bijna eronder..

Dan weet jij toch wat ik bedoel?
Ik vind zo langzaam door de file rijden met opstopppingen tot gevolg nl vele malen erger als dat er iemand langs wil die harder als mij wilt.

Ik vind dat nog wel eens lastig in te schatten. In principe gedraag ik me *netjes* d.w.z. volgens de "code" 30-40 km/u bij 'n stilstaande file. Maar afgelopen week had ik 2 motoren achter me die, toen ik ze de ruimte gaf, gewoon achter me aan bleven rijden en niet de behoefte hadden me te passeren. Juist als je als eerste door de file rijdt heb je het meestal wat lastiger omdat er voor jou ruimte gemaakt moet worden; een tweede (en derde) kunnen makkelijk aansluiten. Dus wanneer rijd je te langzaam?
Daarbij: een motorrijder die als 'n blinde door de file wil hoeft van mij niet op coulance te rekenen. Die zoekt zelf maar 'n gaatje, wanneer ik er al met 'n 30-40 op normale en mijn eigen veilige snelheid doorheen kachel.
 
Ik vind dat nog wel eens lastig in te schatten. In principe gedraag ik me *netjes* d.w.z. volgens de "code" 30-40 km/u bij 'n stilstaande file. Maar afgelopen week had ik 2 motoren achter me die, toen ik ze de ruimte gaf, gewoon achter me aan bleven rijden en niet de behoefte hadden me te passeren. Juist als je als eerste door de file rijdt heb je het meestal wat lastiger omdat er voor jou ruimte gemaakt moet worden; een tweede (en derde) kunnen makkelijk aansluiten. Dus wanneer rijd je te langzaam?
Daarbij: een motorrijder die als 'n blinde door de file wil hoeft van mij niet op coulance te rekenen. Die zoekt zelf maar 'n gaatje, wanneer ik er al met 'n 30-40 op normale en mijn eigen veilige snelheid doorheen kachel.

Ja maar goed dat is dus ook niet wandelsnelheid ;)
Zoals jij t doet is t gewoon goed.
 
Helemaal met je eens, maar ik reed daar gewoon niet prettig met die slungel op nog geen 2 meter achter me. Dus ik ben even een gaatje ingedoken en heb hem voorbij laten gaan.
 
Nou nee.
Ik vind het beide niet OK.
Het moet op een snelheid gebeuren die veilig is en jij noemt er nu twee op die dat niet zijn.

Een veilige snelheid is niet voor iedereen hetzelfde. Ik jas hem er redelijk vlot doorheen als er file is. En sommigen zullen dat ongetwijfeld niet veilig vinden, maar tot dusver heb ik altijd op tijd stilgestaan bij de meest vreemde manouevres van automobilisten dus ik denk dat het meevalt. Evenzo zie ik anderen rijden waarvan ik denk "dat kan nooit veilig zijn" en soms zat het dat ook inderdaad niet zijn, maar ook grote kans dat het een meer ervaren filerijder is dan ik. Ik maak dus gewoon plaats voor zo iemand, zonder daar verder over te oordelen.
 
Je kunt er misschien dan ook van uitgaan dat jouw engeltje tot nu toe altijd paraat is geweest. :-)

Zonder gekheid:
Ik denk dat iedereen die in een gezonden gemoedstoestand verkeert, dondersgoed weet wat een veilige snelheid is.
Kan me niet voorstellen dat die voor de 1 vele malen hoger of lager ligt dan de ander.
 
Voor iedereen die met enige regelmaat bijna voor zijn donder gereden wordt, is het misschien wijs om eens bij jezelf te rade te gaan of je wel de goede positie inneemt in het verkeer.
Ik ben in druk verkeer bijna continu bezig om mezelf zodanig te positioneren dat ik niet in dode hoeken kom en dat ik zéker weet dat ik bij elke blik in de spiegel van de blikken voor me zichtbaar ben, en ik maak maar heel zelden mee dat ik niet gezien word. En dan heb ik nog niet eens zo'n 'kuiken vestje' aan ;)

Busjes inhalen doe ik alleen als ik er meteen minstens tot aan de bestuurdersdeur voorbij kan, ernaast rijden is 'no go' :N

[edit:] net als midden/recht erachter trouwens \[/edit]
vind ik ansich wel knap dat je dat met die halve meter ruimte kunt doen. Heb je het niet over een normale situatie en niet over file rijden
 
Zonder gekheid:
Ik denk dat iedereen die in een gezonden gemoedstoestand verkeert, dondersgoed weet wat een veilige snelheid is.
Kan me niet voorstellen dat die voor de 1 vele malen hoger of lager ligt dan de ander.

