Begrenzen 600cc + motoren

28 dec 2013
17
0
Hallo,

Ik hoop wat informatie te weten te komen over het begrenzen van motorblokken. Ik ben zelf over een poosje 18 en wil dan ook direkt aan een A1 rijbewijs.

Ik heb nagedacht of ik niet beter eerst een autorijbewijs kon halen, maar ik zit toch liever op twee wielen.

Het A1 rijbewijs voorkomt dat ik op een zwaardere motor mag rijden en ik moet dus genoegen nemen met een 125cc motor en 11 Kw uitstoot. Op zich vind ik dat niet zo heel erg, en het is ook beter voor de jeugd ( waaronder ik) die zomaar op een of ander race monster zou kunnen stappen en vervolgens dubbelgevouwen ligt tussen de vangrail.

In die zin sta ik daarachter.

Het vervelende is wel dat 125cc motoren erg duur in de aanschaf zijn en vaak ook te hoog voor mijn lengte zijn ( 1,62)

Nu had ik het geluk om laatst op de motor van mijn tante te mogen zitten. Een Suzuki Bandit 600s.

Op deze motor zit ik als gegoten, maar...600cc.

Nu is een ander geluk dat mijn vader een gruwelijk slimme techneut is, en ook het fijne van motoren weet. Hij heeft 11 motoren in zijn garage en komende zomer krijg ik de fijne kneepjes van het sleutelen geleerd.

Zo vroeg ik hem of het mogelijk is om een motor, Stel een Honda Silverwing van 750cc te begrenzen naar 125cc of 11 kw.

In weze zou dat mogelijk moeten zijn, andere sproeiers en dergelijke.

Maar hij heeft ook weinig tijd om hierover na te denken en is nu even met andere zaken bezig.

Dus besloot ik om zelf eens te kijken of er mensen zijn met dergelijke verhalen en hier een oplossing voor gevonden hebben.

By the way, waarom ik een Silverwing noemde?

Omdat ik en mijn vader graag mooie lange reizen maken, en het op een 125cc motor erg lastig zou moeten zijn om honderden tot duizenden kilometers in een of twee dagen vol gas te rijden.

Met een begrensde motor heb je dit natuurlijk ook, maar het zou minder moeten zijn. Een oorspronkelijke 125cc motor zou bij 100 echt aan het eind van zijn Latijn zijn, en een begrensde zou zich beter houden...
 
Het doet er niet toe of de fiets die 15 kW nog haalt, al helemaal niet als je hem plat rijdt. Het gaat nu juist om het vermogen op kenteken, dus als je hem plat rijdt kun je nooit aantonen dat het in de praktijk slechts 11 kW was (en dat is ook nog teveel vanwege het gewicht).

Als je een ongeval krijgt heb je simpelweg geen geldig rijbewijs en daar hoeft geen technische keuring aan te pas te komen. Alleen als de motor is gekeurd op 9.7 kW zal eer wel een technische keuring nodig zijn om vast te stellen dat de motor meer vermogen levert.

Die A1 is juist gekomen om op Europees niveau alles gelijk te trekken. Waarom de grens bij 125 cc en bij 11 kW is gelegd is mij ook niet duidelijk, maar feit is dat de grens daar nu ligt.

TS heeft al het goed is ook gelest op een 11 kW fiets en is daarmee de snelweg op geweest.
Een tweetakt met 15Kw terugkeuren naar 9,7Kw mag het probleem toch niet zijn?
Dan heb je je 9,7Kw op het kenteken, haal je de restrictor weer uit de uitlaat en rij je lekker origineel weer rond.....

Met een beetje geluk, hoef je zelfs helemaal niet aan de motor te sleutelen, omdat hij werkelijk nog maar 9,7Kw vermogen levert.....
 
Het doet er niet toe of de fiets die 15 kW nog haalt, al helemaal niet als je hem plat rijdt. Het gaat nu juist om het vermogen op kenteken, dus als je hem plat rijdt kun je nooit aantonen dat het in de praktijk slechts 11 kW was (en dat is ook nog teveel vanwege het gewicht).

Als je een ongeval krijgt heb je simpelweg geen geldig rijbewijs en daar hoeft geen technische keuring aan te pas te komen. Alleen als de motor is gekeurd op 9.7 kW zal eer wel een technische keuring nodig zijn om vast te stellen dat de motor meer vermogen levert.

Die A1 is juist gekomen om op Europees niveau alles gelijk te trekken. Waarom de grens bij 125 cc en bij 11 kW is gelegd is mij ook niet duidelijk, maar feit is dat de grens daar nu ligt.

