Belgisch 'Straatmeubilair'...! de feiten

Sniper

MF veteraan
13 dec 2001
2.453
0
België / Bornem
Toegekregen per Email ;) :

Dierbare Belgische en Nederlands weggebruikers.

Gezien er geen enkele instantie of media het nodig vindt de weggebruiker deftig te informeren rond hedendaags "straatmeubilair" is het noodzaak iedereen via deze weg te confronteren met de harde feiten in verkeersland. Alle informatie is pure realiteit, gebaseerd op testen en fabrieksinformatie. Het zal voor velen verrassend zijn. Er zijn nogal wat misvattingen.

Afbeelding1 : doorstromingsradar aan verkeerslichten :

Iedereen heeft dagelijks met deze radars te maken. Ze staan meestal bovenop verkeerslichten of er vlakbij op een paal. Hebben veelal een rood indicatieledje. Hun enige doelstelling is dat ze het aanrijdend verkeer opmerken in de diverse gen van een kruispunt, en alzo het rood- en groen-licht automatisch regelen ingevolge de verkeersdensiteit. Dit zijn géén snelheidsradars of -camera's zoals velen onder ons denken. Het is echter wel zo dat de helft van deze radars op dezelfde frequentie werken als de snelheidsradars. De 24GHz-frequentie. Vandaar de permanente valsmeldingen aan kruispunten door radardedectoren. Reageert een radardedector aan verkeerslichten, dan is het op deze dingetjes en niet op een eventueel aanwezige flitspaal. Reageert een dedector niet, kan een flitspaal toch actief zijn.

Afbeelding2 : Inductieflitspaal of kortweg lussenpaal genoemd :

Een zeer bekend gezicht op de Vlaamse wegen. Deze Gatso- flitspalen werken op inductielussen die in het wegdek zijn ingebed. Er komt dus helemaal géén radar aan te pas!!! Lussenpalen flitsen zowel op roodlicht als op overdreven snelheid. In Vlaanderen staan er momenteel dik 500 van deze dingetjes, en er zijn er nog meer gepland in het kader van de zwarte-verkeerspunten-aanpak. Lussenpalen maken meer dan 90% uit van het flitspalenbestand. En beste mensen : velen denken dat de aanschaf van een radardedector hier soelaas biedt. Totaal fout : radardedectoren reageren niet op lussenpalen. Ook niet als er een camera in zit. De camera erin wordt puur gestuurd via sensoren in de rijweg. Ga maar eens kijken ter hoogte van de stopstreep en het zebrapad op zo'n kruispunt.Je kan zo zien waar de lussen ingebed zijn. Vele Nederlandse websites zetten de Belgen hier op een verkeerd been. Zij die een verboden radardedector kochten zullen het al geweten hebben. Als u met een dedector op een kruispunt met deze flitspalen een melding krijgt, dan reageert deze radarverklikker louter op de radartjes van afb.1

Onderin de kast zit de flitslamp en bovenin de camera. De cameralens is duidelijk te zien als de paal geladen is. (zie afbeelding 5)


Afbeelding3 : de Multanova

De schrik van de autoweg. Men vindt deze
snelheidsradars zowel gemonteerd in/op voertuigen (vb blauwe Corsa's) als op de beruchte driepikkels. Vroeger bood een radardedector hiertegen een oplossing. Een recente test met een Vector Europa 966R-digitaal, die in alle tests als dé beste radardedector wordt genoemd, heeft uitgewezen dat men slechts 50m of nog korter voor de flitswagen wordt gewaarschuwd. Soms ben je zelfs al naast de Multanova als het ding zijn eerste beep geeft. Veel te laat om te reageren, laat staan veilig te vertragen. Het is namelijk zo dat heden ten dage de stralingssterkte van de Multanova's minimaal is afgesteld. De Federale heeft met hun Multanova's aan 100m reikwijdte genoeg om ons op de bon te slingeren. Mensen die met radardedectoren rondrijden in Vlaanderen zullen dit kunnen beamen. Overal vals alarm, en te laat als het nodig is. Waardeloos geworden dingen op onze wegen. De Multanova's werken op 34GHz. Goedkopere radardedectoren reageren zelfs helemaal niet op deze frequentie.

Afbeelding4 : radarflitspaal

Deze Gatso-paal werkt op radar, 24GHz, en wordt minder toegepast. Staat veelal op risicowegen, in bebouwde kommen of invalswegen. Deze brede kasten kunnen in beide rijrichtingen worden gedraaid. Normaal gezien reageert een 24GHz radardedector hier wel op. Doch door het feit dat de frequentie waarop deze radarpalen werken zoveel valse alarmen geeft, zie je de bomen door het bos niet meer. Men wordt gek van al dat getuut en gebeep. De 24GHz wordt tevens gebruikt bij doorstromingsmeters (afb.1), automatisch openende deuren (winkels,warenhuizen,benzinestations,...), sommige alarmen, en voor nog zoveel andere toepassingen. Om deze reden zeggen de Nederlanders die in België op weg zijn dat ze 24GHz-frequentie gewoon afzetten, want de radardedector beept te pas en ten onpas en reageert op van alles en nog wat. ( reden : volgebouwd Vlaanderen met lijnbebouwing ; situatie in Nederland heel verschillend waar gewestwegen door het platteland naast de steden of dorpen gaan ) Voor Vlaanderen is een 24Ghz-dedector een waardeloos geworden gadget.

Besluit:

Er is een enorme misvatting rond radardedectoren. Iedereen denkt dat het dé oplossing is voor de vele controles en de massale flitspalenaangroei. Het uitgebreide testwerk dat is uitgevoerd heeft geleerd dat de aanschaf van een radardedector geld in 't water is. Zelfs de duuurste modellen voldoen totaal niet op onze wegen. Het is tevens wettelijk verboden een radardedector te hebben, te verkopen, te promoten, enz. Is vanaf 1 oktober 2003 trouwens ook in Nederland verboden. Laat u dus niet meer vangen door de valse beloftes op de Nederlandse websites. Hoop dat je er iets van opgestoken hebt.
 
Laatst bewerkt:
afbeelding 1

full
 
Mooi,

bedankt voor de info :} Hoef ik me niet zo'n duur ding aan te schaffen en evengoed contributie te betalen.
 
naam 'sniper',
Topic,
beroep met auto's,
actueel ontmoedigingsbeleid, ivm invoering verbod op detectors +
----------------------------------------------------------------
Is Sniper een flitsende wout?

de hedendaagse detectorapparaatjes werken behalve voor de lasergun prima!
 
hoe moeten die lussen in de weg werken dan? als de wielbasis toch anders is van elk voertuig kan ie ook niet weten hoe snel de sigalen( van de wielen ) na elkaar komen.


mzzzzzl
 
Toegekregen per Email ;) :

Zo heb ik ook nog een email van een jochie dat dringend medische zorg nodig heeft, maar die niet kan betalen. Of van de weduwe van generaal $$$$ die mijn bankrekening nr nodig heeft om haar gespaarde miljoenen dollars het land uit te smokkelen.

Bullshit dus....

Dankzij mijn detector ben ik de afgelopen jaren niet meer geflitst. In 1 geval had het me mijn rijbewijs gekost. En een paar weken terug op de A1 voor Deventer, Multinova in de schaduw net boven de vangrail uitgestoken, collecteurs in de bosjes verstopt. Had ik anders niet gezien, nu: blieb blieb... dank je wel 8-)
 
die kasten met die lussen werken goed , tot je een steekschop naast het wegdek (te hoogte van uitvoer draden de grond in duwt. :X :X
wel een beetje kracht zetten :X :X

je hebt het niet van mij he :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan