wel duur trouwens. Ik zou het niet buiten durven stallen.De beste reactie. Als je een speedpedelec neemt ben je in 30 minuten op je werk. s’Avonds 30 minuten naar huis, dan sport je al 5 uur per week. Ideaal.