TS heeft al het goed is ook gelest op een 11 kW fiets en is daarmee de snelweg op geweest.

Uhm, iets met 'innocent till proven guilty, ?
Als jij hem 11kw op kenteken hebt staan hoef je niet te bewijzen dat hij in de praktijk ook 11kw is, bewijsplicht ligt bij de politie/verzekeraar.
Nogmaals, als het vermogen op kenteken klopt maken die paar extra kw niet uit.
Bij bijvoorbeeld een 600cc 4 cilinder op 25kw is het anders. Daar kan de politie na een ongeluk zo zien of het 25kw kitje er nog in zit of niet. Zo nee, ben je de sjaak. En niet zo'n beetje ook.
 
Een tweetakt met 15Kw terugkeuren naar 9,7Kw mag het probleem toch niet zijn?
Dan heb je je 9,7Kw op het kenteken, haal je de restrictor weer uit de uitlaat en rij je lekker origineel weer rond.....

Met een beetje geluk, hoef je zelfs helemaal niet aan de motor te sleutelen, omdat hij werkelijk nog maar 9,7Kw vermogen levert.....

Dat kan wel, maar zou ik nooit iemand adviseren!

Het is heel belangrijk om de mogelijke gevolgen goed te overzien en je bewust te zijn van het financiële risico dat je loopt. En de vraag is of je dat op de 18e kunt?
 
Uhm, iets met 'innocent till proven guilty, ?
Als jij hem 11kw op kenteken hebt staan hoef je niet te bewijzen dat hij in de praktijk ook 11kw is, bewijsplicht ligt bij de politie/verzekeraar.
Nogmaals, als het vermogen op kenteken klopt maken die paar extra kw niet uit.
Bij bijvoorbeeld een 600cc 4 cilinder op 25kw is het anders. Daar kan de politie na een ongeluk zo zien of het 25kw kitje er nog in zit of niet. Zo nee, ben je de sjaak. En niet zo'n beetje ook.

Je hebt gelijk, de bewijslast (als het kenteken klopt) ligt niet bij jou.

Alleen zie ik in jouw voorbeeld het verschil niet. Waarom zou je bij een geknepen 15 kW machine niet snel kunnen zien dat hij niet meer geknepen is naar 9 kW, maar bij een geknepen 25 kW machine wel? Bij een 2-takt is dat zelfs eenvoudiger te zien dan bij een 4-takt.

Marges worden wel gehanteerd, maar als "die paar extra kW" nu ineens 36 % blijken te zijn wordt het toch anders. Bij een bromfiets die maximaal 0.5 kW mag zijn maakt "een paar extra kW" toch ook heel wat verschil.

Wat een verzekeraar moet gaan bewijzen is de vraag of het ongeval even erg zou zijn geweest als de motor inderdaad aan de vermogenseis voldeed en of daarom wellicht een deel van de geleden schade aan de verzekerde is toe te rekenen. Of dit zo is hangt helemaal van de situatie af etc. Maar het zal je maar gebeuren op de 18e...
 
Laatst bewerkt:
Als je 16 bent voer je je brommer zo veel mogelijk op, dat is allemaal leuk, maar nu gaan we moeilijk doen om 4 kW?

Nee, ook het opvoeren van brommers is niet allemaal leuk! Maar mijn probleem hier is meer dat er door verschillende MF-ers geadviseerd wordt om de motor "op te voeren" zonder TS hierbij op de mogelijkerwijs ernstige consequenties te wijzen.

Voor brommers geldt hetzelfde. Ik zou persoonlijk nooit iemand adviseren om zijn bromfiets op te voeren.
 
Ik roomser dan de Paus. :N Daar ben ik nu nog nooit voor uitgemaakt ;)

Maar uit de eerste posts van TS blijkt dat hij nogal blind vertrouwt op wat sommigen hem vertellen (zoals dat je 600cc kunt verkleinen naar 125cc etc.) Dus ik probeer alleen wat tegengas te geven bij sommige, allicht goedbedoelde, adviezen.

Het zou toch vervelend zijn als TS straks moet zeggen: "ja, maar meneer de rechter, op MF zeiden BanditMax en Vmax-Idioot dat die paar kW niet zoveel uitmaken" _O-

Er kan veel, er mag weinig en er zijn er veel die doen wat niet mag.
 
Het doet er niet toe of de fiets die 15 kW nog haalt, al helemaal niet als je hem plat rijdt. Het gaat nu juist om het vermogen op kenteken, dus als je hem plat rijdt kun je nooit aantonen dat het in de praktijk slechts 11 kW was (en dat is ook nog teveel vanwege het gewicht).

Als je een ongeval krijgt heb je simpelweg geen geldig rijbewijs en daar hoeft geen technische keuring aan te pas te komen. Alleen als de motor is gekeurd op 9.7 kW zal eer wel een technische keuring nodig zijn om vast te stellen dat de motor meer vermogen levert.

Die A1 is juist gekomen om op Europees niveau alles gelijk te trekken. Waarom de grens bij 125 cc en bij 11 kW is gelegd is mij ook niet duidelijk, maar feit is dat de grens daar nu ligt.

TS heeft al het goed is ook gelest op een 11 kW fiets en is daarmee de snelweg op geweest.

Dat was normaal een klasse die je al vanaf 16j zou moeten kunnen betreden ipv 18j in Nederland en Belgie.
 
Dat hij blind vertrouwt op andere zegt iets over zijn eigen gebrek aan denkvermogen.

Mag ondertussen na die duizenden reclame spotjes, voorlichting op scholen en alles toch wel duidelijk zijn dat op het internet weinig is wat het lijkt dat het is.
 
Ik heb het topic vanaf het begin gevolgd, en over dat technische gedeelte kan ik nog enigzins meekomen.

Als TS denkt dat zijn vader altijd gelijk heeft (Wie dacht dat in zijn jeugd niet, of enigszins) waarom zou je dan een paar anonieme berichtjes je anders doen geloven?
 
Ik roomser dan de Paus. :N Daar ben ik nu nog nooit voor uitgemaakt ;)

Maar uit de eerste posts van TS blijkt dat hij nogal blind vertrouwt op wat sommigen hem vertellen (zoals dat je 600cc kunt verkleinen naar 125cc etc.) Dus ik probeer alleen wat tegengas te geven bij sommige, allicht goedbedoelde, adviezen.

Het zou toch vervelend zijn als TS straks moet zeggen: "ja, maar meneer de rechter, op MF zeiden BanditMax en Vmax-Idioot dat die paar kW niet zoveel uitmaken" _O-

Er kan veel, er mag weinig en er zijn er veel die doen wat niet mag.
Ja, je hebt gelijk. Het mag niet, punt uit.

Maar: zoals ik al eerder zei, waag ik te betwijfelen of eender welke RD125LC je op de testbank zet meer dan 10Kw genereert.......in dat geval is hij dus gewoon terug te keuren naar het vereiste aantal Kw's, zonder mechanisch ingrijpen.

In het geval dat TS er eentje zou vinden die wel aan zijn 15Kw komt en die voor de keuring terug bouwt en daarna weer origineel maakt: welk merkbaar verschil is er tussen 11Kw en 15Kw?
Ik denk dat dat marginaal is. Net zoals de kans dat er ooit een technisch onderzoek naar het voertuig gedaan zal worden.

Ja, het is verboden.
Ja, iemand die dit doet is in overtreding
Ja, dit kun je niet met een goed geweten aanraden.
 
JA, iedereen op MF heeft een geweten O-)

Dat was normaal een klasse die je al vanaf 16j zou moeten kunnen betreden ipv 18j in Nederland en Belgie.

....Persoonlijk vindt ik het eeuwig zonde dat in NL dit niet mag, iets met "jong geleerd, oud gedaan" rijproeven etc met jonge bestuurders tonen ook aan dat hoe jonger men aan het (gemotoriseerde) verkeer begint, hoe beter ze het in de vingertjes krijgen.
Statistieken liegen niet, en die zijn bij die categorie minder ongevallen. Plus een stukje jeugdtrauma dat ook ik (en vele MF'ersmet mij) pas op m'n 18e mocht opstappen :P dus het kon niet vroeg genoeg natuurlijk ;)
 
Alleen zie ik in jouw voorbeeld het verschil niet. Waarom zou je bij een geknepen 15 kW machine niet snel kunnen zien dat hij niet meer geknepen is naar 9 kW, maar bij een geknepen 25 kW machine wel? Bij een 2-takt is dat zelfs eenvoudiger te zien dan bij een 4-takt.

Zo'n oud 15kw brommertje zou ook zonder fysieke begrenzing 9kw of minder kunnen produceren.
een 600cc 4cilinder kan zonder die 25kw set nooit maar 25kw of minder produceren.
dat is het verschil
 
Nou, nou.

Ik ben zeer zeker niet blind van vertrouwen. En ik denk er ook niet aan om iets buiten de wetgeving op te voeren. Zodra de Nederlandse staat mij in de smiezen heeft dan mag ik flink dokken. Ik begin daar niet aan. Ik houd me netjes aan de wet, dan kan oom agent ook niet zeiken.

Maar wat ik wel wil vragen: Ik heb vandaag de carburateurs open gemaakt. Die stonden tot overmaat van ramp vol met water. Althans, een van de 2 stond vol met water, de andere had benzine resten erin. Degene met water erin was compleet wit uitgeslagen ( waarschijnlijk aluminium oxidatie) Of aluminium dat roest? En degene met de resten benzine was net een teerpot.

De vlotters zaten muurvast. Ik heb hier maar niet teveel aan geklooid,want voor je het weet is het kapot. Nu heeft Pap er een vlam tegen aangehouden en zijn ze toch losgekomen. Maar de rest geeft zich niet makkelijk gewonnen. Iemand een idee?
 
Ik heb er al wat schoonmaak azijn in gegoten om de witte zooi op te lossen, en dit geeft wel een reactie, maar lang niet voldoende.

Ik ben ook benieuwd in welke staat het blok verkeert, want ik snap niet hoe er water in de carburateurs terecht is gekomen. Dit zou alleen via de tank kunnen. Maar deze was helemaal leeg. Er zat geen vloeistof in. Waar ik nu bang voor ben is dat er ook water in het blok is gekomen. Dit heb ik nog niet bekeken.... Ben benieuwd. :N
 
Ik heb er al wat schoonmaak azijn in gegoten om de witte zooi op te lossen, en dit geeft wel een reactie, maar lang niet voldoende.

Ik ben ook benieuwd in welke staat het blok verkeert, want ik snap niet hoe er water in de carburateurs terecht is gekomen. Dit zou alleen via de tank kunnen. Maar deze was helemaal leeg. Er zat geen vloeistof in. Waar ik nu bang voor ben is dat er ook water in het blok is gekomen. Dit heb ik nog niet bekeken.... Ben benieuwd. :N

Heb je mischien een goede ontvetter als Dasty bijvoorbeeld?
Probeer dat maar eens. En anders een dag in de benzine leggen, doet ook wonderen.

Suc6!
 
Nou, nou.

Ik ben zeer zeker niet blind van vertrouwen. En ik denk er ook niet aan om iets buiten de wetgeving op te voeren. Zodra de Nederlandse staat mij in de smiezen heeft dan mag ik flink dokken. Ik begin daar niet aan. Ik houd me netjes aan de wet, dan kan oom agent ook niet zeiken.
Nog zo'n heilig boontje :+


That said, 't is wel het verstandigste.
Maar wat ik wel wil vragen: Ik heb vandaag de carburateurs open gemaakt. Die stonden tot overmaat van ramp vol met water. Althans, een van de 2 stond vol met water, de andere had benzine resten erin. Degene met water erin was compleet wit uitgeslagen ( waarschijnlijk aluminium oxidatie) Of aluminium dat roest? En degene met de resten benzine was net een teerpot.
Roest = ijzeroxide = oxidatie van ijzer. Bij aluminium noem je het geen roest, maar 't is dus eigenlijk hetzelfde proces.
De vlotters zaten muurvast. Ik heb hier maar niet teveel aan geklooid,want voor je het weet is het kapot. Nu heeft Pap er een vlam tegen aangehouden en zijn ze toch losgekomen. Maar de rest geeft zich niet makkelijk gewonnen. Iemand een idee?
Foto's, gooi ze in verse benzine om te weken en ultrasoon laten reinigen.
 
Ik heb er al wat schoonmaak azijn in gegoten om de witte zooi op te lossen, en dit geeft wel een reactie, maar lang niet voldoende.

Ik ben ook benieuwd in welke staat het blok verkeert, want ik snap niet hoe er water in de carburateurs terecht is gekomen. Dit zou alleen via de tank kunnen. Maar deze was helemaal leeg. Er zat geen vloeistof in. Waar ik nu bang voor ben is dat er ook water in het blok is gekomen. Dit heb ik nog niet bekeken.... Ben benieuwd. :N
Dat water is waarschijnlijk via het luchtfilterhuis naar binnen gelopen, iets anders kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Zoals je de carburateurs beschrijft, lijkt me een complete revisie noodzakelijk.
Dus: helemaal uit elkaar, ultrasoon reinigen, nieuwe vlotters, naalden, veren, keerringetjes etc....best een boel werk....

Wat ik echter niet snap, is waarom je nu een motor gaat opknappen waar je zeker de komende twee jaar niet op mag rijden??
 
Terug
Bovenaan Onderaan