AVD - fijn verhaal

Dat lijkt me inderdaad een goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Bedankt voor de tip :)

Plus het feit dat je dan recht achter de buitenspiegel van je voorganger rijdt, en je dus ook zijn aandacht trekt en hij rekening met je kan houden :) Je rijdt in de kijker zegmaar... En dat is wat je wilt :Y

Bovendien flitsen ze ontzettend vaak in 30 km/h zones (ze staan veelvuldig in de straat waar ik dagelijks doorheen rij) dus voor jezelf zou ik er rekening mee houden voor later haha. 10km/h te hard is volgens mij al iets van 100 eurotjes..

Spraak laatst toevallig een agente die bij een flitser stond, en die vertelde mij dat ze zo goed als nooit in een 30 km/h zone controleren, omdat de weg daar in 99% van de gevallen niet op ingericht is en ze daar dus formeel niet mogen controleren oid... Maar, er zijn natuurlijk uitzonderingen, jij zal het ook niet uit je duim zuigen...
 
Je had waarschijnlijk dezelfde examinator die mij heeft laten zakken voor rechts in halen terwijl er een blokmarkering was..... ik vind het een...... :+ mag je zelf in vullen :)

waarschijnlijk krijg ik hem weer als ik de 30e examen moet doen, aangezien er normaal maar 1 motor examinator zit in mierlo (heb ik begrepen dan) dus ben benieuwd.

maar belangrijker, succes met de volgende !!!
 
Ik denk ook dat als je niet 400 a 500 m achter hem was blijven hangen (0.5 km!) dat je dan makkelijk er nog voorbij had kunnen gaan. Maar ja, leerzame les en succes met de volgende poging!
 
Je had waarschijnlijk dezelfde examinator die mij heeft laten zakken voor rechts in halen terwijl er een blokmarkering was..... ik vind het een...... :+ mag je zelf in vullen :)

waarschijnlijk krijg ik hem weer als ik de 30e examen moet doen, aangezien er normaal maar 1 motor examinator zit in mierlo (heb ik begrepen dan) dus ben benieuwd.

maar belangrijker, succes met de volgende !!!

Je vind het een clown? :') :+

Maare, ik had volgensmij dezelfde examinator met de motor, als ik 2 jaar eerder met de tussentijdse toets van mijn auto had, vond het toen al een beetje een rare vent, was ook megazenuwachtig toen, maar met de motor viel het wel mee, was wel aardig... Blijkbaar toch goed gegaan toen, want ik reed terug naar het CBR met de instelling "F*ck it, dit word 'em niet, dan maar een herexamen" -O-

Komen we terug bij het CBR, gaan naar binnen "Nou, het is positief voor je geëindigd, gefeliciteerd!". Instructeur meteen luid "Oh?". Die dacht waarschijnlijk hetzelfde als dat ik deed :') Dus ja, toen was ik heeeel erg blij... Want had het idee dat ik af en toe vergeten was een straatje in te kijken, soms misschien wat te hard reed en gewoon beetje onrustig reed door een 30/50 stukje (hobbelweg). En daarna moest ik nog even een stukje 20 km/h te hard rijden op de snelweg om auto's in te halen en nog op tijd te kunnen uitvoegen :') Maar, schijnbaar vond 'ie dat alleen maar goed, eigenlijk helemaal geen specifiek commentaar gehad. Het was niet heel erg goed, maar ook niet heel erg slecht :')
 
:^

Bij ons in de buurt hebben ze een aantal jaren geleden nog iemand naar het kerkhof kunnen brengen, die een trekker inhaalde bij een uitrit. Die trekker sloeg inderdaad plotseling af. -O- Dus trekker inhalen bij een uitrit of zijweg is een no go voor mij.

Mee-eens.
Maar niet alleen bij trekkers, ook auto's, vrachtwagens, fietsers, brommers etc. :+
 
Ik ben het met je eens. Als je beter gelezen had, zag je vast ook dat ik niet 400-500 meter afstand aan het houden was, maar dat in eerste instantie de afstand was toen ik de tractor voor het eerst kon zien. Op dat moment was ik gewoon op hem in aan het lopen, tot ik er zo'n 50m achter reed. Kortom, volgafstand was niet het probleem :)

Dan is t gewoon sneu dat ze je hebben laten zakken.. ik zou 300 m vante voren..(je plaatje) ook niet meer inhalen. maar ze zullen zeker weer een te hoog slagingspercentage op een dag hebben ofzo of die vent was sagoo
 