Ik kan me dat wel voorstellen. Ik rij wel eens met mensen die echt fors harder gaan op moeilijke stukken dan ik en waarvan je toch ziet dat ze de boel onder controle hebben. Andersom zie ik ook mensen rijden die langzamer gaan dan ik en waarvan je ziet dat ze het niet onder controle hebben.

Motorrijden is toch iets dat heel erg in je ruggemerg moet gaan zitten qua handelingen en tegelijkertijd heel erg in je verstand moet zitten gehamerd qua inschatting van je omgeving. Dat vergt oefening en niet iedereen heeft dezelfde mate van oefening gehad.
 
vind ik ansich wel knap dat je dat met die halve meter ruimte kunt doen. Heb je het niet over een normale situatie en niet over file rijden

Ik bedoel idd in het normale verkeer ;)
In de file is dat vrij lastig jah, ik probeer door achterruiten en spiegels een stukkie vooruit altijd in te schatten 'wat voor vlees ik in de kuip' heb, maar het blijft oppassen idd.
Overigens heb je toch wel vaak veel meer als een halve meter ruimte; met een half metertje speling vind ik 40 errug hard. Vooral op de bekende filewegen zit het ruimte maken voor motorfietsen er vaak al aardig ingebakken en heb je soms echt gewoon bijna een extra baan in het midden :]
 
in files maak ik zover mogelijk altijd gebruik van de normale positie waar mogelijk (ze laten soms echt meters asfalt open)

waarom? de auto's zien je in de spiegels want ze verwachten daar auto's. En als je opeens een auto tegenkomt die van baan wil verwisselen heb je iets meer marge dan wanneer je er pal naast zit.

Wanneer je ertussen rijd dan maakt het veelal niet uit, want ze kunnen niet van baan verwisselen. Dus eigenlijk is het alleen opletten op de open stukken asfalt.
 
ff de moraal ridder uithangen (schaam), heren/dames het is nog steeds alleen gedoogt het rijden door de file geen recht!! dus jij bent de gene die met iedereen rekening moet houden (helaas).

FF de onderwijzer uithangen :P
Eerst de theorie bestuderen en dan pas iets zeggen. Wellicht ook handig om eerst de de gehele stof te bestuderen (dus de topics te lezen die hier over gaan).

Nu ff de moraalridder uithangen:
Je bent de zoveelste die hierover volkomen uit zijn nek zwetst. :(
Dat irriteert de ervaren gebruikers mateloos, nokken dus.

Nu ff de collega motorrijder uithangen:
Lees ze! en :]
 
in files maak ik zover mogelijk altijd gebruik van de normale positie waar mogelijk (ze laten soms echt meters asfalt open)

waarom? de auto's zien je in de spiegels want ze verwachten daar auto's. En als je opeens een auto tegenkomt die van baan wil verwisselen heb je iets meer marge dan wanneer je er pal naast zit.

Wanneer je ertussen rijd dan maakt het veelal niet uit, want ze kunnen niet van baan verwisselen. Dus eigenlijk is het alleen opletten op de open stukken asfalt.

Bedenk jezelf FF wat je wel en niet kunt zien in een koekblikspiegel, en realiseer jezelf dan ook dat je bij alle voertuigen die je passeert, maximaal door de dode hoeken heen rijdt. Als je tússen de rijbanen rijdt, ben je voor iedere blikker van honderden meters afstand te zien, en dat blijft zo tot je ter hoogte van hun achterdeur bent, en dus rijd je maar een fraktie van een seconde in hun dode hoek, en hebben ze daarvoor al eeuwen de tijd om je te spotten ;) ... daarbij ben je voor die ver-achteruit-kijk-blikkers er dan weer wél en dan weer niet omdat je ingevoegd bent tussen de blikken.. daar wordt ut niet echt overzichtelijker van voor de blikkers.

Mijn strategie is het niet, en gaat het niet worden ook :N
 
Laatst bewerkt:
??? jargon ???

"koekblik" is een langer woordje dan auto,
..."koekblikker" telt 1 lettertje meer dan automobilist .... :?
 
vrachtauto ???.... wa's dat dan ?......bulkkoekblik ?? ,...bulkkoekblikker ?? ,...vulkoekblik ??
...wat een gemak zeg ...... :) :) :)
 
vrachtauto ???.... wa's dat dan ?......bulkkoekblik ?? ,...bulkkoekblikker ?? ,...vulkoekblik ??
...wat een gemak zeg ...... :) :) :)

MEGAkoekblik *O*

Welkom geachte taalpurist,

Heeft uwe heerlijkheid ook nog iets nuttigs ontopic toe te voegen ???

:W

~[edit]

er staat wel vaak blik he ?? :X

Ik beloof beterschap.. (een beetje)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan