big-bang motoren

en dan verder nog ........................de gyros.....copissche effecten ............ die de draairichting van de krukas heeft op rijwielgedeelte.........

_O-

Bedoel je de reactie tijdens versnellen/vertragen van de krukas. De oudere BMW's hebben dat . Gas geven, motor kantelt rechts om of in elk geval voel je het duidelijk.

Het "gyroscopisch" effect treedt op als de krukas tijdens het draaien een rotatie krijgt dwars op zijn draairichting. Deze kracht zijn de corrioliskrachten die een extra belasting op de lagers opleveren.
 
heeft de draairichting van een blok ook nog effect op het omhoog komen of het aan de grond blijven van het voor wiel van de motor?

er vanuitgaand dat de krukas dwars onder de motor licht zoals bij een r1 of cbr
 
alle 3 zijn viertakt motor config uit , de eerste ontsteekt op 1-3-4-2 (heel soms 1-2-4-3).. tis n viertakt dus dat geheel vind plaats in 2 krukas omw.

2e.plaatje 1+4 en 2+3 ontsteken tegelijk..........de 1/2 van boventstaand op t achterwiel.....beetje meer rust voor de band maar hardere klappen ;) .


Heb ik het toch goed :) Snap het plaatje nu ook.

heeft de draairichting van een blok ook nog effect op het omhoog komen of het aan de grond blijven van het voor wiel van de motor?

er vanuitgaand dat de krukas dwars onder de motor licht zoals bij een r1 of cbr

Ja dat heeft invloed op wheelie's en remmen van de motorfiets. Heb nog ergens een oude moto73 liggen waarin Rossi net bij Yamaha zit en toen zijn ze nog bezig geweest met het testen van een naar voren draaiende krukas en een naar achter.
 
Laatst bewerkt:
heeft de draairichting van een blok ook nog effect op het omhoog komen of het aan de grond blijven van het voor wiel van de motor?

er vanuitgaand dat de krukas dwars onder de motor licht zoals bij een r1 of cbr

Geen ervaring met dergelijke motoren maar er is wel invloed , misschien minimaal, als je de motor wil kantelen om de bocht te nemen. Bij slalom zou ik mij voor kunnen stellen dat een snel draaiende krukas met vliegwiel weldegelijk van invloed is.
 
heeft de draairichting van een blok ook nog effect op het omhoog komen of het aan de grond blijven van het voor wiel van de motor?

Rossi heeft inderdaad een deel van zijn succes te danken aan een foefje in zijn racemotor waardoor de motor andersom draait dan gebruikelijk. Een tussentandwiel of een ketting tussen krukas en koppeling kunnen daar al voor zorgen.
Het probleem was niet zozeer het omhoog komen van de voorkant alswel de algehele wendbaarheid van de motor.

Ga maar na; de wielen, de secundaire versnellingsbak-as, krukas en nokkenassen draaien allemaal dezelfde kant op: voorover. Alleen de koppeling met de primaire as draait andersom.
Dat is nogal een massa die dus één kant op draait; de gyroscopische werking van deze massa's maken de motor te stabiel, hij wil dus slecht de bocht om.

Yamaha loste dit op door de motor de andere kant op te laten draaien; daarmee zijn de voorover- en achterover draaiende massa's (verrekend met de snelheden die ze draaien) weer wat meer in balans en dat maakt de motor wendbaarder.
 
Laatst bewerkt:
Rossi heeft inderdaad een deel van zijn succes te danken aan een foefje in zijn racemotor waardoor de motor andersom draait dan gebruikelijk. Een tussentandwiel of een ketting tussen krukas en koppeling kunnen daar al voor zorgen.
Het probleem was niet zozeer het omhoog komen van de voorkant alswel de algehele wendbaarheid van de motor.

Ga maar na; de wielen, de secundaire versnellingsbak-as, krukas en nokkenassen draaien allemaal dezelfde kant op: voorover. Alleen de koppeling met de primaire as draait andersom.
Dat is nogal een massa die dus één kant op draait; de gyroscopische werking van deze massa's maken de motor te stabiel, hij wil dus slecht de bocht om.

Yamaha loste dit op door de motor de andere kant op te laten draaien; daarmee zijn de voorover- en achterover draaiende massa's (verrekend met de snelheden die ze draaien) weer wat meer in balans en dat maakt de motor wendbaarder.

ok das duidelijk weer wat geleerd
 
volgens mij is de nieuwe R1 niet met een big bang blok uitgerust hoor?

als ik het zo bekijk worden er geen cilinders tedelijk ontstoken.

hij heeft alleen een x-plane krukas waardoor de tijdstippen van ontsteking veranderen en de krukas geen versnelling krijgt bij het bdp en odp waardoor een vloeiendere draaibeweging bewerktstelligt wordt
 
Volgens mij is de Yamaha inderdaad geen echte big-bang, maar eentje met een onregelmatigontstekingsinterval ( Hoeveel scrabble punten?:P )

als ik het snel zie op het filmpje, lopen de eerste 2 tijdstippen gelijk met een normale 4-cilinder en zitten de laatste 2 tijdstippen 90 graden van elkaar

dus ontstekingen op 0, 180, 450, 540 graden

pin je er niet op vast, dit is ongeveer ruw geschat.

mvg

Twin4life
 
Terug
Bovenaan Onderaan