Mee-eens.
Maar niet alleen bij trekkers, ook auto's, vrachtwagens, fietsers, brommers etc. :+
Dan zorg je toch gewoon dat je er vóór die afslag langs bent :')
Ik ben het met je eens. Als je beter gelezen had, zag je vast ook dat ik niet 400-500 meter afstand aan het houden was, maar dat in eerste instantie de afstand was toen ik de tractor voor het eerst kon zien. Op dat moment was ik gewoon op hem in aan het lopen, tot ik er zo'n 50m achter reed. Kortom, volgafstand was niet het probleem :)

Dan is t gewoon sneu dat ze je hebben laten zakken.. ik zou 300 m vante voren..(je plaatje) ook niet meer inhalen. maar ze zullen zeker weer een te hoog slagingspercentage op een dag hebben ofzo of die vent was sagoo
Dat is alleen zo als zijn algemene rijstijl perfect was geweest, en hij strikt hierop was gezakt. Ja, dat was sneu geweest. Maar puur op wat hij hier zegt en meerekenend dat er ongetwijfeld nog wat details zijn die hij niet heeft meegekregen, gegeven of zich überhaupt bewust van is, zal hij een in het algemeen onzekere rijstijl hebben uitgestraald. Als je niet langs zo'n tractor kan rol je niet uit tot zijn tempo. Dan rijd je gewoon door en rem je tot gepaste afstand, want examinatoren zien liever een remlicht op een motor. Je rijdt geen 25 waar je 30 mag, 30 is al retesloom en je staat met een paar meter stil. Dus zeker 30, ook bij afslagen, en goed je kop draaien om te laten zien dat je weet dat ze er zijn. Geen afslagen? Iets boven de 35 aanhouden op de teller, dat is in het echie net iets onder de 35 en op een motor is dat prima. Verdedigen dat je initiatief hebt getoond met twee voorbeelden schiet niet op, je moet uitstralen dat je op je plekkie thuishoort, en dat jij domweg je voorrang gaat krijgen ipv. ergens tussen te moeten wurmen onder het mom "initiatief nemen".

Gezakt, jammer maar helaas. Niet alsof je er nog iets aan gaat veranderen. Volgende keer beter :W
 
Laatst bewerkt:
Gevalletje shit happens. Ik liet bijna de motor vallen en gaf iemand van rechts geen voorrang en was wel geslaagd. Ik zie nu op dat punt ook niet inhalen!
 
Als je niet langs zo'n tractor kan rol je niet uit tot zijn tempo. Dan rijd je gewoon door en rem je tot gepaste afstand, want examinatoren zien liever een remlicht op een motor.

Ik weet niet wanneer jij je A'tje hebt gehaald, maar tegenwoordig hebben ze "het nieuwe rijden".

In het algemeen betekent minder remmen minder brandstof verbruiken. De leerling moet geleerd worden gebruik te maken van het rollend vermogen van de auto. Door bijvoorbeeld bij het op afstand naderen van een rood verkeerslicht tijdig de voet van het gaspedaal te halen en de auto ‘in de versnelling’ te laten uitrollen. In dat geval
zorgt het motormanagement van de moderne automotor ervoor dat er, totdat het stationaire toerental wordt bereikt, geen brandstof wordt verbruikt.
(Dit geldt voor zowel auto als motor)

Je rijdt geen 25 waar je 30 mag, 30 is al retesloom en je staat met een paar meter stil. Dus zeker 30, ook bij afslagen, en goed je kop draaien om te laten zien dat je weet dat ze er zijn.

Sorry, maar ik "race" niet tussen fietsende moeders met kinders (op van die ieliewielie fietsjes) door met 35km/h. Daar rol ik kalmpjes voorbij. Ik heb geleerd om mij aan te passen aan de situatie, niet aan de geldende max. snelheid.

Iedere situatie is anders, dus misschien is het ook niet handig om hier zo'n fel oordeel over klaar te hebben.

Volgende keer beter :W

True ;)
 
Het AVD moet je ook wat geluk mee hebben,zelf had ik ook wel een bijzondere.
Direct na vertrek bij het cafe(jajah)kon ik de motor nog net voor een stoet trekken voorafgegaan door een tractor.De volgauto moest wachten en achteraan sluiten met een sukkelgangetje.Er was mij van te voren nog gezegd nooit rekening te houden met de volgers,wat ik ook niet deed dus.Even later werd het 80km dus het gas kon erop en ik was buiten bereik.Instructie was wel dat je dan moest stoppen op een plek waar het veilig kan,maar die waren er dus niet.Samengevat heb ik lekker de weg rechtdoor gereden tot ze me bijgehaald hadden en toen was er alleen nog maar tijd om terug te rijden.Dit gebeurde binnendoor zodat ik warempel een paar keer moest remmen,afslaan ed.
Ben gewoon geslaagd ondanks dat ze me amper gezien hadden.
 
Je had waarschijnlijk dezelfde examinator die mij heeft laten zakken voor rechts in halen terwijl er een blokmarkering was..... ik vind het een...... :+ mag je zelf in vullen :)

waarschijnlijk krijg ik hem weer als ik de 30e examen moet doen, aangezien er normaal maar 1 motor examinator zit in mierlo (heb ik begrepen dan) dus ben benieuwd.

maar belangrijker, succes met de volgende !!!
Dat sowieso al niet :P

Rouleert :Y Woon echt naast Den Heuvel ('het CBR' in Mierlo) en daar zie ik allerlei examinatoren instappen :9

Laatst stond zelfs mijn AVB-examinator er :P (Kale knakker, kakvent, best redelijk, VW Eos met Belgisch kenteken).
 
Ik weet niet wanneer jij je A'tje hebt gehaald, maar tegenwoordig hebben ze "het nieuwe rijden".
Dik 5 jaar terug werd mij dit nog zo geleerd :+

Er was al 'het nieuwe rijden', maar op de motor nam men dit met een korreltje zout. Moet je ook bij 2000 toeren schakelen? Want mij werd keurig geleerd flink door te trekken :+
Sorry, maar ik "race" niet tussen fietsende moeders met kinders (op van die ieliewielie fietsjes) door met 35km/h. Daar rol ik kalmpjes voorbij. Ik heb geleerd om mij aan te passen aan de situatie, niet aan de geldende max. snelheid.
35 is racen? En dan moeten wij geloven dat jij door hebt gereden :? Blijkbaar was de examinator niet onder de indruk van jouw visie op 'aanpassen van de snelheid' :)
Iedere situatie is anders, dus misschien is het ook niet handig om hier zo'n fel oordeel over klaar te hebben.
Maar misschien krijg je er ook nieuwe inzichten door, in plaats van feel-good "'t-komt-wel-goed-sgatje'- reacties ;)
 
Feit is gewoon dat jij in de ogen van de examinator jezelf niet rijbewijs waardig hebt getoond. Dat hij nou deze situatie als voorbeeld er bij heeft gepakt wil nog niet zeggen dat je puur en alleen ,op het niet inhalen van de tractor, bent gezakt. En over het is inderdaad net welke examinator je treft, de een let heel erg op voorrangsregels en de andere examinator weer extra scherp op de snelheidslimiet. Volgende examen dus gewoon iets vlotter rijden, twee seconden afstand is genoeg en als je in wil halen dat zo snel mogelijk en veilig mogelijk doen.
 
Ten eerste, balen dat je gezakt bent man; volgende keer beter!

ik ken die weg/situatie niet, maar voor zover ik het kan zien op deze foto kun je een landbouwvoertuig dat max een keer 60 rijd met een motor in een oogwenk voorbij knallen, ook nog op een veilige manier, aangezien de bocht nog zeker een paar honderd meter verder ligt.

ik was hier dan het landbouwvoertuig ook wel voorbij gegaan, gewoon kijken en snel gaan

dus wat dat betreft heeft je examinator gelijk, maarjah om iemand op zo'n lullig 'discussie' punt te laten zakken is natuurlijk kut. Dus of de examinator had z'n dag niet, of je hebt niet zeker genoeg gereden over je gehele examen.

Succes volgende keer!
 
Naar mijn mening is het toch echt onmogelijk dat een zelfrespecterend examinator iemand zou laten zakken op een punt zoals beschreven door TS. Naar mijn mening hij hij juist de juiste beslissing gemaakt, zo vlak voor een onoverzichtelijke bocht.
 
Vanmiddag was het tijd voor mijn 1e keer AVD. Vooraf nog even gereden, de gebruikelijke BRAVOK doorgenomen, etc, etc.

Na de ogentest en BRAVOK op de motor gestapt en de rit begonnen. Ik was een beetje gespannen, weleens mooier gereden, maar het ging allemaal redelijk vlot. Op de snelweg lekker ruim 130km/h gereden en zo nu en dan de volgauto een eindje op achterstand gezet. Alles goed zou je denken... maar nee.

Eenmaal terug ging de examinator mij teleurstellen. Nogal onverwacht, wat ook te zien was in de ogen van mijn instructeur.

Maak kennis met de Herselseweg, nabij Lierop. Hier reed een verdwaalde tractor, zo'n dikke vette die 65km/h gaat. Ik naderde hem van achter met ~85km/h. In eerste instantie begaf ik mij naar de linkerkant van mijn rijstrook, zodat ik tegemoetkomend verkeer kon zien, dat was er, dus ik ging rustig terug naar het midden van mijn rijbaan en liet de snelheid iets terugzakken. Afstand tot tractor nog zeker 400 - 500m.

Na het tegemoetkomend verkeer voorbij was, nog een keer aan de linkerkant gluren terwijl ik nog wat inliep op de tractor, toen zag ik ongeveer dit beeld:

[afbeelding]

Voor de duidelijkheid: ik reed natuurlijk op de rechter weghelft (daar waar Google niet reed), zo'n beetje tegen de as van de weg. Pijl geeft rijrichting aan, het kruis waar de grote tractor nog steeds met 65km/h reed.

Ter illustratie, de afstand tot de bocht is nu nog ca. 300m.

Mijn examinator was stellig van mening dat ik hier "initiatief" had moeten nemen. Ik weerlegde dat, door te zeggen dat ik dat deed, maar besloot om niet in te halen met oog op de bocht en het niet kunnen zien van tegemoetkomend verkeer.

Hij vond toch dat ik in had moeten halen en liet me er op zakken.

Ter illustratie, tijdens mijn rit heb ik diverse malen ruim initiatief genomen bij verkeerspleinen, afslaan, etc. Ook initiatieven waarbij de volgauto nog maar net kon invoegen.

Hij droeg verder aan dat ik in sommige 30km/h zones ongeveer 25 reed, terwijl ik op een totaal ander stuk (ook 30km/h zone) 40km/h reed. Ik begreep waarover hij het had en gaf aan dat de situatie anders was (veel zijstraten van rechts versus overzichtelijke situatie zonder zijstraten).

Desalniettemin: gezakt. Balen.

Ik leg me erbij neer, maar ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Daarnaast is het misschien waardevol om dit (inclusief de reacties) te delen met iedereen die nog moet voor het AVD.

Zoals je de situatie schetst met de foto, had ik daar in geen honderd jaar ingehaald. Als de trekker bij het kruis reed met 65km/u, ben je er pas net voor de bocht voorbij en moet je aardig op het gas en hard remmen voor de bocht. Lijkt me nogal onverantwoord omdat je niet kan zien wat er tegemoet komt. Ik vind dat je de juiste beslissing hebt genomen om daar niet in te halen. :)
 
Ik had in ieder geval afgewacht of die tractor niet dat zijpaadje daar in zou gaan slaan, en in deze situatie was ik er ivm de bocht ook achter gebleven.

Aangezien inhaalmanoeuvres zo ongeveer het meest gevaarlijke zijn wat je kunt doen, lijkt me je beslissing wel terecht; geen onverantwoorde risico's nemen.


Edit: examinator even een link naar dit topic sturen? :P
 
Laatst bewerkt:
Mij zijn ook altijd paar dingen verteld mbt vaak deugt de verlichting niet, of is vies... Of wordt gewoonweg niet gebruikt, dus je kan er niet van op aan dat hij niet zal afslaan de zijweg links in... Daarnaast is er een kans dat dat ding bestuurd wordt door een 16 jarige, welke misschien ook niet helemaal op zit te letten en je daardoor niet ziet, dat is rede 2, daarnaast is het inderdaad wat kort op de bocht eer je terug op je rijstrook bent... Stel nou, dat er net iemand met een veel te hoge snelheid je tegemoet komt, dan ben je mooi de pineut... Dus zo even 3 redenen om daar niet in te halen.. Ik vind in ieder geval dat je de juiste beslissing gemaakt heb, maarja, daar heb je natuurlijk nu niets aan...

Inhalen doe ik eigenlijk sowieso als ik de weg een HEEL groot stuk kan overzien... en als ik 1000% zeker van ben dat ik mijn manoeuvre kan afmaken en zelfs dán had ik laatst nog een keer dat ik mijn manoeuvre op de helft moest onderbreken en weer in moest voegen, omdat ik tóch iets niet helemaal goed gezien/ingeschat had...
 
Als je daar nog in wilt halen en het netjes wilt halen, lukt dat haast niet.
Als je je rijbewijs hebt wel, want dan trek je hem gewoon helemaal open en lukt het makkelijk.

Dat met snelheidsverschil (25-40) sta ik helemaal aan jou kant. Veel zijweggetjes, lekker rustig aan. 30km zone waar geen kip op de weg is gewoon 5-10 te hard rijden (wat mij trouwens is geleerd).

Achja, dit is meer een kwestie van verkeerde examinator hebben denk ik.
Ik liet bijvoorbeeld een voetganger bij een zebrapad niet voorgaan (ik was er al en hij wilde toen net oversteken aan de linkerkant van de weg) en ik was gewoon geslaagd. Ook zo'n discussiepunt, waar de examinator hetzelfde dacht als ik blijkbaar (niet op het allerlaatste moment nog keihard remmen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan